Opel maakt van de elektrische Corsa een rallyauto

0

Volgend jaar starten Opel en de ADAC de zogeheten ADAC Opel e-Rally Cup: een autosport evenement voor jong talent waarbij geen druppel benzine vloeit. De rallywagens zijn namelijk gebaseerd op de Corsa-e. Hoe die er uit gaan zien, toont Opel volgende maand op de IAA van Frankfurt, die dinsdag 10 september van start gaat.

Volgens de autofabrikant is de ADAC Opel e-Rally Cup ’s werelds eerste merkencup voor elektrische personenwagens. Al kenden wij natuurlijk al de Formule E. Zowel Opel als de ADAC willen op deze manier elektrisch rijden extra onder de aandacht brengen. En wie weet gaat de autoconsument de e-Corsa nu sexy vinden. In ieder geval heeft Opel een mooie rally geschiedenis, waarbij deze nieuweling prima aansluit.

Op dit moment wordt in het R&D centrum in Rüsselsheim nog hard gewerkt aan de rallyversie van de Corsa-e. Met 136 pk en 260 Nm is de motor in elk geval identiek aan die van de straatuitvoering die volgend jaar in de showrooms arriveert. Hetzelfde geldt voor de 50 kWh accu. De gewone Corsa-e kan daarmee met een rustige rijstijl 330 km ver komen (gemeten volgens de WLTP norm), maar de actieradius zal onder wedstrijd omstandigheden uiteraard een stuk kleiner uitpakken. Zeker aangezien de reguliere versie topt bij 150 km/u.

De vooras van de Corsa-e is voorzien van een Torsen differentieel. Verder beschikt de competitie Opel over rallyophanging met McPherson voorpoten die voorzien zijn van kogelgewrichten. Achter de 20 inch wielen zitten speciale, geventileerde remschijven die zijn voorzien van klauwen met 4 zuigers. De remdruk achter is verstelbaar. Het remsysteem is afgestemd op optimale remenergie recuperatie. Uiteraard is er ook een hydraulische ‘fly-off’ handrem voor de korte bochtjes. Het ABS zal door Opel bij de rallyversie worden uitgeschakeld.

De carrosserie, vervaardigd van lichtgewicht plaatwerk, is voorzien van een geïntegreerde rol kooi. Verder is er een bodem beschermplaat aanwezig voor de aandrijflijn en een brandblusser. De motorkap en de kofferklep zijn uitgerust met ‘quick release’ sluitingen. Een Trip master met extra verlichting staat op de optielijst. Het dashboard is voorzien van een rallydisplay met datalogger.

De elektrische rallyauto van Opel kost “netto minder dan 50.000 euro”, aldus een woordvoerder. Dat lijkt vrij eenvoudig bij elkaar te sponsor schrapen, mocht je een carrière in de nieuwbakken elektrische rallysport zien zitten. Het onderhoud zal in deze klasse in ieder geval een stuk minder prijzig zijn.

Reageren is niet mogelijk.