Primeur: eerste vergelijking Mercedes-Benz GLB en BMW X3

0

Mercedes-Benz heeft in juni de GLB officieel gepresenteerd. Dit model behoort officieel tot het subgamma van compacte modellen, maar zijn ruimteaanbod is zó fors dat hij ook een concurrent is voor de D segment middenklasse SUV van BMW, de X3. Moet die zich nu zorgen maken?

De stoere modellen van Mercedes-Benz heten GLA, GLC, GLE, GLS of gewoon G. Van 2 hiervan bestaat ook een coupéversie. Aan het eind van het jaar komt daar een nieuw ‘Gelände’ model bij: de GLB. Die valt met een lengte van 4.634 mm en een hoogte van 1.658 mm een stuk forser uit dat de GLA. Bij de introductie werd al opgemerkt dat de maatvoering dicht tegen die van de GLC aan zit. Maar dit betekent ook dat de GLB een rivaal is voor de Audi Q5 en de BMW X3.

De BMW X3 is in Nederland een populaire SUV met in de eerste 7 maanden van dit jaar 810 registraties (Audi Q5: 172, Mercedes-Benz GLC: 390). Als 184 pk sterke xDrive20i kost hij inclusief 8-traps automaat 58.864 euro. Iets goedkoper (circa 58 mille) wordt de nieuwe Mercedes-Benz GLB in ‘250 4Matic’ trim. Die heeft ook een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor onder de kap, maar dan van 224 pk. Het aantal versnellingen van de automaat is gelijk, maar bij de Mercedes-Benz is de transmissie voorzien van een dubbele koppeling. Of dat beter is, moet een praktijktest uitwijzen. Van de ZF automaat die BMW gebruikt, is bekend dat die eigenlijk niks fout doet.

Het grootste verschil tussen de BMW en de Mercedes-Benz is de plaatsing van de aandrijflijn: in lengterichting in de X3 en dwars in de GLB. Hierdoor kan de eerste ook geleverd worden met 6 cilinder lijn motoren. Die concurreren prijstechnisch met de nog officieel voor te stellen AMG uitvoeringen van de GLB. Het plaatsen van de aandrijflijn in lengterichting kost ruimte, maar de BMW compenseert dit met een langere carrosserie: 4.708 mm. Ook de hoogte is met 1.676 mm. Toch zijn beide SUV modellen wel degelijk concurrenten van elkaar, getuige de goed vergelijkbare wielbasis: 2.864 mm voor de X3 versus 2.829 mm voor de GLB.

Dankzij de efficiëntere ruimtebenutting bij de Mercedes-Benz, kon bij de GLB een derde rij stoelen gecreëerd worden. Dit betekent dat de SUV uit Stuttgart officieel een 7-persoons model is, al zijn de achterste zetels enkel geschikt voor kinderen (maximaal 1,68 meter lichaamslengte). Wie met 6 kameraden in een SUV van BMW onderweg wil zijn, moet minimaal de X5 bestellen. Die kost als xDrive40i liefst 94.219 euro. De GLB is ook in het voordeel met zijn over een lengte van 14 centimeter verschuifbare achterbank (optioneel op de 5-persoons versie, standaard op de 7-zits uitvoering). Die vergroot niet alleen de bereikbaarheid van de achterste zetels, maar biedt tevens de mogelijkheid om te variëren met de verhouding tussen bagageruimte en beenruimte op de tweede rij.

De hoek van de in 40:20:40 verhouding deelbare achterbankleuning kan in beide SUV modellen worden versteld, maar bij de BMW moet je daarvoor wel bijbetalen. Een extra voordeel van de Mercedes-Benz is dat het zitvlak van de bank ook omgeklapt kan worden. En tegen meerprijs kan je een bijrijderstoel krijg met neerklapbare rugleuning. De GLB gaat nog even door met punten verzamelen. Want waar de X3 koper genoegen moet nemen met 550 liter bagageruimte (of 1.600 liter als de achterbank wordt neergeklapt), biedt de Mercedes-Benz respectievelijk 560 en 1.755 liter aan stouwcapaciteit. Daarmee is de GLB ook een geduchte concurrent voor dé favoriete gezinswagen bij onze oosterburen, de Volkswagen Passat Variant. Daarin past namelijk maximaal 1.780 liter aan bagage.

Puur naar de cijfers kijkend, gaat de Mercedes-Benz GLB in de vergelijking met de BMW X3 dus aan de leiding. Dat geldt ook als je de prestaties vergelijkt. Dankzij een 40 pk hoger motorvermogen zit de SUV uit Stuttgart in 6,9 seconden op 100 km/u. Zijn concurrent uit München heeft voor de sprintklus 8,3 tellen nodig. De X3 vindt het bovendien bij 215 km/u wel mooi geweest, terwijl de GLB blijft doorversnellen tot 236 km/u.

De statigere BMW compenseert dit niet met een significant betere bouwkwaliteit: ook het preproductie exemplaar van de Mercedes-Benz is onberispelijk afgewerkt. Maar het is afwachten of de automaat van de GLB net zo plezierig zijn werk doet als het exemplaar in de X3. En of de remmen net zo goed doseerbaar zijn. Daarnaast biedt de besturing van de BMW vermoedelijk meer gevoel dan de installatie in de Mercedes-Benz. Qua ‘Freude am Fahren’ zou de SUV uit München zijn neus dus vóór kunnen hebben.

Conclusie

Pas na een praktijktest met uitgebreide vergelijking van de rijeigenschappen kan worden vastgesteld welke van dit tweetal de beste SUV is. Die krachtmeting kan in november plaatsvinden. Maar nu al is duidelijk dat de GLC uitstekende kaarten heeft voor de confrontatie met de X3 die officieel in een hogere klasse thuishoort: meer ruimte, meer variabiliteit en een kraakvers design waarmee hij in één adem genoemd kan worden met de grotere SUV modellen van Mercedes-Benz. In München dient men zich zorgen te maken, maar niet alleen daar. Ook ik Wolfsburg (Volkswagen) en Ingolstadt (Audi) kan de gezinsvriendelijke SUV uit Stuttgart tot slapeloze nachten leiden. De GLB heeft namelijk de potentie om ook veel stationwagon rijders over te halen om zich tot het SUV geloof te bekeren.

Reageren is niet mogelijk.