Nieuwstelex III

0

+++ In Duitsland wordt gediscussieerd over het einde van ongelimiteerd snel rijden op de Autobahn. Voorlopig is de aanval van Die Grünen op deze vorm vrijheid van afgeslagen, maar de vraag is voor hoe lang. Volgens Andreas Bovensiepen, de baas van ALPINA , zou het een ontzettend slecht idee zijn om auto’s een snelheidsbegrenzer te geven waarmee zij niet sneller kunnen dan, zeg, 130 km/u. De reden is dat fabrikanten dan niet meer zullen investeren in dikke remmen of een goed onderstel. Als een auto toch nooit écht hard meer kan, dan is dat weggegooid geld. Het resultaat is een lagere technische standaard. Ook banden fabrikanten zullen water bij de kwaliteitswijn gaan doen. Immers, bij een limiet van 130 km/u kunnen alle banden vanaf het ‘M’ type in de prullenbak. Dit betekent per saldo minder grip. +++

+++ BENTLEY wil het milieu helpen met bijen. Dat is weer eens wat anders dan elektrische auto’s en hernieuwbare energie. Bentley let op haar manier op de kleintjes en heeft daarom 2 bijenkorven geïnstalleerd vlakbij haar fabriek. Daar wonen in totaal zo’n 120.000 bijen. Om die wat te doen te geven, zijn er ook wilde bloemen geplant. Elke korf kan jaarlijks zo’n 15 kilo honing (of 50 potten van 300 gram) produceren. Bijen zijn een heel belangrijke spil in ons ecosysteem, aangezien ze essentieel zijn in de bestuiving van diverse plantensoorten, waaronder 75 % van onze voedingsgewassen. De bijensterfte neemt alsmaar toe, waardoor het een goede zaak is dat Bentley een nieuwe habitat heeft aangelegd voor de vliegende insecten. Naast de bijenkorven heeft het Britse automerk ook geïnvesteerd in zonnepanelen om zijn stroomtoevoer volledig te vergroenen. +++

+++ De samenwerking tussen BMW en het Chinese Great Wall gaat niet van een leien dakje. Zij waren een joint venture gestart voor de ontwikkeling en bouw van elektrische auto’s (genaamd Spotlight Automotive) voor het Mini label. Maar het is lastig om de benodigde overheidsvergunningen rond te krijgen. De auto-industrie in China kampt met een grote overcapaciteit, zeker nu de verkopen onder druk staan en de economie aan het afkoelen is. Nóg een nieuwe fabriek er bij vindt de regering niet perse een goed idee. De productie van BMW modellen in China loopt geen gevaar, want hiervoor hebben de Duitsers een joint venture met Brilliance. +++

+++ CONTINENTAL wijzigt haar koers na een winstval. Reden voor het omgooien van het roer bij de toeleverancier aan de auto-industrie is de dalende vraag naar auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Om het tij te keren gaat Continental zich meer richten op technologieën voor elektrisch aangedreven voertuigen. Het Duitse bedrijf wijst er op dat de auto-industrie kampt met tegenwind, vooral in belangrijke markten als de Verenigde Staten, China en Europa. Op korte termijn ziet het bedrijf geen tekenen van herstel. De onderneming zette over de eerste 6 maanden van het jaar een winst van €485 miljoen in de boeken. Dat was een jaar eerder nog €822 miljoen. De omzet daalde fractioneel van €11,4 miljard tot €11,2 miljard. De fabrikant realiseerde een operationele winstmarge van 7,8 % (vorig jaar 10,2 %). Continental zegt de verdere uitbreiding van zijn activiteiten in hydraulische componenten, waaronder injectoren en pompen voor benzine en dieselmotoren, te stoppen. Het onderdeel dat zich richt op nabehandeling van uitlaatgassen en brandstoftoevoer wordt tegen het licht gehouden. Het plan voor een eigen ‘solid-state’ accufabriek is in de ijskast beland. Het bedrijf denkt daarvoor geen winstgevend businessmodel te kunnen realiseren. Continental heeft momenteel 245.000 werknemers, maar spreekt zich niet uit over de mogelijke gevolgen voor het personeelsbestand. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s zullen binnenkort gelijk geprijsd aan modellen met een verbrandingsmotor. Dat is de verwachting van de Volkswagen Groep, die de komende jaren tientallen emissieloze personenwagens op de markt brengt. Door schaalvergroting en kostenreductie worden die gestaag goedkoper. Dat laat Reinhard Fischer, senior vice-president bij Volkswagen, weten. De prijsdaling tot het niveau van conventioneel aangedreven auto’s is het resultaat van miljardeninvesteringen. Volkswagen lanceert volgende maand zijn eerste model dat puur ontwikkeld is als elektrische auto, de ID.3. De eerste versie heeft volgens de fabrikant een actieradius van 420 kilometer. In Duitsland wordt deze ID.3 voor €40.000 verkocht. Op termijn volgt een uitvoering met een kleiner accupakket en een rij bereik van 330 kilometer. Die gaat in Duitsland minder dan €30.000 kosten. Zijn kleinere actieradius zal volgens Fisher succes niet in de weg staan: “Actieradiusangst is vervangen door laadangst. In de begindagen van de auto verkochten alleen drogisterijen benzine. In een fles. Nu zijn er meer dan 122.000 pompstations in de Verenigde Staten. De laadinfrastructuur zal dezelfde ontwikkeling doormaken”, aldus Fisher. De topmanager van Volkswagen stelt dat de gebruikskosten van elektrische auto’s inmiddels al lager zijn dan die van conventionele auto’s. Dit betekent dat emissieloze personenwagens niet alleen meer zijn weggelegd voor ‘early adopters’ (die er graag wat extra voor betalen). Volkswagen zelf investeert $50 miljard in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het autoconcern wil binnen 10 jaar 70 volledig emissievrije personenwagens op de markt brengen. Hiervan zouden er tegen die tijd al 22 miljoen stuks een eigenaar moeten hebben gevonden. De genoemde ‘330 kilometer’ versie van de ID.3 is niet duurder dan een gemiddelde Golf. “Ik denk niet dat wij mensen hoeven te overtuigen. Er is al een fundamentele interesse en iedereen weet waar we naartoe gaan. En als je gaat rekenen, dan zijn de onderhoudskosten voor het bezitten van een volledig elektrisch voertuig ongeveer de helft”, aldus Fischer. Maar er zijn nog wat hordes die genomen moeten worden voordat de elektrische auto echt geaccepteerd wordt. Volkswagen heeft onderzoek onder potentiële kopers gedaan. Daaruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat mensen het nog steeds niet vertrouwen om met een elektrische auto door water te rijden. Elektriciteit en water zijn namelijk geen vrienden van elkaar. +++

+++ De nieuwe hyper sportwagen klasse, die de huidige LMP1 gaat vervangen, trekt veel aandacht van autofabrikanten. Na onder andere Aston Martin, Koenigsegg, Mercedes-AMG en Toyota is ook LAMBORGHINI geïnteresseerd om mee te doen. De World Endurance Championship (WEC) heeft al langere tijd te kampen met teruglopende belangstelling. De FIA dacht dat dit onder andere komt door de huidige LMP1 klasse waaraan specifiek voor deze competitie gebouwde auto’s deelnemen. Die lijken niet op de sportwagens die je op straat tegen kunt komen, dus kunnen potentiële nieuwe fans zien niet vereenzelvigen met de raceklasse. De oplossing is even simpel als doeltreffend: racen met wedstrijdversies van straatlegale hyper sportwagens. Die beslissing heeft ook de aandacht van Lamborghini getrokken. Merkchef Stefano Domenicali bevestigt dat er plannen zijn om mee te doen aan de 2021 editie van de Le Mans race. “Er zijn discussies gaande en wij bekijken de regels om te kunnen besluiten of het bij ons past. Zodra wij die evaluatie gedaan hebben, kunnen wij meer zeggen en valt de beslissing of wij er voor gaan of niet”. Voor de buitenwereld is het nog een vraag waar de Italianen mee gaan racen. Een compleet nieuwe auto ontwikkelen voor 2021 is niet onhaalbaar. Maar gelukkig heeft Domenicali daar een oplossing voor: de unieke SC18. Die zou als basis kunnen dienen. De SC18 laat zien dat wij de capaciteit hebben voor een dergelijk project”. De betreffende Lamborghini is een straatlegale auto die eigenlijk voor circuitgebruik gemaakt is. Hij is ontwikkeld door Squadra Corse (zoals de SC in de naam al verraad), de raceafdeling van de Italianen. De SC18 is op basis van de Aventador ontwikkeld en heeft dezelfde aandrijflijn als de SVJ uitvoering. Dit houdt in dat hij midscheeps achter een 6,5 liter V12 heeft van 750 pk en 720 Nm. Het grootste verschil tussen de SC18 en de Aventador is de carrosserie. Deze is bij de eerste veel meer aërodynamisch. +++

+++ Tussen 2015 en 2018 zijn de prijzen van het alkalimetaal LITHIUM , dat gebruikt wordt voor batterijen, verdriedubbeld: van $7.000 naar $21.000 (in Zuid-Amerika ging het tarief van $5.000 naar $15.000). Maar sindsdien is de productie veel sterker toegenomen dan de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s, met als gevolg dat de lithiumprijzen op de internationale markten dalen. Reden voor deze ontwikkeling is enerzijds dat de industrie een lithiumschaarste verwachtte, met als gevolg een verhoging van het productietempo en de opening van nieuwe mijnen. Anderzijds vond de wereldwijde doorbraak van de elektrische auto (nog) niet plaats. Sterker nog: begin 2019 nam de toename van de verkoop in China, de belangrijkste afzetmarkt, juist af. Sinds midden 2018 is de lithiumprijs daardoor met 30 % gedaald, tot ongeveer $14.000 dollar per ton voor Aziatisch lithium en $11.000 dollar voor de Zuid-Amerikaanse variant. Die verandering heeft nog niet gezorgd voor een aanzienlijke prijsdaling van elektrische auto’s, maar mogelijk brengt het marktdebuut van de Volkswagen ID.3 daar verandering in. +++

+++ MAZDA komt in de toekomst met een automaat met meer versnellingen. Vooralsnog gebruikt het Japanse automerk een 6-traps exemplaar en die begint technisch achterop te raken bij de concurrentie. Heiko Strietzel, manager aandrijflijnen bij Mazda Europa, is evenwel voor de korte termijn van mening dat de huidige automaat voldoende helpt om een laag verbruik te realiseren. Dat zou te danken zijn aan een goede afstemming op de motor. Meer versnellingen zijn dus niet perse nodig, maar wellicht dat die er in de toekomst alsnog gaat komen. +++

+++ MERCEDES-BENZ is de tweede jaarhelft begonnen met een sterke groei. Er werden in juli wereldwijd 188.857 personenauto’s verkocht, hetgeen 12,7 % meer was dan een jaar eerder. Bij de compacte modellen wist Mercedes-Benz een afzetplus van bijna 30 % te realiseren. Na 7 maanden staat de verkoopteller op ‘slechts’ 1.323.586 exemplaren. Dat is 2,4 % onder het niveau van dezelfde periode in 2018. Marketingdirecteur Britta Seeger laat evenwel weten zeer tevreden te zijn met de start van het derde kwartaal. Zij spreekt van de beste juli maand ooit. “Het bevestigt onze positieve verwachtingen voor de komende periode”. Mercedes-Benz bleef met het geboekte resultaat marktleider in het premium segment in onder meer Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Zweden, Japan en Canada. In alle werelddelen wist het Duitse merk een groei met dubbele cijfers te realiseren. Zo kwam de afzet van Mercedes-Benz in Europa uit op 73.633 auto’s, hetgeen 12,3 % hoger is dan in juli 2018. Duitsland deed het met een verkooptoename van ruim 18 % zelfs nog een stuk beter. In China gingen de zaken met 13 % groei van de afzet naar 59.435 auto’s eveneens goed. Mercedes-Benz staat in dit land dit jaar tot nu toe, ondanks de inzinkende automarkt, toch op een plus van bijna 3 %. De Verenigde Staten liet met 24.612 verkopen een groei zien van bijna 23 %; een aanzienlijke verbetering vergeleken bij juni. Op jaarbasis (januari tot en met juli) staat Mercedes-Benz in dit land evenwel in het rood (bijna 4 % minder registraties). +++

+++ Zou BMW in het geval van een harde Brexit de productie van MINI in Oxford kunnen verlagen en meer auto’s in Nederland bij VDL Nedcar laten bouwen? De vraag is niet óf dit kan, maar om hoeveel exemplaren het dan zal gaan. BMW werkt al samen met VDL Nedcar in Born sinds 2014. Momenteel produceert de Nederlandse fabriek de 3-deurs Mini, de Cabrio, de Countryman en de BMW X1. Harald Krüger, de topman van het Duitse autoconcern, spreekt van een zeer flexibel productiestructuur waardoor de volumes in Oxford en bij Nedcar makkelijk aangepast kunnen worden. In Oxford werden door Mini vorig jaar 234.500 auto’s gebouwd. Als BMW een aanzienlijk deel van de productie verplaatst, dan heeft dat ernstige gevolgen voor de werkgelegenheid in de fabriek. Mini heeft momenteel in Oxford 4.500 personen in dienst. Met het oog op de haast onafwendbare harde brexit, heeft VDL Nedcar zijn werknemersbestand al uitgebreid naar 7.200 personen. Bovendien heeft BMW begin juli al de productie van motoren verplaatst. De Hams Hall fabriek bouwt geen units meer voor Zuid-Afrika. BMW heeft wel kopzorgen over de elektrische Mini. Die moet, zoals eerder werd aangekondigd, vanaf 1 november van de band rollen in Oxford, precies 1 dag nadat Groot-Brittannië volgens premier Boris Johnson de EU zal verlaten “deal or no deal”. Zowel in Londen als in Brussel wordt er steeds meer rekening mee gehouden dat dit tot alle mogelijke verstoringen voor de autosector zal leiden. +++

Reageren is niet mogelijk.