Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een facelift voor de Q5. Die zal worden voorzien van de nieuwe designtaal van het merk met de 4 ringen. Dit betekent strakkere lijn plus vouwen en meer platte vlakken. Ook een bredere, puntige grille is een typisch kenmerk van de nieuwe ontwerpstijl van Audi, net als de daarop aansluitende koplampen, de stevig uitgeklopte wielkasten, robuuster ogende bumpers, LED techniek voor de lichtunits, en op sommige modellen de gleuf boven de grille. Het interieur van de (ver)nieuw(de) modellen wordt gedomineerd door een groot touch screen (soms zelfs 2 exemplaren) dat de plaats inneemt van losse (MMI) knop(pen). Op technisch vlak hoeven we geen al te grote veranderingen te verwachten. Onlangs werd namelijk al stekker hybride uitvoeringen aan het gamma toegevoegd. Wel zal MHEV techniek op basis van een 12 of 48 volt accu breder toegepast gaan worden. +++

+++ Bij de Europese AUTO-INDUSTRIE denken wij vooral aan landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Toch is er elders een veel groter deel van de beroepsbevolking werkzaam in deze sector, zoals Slowakije of Roemenië. Voor die landen gaat het om ruim 15 procent. Gemiddeld werkt in Europa 8,5 procent van de beroepsbevolking in de auto-industrie (toeleveranciers meegerekend). Tsjechië, Zweden, Hongarije en Duitsland zitten hier boven, maar Frankrijk en Groot-Brittannië hier duidelijk onder. Voor ons land gaat het om 3,3 procent van de beroepsbevolking. Uitgezonderd Cyprus is Denemarken met 0,4 procent van de banen het minst afhankelijk van de auto-industrie. +++

+++ Het CBR denkt na over een zogeheten S rijbewijs voor AUTONOME AUTO’S . Dat soort voertuigen hebben in principe geen bestuurder nodig, mits de auto capabel is om alle rij taken goed uit te voeren. Dat wil het CBR gaan testen met een examen voor het S rijbewijs voor autonome auto’s. Feitelijk is het (natuurlijk) een soort keurmerk waarbij gekeken wordt of rij taken goed worden uitgevoerd. De regering heeft partijen uitgedaagd om een rijbewijs voor de zelfrijdende auto te ontwikkelen en het CBR heeft samen met de RDW en Rijkswaterstaat die handschoen opgepakt. Het S papiertje zit nu nog in de testfase. +++

+++ Markus Flash, baas van de M divisie van BMW , laat weten dat er geen Touring versie van de M3 of M5 in de pijplijn zit. De wereld wil namelijk alleen nog maar SUV modellen. Eerder bood BMW wel een M5 Touring aan, maar dat was destijds al geen verkoopkanon. Daarom zal er geen vervolg aan worden gegeven, ondanks dat Audi en Mercedes-AMG wel hete stationwagons verkopen. Volgens Flasch is daar eigenlijk alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland afzetpotentieel voor. Voor een wereldwijd opererend bedrijf als BMW is dat te weinig, ook omdat de ontwikkelingsagenda sowieso al overvol is. Bij de M divisie geloven ze dus meer in de hete SUV. Daar bestaat wereldwijd belangstelling voor. +++

+++ BUGATTI gaat zich niet bezig houden met bijzondere projecten in de vorm van unieke sportwagens waarvan slechts één exemplaar gebouwd gaat worden. Daar kunnen weliswaar torenhoge prijzen voor worden gevraagd, maar Bugatti bepaalt liever zélf wat er gebouwd wordt. Er wordt alleen groen licht gegeven aan speciale uitvoeringen die passen bij de strategie van het merk. Volgens Bugatti designchef Achim Anschiedt zouden bijzondere projecten de bedrijfsactiviteiten te veel verstoren. Dit wil overigens niet zeggen dat het merk niet met speciale projecten op de proppen komt. Onlangs introduceerde Bugatti de Chiron Centodieci: een speciale uitvoering die diende als eerbetoon aan de EB110. Alle exemplaren daarvan zijn al verkocht. Uiteraard is er ook de Bugatti La Voiture Noire, eveneens een bijzondere variant van de Chiron. Er worden dus wel degelijke speciale versies geserveerd, alleen bepaalt Bugatti zelf welke dat zijn en niet de klant. +++

+++ ELEKTRISCH rijden is heet! Dit jaar hebben rijders van een (deels) emissievrije auto al evenveel stroom van openbare laadpalen gebruikt als in heel 2017. Dat blijkt uit cijfers van de 4 grote steden en de provincies, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, en Zuid-Holland. Toch moesten vorig jaar liefst 90.000 gebruikers slechts 6.000 publieke laadpalen delen. “Als wij in 2030 circa 2 miljoen elektrische auto’s hebben, dan zijn daar ongeveer 2 miljoen laadpunten voor nodig”, zegt Maarten Linnenkamp, projectmanager elektrisch rijden voor de 4 genoemde provincies. Om de groei aan te kunnen heeft MRA Elektrisch, het project waar de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht aan meedoen, een aanbesteding van 10.000 extra laadpalen gekregen. Op dit moment tellen die provincies 4.000 publieke laadpalen in die provincies. “Publieke laadpalen zijn goed voor maar 10 procent van het energiegebruik van elektrische auto’s. Het meeste wordt thuis of op het werk geladen”, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Systeem & Regeltechniek van de TU Eindhoven. Volgens hem wordt 80 % thuis en op het werk geladen, en de rest op de snelweg. “Een klein deel tapt bij publieke palen, met name in de binnensteden. Daar moet wel een versnelling komen”. +++

+++ Er is behoefte aan een reorganisatie bij FARADAY FUTURE . Het merk is niet in staat om uit de misère te raken en moet überhaupt nog uit de startblokken komen. De Chinese topman in ballingschap, Jia Yueting, neemt binnenkort waarschijnlijk ontslag om de noodzakelijke reorganisatie mogelijk te maken. De afdaling naar de hel lijkt compleet voor Faraday Future, zelfs al houdt het bedrijf vol dat de ontwikkeling van de FF91 volgens plan verloopt en dat in 2021 de verkoop zal starten. Wishful thinking? Geld ontbreekt in elk geval nog steeds. Problemen met cashflow nopen tot verdere herstructureringen. Oprichter en president Jia Yueting (een voormalige miljardair) wordt geacht het schip te verlaten. Hij zou beloofd hebben om de schulden van het bedrijf te betalen. Zijn avontuur lijkt dan ook ten einde, want enkel een moedige koper van het bedrijf kan nog redding brengen. +++

+++ Milieuactivisten bedreigen de IAA van FRANKFURT . Een groep die zich ‘Steine ins Getriebe’ noemt (stenen in de versnellingsbak) eist de verantwoordelijkheid op voor het beschadigen van ruim 40 auto’s net buiten Frankfurt. De voorraad van een dealer van Jaguar, Land Rover en Aston Martin moest het daarbij ontgelden. Ruiten en carrosseriepanelen van onder meer een Vanquish, een DBS en een Vantage werden vernield. Een tweede groep, genaamd, ‘Sand im Getriebe’, dreigt om de komende maand te houden autoshow ruw te verstoren. De milieuactivisten roepen mensen op om in het geweer te komen tegen de auto-industrie en alles waar deze voor staat. Daarbij doelen ze niet alleen op auto’s met verbrandingsmotoren, maar ook op het delven van grondstoffen en de arbeidsomstandigheden die gepaard gaan met de productie van accu’s voor elektrische auto’s. De organisatie van de IAA geeft aan voor strenger veiligheidsmaatregelen te zullen zorgen. “De IAA is een propagandashow waar achterhaald, klimaat & milieuverwoestend vervoer wordt verheerlijkt”, aldus een woordvoerder van Sand im Getriebe. “Wij willen laten zien wat deze show werkelijk is: een plek waar winst gemaakt wordt over de ruggen van de armen die ten koste gaat van onze volgende generatie. Het is tijd om stenen in de versnellingsbak van het kapitalistische en automobiele winstsysteem te gooien”. +++

+++ De Amerikaanse president Donald Trump heeft GENERAL MOTORS (GM) een veeg uit de pan gegeven. Hij uitte onder meer kritiek op het lage aantal arbeidsplaatsen dat het autoconcern in de Verenigde Staten nog heeft. GM zou ondertussen haar werkgelegenheid in China wel sterk uitbreiden. Van alle autofabrikanten in Detroit is GM volgens Trump verworden tot de kleinste werkgever van allemaal. Volgens berichten zou Ford namelijk zijn collega qua werkgelegenheid in de VS zijn voorbijgestreefd. Wat Trump vooral niet lekker zit, is het gegeven dat GM eerder wel voor steun aanklopte bij de overheid in tijden dat het minder ging. Dat alles gebeurde voor zijn presidentschap. Trump vindt nu de tijd rijp dat GM activiteiten terughaalt naar eigen land. +++

+++ LAND ROVER zal op 10 september het doek van de nieuwe Defender afhalen. Dat gebeurt op de IAA van Frankfurt. Vanaf die datum, zo laat de fabrikant weten, zal de terreinwagen ook te bestellen zijn. Het gamma omvat 3 diesel versies, 3 benzine uitvoeringen en een stekker hybride die 400 pk sterk is. Wanneer de serieproductie start, is nog niet bekend. +++

+++ De MCLAREN 720S krijgt een heftig broertje: de 750LT (Long Tail). Dat het motor vermogen 750 pk gaat bedragen, werd al eerder door topman Mike Flewitt bevestigd. ‘Longtail’ betekent echter ook een lager gewicht (doel is er 100 kilo af te halen) en nóg scherpere rijeigenschappen. De langere staart is daadwerkelijk een optisch kenmerk van de heftigste McLaren sportwagens en zal op de 750LT, uiteraard voorzien van een uit carbon opgetrokken vleugel, zeker niet ontbreken. De auto krijgt verder een meer geprononceerde frontsplitter, kleine canards voor de voorwielen en een minuscule Gurney flap op de actieve achterspoiler. Flewitt vertelde dat er waarschijnlijk 1.500 exemplaren van de 750LT worden gebouwd: 750 gesloten uitvoeringen en 750 Spider versies. De naam LT verwijst naar de McLaren F1 GTR ‘Long Tail’, die vanaf 1997 werd ingezet tijdens de 24 uur van Le Mans. Er zijn slechts 10 exemplaren van die legendarische racer gebouwd. +++

+++ MILIEUZONES zijn in het gevecht tegen fijn stof niet meer weg te denken. Overal in Europa kan je ze tegenkomen. Het gevecht tegen fijn stof begon al in de jaren negentig. Op 18 juni 1995 om precies te zijn, in de Zweedse hoofdstad Stockholm, op de voet gevolgd (1 januari 1996) door Göteborg in hetzelfde land. Daarna werden er milieuzones ingesteld op 1 april 1999 in Praag (Tsjechië), op 21 juni 2006 in Burgenland (Oostenrijk), op 1 juli 2007 in Eindhoven (Nederland), op 1 juli 2007 in Utrecht (Nederland), op 1 januari 2008 in Berlijn (Duitsland), Hannover (Duitsland) en Keulen (Duitsland) en op 4 januari 2008 in Londen (Groot-Brittannië). Daarna volgden er nog veel meer milieuzones. +++

+++ OPEL bouwt de Grandland X vanaf deze maand zelf in haar fabriek in het Duitse Eisenach. Eerder liep daar de 3-deurs Corsa en de Adam van de band, maar beide modellen zijn uit productie. De Grandland X zag tot deze maand enkel het levenslicht in een Franse fabriek van moederbedrijf PSA. Eisenach heeft meer dan 20 jaar enkel kleinere Opel modellen geproduceerd, maar rolt de relatief forse SUV van de band. De fabriek is hiervoor in een recordtijd omgebouwd. De overstap heeft echter wel 450 arbeidsplaatsen gekost. De nieuwe Corsa wordt sinds mei alleen nog in 5-deurs vorm gebouwd in het Spaanse Zaragoza. In die Opel fabriek werd ook de versie met achterportieren van de vorige generatie geproduceerd. De Grandland X zal in Eisenach ook in stekker hybride vorm gebouwd worden. Filiaalchef Michael Lohscheller laat niet alleen weten blij te zijn dat de Duitse fabriek weer toekomst heeft, maar ook omdat Opel binnenkort terugkeer naar de Russische markt. Hij stelt dat de verkoopstop aldaar, een beslissing van het vorige moederbedrijf General Motors, het merk hard heeft geraakt. Maar omdat er nog altijd circa een half miljoen auto’s van Opel door de Russische straten rijden, is de naamsbekend groot. In Rusland heeft een Duits merk het sowieso makkelijker dan een Frans product. Opel denkt in het vierde kwartaal de verkoopactiviteiten in Rusland weer op te kunnen starten. Dat gebeurt dan vanuit de PSA fabriek in Kaluga waar de Zafira Life, de Crossland X, de Grandland X en de bestelwagen Vivaro gebouwd gaan worden. Andere Opel modellen zullen voorlopig uit fabrieken elders in Europa worden aangevoerd. +++

+++ PEUGEOT gaat de Partner in navolging van de bestelversie van zustermodel Citroën Berlingo ook leveren met een benzinemotor. Tot voor kort was de klant aangewezen op BlueHDi diesels. De Partner wordt nu leverbaar met de 110 pk sterke versie van de 1,2 liter 3 cilinder Puretech turbomotor, die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Er kan worden gekozen uit een uitvoering met een laadvermogen van 650 kilo en een variant waarbij de limiet op 1.000 kilo ligt. Ook is er een verlengde Partner met een laadvermogen van 950 kilo. +++

+++ Ellenlange files veroorzaakt door een rood stoplicht: het zal menig automobilist irriteren. Maar Nederland werkt aan een innovatieve oplossing. Met behulp van SLIMME VERKEERSLICHTEN , zogenaamde intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI), kunnen files aanzienlijk verminderd worden. Volgens de overheid zorgen stoplichten die niet goed afgesteld zijn voor flink wat vertraging en schade. Jaarlijks gaat het om €90 miljoen aan reistijdverlies. Slimme verkeerslichten communiceren met de omgeving en dat bevordert de doorstroming. Op sommige plekken in het land kunnen files bij stoplichten tot 20 % verminderd worden. Nederland telt ruim 5.000 verkeerslichtinstallaties. Tot dusver zijn er pas 279 omgebouwd dus er is nog wel een weg te gaan. +++

+++ TESLA is in China vrijgesteld van aanschafbelastingen van 10 %. Dat meldt het ministerie van Industrie in een verklaring. Op de lijst staan alle Tesla modellen die momenteel in het Aziatische land te verkrijgen zijn. De belastingvrijstelling geldt doorgaans alleen voor lokaal geproduceerde elektrische personenwagens. De aankondiging volgt kort op het 2-daagse bezoek van topman Elon Musk aan China. Tesla kondigde recent aan de prijzen in het land te verhogen, dit vanwege negatieve valuta-effecten door handelsspanningen die het Aziatische land heeft met de Verenigde Staten. Ook importtarieven zitten de automaker dwars. Dat Tesla wordt geraakt door de spanningen, komt mede doordat de automaker nog geen fabriek in China operationeel heeft. Daar komt op korte termijn (dat wil zeggen: voor de jaarwisseling) verandering in. +++

+++ De Nederlandse marktintroductie van de VOLKSWAGEN ID.3 komt steeds dichterbij: inmiddels is de Duitse instapprijs bekend. Het eerste model op het nieuwe elektrische MEB platform wordt in september op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. De Volkswagen ID 3 vormt de aftrap van een uitgebreide reeks emissievrije modellen. Het is de frisse start waar het merk naar snakt na alle dieselellende. Volkswagen bevestigt dat de ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro zal gaan kosten. In Nederland zal hij waarschijnlijk 10 % duurder worden. Daarmee wordt de ID.3 iets prijziger dan de Corsa-e waarvan de basisversie 30.999 euro kost. Maar de Volkswagen heeft achterwiel aandrijving en 204 pk, tegen voorwiel aandrijving en 136 pk bij de Opel. De ID.3 zal verkrijgbaar zijn met 3 verschillende accu pakketten: 45, 58 en 77 kWh. De actieradius volgens WLTP norm varieert van 330 tot 550 kilometer. Als er snel geladen wordt met 100 kW wisselstroom, dan kan men na 30 minuten weer 290 kilometer rijden. Volkswagen geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijenset. Er komt in eerste instantie een oplage van 30.000 exemplaren met de naam ‘1st Edition’. Deze exclusieve speciale uitvoering is voorzien van een grote hoeveelheden extra’s. Hiervoor kon men zich eerder dit jaar al inschrijven. De productie van de ID.3 start in de herfst. De eerste exemplaren worden halverwege 2020 afgeleverd. +++

Reageren is niet mogelijk.