Nieuwstelex

0

+++ Het is bij ALFA ROMEO alle hens aan dek vanwege de ingestorte verkopen. Daarom krijgt de Stelvio, hoewel die nog maar 2,5 jaar op de markt is, een facelift. De update van de Italiaanse SUV gaat gepaard met de introductie van hybride techniek. Vermoedelijk ondergaat de Giulia dezelfde ingrepen. Reken op een debuut uiterlijk in maart 2020 tijdens de autosalon van Genève. Het uiterlijk van de Alfa Romeo modellen zal slechts subtiel gewijzigd worden. Ook voor de cabine lijken er geen grote veranderingen op komst te zijn. Maar hopelijk pakt Alfa Romeo wel het infomediasysteem aan, en dan met name het centrale scherm van de interface. Dat is nu aan de kleine kant. Net als de andere merken van de FCA groep wil Alfa Romeo op het gebied van elektrificatie een inhaalslag maken. Naast milde hybridisatie (mogelijk van het 48 Volt type) is er ook een stekker versie gepland. Die krijgt een 1,5 liter versie van de nieuwe 4 cilinder Firefly motor van Fiat / Jeep als basisunit. +++

+++ BMW is van plan om nieuwe elektrische modellen te lanceren, maar de huidige i3 en i8 krijgen geen directe opvolger. Wel zit er een iX1 aan te komen. Die moet in 2023 op de markt komen. Waarschijnlijk betreft het een elektrische versie van de volgende generatie X1. Van de iX1 zijn 2 accuversies gepland. Instapper is een 38 kWh uitvoering met een bereik van 270 km. Deze versie is primair bestemd voor de stedelijke bevolking die niet al te veel actieradius nodig heeft. Daarnaast zal er ook een 78 kWh versie op de markt komen met een rij bereik van ongeveer 450 km. Van de 1-serie komt begin 2020 een stekker hybride versie. Die heeft de bekende 1,5 liter 3 cilinder als basisunit. Zijn accu van circa 10 kWh moet er voor zorgen dat er minimaal 70 kilometer emissievrij kan worden afgelegd. +++

+++ Ook DACIA gaat de gevolgen ondervinden van de aanzienlijke aanscherping van de CO2 normen in 2021. Autofabrikanten zullen daarom de elektrificatie van hun gamma moeten versnellen, ook die van de goedkopere modellen. Maar als Dacia gedwongen wordt om over te schakelen op hybride aandrijving, kan dit tot fors hogere prijzen leiden. Toch lijkt dat de enige manier te zijn om aan de toekomstige emissie-eisen te voldoen: 95 gram/km in 2021, 89 gram in 2025 en 59 gram in 2030. Haalt Dacia die normen niet, dan krijgt het merk te maken met forse boetes vanuit ‘Brussel’. Olivier Murguet, salesmanager bij Renault, gelooft dat “het moeilijk zal worden voor Dacia om zich te onttrekken aan de elektrische revolutie”. Maar dat zou zo maar een Duster kunnen betekenen die zelfs als Essential als gevolg van de hybride techniek minimaal 27 mille gaat kosten. Het is te hopen dat het traditionele koperspubliek dan niet zal afhaken. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) wil niet alleen met Renault fuseren, maar ook met Nissan. De Italiaans / Amerikaanse autofabrikant komt hiermee terug op zijn beslissing om haar flirt met de Franse branchegenoot te beëindigen. FCA had de deur nog maar net dichtgeslagen, maar zou nu bereid zijn om een triootje te proberen met … met Nissan erbij. Topman Mike Manley zou de onderhandelingen weer willen opstarten, op voorwaarde dat “de omstandigheden veranderen”. Met andere woorden: als de Franse regering zich niet opnieuw te interventionistisch gedraagt en als Nissan niet wederom gaat traineren. Doel van FCA is de creatie van het op 2 na grootste autoconcern ter wereld, vóór General Motors en Ford (de Chrysler divisie is in Noord Amerika nu de kleinste van het drietal). Maar voorlopig is Renault zelf druk bezig met onderhandelingen met Nissan om hun alliantie vlot te trekken. Eén van de discussiepunten daarbij is het verkleinen van het belang van de Franse autofabrikant in hun Japanse collega. Nu is dat niet bepaald in evenwicht. Het lijkt vanzelfsprekend dat wanneer de spanningen tussen Renault en Nissan afnemen, er ruimte ontstaat voor onderhandelingen met FCA. Maar het ligt net zo voor de hand dat de Fransen hun huid duur zullen verkopen en een tegenprestatie van de Japanners zullen eisen. +++

+++ In België is er een HACK geweest van het FM signaal dat het Vlaams Verkeerscentrum gebruikt om gecodeerde informatie over de situatie op de wegen door te sturen naar honderdduizenden GPS systemen. Het zogeheten TMC (Traffic Message Channel) waarschuwde plotseling voor een vuurgevecht. Eerder viel in het systeem te lezen stond dat er een luchtaanval op de E40 bij Aalst plaatsvond. Het spreekt voor zich dat die boodschappen autobestuurders in de war kunnen brengen en kunnen leiden tot gevaarlijke situaties (wanneer mensen effectief onnodig op de rem gaan staan bijvoorbeeld, of besluiten om rechtsomkeert te maken). Vanzelfsprekend ondermijnt de hack ook de geloofwaardigheid van het systeem. De Belgische politie laat weten “niet veel te kunnen doen” aan de situatie. +++

+++ HONDA stopt met de productie van auto’s in Argentinië. Voortaan zal de Japanse fabrikant zich gaan focussen op motorfietsen in het Latijns Amerikaanse land. Volgend jaar rolt het laatste exemplaar van de HR-V voor de lokale markt van de markt. Volgens Honda is het bedrijfseconomisch niet verantwoord om de volgende editie van deze SUV (die in 2020 debuteert) in Argentinië te gaan produceren. Wel blijft het merk zich bezighouden met de verkoop van auto’s. De fabriek, gevestigd in Campana, biedt momenteel werkgelegenheid aan circa 1.000 personen. Honda is wel van plan om de nieuwe HR-V in buurland Brazilië te gaan produceren. Die zal straks naar Argentinië worden geëxporteerd. +++

+++ JAGUAR is een campagne gestart om de definitie van ‘auto’ te veranderen in het Oxford woordenboek. Daar staat namelijk in dat een auto een verbrandingsmotor heeft, maar de I-Pace is elektrisch … . De definitie luidt nu namelijk: “A road vehicle powered by a motor (usually an internal combustion engine) designed to carry a driver and a small number of passengers, and usually having two front and two rear wheels, esp. for private, commercial, or leisure use”. Doorgaans met een verbrandingsmotor dus, en niet altijd. Al vermeldt OxfordDictionaries.com juist wel dat een auto een verbrandingsmotor moet hebben. Volgens Jaguar moeten de woordenboeken hun definities aanpassen om mee te gaan met de tijd. Oftewel: omschakeling naar elektrisch. Maar de autofabrikant zou ook wat minder tijd kunnen steken in dit soort niemendalletjes en bijvoorbeeld er voor kunnen proberen te zorgen dat de E-Pace wél een keer een vergelijkingstest wint. +++

+++ MERCEDES-AMG komt na een lange pauze binnenkort weer met een Black Series model. Dat wordt een nieuwe versie van de AMG GT R. De Black Series moet het absolute topmodel van de reeks worden. Een betrapt prototype was voorzien van nieuwe luchtinlaten zichtbaar in de motorkap, hetgeen doet vermoeden dat de dubbel geblazen 4,0 liter V8 verder zal worden opgevoerd. In de AMG GT R Black Series zal de 8 cilinder niet minder dan 680 pk produceren. Daarmee zal de sportwagen zich de snelste Mercedes op het circuit zijn, tot het moment dat de Project One zijn debuut beleeft. Daarnaast zal de GT R Black Series kortstondig de snelst accelererende AMG zijn. Uiterlijk kenmerk, naast de nieuwe lucht inlaten, is een enorme taartschep achterop om de Mercedes van zoveel mogelijk neerwaartse druk te voorzien. De AMG GT R Black Series moet het gaan opnemen tegen de Porsche 911 GT2 RS. +++

+++ NOORWEGEN krijgt een wielerwedstrijd voor het eerst elektrische volgauto’s. De benodigde 46 exemplaren zijn afkomstig van Hyundai. De primeur van de eerste wielerwedstrijd met elektrische volgauto’s is dus voor, hoe kan het ook anders, Noorwegen. Nergens ter wereld worden zoveel emissievrije personenwagens verkocht. In de Arctic Race of Norway, oftewel de Ronde van Noorwegen, staan naast Mathieu van der Poel ook 46 exemplaren van de elektrische Hyundai Kona en Ioniq aan de start. De organisatie van de wielerwedstrijd wil zijn verantwoordelijkheid nemen en dus ook zijn steentje bijdragen qua milieubesparende maatregelen. De Tour de France is namelijk één van de grootste, maar ook één van de meest milieuvervuilende evenementen ter wereld. De bekende reclamekaravaan, de duizenden journalisten, de volgauto’s van de ploegen in en naast de wedstrijd, de organisatie: precieze cijfers zijn niet bekend, maar de CO2-uitstoot moet immens zijn. Elektrische volgauto’s zijn een goede eerste stap om het evenement te vergroenen. +++

+++ Elk jaar lopen er bij PORSCHE , zo claimt de autofabrikant zelf, gemiddeld niet meer dan 2 identieke modellen van de band. Zelfs als die er hetzelfde uitzien, zijn ze dat zelden. De reden is de uitrustingspolitiek van Porsche. De optielijst is lang (en duur) en klanten maken graag individuele keuzes. Bovendien kan men bij Porsche kiezen uit meer kleuren en aankledingtypes dan gebruikelijk is. Zo zijn er voor de 911 liefst 18 koetswerktinten beschikbaar. Maar de cijfertjes worden pas echt indrukwekkend als het om het interieur gaat. Het is voor de materiaalverantwoordelijken bij Porsche een immense klus om al die verschillende mogelijkheden, extra’s en materialen op elkaar af te stemmen. Te meer omdat de klant (die al snel meer dan €100.000 uitgeeft) terecht veeleisend is. Porsche biedt voor de binnenzijde van de 911 in totaal niet minder dan 26 verschillende materiaal en kleuren combinaties aan. Zonder personalisatie welteverstaan. Voor de nieuwe 911 zijn er bovendien 300 individuele onderdelen. Porsche maakt daar slechts een kleine minderheid van zelf van. Dit betekent dat de externe leverancierslijst erg lang is. De afdeling kwaliteitscontrole van Porsche heeft er ongetwijfeld zijn handen vol aan. +++

+++ Op Schiphol is de vakantiedrukte goed te merken. Autodeeldienst SHARE NOW (voorheen Car2go van Daimler) ziet het aantal ritten van en naar de luchthaven stijgen. In juni en juli werd er maandelijks ruim 1.400 keer een elektrische deelauto gebruikt om van of naar de luchthaven te reizen. Sinds de opening van de vestigingslocatie op Schiphol vorig jaar zijn er zelfs al ruim 10.000 ritten gemaakt. Leden van Share Now kunnen sinds september 2018 vanuit Amsterdam een Smart pakken naar de luchthaven en die parkeren op speciale plekken met laadpalen in de WTC garage. Vanaf die locatie kunnen zij ook in een deelauto naar de hoofdstad rijden. Er zijn momenteel circa 78.000 Nederlanders lid van Share Now. Zij maken gemiddeld 1.600 ritten per dag in de regio Amsterdam. Dit jaar zijn er al ruim 2,7 miljoen emissievrije kilometers gereden. Sinds de start van voorganger Car2go in 2011 zijn dat er zelfs al bijna 25 miljoen. De naamsverandering is het gevolg van de samenvoeging in februari van dit jaar met DriveNow van BMW. Als gevolg van deze fusie mag Share Now zich de grootste aanbieder van elektrisch autodelen ter wereld noemen. Het bedrijf is in 4 Europese steden actief met een volledig emissievrije vloot en in 14 steden met deels elektrische auto’s. +++

+++ SKODA verhoogde zijn verkopen in juli met 3,1 % tot 102.700 eenheden en behaalde daarmee de beste julimaand in zijn geschiedenis. Het automerk groeide sterk in West Europa (+ 12,3 %), Midden Europa (+ 11,2 %) en Oost Europa (+ 18,4 %). De grote vraag naar de SUV modellen Karoq en Kodiaq speelt een belangrijke rol bij de verkooptoename. Skoda leverde voor het eerst in haar geschiedenis in juli meer dan 100.000 voertuigen af. In Europa werd er sterk geplust in Duitsland (16,2 %), Frankrijk (24,2 %), Italië (31,2 %), Nederland (57,7 %), Zweden (84,0 %), Denemarken (17,5 %), Griekenland (38,4 %) en Kroatië (18,1 %). In China, de grootste automarkt ter wereld, namen de verkopen in juli evenwel met 15,7 % af. Op modelniveau ging in juli de Octavia aan kop met 28.800 registraties. Daarna volgen de Kodiaq (15.400), de Fabia (15.200), de Karoq (13.700), de Rapid (11.100), de Superb (7.100), de Scala (4.100), de Kamiq (3.900) en de Citigo (3.500). +++

+++ De eigenaar van een elektrische SMART in Duitsland wist niet wat hij hoorde. Hij had 5 jaar geleden voor afgerond €24.000 een nieuwe elektrische Fortwo gekocht. Maar de batterij van de stadsauto ging stuk. Toen de offerte voor de vervanging binnenkwam, viel de klant bijna van zijn stoel. Smart rekent zo maar eventjes €17.000 voor een nieuw accupakket. Zonder werkuren welteverstaan. Het betekent dat de betreffende Fortwo na 5 jaar economisch total loss is. De klant merkt droogjes op: “Ik denk dat ik maar weer met een diesel naar mijn werk rij”. Inmiddels geeft Smart 8 jaar garantie op de batterij, al geldt er wel een beperking van niet meer dan 100.000 km. De moraal van dit verhaal: kopers van een tweedehands elektrische auto worden sterk aangeraden om de accu eerst door een onafhankelijke instantie te laten controleren. +++

+++ Steeds meer eigenaren van een TESLA Model 3 klagen steen en been over de slechte kwaliteit van de lak. Na enkele weken beginnen de problemen al te ontstaan. Het gaat daarbij onder andere om flinke roestplekken. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat de verf op de Tesla dunner is dan gemiddeld: 71 micron (0,071 millimeter) tegenover het gemiddelde van 120 micron (0,12 millimeter). Dat maakt de Model 3 extra gevoelig voor steenslag. Tesla wil niet reageren op deze kwestie. Het is dus onduidelijk of de fabrikant de problemen zal verhelpen. Advocaten ruiken een leuke klus: tenzij Tesla in de koopovereenkomst expliciet noemt dat de lakdikte op hun auto’s kan afwijken, mag de klant eisen dat zijn gekochte auto aan het industriegemiddelde voldoet. +++

+++ TOYOTA schrapt de GT86 uit de Nederlandse prijslijst. Daarmee is de carrière van de sportcoupé in Nederland voorbij. De GT86 is alleen nog uit voorraad leverbaar bij enkele dealers. De Toyota nieuw bestellen is in Nederland sinds begin juli niet meer mogelijk. Als reden noemt de importeur het feit dat er is nauwelijks nog vraag is naar het model. Daarnaast denkt Toyota liefhebbers van een achterwiel aangedreven sportauto ook gelukkig te kunnen maken met de GR Supra. Maar misschien is de betreffende doelgroep nog wel meer in zijn sas met een exemplaar van de Subaru BRZ; een sportcoupé met slechts minieme verschillen ten opzichte van de GT86 en lang niet zo duur als de GR Supra. Die blijft gewoon te koop. Subaru Nederland heeft geen plannen om de BRZ uit het gamma te halen. Sinds de introductie in 2012 wist Toyota slechts 154 exemplaren van de GT86 in Nederland te slijten. In het eerste jaar ontvingen 113 exemplaren een setje gele platen, waarvan het gros ongetwijfeld ingezet werd voor proefritten bij de dealer. Het jaar daarop waren er slechts 14 registraties en in 2014 nog eentje minder. In 2018 verkocht Toyota in Nederland niet meer dan 3 exemplaren van de GT86. +++

+++ Veilig Verkeer Nederland (VVN) en UBER hebben een pact gesloten. De komende 3 jaar zal er samengewerkt worden om de veiligheid van de Uber chauffeur en koerier op te krikken. Het initiatief komt na een reeks incidenten, sommige zelfs met fatale afloop. De VVN omschreef de bestuurders in januari nog als kamikazepiloten na een zoveelste incident in Amsterdam. Inmiddels zijn beide partijen constructiever met elkaar in de slag gegaan: er is een 3-jarig samenwerkingsprogramma opgezet waarvan de eerste concrete invulling zich vooral richt op de fietskoeriers van Uber: mensen die zich laten inhuren om met name warme maaltijd rond te brengen. Zij krijgen een set reflectoren, fietsverlichting, een fietsbel en een telefoonhouder. Mensen onder de 18 jaar worden voortaan niet meer aangenomen door Uber. Daarnaast moeten koeriers een speciale cursus volgen waarvan de inhoud ons niet bekend is.
Verder sluit Uber zich aan bij de Verkeersveiligheid coalitie en zet het bedrijf haar handtekening onder het convenant op het veilig omgaan met apps in het verkeer. Wat er precies voor de autobestuurders wordt gedaan, is nog niet duidelijk. Eerder al werd de leeftijdsgrens opgehoogd naar 21 jaar en moesten beginnend chauffeurs minimaal 1 jaar rijervaring hebben. Toch is het jammer dan er nog geen begin is gemaakt met de aangekondigde verplichte VVN training voor sociaal weggedrag door Uber. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat één van haar toekomstige elektrische modellen ID.2 X gaat heten. Na de eerdere naamregistratie van ID.1 tot en met ID.9, heeft de Duitse autofabrikant nu een nieuwe reeks namen laten vastleggen. Die zijn bestemd voor SUV modellen en cross-overs. Naast ID.2 X krijgen die de namen ID.3 X, ID.4 X, ID.5 X en ID.6 X. Mogelijk staan er dus 5 elektrische SUV modellen annex cross-overs bij Volkswagen op de planning. Het formaat van de ID.2 X zal vergelijkbaar zijn met dat van de T-Cross, waarna het oploopt tot een grote familiebak met afmetingen van de Touareg (ID.6 X). De eerste elektrische SUV annex cross-over die Volkswagen op de markt zal brengen, is de ID.4 X. Die werd eerder in conceptstudie vorm voorgesteld als ID.Crozz. Volgend jaar zomer zal hij voor het eerst worden getoond; het Europese showdebuut staat gepland voor oktober 2020, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon plaatsvindt. Ook de bijna productierijpe ID.Buzz staat voor volgend jaar op de agenda. Volgende maand luidt het officiële startschot van de ID. familie in door de onthulling van de ID.3. +++

Reageren is niet mogelijk.