Britse autoproductie verder onder druk

0

De autoproductie in Groot-Brittannië is in juli verder gedaald. Voor de veertiende maand op rij is er sprake van een lagere output. Dat meldt de Britse autobranchevereniging Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). De productiedaling houdt nu al langer aan dan na de grote financiële crisis van 2008.

In vergelijking met juli 2018 zakte de productie met bijna 11 procent tot 108.239 voertuigen. Over de eerste 7 maanden van dit jaar gemeten, komt de terugval zelfs uit op 20 procent. De autoproductie staat onder druk door een afzwakkende export naar het buitenland. Die kromp met 15 procent. Van elke 10 auto’s die in Groot-Brittannië worden gebouwd, zijn er 8 bestemd voor export. Ook verplaatsen fabrikanten productie naar elders vanwege de onzekerheid over de Brexit. Zo is Honda bezig een fabriek in Swindon met 3.500 werknemers te sluiten. De Opel / Vauxhall fabriek waar de Astra van de band rolt, wacht hetzelfde lot.

Verder hebben ook de fabrieken van onder meer Ford, Jaguar Land Rover en Nissan te kampen met veel tegenwind. Traditioneel bouwden die veel dieselmodellen, met name voor de Britse thuismarkt, maar die brandstofsoort is nu vrijwel overal uit de gratie aan het raken. Dat raakt vooral de Nissan X-Trail en diverse Land Rover modellen hard. Ford bouwt geen auto’s in het Verenigd Koninkrijk, maar wel de 1.5 EcoBoost benzinemotor. Daar blijkt minder vraag naar te zijn dan verwacht omdat veel consumenten de 1,0 liter versie voldoende pittig vinden.

De afzwakkende export naar het buitenland kan niet los worden gezien van de twijfel die in veel landen is gerezen of de economische voorspoed nog lang aan zal houden. In Duitsland is er inmiddels sprake van een recessie. De sterk van de export afhankelijke fabrieken hebben ook steeds meer last van de handelsoorlog. Bij dat alles komt voor de Britten de aanhoudende onzekerheid over Brexit. Premier Johnson stevent keihard af op een ‘no-deal’ met de Europese Unie op 31 oktober. Dat gaat zeker voor de volgens het just-in-time voorraadprincipe werkende autofabrieken tot grote verstoringen leiden.

Lichtpuntje is dat BMW de productie van de elektrische Mini heeft toebedeeld aan de Britse fabriek in Oxford. De directeur van SMMT vindt evenwel dat er zo snel mogelijk een Brexit deal moet worden gesloten om zo investeringen te stimuleren en de Britse autosector voor de langere termijn te beschermen.

Inmiddels is duidelijk geworden dat een harde Brexit met name vergaande gevolgen zal hebben voor de werknemers van Vauxhall, het Britse zustermerk van Opel. Werknemers van het overkoepelende PSA concern in Frankrijk, Polen en Spanje staan klaar om de productie van de Astra (foto) naar het continent te halen bij een no-deal. Dit melden vertegenwoordigers van de Franse vakbond Force Ouvriere Union.

Als eind oktober daadwerkelijk een harde Brexit plaatsvindt en de winstgevendheid van PSA in gevaar komt, verplaatst het Franse autoconcern de productie van de Astra in de Ellesmere Port fabriek nabij Liverpool naar het vaste land, zo waarschuwde topman Carlos Tavares 2 maanden geleden al. In de Britse productiefaciliteit is al flink bezuinigd door PSA: zo moesten 800 van de 1.800 medewerkers vertrekken. De fabriek maakte vorig jaar 77.000 exemplaren van de Astra. Dat is ver onder de maximale productiecapaciteit, maar klanten van Opel / Vauxhall hebben vandaag de dag liever een Crossland X of Grandland X.

Mogelijke alternatieve locaties voor de Astra productie zijn er in Polen en in Zuid Europa, aldus Tavares. Franse vakbonden zijn gretig om de productie binnen te halen. Patrick Michel van de Franse vakbond Force Ouvriere Union meldt dat de fabrieken van Peugeot in Sochaux en Mulhouse de productie van de middenklasser van Opel zó kunnen overnemen. Er wordt evenwel ook onderhandeld met de leiding van de productiefaciliteit in Rennes. Ook de Spaanse PSA fabrieken in Vigo, Zaragoza en Madrid zouden vanwege hun lage kosten kansrijk zijn.

In het Verenigd Koninkrijk wordt nu nog 10 procent van het wereldwijde autovolume van PSA geproduceerd. Dat verdwijnt bij verplaatsing van de fabricage van de Astra niet helemaal, want de Vivaro zal doorgebouwd blijven worden in Luton.

Reageren is niet mogelijk.