Toyota test autonome Lexus in Europa

0

Toyota test momenteel autonoom rijden ook op de openbare weg in Europa. Na eerdere proeven in de Verenigde Staten en Japan gaat de autofabrikant de techniek nu ook in onze marktregio uitproberen. Het testen van de in eigen huis ontwikkelde autonome rij systemen vindt plaats in Brussel, waar Toyota een R&D centrum heeft.

Een speciaal geprepareerde Lexus LS van de vorige generatie legt in de drukke Belgische hoofdstad de komende 13 maanden continu een vaste route af. Het hoofddoel van de proef is om het effect van menselijk gedrag op autonome rij systemen te onderzoeken. Brussel is hiervoor perfect volgens Gerard Killmann, vice-president R&D bij Toyota. “Na succesvolle tests op de openbare weg in Japan en de Verenigde Staten, gaan wij de technologie nu uitproberen op het Europese wegennet”.

De gebruikte Lexus LS, die oogt als een Streetview auto van Google, is een regulier productiemodel waarvan het dak voorzien is van verschillende sensoren, LIDAR & radar technologie, camera’s en een positionering systeem. In de auto is een medewerker van Toyota aanwezig die kan ingrijpen als er wat mis gaat. Hij zit achter het (autonome) stuur van de LS op de zogeheten Safety Driver plaats. Ook kijkt een systeembeheerder mee die de hardware en software observeert. Hij verricht zijn werkzaamheden vanaf de bijrijder stoel.

De test in Brussel is onderdeel van het Europese ‘L3Pilot project’; een samenwerking tussen 35 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers, onderzoeksinstituten en overheden, dat de weg moet vrijmaken voor een grootschalig autonoom rij experiment met 100 auto’s en 1.000 bestuurders dat door 10 Europese landen leidt. Toyota onderzoekt binnen deze organisatie het gedrag van consumenten en de veiligheid van autonome technologieën in diverse steden.

Toyota ontwikkelt momenteel 2 autonome rij systemen om veiligere en toegankelijkere mobiliteit te creëren. Die hebben de namen Guardian en Chauffeur gekregen. Wanneer de systemen voor publiekelijk gebruik klaar zijn, is nog niet bekend. Ook is het afwachten, hoe representatief de bevindingen van Toyota zijn. De autofabrikant zegt met de proef dus onder meer te willen kijken hoe het overige verkeer op deze autonome personenwagen reageert, maar de betreffende Lexus oogt met alle apparatuur op het dak als een rijdende kermisattractie. Dat zal in elk geval nieuwsgierige automobilisten opleveren.

Reageren is niet mogelijk.