Nieuwstelex

0

+++ AUDI bevestigt de aanwezigheid van de nieuwe RS6 Avant op de IAA van Frankfurt, die zijn deuren op 11 september opent. Maar de ultrasportieve stationwagon zal op 5 september al tijdens een preview te zien zijn voor leden van de Audi Sport Drivers Club. De nieuwe Audi RS6 wordt volgens een bekend recept ontwikkeld, al is de carrosserie dit keer niet zo sterk opgepompt als voorheen. Toch zal de auto ongetwijfeld zijn unieke karakter behouden en zullen zaken als imposante bumpers, tal van luchtinlaten en extra grote wielen niet ontbreken. De RS6 wordt uitgerust met de van de Porsche Panamera Turbo en de Lamborghini Urus bekende, dubbel geblazen 4,0 liter V8. Het vermogen overstijgt de grens van 600 pk, maar slechts in geringe mate. Reken op ongeveer 605 pk. Daarmee wordt hij even krachtig als de oude (en gelimiteerde) RS6 Avant Performance en 45 pk sterker dan de vorige ‘standaard’ versie. Er wordt daarnaast gesproken over 50 Nm extra koppel, namelijk een totaal van 800 Nm. De overdracht van het vermogen naar de weg zal via de bekende Quattro vierwielaandrijving met centraal Torsen differentieel gebeuren. De nieuwe RS6 profiteert daarnaast van een gewichtsbesparing van ongeveer 80 kilo dankzij het MLB Evo platform (een tweede generatie van de bodemplaat). Als gevolg daarvan mogen wij een tijd van ongeveer 3,6 seconden verwachten voor de sprint naar 100 km/u. Daarmee is hij iets sneller dan voorheen. De topsnelheid stijgt naar circa 310 km/u dankzij een verbeterde stroomlijn. +++

+++ DAIMLER wacht een boete van een kleine €1 miljard. Het gaat om €5.000 per sjoemel dieselauto van Mercedes-Benz. De boete wordt opgelegd door het Duitse Openbaar Ministerie en gaat Daimler in totaal tussen de €800 miljoen en €1 miljard kosten. Het Duitse autoconcern krijgt de boete voor het manipuleren van dieselmotoren. Eerder ontdekte de Duitse rijksdienst voor wegverkeer KBA dat Daimler een kleine 300.000 dieselauto’s had uitgerust met sjoemel software. De sanctie wordt tegen het einde van het jaar uitgedeeld. Eerder werden er al boetes uitgedeeld aan Audi (€800 miljoen), Bosch (€90 miljoen), Porsche (€535 miljoen) en Volkswagen (€1 miljard). +++

+++ Behalve in Noorwegen weet de ELEKTRISCHE auto de mondiale wegen nog niet te overspoelen. Toch maakt hij een sterke populariteitsgroei door van meer dan 90 %. Het is echter tot nu toe niet genoeg om een marktaandeel van 2 % te overschrijden. In de eerste helft van 2019 zijn er wereldwijd 765.000 elektrische auto’s verkocht. Maar alleen in Noorwegen kan worden gesproken van een dominante marktpositie, die grotendeels is te danken aan fiscale en andere voordelen. Bovendien wordt 56 % van de elektrische auto’s verkocht in China en dat zorgt ook voor een eenzijdig beeld. Europa heeft een marktaandeel van 23 % en de Verenigde Staten 17 %. In feite is de groei vooral te danken aan één enkele autofabrikant: Tesla. Die heeft afgelopen half jaar wereldwijd 166.000 elektrische personenwagens verkocht, voornamelijk de Model 3. +++

+++ In de Verenigde Staten zijn verschillende eigenaren van een Chevrolet Silverado of GMC Sierra een gerechtelijke procedure gestart tegen GENERAL MOTORS na een compleet motor falen. Hun 6,6 liter V8 Duramax blok bleek niet geschikt te zijn voor de diesel die aldaar verkocht wordt. Die smeert minder dan de variant die elders kan worden getankt. Tienduizenden eigenaren van bovengenoemde modellen kregen daardoor problemen met metaal wrijving en afzetting, wat soms tot een volledig kapot motorblok leidde. De dader zou de injectiepomp van Bosch zijn. Die laatste loopt dus op zijn beurt het risico om aangeklaagd te worden door General Motors. +++

+++ Auto’s van JAGUAR LAND ROVER zouden in de toekomst, bij een harde Brexit, wel eens gebouwd kunnen worden door VDL NedCar in Born. Op de tekentafel staan namelijk een drietal ontwerpen die gebaseerd zijn op het onderstel van de BMW X1. Die rolt reeds in Born van de band. Jaguar Land Rover is al klant bij VDL. Het Brabantse bedrijf bouwt de lasrobots en geautomatiseerde productielijnen voor de Britten. Ook is bekend dat VDL Nedcar al een tijdje in gesprek is met mogelijke nieuwe klanten. Als dit scenario daadwerkelijk doorgaat, lijkt Nederland veel garen te kunnen spinnen bij de Brexit. +++

+++ KENDRION heeft ook in het tweede kwartaal last gehad van de moeizame omstandigheden op de automarkt. Bovendien kreeg ook de industrie het in veel landen moeilijker. Dat zorgde voor een lagere omzet en bedrijfsresultaat voor de leverancier van elektromagnetische componenten. De automarkt stond al langer onder druk, maar Kendrion kon die teruggang eerder nog compenseren met bovengemiddeld goede prestaties van zijn divisie die producten aan de industrie levert. Maar ook die heeft het moeilijker gekregen, onder meer als gevolg van wereldwijde handelsspanningen. Het gevolg is dat de omzet van de industrietak met 3 % daalde. Bij de autodivisie was er sprake van een teruggang met 11 %. De totale omzet van Kendrion kwam uit op €109 miljoen. Dat was een jaar eerder nog €119 miljoen. Het bedrijfsresultaat bedroeg €11,1 miljoen tegen €12,6 miljoen in het tweede kwartaal van 2018. Voor de tweede helft van dit jaar denkt Kendrion dat zowel de autobranche als de industrie zich nog niet zullen herstellen. Het bedrijf verwacht dat de kostenbesparingen en versimpeling van de organisatie die de afgelopen tijd zijn doorgevoerd zal helpen de tegenwind te weerstaan. Voor de middellange en de lange termijn blijft de onderneming positief en dus tornt Kendrion niet aan de verwachtingen. Topman Joep van Beurden is dan ook niet al te somber over de korte termijn. “In absolute zin zijn wij nog goed winstgevend”, zo benadrukt hij. “Wij kunnen dan ook investeringen blijven doen in groei”. Kendrion houdt vertrouwen in de automarkt op de langere termijn. Met de opkomst van zelfrijdende, altijd verbonden, elektrische en deelauto’s ziet het bedrijf voldoende kansen om te groeien. “Die ontwikkelingen zijn bezig en onomkeerbaar”, stelt Van Beurden. “Het is ook zelfversterkend en gaat de hele leveringketen op zijn kop zetten”, zo denkt de topman. Voordat die ontwikkelingen afgerond zijn, zijn we misschien wel 15 à 20 jaar verder, zo geeft Van Beurden aan. Daarbij kan Kendrion ook al profiteren in de tussenfasen. Het bedrijf ontwikkelt daar al producten voor. Ook op het gebied van remmen voor robots ziet Kendrion kansen. In China groeit de onderneming stevig, ondanks dat het Aziatische land (ook) kampt met een teruglopende economische groei. Van Beurden: “Wij groeien tegen de marktontwikkelingen in. Het laat zien dat je met de juiste producten gewoon kan plussen in een moeilijke markt”. +++

+++ Nederland heeft de meeste LAADPALEN in de Europese Unie. In totaal gaat het om 37.037 exemplaren. Met ruim een kwart (26 %) van alle Europese publieke laadpalen blijft ons land kampioen qua laadinfrastructuur. In heel onze marktregio staan er afgerond 144.000 exemplaren. Vorig jaar had Nederland ook het grootste marktaandeel (28 %). In Duitsland staan 28.000 palen, hetgeen goed is voor een marktaandeel van 19 %. Frankrijk telt er 25.000 en het Verenigd Koninkrijk 19.000 (13%). Deze 4 landen bij elkaar zijn goed voor 76 % van het totale aanbod aan publieke laadpalen. In Oost en Zuid Europa staan de minste laadpalen. Zo telt Roemenië er slechts 125, Bulgarije 108 en Griekenland niet meer dan 50 stuks. +++

+++ De nieuwe LAND ROVER Defender gaat standaard geleverd worden met spiraalveren. Dat is goed nieuws voor de meer hardcore gebruikers die vooral geïnteresseerd zijn in betrouwbaarheid. Luchtvering wordt optioneel. Die zorgt ervoor dat de Defender in deze configuratie in het terrein betere eigenschappen kan voorleggen dat de conventioneel geveerde variant. Bovendien zal de luchtvering actief het onderstel van de Land Rover in de gaten houden en desnoods autonoom aanpassingen doorvoeren om het voertuig te beschermen. Een actief systeem dus. Land Rover heeft reeds ruime ervaring met luchtvering (op de duurdere modellen), maar daarvan is de reputatie niet bepaald vlekkeloos. Er gaat wel eens iets kapot en reparaties zijn duur. Bovendien zijn de onderdelen kwetsbaarder voor de gevaren van terreinrijden en is het vrijwel onmogelijk om een Land Rover met defecte luchtvering met beperkte middelen te repareren. Toch is er wat voor te zeggen om de nieuwe Defender desondanks met dit type ophanging te bestellen, omdat Land Rover een “perfect comfort” belooft bij hogere snelheden. Dat kon van de oude editie niet worden gezegd. Ook ‘totaal anders’ is de optie om de nieuwe Defender te bestellen met een stekker hybride aandrijflijn (bestaande uit een 2,0 liter benzine 4 cilinder en een krachtige elektromotor waarmee de Land Rover over beperkte afstand emissievrij kan rijden). Standaard zal de nieuwe Defender op bescheiden 18 inch wielen staan, maar optioneel is tot 22 inch mogelijk. Hij beleeft zijn publieksdebuut op de IAA van Frankfurt. +++

+++ De grote auto onderdelenleveranciers Bosch en Continental leverden jarenlang onderdelen met teveel LOOD . Daardoor rijden er miljoenen auto’s rond met een te hoog loodgehalte. Deze worden wellicht teruggeroepen. Bosch en Continental hebben beide inmiddels toegegeven dat zij in de fout zijn gegaan. Zij leverden sinds 2013 componenten die meer lood bevatten dan wettelijk is toegestaan. Het gaat hierbij voornamelijk om elektronische onderdelen die in miljoenen auto’s zijn geplaatst. Welke onderdelen het precies zijn, is nog niet duidelijk. Maar het lijkt voornamelijk te gaan om printplaten en condensatoren. Hoewel lood een gevaar voor het milieu is, geven beide bedrijven en het Ministerie van Milieu in Nedersaksen aan dat er geen direct gevaar voor de volksgezondheid is. Het zware metaal zit namelijk in de componenten verwerkt en dient eerst op te lossen of als stof in de lucht te komen om een gevaar te veroorzaken. Daarnaast lijkt het probleem vooral te bestaan bij condensatoren van één Chinese producent. Deze leverde 3,6 miljard van deze onderdelen waarbij elk maar 0,0003 gram teveel lood bevat. Zowel Bosch als Continental hebben aangegeven dat ze deze problemen in de toekomst willen voorkomen. Zij willen sowieso minder lood in alle componenten gaan gebruiken. Daarnaast kijkt het Nedersaksische Ministerie van Milieu naar hoe met dit probleem omgegaan moet worden. Het zou zomaar kunnen zijn dat deze beslist dat alle betrokken voertuigen worden teruggeroepen. De Duitse Rijksdienst voor Wegverkeer (Kraftfahrtbundesamt of KBA) gelooft de toeleveranciers niet op hun woord. Zij wil bewijs zien dat nieuwe auto’s inderdaad niet meer teveel lood bevatten. Tot die tijd laten zij geen nieuwe voertuigen toe. +++ 

+++ MERCEDES-AMG heeft de gemoederen verhit met een ‘verkeerde’ Tweet: “If this summer wasn’t warm enough already, the GLA 45 4Matic will heat things up even more with this red-hot finish”. Dat was de letterlijke tekst, aangevuld met de mededeling dat die auto 193 gram CO2 per /km uitstoot. Van alle kanten wordt Mercedes-AMG er nu van beschuldigd de recente hittegolf en de opwarming van de aarde belachelijk te maken. Directeur Jürgen Resch van de milieubeweging Deutschen Umwelthilfe vroeg Ola Källenius, topman van het overkoepelende Daimler concern, persoonlijk “aan dit soort schampere opmerkingen over het klimaat een eind te maken”, terwijl de Groene verkeersminister van Baden-Württenberg, Winfried Hermann, zich afvroeg: “Staat AMG in werkelijkheid voor: Auto Monster Grote kots? Wie heeft er nu eigenlijk behoefte aan dit soort auto’s? “. Mercedes-AMG is inmiddels door het stof gegaan. Zij liet in het Engels weten: “Folks, that was really not our finest hour. We apologize sincerely. We’re working hard on the transformation of our car fleet. We aim for CO2-neutral mobility”. +++

+++ In Duitsland, waar verschillende steden ‘oude’ diesels weren, gaat MERCEDES-BENZ een premie van €3.000 aanbieden om een systeem te installeren waarmee Euro5 modellen de strengere Euro6 versie kunnen halen. De autofabrikant hadden gehoopt dat hun dieselklanten een nieuwe auto zouden kopen om Duitse steden die diesels verbieden van vóór ‘Euro6’ te kunnen blijven bezoeken. Niet dus! Althans, niet iedereen. Bovendien is herprogrammering van de software niet voldoende om te voelden aan de strengere eisen voor NOx en de uitstoot van fijn stof. Daarom wil Mercedes-Benz een mooi gebaar maken. Het merk gaat tot €3.000 subsidiëren voor de installatie van een retro fit voor zijn Euro5 dieselmotoren. Dit bedrag dekt in principe alle kosten om die aan de Euro6 norm te laten voldoen. De apparatuur is ontwikkeld door Dr Pley SCR Technology; een familiebedrijf uit Beieren. Het aanbod is enkel geldig voor klanten die in zones wonen die (mogelijk) te maken krijgen met de verkeersbeperkingen. En het geldt enkel voor Euro5 motoren (oftewel auto’s die tussen 1 januari 2011 en 31 augustus 2015 zijn geleverd). +++

+++ De OPEL Combo is voortaan leverbaar met Surround Rear Vision dat de bestuurder helpt in het drukke stadsverkeer. Het camerasysteem verbetert het zicht naar achter en in de dode hoek aan passagierszijde. Bij het naar rechts afslaan maakt Surround Rear Vision fietsers en voetgangers in de dode hoek zichtbaar voor de bestuurder. Daarmee is de dode hoek volgens Opel voorgoed verleden tijd. In bestelauto’s met een gesloten opbouw is het lastig om bij afslaan naar rechts fietsers en voetgangers in de gaten te houden. De bestuurder kan namelijk de situatie direct rechts naast en achter de auto niet overzien. Dat resulteert regelmatig in aanrijdingen tussen bedrijfsauto’s en andere verkeersdeelnemers. Uit onderzoek van Duitse verzekeringsmaatschappijen blijkt dat in Duitsland 660 fietsers per jaar gewond raken bij ongelukken met een naar rechts afslaande vrachtauto. Ongevallen met lichte bedrijfsauto’s en personenauto’s zijn daarbij nog niet eens inbegrepen. Surround Rear Vision is leverbaar vanaf €399 (op het uitrustingsniveau Innovation, exclusief BTW en BPM). Het systeem bestaat uit 2 camera’s die de zij en achter kant van de Combo vanuit diverse hoeken tonen. Een camera boven de achterdeuren overziet tijdens achteruitrijden het gebied achter de auto en toont het beeld op een apart 5 inch scherm. De bestuurder kan kiezen tussen de normale weergave en een groothoek beeld. Dat laatste kan ook worden weergegeven tijdens normaal rijden; dan toont het scherm de beelden van de situatie tot meer dan 30 meter achter de auto. De tweede camera, gemonteerd onder de rechterbuitenspiegel, toont de situatie direct rechts van de auto. De bestuurder kan met een aanraking van het scherm tussen de 2 camera’s wisselen. +++

+++ PORSCHE sluit de komst van een Cayman GT4 RS niet uit. Dat liet Andreas Preuninger, de baas van de GT afdeling, doorschemeren tijdens een interview. Hij vertelt dat de nieuwe 4,0 liter 6 cilinder boxer van de ‘gewone’ GT4 (goed voor 420 pk) nog wat marge heeft. De krachtbron zou gemakkelijk de 450 pk kunnen halen. In combinatie met een streng dieet zou dit een nóg atletischere sportwagen opleveren. De nieuwe 911 GT3 RS wordt overigens circa 550 pk, dus deze grote broer hoeft niet te zijn dat hij overschaduwd gaat worden. +++

+++ De R&D directeur voor batterijen van TESLA , Jeff Dahn, laat in een interview weten dat er bij de Amerikaanse fabrikant voor elektrische auto’s momenteel gewerkt wordt aan krachtigere accupakketten, zowel qua energiedichtheid, als in termen van oplaadsnelheid. Daarnaast is het doel om de prijzen te verlagen. Dahn is van mening, net zoals veel wetenschappers, dat de prijzen per kWh zullen dalen voor batterijen. Volgens hem bereiken die binnen enkele jaren al een prijs van $100 per kWh (oftewel €89). Vandaag zitten wij nog rond de $176. Dit toekomstbeeld maakt ook duidelijk dat elektrische auto’s aanzienlijk goedkoper zullen worden. Tesla werkt ook aan batterijen zonder kobalt; een materiaal dat momenteel gebruikt wordt om chemische reacties te stabiliseren en om brand te voorkomen. Het mineraal is erg duur en vervuilend, en het is duidelijk dat de sterk stijgende prijs autofabrikanten zorgen baart. +++

Reageren is niet mogelijk.