In detail: facelift Smart Fortwo, Fortwo Cabrio en Forfour

0

Het gezegde is dat ‘iets’ (een bepaalde beslissing bijvoorbeeld) geen windeieren legt, maar de keuze van Smart om haar modellen niet meer te leveren met een benzinemotor pakt, in Nederland althans, dramatisch uit. Op jaarbasis is het stadsautomerk van Daimler bijna 80 procent van zijn verkopen kwijtgeraakt. Je kan niet anders dan concluderen dan dat de Nederlandse autoconsument de volledig elektrische uitvoeringen van de Fortwo en Forfour links laat liggen. Kan een flinke opknapbeurt het tij keren?

Smart heeft in één klap haar complete modelgamma vernieuwd. Dat is voor een klein automerk natuurlijk ook niet zo moeilijk omdat het bij de Fortwo Coupé, de Fortwo Cabrio en de Forfour om variaties op hetzelfde thema gaat. Maar de openingszin van deze alinea klinkt best indrukwekkend. En als de cosmetische operatie verkooptechnisch succesvol uitpakt, dan kan de afzet procentueel gezien weer een enorme vlucht gaan nemen.

Kenmerken van de vernieuwde modellen zijn hertekende koplampen (optioneel met LED techniek) en een aangepaste, grotere grille. Dit luchtrooster ‘verhuist’ van een plek tussen de lichtunits naar een plaats onderin de eveneens herontworpen bumper. Bij de Fortwo (Cabrio) bevindt het breedste gedeelte van de grille zich bovenaan, waardoor wat fantasierijke personen er een lachebekje in kunnen zien. De Forfour beschikt over een precies omgekeerd exemplaar, dus met het breedste gedeelte van de grille onderaan. Ook zijn hier de optionele mistlampen in de inlaat geïntegreerd, terwijl de pitten bij de Fortwo (Cabrio) naast de grille zijn geplaatst.

Aan de achterkant zijn het de lichtunits die alle aandacht opeisen. Lampen met LED techniek waren hier ook voorheen al beschikbaar, maar de blokken ogen nu dankzij een compleet nieuwe indeling een stuk moderner. Smart heeft ook verse carrosseriekleuren toegevoegd en het ronde merklogo vervangen voor een badge met daarop de eigen naam voluit geschreven. Skoda deed al eerder iets soortgelijks op de achterzijde van haar nieuwste modellen. Meer geprononceerde wielkasten moeten de kleine elektrische stadsauto’s een dikker voorkomen geven.

In het interieur monteert Smart nieuwe infomediasystemen. Er is keuze uit 3 versies: Advanced, Premium of Exclusive. Voor alledrie geldt dat men voor de weergave van informatie op het centrale 8 inch touch screen volledig afhankelijk van de input van de telefoon, die middels Android Auto of Apple Carplay met de systemen kunnen worden verbonden. Volgens Smart biedt dat grote voordelen, onder meer doordat de infomedia zo altijd up-to-date is.

Binnenin treffen we ook een nieuw ontworpen middenconsole aan. Daardoor is er meer aflegruimte beschikbaar dan voorheen. Tegelijkertijd heeft Smart een verwijderbare bekerhouder toegevoegd. Daarin is plek voor 2 koppen koffie of flesjes water. Met de telefoon (het woord ‘smartphone’ klinkt wat dubbelop) is het ook mogelijk om de status van de Fortwo (Cabrio) of Forfour op afstand op te vragen en bijvoorbeeld de klimaatregeling te bedienen. Ook kan men informatie krijgen over het actuele bereik en de laadstatus. Logisch, want de modellen van Smart zijn sinds enige tijd immers altijd elektrisch.

De techniek is (helaas) ongemoeid gelaten. Dit betekent dat Smart de vernieuwde EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en EQ Forfour uitrust met een 82 pk en 160 Nm sterke, achterin geplaatste elektromotor. De alledrie de carrosserietype gevallen bedraagt de topsnelheid 130 km/u. Met de 82 pk / 160 Nm sterke elektromotor is de Smart goed voor een acceleratie naar 100 km/u in 11,6 (Fortwo) à 12,7 (Forfour) seconden.

Dankzij een accupakket(je) van 17,6 kWh heeft de EQ Fortwo een actieradius van 119 à 135 kilometer, de EQ Fortwo Cabrio 118 à 132 kilometer en de EQ Forfour 114 à 130 kilometer. Dat is niet veel en al helemaal weinig dat dit ‘NEDC cijfers’ zijn. De rij bereik getallen volgens de meer accurate WLTP meetnorm worden (nog) niet gecommuniceerd door Smart.

Met de standaard 22 kW boordlader met snelle laadfunctie kunnen de vernieuwde modellen, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden (als 3-fase laden mogelijk is), in iets minder dan 40 minuten opgeladen worden van 10 procent accucapaciteit tot 80 procent. Volgens Smart is het opladen aan openbare laadpalen bovendien erg eenvoudig dankzij een handige integratie van betaalsystemen in de ‘EQ Control app’.

Op de IAA in Frankfurt (die op 12 september van start gaat) kan het publiek live kennismaken met de vernieuwde Smart Fortwo, Fortwo Cabrio en Forfour. Er is keuze uit 3 uitrustingniveaus: Advanced, Premium of Exclusive. Vermoedelijk horen wij dan ook meer over de prijzen en leverdata, want daar vertelt Smart op dit moment nog niets over.

De zwakste schakel, letter en figuurlijk, blijft evenwel het (te) kleine accupakket en de daaruit resulterende, sterk activiteiten beperkende, belabberd geringe actieradius. Maar Smart (of beter: moederconcern Daimler) vindt het blijkbaar niet meer de moeite om nog flink in de bus te blazen met een ingrijpende technische update van het EQ trio. Het Chinese Geely is immers voor de helft eigenaar geworden van het stadsautomerk, waardoor de exploitatieverliezen als gevolg van ondermaatse verkopen gedeeld kunnen worden. In 2022 moet er een geheel nieuwe generatie Smart modellen klaar zijn. Die zullen in China gebouwd gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.