Nieuwstelex

0

+++ De modelintroductie planning van AUDI voor de komende 16 maanden is bekend. In september vindt op de IAA van Frankfurt het publieksdebuut van de RS6 Avant en de RS7 Sportback plaats. De A8 krijgt een nieuwe topversie: de stekker hybride 60 TFSI e uitvoering met 462 pk vermogen en de dubbel geblazen 2,9 liter V6 als basisunit. Later dit jaar zal de A5 een facelift ondergaan. Van dit model verschijnt net als van de vernieuwde A4 ook een g-Tron aardgas uitvoering. In september wordt ook de nieuwe RS Q3 gepresenteerd (komt er ook als Sportback) en in november wordt het doek van de e-Tron Sportback gehaald. Ook zullen wij dan kennis kunnen maken met de vernieuwde Q5 en de RS Q8. Op de in maart 2020 te houden autosalon van Genève staat de nieuwe A3 te schitteren. Dit model zal ook leverbaar worden in g-Tron aardgas uitvoering. Een maand later volgt de S3 versie met 333 pk (komt er ook weer als Limousine). In april debuteert ook een S variant van de e-Tron en de nog te onthullen e-Tron Sportback. Die krijgt als typeaanduiding ’60 Quattro’ en wordt 500 pk sterk. Van de SQ8, momenteel alleen als diesel leverbaar, komt ook een benzine alternatief. Die heeft een dubbel geblazen 4.0 TFSI onder de kap met 507 pk. In november 2020 haalt Audi het doet van de e-Tron GT af. Die zal worden gebaseerd op de Porsche Taycan en wordt maximaal 600 pk sterk. +++

+++ Het vertrouwen van ondernemers in de AUTOBRANCHE zakt steeds verder weg. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is dat in de afgelopen periode gedaald naar het laagste niveau in 5 jaar. In de branche leeft met name bezorgdheid over de omzet ontwikkeling in de nabije toekomst. Aan het begin van het derde kwartaal was de autobranche de enige sector waar het vertrouwen van ondernemers negatief was, aldus het CBS. Per saldo verwacht bijna een kwart van de ondernemers in het lopende kwartaal een daling van de opbrengsten. Iets meer dan 6 % van de bedrijven in de branche denkt dat de omzet zal stijgen. Een kwartaal eerder was dat nog ruim 17 %. De totale omzet van de auto (en motor) branche viel in het tweede kwartaal nagenoeg even hoog uit als dezelfde periode een jaar eerder. De sterkste toename qua omzet in de sector werd gerealiseerd door gespecialiseerde reparatie bedrijven. Zij verdienden in doorsnee een kleine 5 % meer op jaarbasis. Importeurs van personenauto’s zagen de opbrengsten in de meetperiode met 6 % dalen. Ook handelaren in auto-onderdelen deden het iets minder. Verder viel de verkoop van nieuwe personenauto’s met 5 % terug. Verder merkt het CBS op dat het aantal vacatures in de sector daalt. In het tweede kwartaal stonden er circa 4.600 vacatures open in de sector, tegen 4.800 banen in het eerste kwart van 2019. Iets minder bedrijven ervaren daarnaast een personeelstekort. Momenteel is bij ruim 1 op de 5 ondernemingen in de branche sprake van onvoldoende arbeidskrachten. +++

+++ AUTOVERZEKERAARS hebben de premies voor WA verzekeringen dit jaar flink verhoogd, zo constateert vergelijkingssite Autoverzekering.nl. Consumenten betalen nu jaarlijks gemiddeld een kleine €700 voor hun autoverzekering, hetgeen 11,4 % meer is dan vorig jaar. De premies voor WA verzekeringen zitten al jaren in de lift. Vergeleken met januari 2017 is het gemiddelde jaarbedrag voor een WA verzekering met liefst 21,3 % toegenomen en betalen consumenten maandelijks gemiddeld €10,30 meer voor hun WA verzekering, aldus de vergelijkingssite. De WA premies stijgen omdat verzekeraars al jarenlang minder geld voor de premies van aansprakelijkheidsverzekeringen krijgen dan ze uitkeren. Volgens cijfers van toezichthouder De Nederlandsche Bank keerden verzekeraars €308 miljoen meer aan klanten met een WA verzekering uit dan ze binnenkregen aan premies. “De WA-verzekering kost maatschappijen per jaar honderden miljoenen euro’s, omdat de inkomsten van de premies niet opwegen tegen wat verzekeraars moeten uitkeren. Het is dan ook niet verrassend dat deze premie zo snel stijgt. Het lijkt erop dat verzekeraars dit gat langzaam aan proberen te dichten”, zegt Frederik van der Veen, CEO van Autoverzekering.nl . Verzekeringen met een bredere dekking, zoals een Allrisk verzekering en WA beperkt casco, zijn wel goedkoper: Allrisk ging 1,4 % in prijs omlaag en WA beperkt casco daalde zelfs met 3,1 % in prijs. Op deze verzekeringen wordt nog wel winst gemaakt. Van der Veen verwacht echter dat deze premies binnenkort weer zullen stijgen, onder meer vanwege de toename van autodiefstallen in Nederland. +++

+++ Ga jij dit jaar zakelijk elektrisch rijden, dan betaal je nog maar 4 % BIJTELLING . De overheid verhoogt dat tarief in 2020 naar 8 %. Er is dus wat voor te zeggen om dit jaar nog snel te profiteren van 4 %, maar als jij nu geen bijtelling betaalt voor jouw leasewagen, dan kan jij toch duurder uit zijn. Bijtelling wordt door de Belastingdienst namelijk op jaarbasis berekend. Stap je nu over naar een elektrische auto die je wél privé gaat gebruiken en waar je dus bijtelling over gaat betalen, dan moet je volgens de Belastingdienst ook bijtelling betalen over je vorige auto. Dat kan een flinke financiële tegenvaller zijn. In zo’n geval berekent de Belastingdienst namelijk gewoon de volle 22 % bijtelling over jouw vorige leasewagen. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) wil daarom een flexibeler beleid van de overheid. Nu zijn er 2 momenten waarop men ‘kosteloos’ zo’n overstap kan maken: op 1 januari of, onder voorwaarden, bij een nieuwe werkgever. Het gesprek met de Belastingdienst heeft evenwel nog niks opgeleverd. De RAI Vereniging zegt echter wel te begrijpen waarom de overheid niet zomaar op zo’n flexibel beleid overstapt. Het betekent een flink uitbreiding van de administratieve taken voor de Belastingdienst en die heeft nu al het imago constant achter de feiten aan te lopen. Een woordvoerder van de RAI Vereniging stelt zich dan ook streng op: “En regels zijn regels. Als zakelijke rijder moet men de keuze voor een auto goed voorbereiden en behoort men te weten dat 1 januari het juiste moment is voor het wijzigen van een leasecontract”. +++

+++ In België krijgen ze bij het horen van het woord ‘kilometer heffing’ minder snel jeuk dan bij ons in Nederland. Voor BRUSSEL is er nu een concreet plan. De Belgische hoofdstad gaat namelijk een vorm van kilometerheffing invoeren. Het gaat om een stadstol met een variabel tarief, voor zowel inwoners als bezoekers. Het te betalen bedrag zal worden gebaseerd op het type auto en het tijdstip van de dag. Zo zal Brussel bezoeken met een kleine auto goedkoper zijn dan met een SUV. En tijdens de spits is men meer kwijt dan ’s avonds laat. Doel van Brussel is om verkeersopstoppingen tegen te gaan. Met name tijdens de spits lopen diverse wegen in en om de stad vast met verkeer. Het tolsysteem zal gebruikt worden in combinatie met de slimme camera’s die nu al in de milieuzones hangen. Die scannen het kenteken en bepalen zo wat de eigenaar van het voertuig moet betalen. Wanneer de tolheffing wordt ingevoerd en wat het gaat kosten, is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat de maatregel op de prioriteitenlijst van Brussel staat. +++

+++ De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), die in de Verenigde Staten verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid, wil de CAMERA BUITENSPIEGELS , zoals Audi die op de e-Tron levert, nader gaan bekijken. Op dit moment is dit alternatief voor de klassieke spiegel niet toegestaan in de VS. De NHTSA wil de digitale alternatieven, die ook in Canada op dit moment niet toegestaan zijn, in concrete tests gaan vergelijken met traditionele exemplaren. Een dergelijk meetverzoek werd al in 2014 ingediend door een alliantie bestaande uit onder meer General Motors, Tesla, Toyota en Volkswagen. Het verbod op digitale buitenspiegels in Noord-Amerika is een uitzondering in de wereld, want in onder meer Japan en uiteraard Europa is het alternatief gewoon toegestaan. De Audi e-Tron is op dit moment de enige in ons land verkrijgbare auto met dergelijke exemplaren, maar internationaal was Lexus zijn Duitse concurrent nét voor met de ES. Honda monteert de digitale camera’s standaard op de elektrische E die begin volgend jaar leverbaar wordt. Tesla zou de klassieke buitenspiegels (ook) graag achterwege laten. Dat vergroot de druk op de Amerikanen om tot een wetswijziging over te gaan. +++

+++ CITROEN gaat de bestelversie van de Berlingo, de Van, ook leveren met een benzinemotor. Die komen naast de BlueHDi versies in het gamma. De benzinemotor is de 1.2 Puretech unit met 110 pk. De driecilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De instapprijs van de Berlingo Van 1.2 Puretech is vastgesteld op €13.540 (exclusief BPM en BTW). Deze basisuitvoering heeft een laadvermogen van 650 kilo. Wie €14.090 neertelt, krijgt een versie met een laadvermogen van 1.000 kilo. Er is ook een verlengde Berlingo XL met een laadvermogen van 950 kilo. Die vergt een investering van €15.190. Citroën levert de Berlingo Van 1.2 Puretech ook in luxueuzere Club uitvoering. De prijzen daarvan zijn respectievelijk €15.840, €16.190 en €17.290. +++

+++ In juli is de verkoop van ELEKTRISCHE auto’s in Europa verdubbeld tot 23.200 voertuigen. Het marktaandeel van auto’s met zogeheten alternatieve aandrijving steeg daardoor tot 7,4 % (2018: 5,8 %). De toegenomen vraag kan worden verklaard door de verbeterde prestaties van volledig elektrische auto’s. Van de Tesla Model 3 en de Renault Zoé werden de meeste exemplaren verkocht, namelijk respectievelijk 3.154 en 3.789 eenheden. Terwijl de vraag naar elektrische auto’s toenam, is het marktaandeel van dieselmodellen met 14 % gedaald naar 31 %. Het aandeel van personenwagens met een benzinemotor steeg met 5 % naar 59 %. In de eerste 7 maanden van dit jaar zijn er 9,7 miljoen voertuigen verkocht in Europa; een daling van 2,5 %. Dit is het gevolg van de economische onzekerheid en dalend consumentenvertrouwen. SUV modellen vormen het grootste segment met een marktaandeel van 38,2 %. +++

+++ GENESIS , het luxe merk van Hyundai, komt volgend jaar naar Europa. In onder andere Noord Amerika staat het label al aardig goed op de kaart, niet in de laatste plaats dankzij de G70; een scherp geprijsd en volwaardig sedan alternatief voor de BMW 3-serie op basis van de Kia Stinger. Dat Europa pas later aan de beurt is, komt doordat Genesis zich bij ons wil concentreren op SUV modellen. En pas volgend jaar is het eerste ontwerp uit die categorie klaar: de GV80. Genesis wil met dit model onder andere de BMW X5 gaan aanvallen. De X3 zal worden gekielhaald met de GV70: een SUV op basis van boven genoemde G70. Maar inmiddels is er een andere, elektrische werkelijkheid ontstaan. Genesis zal daardoor een derde SUV aan haar gamma toe gaan voegen, dit keer een volledig emissievrij exemplaar met compactere afmetingen van X1 formaat. Hij zal worden gebaseerd op het onderstel dat Kia gaat gebruiken voor de volgende generatie e-Niro en de productieversie van de Imagine conceptstudie (een elektrische sedan). +++

+++ Carlos GHOSN , de voormalige topman van Nissan, sluisde $5 miljoen via Oman weg naar een eigen investeringsfonds, gevestigd in de Verenigde Staten. Van een verdachte transactie van $10 miljoen dollar die autofabrikant Nissan overmaakte aan een dealer in het Arabische land, sluisde de van fraude verdachte bestuursvoorzitter de helft door naar Sillicon Valley, waar hij samen met zijn zoon Anthony de beleggingsfirma bestierde. Het investeringsfonds heeft het geld vervolgens gebruikt voor investeringen in startende hightech bedrijven. Daarnaast zou Ghosn nog eens 12 miljoen hebben overgemaakt naar Beauty Yachts op de Virgin eilanden, waar ook het privé jacht van de voormalige topman ligt. Hij wordt beschuldigd van het voor privé doeleinden aanwenden van bedrijfsmiddelen van Nissan. Ghosn ontkent evenwel alle aantijgingen en laat via zijn woordvoerder weten dat alle investeringen een privé aangelegenheid waren: “De Japanse Justitie heeft, in samenwerking met Nissan, de campagne gestart om Ghosn aan te vallen en zijn reputatie te beschadigen. Die wordt nu opgevoerd met uitgelekte vervalsingen, verzonnen verhalen en verkeerde voorstellingen van zaken. We zullen onze zaak bij de rechtbank presenteren, niet in de pers”, aldus zijn woordvoerder in een verklaring. +++

+++ Volgens een nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd door het Oostenrijkse onderzoeksbureau Joanneum Research zijn voertuigen op aardgas het beste voor het MILIEU . Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de FIA en berekende alle relevante klimaatbelasting gedurende de gehele levenscyclus van een auto. Aardgasauto’s presteren beter dan voertuigen op benzine, diesel en, opmerkelijk, modellen met elektrische aandrijving. De studie concludeert dat emissievrije personenwagens wél het potentieel hebben om milieuvriendelijker te zijn indien zij uitsluitend door hernieuwbare energie zouden worden aangedreven en een langere levensduur zouden hebben. Ook de milieubelasting tijdens de productie of aan het einde van zijn levenscyclus, als er demontage en recycling plaatsvindt, telt mee in de berekening van de klimaatbelasting. Dit laatste aspect is een controversieel onderwerp bij elektrische voertuigen. In vergelijking met een conventioneel aangedreven benzinemodel, wordt een auto met (enkel) een batterijen set pas na 127.500 kilometer of 8,5 jaar milieuvriendelijker. De diesel biedt nog meer weerwerk. Een elektrische auto heeft in dat geval 219.000 kilometer of 14,6 jaar nodig om zijn klimaatonvriendelijke productie te compenseren met emissievrije aandrijving. Dat laatste is evenwel langer dan de gemiddelde levensduur van een auto. Daardoor dringt de conclusie zich op: een elektrische auto wordt nooit beter voor het milieu dan een moderne diesel. De milieubalans van de elektrische auto is, zo stipt het onderzoek aan, sterk afhankelijk van de wijze waarop de stroom wordt opgewekt. In Duitsland, dat door de studie als referentie is gebruikt, is die bijvoorbeeld minder gunstig dan in ons land. Maar, zo zeggen de onderzoekers, de aardgasauto is het vriendelijkst van al. De hiervoor benodigde brandstof kan namelijk op een volstrekt milieuvriendelijke manier opgewekt worden. Als sinds de jaren negentig lopen er projecten die bijvoorbeeld biomethaan winnen uit afval en restmaterialen. “Die brandstof is haast net zo milieuvriendelijk als stroom uit hernieuwbare energiebronnen, terwijl bij de productie van de auto zelf veel minder milieubelastend is”, zo concludeert de studie. +++

+++ Een deel van de auto’s van het SAAB Museum in de Achterhoek, eigendom van het echtpaar Kempink, moet worden verkocht. Na zo’n 50 jaar lang een grote verzameling aan auto’s en andere spullen van het Zweedse automerk te hebben verzameld, gaat de ouderdom Anton en Wilma Kempink parten spelen. Het museum zit in een grote kelder in de tuin van het echtpaar in Aalten. 7 auto’s staan daar in en daarnaast zijn er grote kasten vol met petjes, stickers en andere parafernalia. Ook de schilderijen van Wilma, met als onderwerp de Saab, hangen aan de muur. De verzamelwoede begon in de jaren zestig, toen Anton voor het eerst in een Saab reed. “Het was een auto die anders dan anders was en nogal duur”. Maar de passie voor de Saab was geboren. De collectie auto’s groeide door de jaren heen uit tot een totaal van 14 exemplaren. “Allemaal waren ze origineel. Er zat geen schroef aan die er niet thuishoort”. Het echtpaar ging overal naar toe om spullen van Saab te kopen. Het Zweedse automerk ging in 2011 failliet en dat maakt dat de originaliteit van spullen onder verzamelaars een belangrijk punt is. Anton krijgt steeds meer moeite met het onderhoud van de auto’s. “Dat lukt niet zo best meer, vanwege mijn knieën en rug”. Vandaar dat nu een deel van de auto’s in de verkoop gaat. “Zie het maar als minderen, want het museum blijft nog wel op afspraak te bezichtigen”. Maar het doet pijn. Echtgenote Wilma: ‘Het is een beetje een dubbel gevoel, want in onze familie is Saab wel heel belangrijk”. +++

+++ VOLKSWAGEN introduceert in het tweede kwartaal van 2020 een volledig elektrische versie van de Transporter. Dat laat Kai Brinkmann, eindverantwoordelijk voor de marketing van deze bedrijfswagen, in een interview weten. De elektrische variant van de Transporter 6.1 gaat ‘e-ABT’ heten en krijgt een 37,4 kWh accupakket en een 112 pk sterke elektromotor. De emissievrije bestelbus is in samenwerking met ABT e-Line ontwikkeld, een dochteronderneming van de gelijknamige tuner. Over de actieradius doet Volkswagen nog geen uitspraken, behalve dat die tussen de 200 en 400 kilometer ligt. Naar schatting komt de e-ABT versie 208 kilometer (gemeten volgens de NEDC norm) ver op een volle acculading. Mogelijk volgt er in de toekomst een uitvoering met een grotere batterijenset (74,6 kWh) met 400 kilometer range. Over de oplaadtijden is ook nog niets bekend. Een prototype van de Transporter e-ABT kon bij een snellaadstation (40 kW) in 49 minuten voor 80 % worden opgeladen (voor de 74,6 kWh versie is dat 98 minuten). Het accupakket is bij beide uitvoeringen in de wagenbodem geplaatst, onder meer op de plaats waar normaal de brandstoftank zit. Het is de verwachting dat de elektrische Transporter maar een klein deel van de verkoop voor zijn rekening neemt. De dieselmotor zal het populairst blijven, zo stelt Brinkmann. Hij gelooft dat die krachtbron nog een lange tijd mee kan omdat een TDI voor lange afstanden een perfecte oplossing is. Hybride versies zijn voor de huidige Transporter generatie niet gepland. Wel bij de volgende editie, de T7. Die komt pas op zijn vroegst in 2022 op de markt. +++

 

Reageren is niet mogelijk.