Ook als stekker hybride in topvorm: test BMW 330e

0

Waarom de korte test?

De nieuwe BMW 3-serie is er ook weer als stekker hybride, nu met een grotere emissievrije actieradius én meer vermogen. Combineert hij daarmee het beste van 2 werelden? In de omgeving van München kon de nieuwe 330e worden getest.

Wat voor auto is het?

De stekker hybride uitvoering van de 3-serie kan worden herkend aan de laadklep in het linker voorspatbord. Dat kan maar één ding betekenen: deze BMW kan met stroom worden opgeladen. De 330e is dus terug en hij is zowel sportiever en efficiënter dan ooit. Net als bij de vorige generatie fungeert een 2,0 liter turbobenzinemotor van 184 pk als basisunit. Hij krijgt assistentie van een 68 pk sterke elektrische collega die zich boven de achterwielen bevindt en samen zijn zij goed voor 252 pk. Activeer je in de Driving Experience Control de Sport modus de nieuwe XtraBoost functie, dan is er tijdelijk 292 pk beschikbaar omdat de elektromotor dan een piekvermogen van 113 pk heeft. De 330e levert maximaal 420 Nm aan koppel. Er kan met geactiveerde XtraBoost functie (oftewel in ‘Party Modus’) in 6,0 seconden naar 100 km/u worden gesprint. De topsnelheid ligt op 230 km/u. Een 8-traps Steptronic automaat is standaard. Daarin is de elektromotor geïntegreerd.

De lithium/ion batterij is vergroot van 7,6 kWh tot 12 kWh en dit betekent dat er langer op elektriciteit kan worden gereden: 60 km in plaats van 40 km. De topsnelheid is dan begrensd op 140 km/u; een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de oude limiet van 110 km/u. Maar dat is vooral een manier om de accu heel snel te legen. BMW stelt dat het brandstof verbruik van de nieuwe stekker hybride versie met 15 procent is afgenomen in vergelijking met het vorige model. De gemiddelde benzine consumptie zou tussen de 1,6 en 1,9 liter per 100 km liggen, hetgeen een CO2-uitstoot tussen de 37 en 43 gram per 100 km betekent.

Opladen aan een huis, tuin en keuken stopcontact neemt circa 5 uur in beslag. Komt de stroom uit een echte laadpaal (of uit een Wallbox bij jou thuis of op kantoor), dan kunt u die tijd halveren. Dat is prettig kort (en een logisch gevolg van de relatief kleine accu, maar dat terzijde), maar omdat wachten per definitie een onaangename bezigheid is, toont het navigatiesysteem jou tijdens het laden een lijst met hotels, restaurants, cafés en bezienswaardigheden in de directe omgeving. Het nuttige met het aangename verenigen, noemen we dat. Onder dat kopje scharen we ook de standaard standkachel. Geloof mij: daarvan ga jij in de winter heel veel plezier beleven.

Toch is het BMW niet gelukt om alle nadelen van stekker hybride techniek weg te nemen. Zo is de 330e liefst 290 kilo zwaarder dan de 320i. Daarnaast is de kofferruimte 105 liter kleiner en is de inhoud van de brandstoftank vanwege de onder de achterbank gemonteerde accu gekrompen van 59 naar 40 liter (de tank moest wijken voor de batterijenset en is nu onder de kofferbodem geplaatst (tegenwoordig geen onveilige plek meer), waardoor hij dus ruimte afsnoept van de bagageruimte die nu nog 375 liter meet). Zoals wel vaker bij stekker hybride modellen ziet, ligt de vloer een stuk hoger dan bij benzine / diesel versies. Mocht jij daardoor in de bagagevervoer problemen komen (en dat kan bij gebruik van grote reiskoffers), wacht dan even tot de 330e Touring komt.

Daar staat tegenover dat de stekker hybride versie van de 3-serie in Nederland dankzij zijn lage CO2-uitstoot van 37 gram/km relatief scherp geprijsd is: 53.697 euro. Ter vergelijking: de Volvo S60 kost als T6 Twin Engine AWD R-Design 53.875 euro. Tot 31 december van dit jaar krijg je de 330e in Edition uitvoering met ruim 7 mille aan gratis extra’s. Volgend jaar wordt ook de Touring in stekker hybride uitvoering leverbaar, maar daarvan is de prijs nog niet bekend. Behalve in de basis / Edition uitvoering wordt de nieuwe 330e ook leverbaar als Sport Line, Luxury Line en M Sport, maar het o zo lekker M sperdifferentieel is niet beschikbaar voor de 330e.

Is het wat?

In vergelijking met de vorige generatie 330e is de nieuwe editie sportiever dan ooit. En ook vergeleken met zijn benzinebroertjes 320i en 330i staat hij zijn mannetje. De batterijen en de elektromotor zorgen weliswaar voor een fors overgewicht, maar de kilo’s zitten laag ingebouwd, wat gunstig is voor het zwaartepunt. En dat voel je ook écht. Natuurlijk is hij minder kwiek dan een 330i, maar de besturing blijft scherp en bochten verslindt ook deze BMW met plezier. Daardoor is de 330e net als de conventioneel aangedreven versies van de 3-serie een echter rijders auto met een nadrukkelijk dynamische insteek.


Bij plankgas word je tamelijk stevig in jouw stoel geduwd. Accelereren naar 100 km/u in 6 seconden is dan ook niet iets om je voor te schamen. De elektrische paardenkrachten compenseren het gewicht dus grotendeels. Maar de elektromotor is er niet alleen om de 2,0 liter te ondersteunen: je kan er ook echt een flink stuk elektrisch mee rijden. Als je de batterijen opgeladen hebt, tenminste. De geclaimde emissievrije actieradius kan je echter alleen halen als je héél rustig rijdt binnen de bebouwde kom. Maar een kleine 50 km is wel goed mogelijk, wat in de praktijk een groot stuk van het dagelijks traject zal zijn voor de meeste mensen. Voorwaarde is wel dat je niet te veel op de snelweg rijdt, want dan is de batterij snel leeg.

In de praktijk gaat het overschakelen van elektrisch naar benzine volkomen aan je voorbij. Sterker nog, uitsluitend aan de hand van de informatie op de boordcomputer kon ik de overgang vaststellen. Of je moet de 330e bewust door de kickdown weerstand in het gaspedaal heen duwen. Voor de rest rijdt de 330e als een gewone 3-serie Sedan. Van het extra gewicht merk je onder normale omstandigheden niets en dat mag BMW als een groot compliment opvatten. Ondanks de drukte op de Autobahn rond München, tikte ik moeiteloos de 220 km/u aan. Dat zegt niet alleen iets over de sprintkracht van de 330e, maar doet ook vermoeden dat de opgegeven topsnelheid van 230 km/u er daadwerkelijk inzit. Toch voelen de hybride paardenkrachten wat minder krachtig aan, dus de 330e moet de 330i en zeker de 330d qua power voor laten gaan. Over de prestaties kan ik verder echt niet klagen.

Al met al een heerlijke auto, zowel voor de milieubewuste consument, als voor diegenen met louter benzine in hun bloed. Voor in en om de stad is de stekker hybride 330e briljant omdat de korte ritjes naar de bouwmarkt, supermarkt of naar het ziekenhuis probleemloos emissievrij afgelegd kunnen worden zonder een druppel benzine te verspillen. Op lange afstanden verstook je natuurlijk wel brandstof. Het ‘lastigst’ zijn de ritten er tussenin. Om qua CO2 reductie het onderste uit de kan te halen, zou je dan regelmatig moeten bijladen, terwijl een tankinhoud van 40 liter ook zijn beperkingen kent. Dat voelt niet echt als vooruitgang.

Qua rijden maakt de 330d met zijn 6 cilinder lijn motor meer indruk, maar die is veel duurder. Of de 330i beter bevalt dan de 330e, hangt af van jouw persoonlijke voorkeuren. De rijeigenschappen van de stekker hybride versie lijden een beetje onder het extra gewicht en de balans van de reguliere benzine-uitvoering is mooier. Maar de 330e pleziert met zijn snelle respons op gaspedaalcommando’s. Per saldo hoef je bij deze nieuwe stekker hybride BMW dus veel minder water bij de wijn te doen qua ‘Freude am Fahren’ dan bij vroegere PHEV modellen, maar er zijn nog steeds wel verschillen.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De BMW 330e weet te prikkelen tijdens het betere bochtenwerk én biedt een goed bruikbare plus in de praktijk grotendeels haalbare elektrische actieradius. Het vergt dus nog maar amper een compromis als jij stekker hybride wil rijden. Een aanrader, dus, al denk ik dat de Touring uitvoering nog interessanter kan zijn.

Van fiscaal voordeel is geen sprake, maar voor wie door de werkgever is gebonden aan strikte CO2 grenzen of als ondernemer een groen imago ambieert, kan profiteren van de lage emissiewaarde van de 330e. Natuurlijk scoor je in een volledig elektrische auto dan nóg beter, maar aangezien de hiervoor benodigde laadinfrastructuur vooralsnog te wensen overlaat, kent ook emissievrij rijden nadelen. Totdat dit probleem verholpen is, is er ook in Nederland bestaansrecht voor stekker hybride modellen.

De Tesla Model 3 is dus niet perse de olifant in de kamer, ook omdat deze Amerikaan afwerking, de betrouwbaarheid en misschien ook wel de uitstraling van een goedkope Chinese tablet heeft. Daar betaal je natuurlijk niet 48.820 à 65.010 euro voor. Zelfs niet als er zo’n lekker groot scherm in zit en de Tesla Model 3 dingen kan die andere auto’s niet lijken te kunnen. Dus voor diegenen die korte ritten afwisselen met veel langere, is de stekker hybride auto een prima alternatief. Ook voor de goedkopere (52.538 euro) 330i.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.