Bijzonder lage CO2-uitstoot: test Peugeot 3008 Hybrid / Hybrid4

0

Waarom de korte test?

De Peugeot 3008 krijgt voor het eerst in zijn leven een stekker aansluiting. Daarmee wordt het een ‘plug-in hybride’. Na nieuwe metingen blijkt dat de Peugeot op elektriciteit verder komt dan in eerste instantie werd gedacht.

Tijdens de digitale onthulling september vorig jaar werd een actieradius op basis van de WLTP meetnorm opgegeven van 50 kilometer. Nu laat Peugeot echter trots weten dat de 3008 een bijna 20 procent groter rij bereik blijkt te hebben: 59 kilometer. Dit gunstigere cijfer zorgt er mede voor dat de 300 pk sterke 3008 Hybrid4 een CO2-uitstoot heeft van slechts 29 gram/km: de laagste emissiewaarde voor een hybride model.

De vorige generatie 3008 Hybrid4 zat op een CO2-uitstoot van 99 gram, maar ja, die had dan ook geen stekker aansluiting. Wel een dieselmotor, waardoor de Peugeot een nogal log beest was. Voor de tweede generatie 3008 Hybrid 4 is de Franse autofabrikant met een schone lei begonnen. Doel is het verkoopsucces van de SUV, waarvan sinds de introductie in 2016 al 700.000 exemplaren over de toonbank zijn gegaan en die de ommekeer bracht bij het zieltogende Peugeot, te continueren.

Het is zoals gezegd al bijna een jaar geleden dat Peugeot de stekker hybride versie van de 3008 aankondigde, maar hij heeft zijn Nederlandse opwachting nog steeds niet gemaakt. Wij moeten nog tot oktober geduld hebben. De 3008 Hybrid4 is ondertussen in Frankrijk al wel te bestellen. Wanneer de 3008 Hybrid4, die bij ons alleen geleverd gaat worden als GT, in de showrooms arriveert, is nog niet bekend. Ook naar de prijs is het nog even gissen, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 58.400 euro.

Wat voor auto is het?

De 3008 Hybrid4 GT is een vierwiel aangedreven SUV. Peugeot combineert een 200 pk variant van de 1.6 PureTech turbobenzine krachtbron met 2 elektromotoren. Eén exemplaar (van 110 pk) naast de 8-traps automaat en de andere, die 112 pk sterk is, zit op de achteras. Die waarden kunnen niet zomaar bij elkaar opgeteld worden, maar het systeem vermogen komt uit op 300 pk. Daarmee kan de 3008 Hybrid4 in 6,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Een sportwagen tijd dus; wellicht de reden waarom Peugeot deze stekker hybride SUV alleen als ‘GT’ levert.

De lithium/ion accu van 13,2 kWh zorgt er voor dat het mogelijk is om zoals gezegd 59 kilometer volledig elektrisch te rijden. De batterij opladen duurt 1 uur en 45 minuten (via een Wallbox van 6,6 kW/32A). Indien de stekker wordt aangesloten op een klassiek stopcontact, dan duurt het 7 uur totdat de 3008 Hybrid4 weer boven jan is. Het accupakket ‘bijvullen’ via een snellader kan ook.

In het voorjaar van 2020 volgt er een minder krachtige stekker hybride variant met een accupakket van 11,8 kWh, 1 elektromotor, 225 pk systeem vermogen en voorwiel aandrijving. Die gaat daarom ‘Hybrid’ heten en niet ‘Hybrid 4’. Hoe groot zijn elektrische actieradius is, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zal de 3008 Hybrid leverbaar worden in combinatie met een minder prijzig uitrustingniveau, waaronder GT-Line. Dat scheelt sowieso al bijna 4 mille. Zijn aandrijflijn zal gedeeld worden met een soortgelijke uitvoering van de Citroën C5 Aircross. De 3008 Hybrid4 is technisch identiek aan de DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Beide modellen zijn halfbroers van de Peugeot.

De uitrusting van de 3008 Hybrid4 GT omvat het Safety Pack Plus, parkeersensoren vóór, Visiopark 2, carbon dashboarddecoratie, een touch screen, een frameloze binnenspiegel, Peugeot Connect, een hightech versie van de zogeheten Peugeot i-Cockpit, 19 inch Washington 2-kleurige lichtmetalen velgen, volledige LED techniek voor de koplampen, het Drive Assist Plus pakket, een handenvrij te openen achterklep en Alcantara bekleding. Het instrumentarium van de 3008 Hybrid4 GT is aangepast aan de assisterende elektromotor. Een Power meter vervangt namelijk de klassieke toerenteller. Die bestaat uit 3 zones: Eco (voor een energiezuinige rij stijl), Power (dynamische rij stijl) en Charge (remenergie recuperatie).

De 8-traps automaat is een aangepaste versie van de bekende EAT8 transmissie die in veel modellen van de PSA Groep te vinden is en werd speciaal voor de stekker hybride uitvoeringen ontwikkeld. De klassieke koppelomvormer maakte plaats voor een natte meerschijven koppeling, waarlangs ook 60 Nm extra koppel worden doorgegeven. Peugeot heeft de automaat tot e-EAT8 gedoopt. Met het oog op de vierwielaandrijving is ook de achterwielophanging van de Hybrid4 versie van de 3008 aangepast in een multi-link constructie. De wijzigingen, inclusief de toevoeging van de accupakket, hebben geen invloed gehad op het ruimteaanbod van de SUV.

De topsnelheid in elektrische modus is beperkt tot 135 km/u. Indien men harder wil rijden, dan springt de turbobenzinemotor bij. De 3008 Hybrid4 is voorzien van een nieuw elektronisch remsysteem met een rem regeneratiefunctie (i-booster). Door de selectiehendel van de automaat even naar achter te klikken, activeer je ook de zogeheten Brake functie, met een duidelijker geprononceerde ‘motorrem’. Normaal gesproken rijdt de 3008 Hybrid4 volledig elektrisch zo lang er stroom in het accupakket voorradig is, maar de e-Save functie laat toe het emissievrij rijden uit te stellen tot een later tijdstip. Bijvoorbeeld tot je een stadscentrum binnenrijdt. Er zijn al met al diverse rij modi waar je uit kan kiezen, variërend van ‘zero emissie’ tot ‘hybride’ en ‘sport’.

Is het wat?

Een select aantal autojournalisten mocht test rijden met zowel de 3008 Hybrid als de 3008 Hybrid4 op het CERAM circuit van de PSA Groep in Mortefontaine, ten noorden van Parijs. De rij proef ging over een gevarieerd parcours met aardig wat bochtenwerk en zelfs enkele klinkerwegen, om de test rit zoveel mogelijk op gewoon, alledaags gebruik te laten lijken.

De 3008 Hybrid4 was overduidelijk nog een prototype (in het midden van het dashboard prijkte een grote rode stopknop) en hij liet het na een paar kilometer jammer genoeg afweten door op noodmodus te gaan draaien. Toch is deze vierwiel aangedreven versie de eerste stekker hybride 3008 van de twee die op de markt komt. De uitvoering met 75 pk minder systeem vermogen en louter voorwiel aandrijving komt zoals gezegd enkele maanden later.

Op de weg ontpopt de stekker hybride 3008 zich niet zo verschillend van de gewone versies van de SUV met verbrandingsmotor. Toch rijdt de Peugeot iets logger dan de uitvoeringen die enkel worden aangedreven door de PureTech benzinekrachtbron. Dat komt door het extra gewicht van de batterij, de elektromotor(en) en de andere gewichtsverdeling. De in het vorige hoofdstuk genoemde Brake modus, met verhoogde remenergie recuperatie, lijkt op het voorwiel aangedreven model het best te werken met een behoorlijk verschil in vertraging bij gas loslaten tussen in en uitgeschakelde functie.

Voor wat het comfort betreft, is de 3008 Hybrid in de elektrische stand uiteraard een stuk geruislozer, terwijl de vering behoorlijk stug is, maar niet overdreven. Zoals in het vorige hoofdstuk al werd gemeld, is de hoeveelheid interieurruimte identiek aan die van de conventioneel aangedreven uitvoeringen van de 3008. Ook de kofferbak heeft dezelfde capaciteit. Dat zorgt er voor dat de 3008 de behoorlijk praktische SUV is gebleven.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De stekker hybride versies zijn voor Peugeot zonder twijfel een welkome aanvullingen op het succesvolle 3008 gamma, ook omdat zij actief bijdragen aan het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van het modellen gamma van het Franse automerk. Die mag van de Europese Unie in 2021 nog maar 95 gram per 100 km bedragen. Indien die norm niet gehaald wordt, dan dreigen er torenhoge boetes. Met slechts 29 gram CO2 zet de stekker hybride 3008 een hele grote stap in de goede richting. Maar voor niets gaat de zon op. In GT tenue belooft de 3008 Hybrid4 een dure auto te worden.

Omdat wij in Nederland vierwielaandrijving doorgaans goed kunnen missen, is er veel voor te zeggen om te wachten tot de 3008 Hybrid met enkel een elektromotor voorin leverbaar wordt. Als Allure zou die dan niet (veel) meer dan 47 mille hoeven te kosten; een prijs die vergelijkbaar is met de basisversie van de Volvo XC40 T5 Twin Engine (Momentum Pro; 46.995 euro). Uiterlijk zijn er nauwelijks verschillen met de gewone 3008. Tijdens het rijden motiveert hij je wel tot iets meer verbruiksvriendelijk cruisen, maar dat is geen straf want je krijgt er ook extra stilte aan boord voor terug.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    6.4

Reageren is niet mogelijk.