Ruimer en verfijnder: test nieuwe Peugeot 2008

0

Waarom de korte test?

De nieuwe Peugeot 2008 komt eind dit jaar op de markt en zal dan de degens gaan kruisen met de tweede generatie Renault Captur. Welke troeven heeft de hoog op zijn poten staande, stoere leeuw in handen? Na eerder een prototype van de 2008 te hebben getest op het CERAM circuit ten noorden van Parijs, volgt nu het kennismakingsverslag met een niet gecamoufleerd preproductie exemplaar van de Peugeot.

Wat voor auto is het?

De tweede Peugeot 2008 is 14 centimeter langer dan de huidige generatie. Met 4,30 meter is hij eerder een concurrent voor de C-segment Nissan Qashqai (4,39 meter) dan de B-segment Nissan Juke (4,14 meter). Een grotere maatvoering was wenselijk omdat de binnenruimte bij de huidige 2008 niet overhoudt. Om deze reden is de wielbasis met 6 centimeter gegroeid van 2,54 naar 2,60 meter. De kofferbak van de nieuwe 2008 slikt 434 liter. Dat is liefst 74 liter meer dan de afzwaaiende generatie (360 liter). Drukt de nieuwe 2008 hiermee de eveneens kersverse Captur in het defensief? Nee, want daarin past dankzij een verschuifbare achterbank 536 liter bagage.

Smaken verschillen, maar wellicht heeft de Peugeot een aantrekkelijker dashboard dan de Renault. Het centrale touchscreen heeft voortaan een diameter van 10 inch. De huidige generatie houdt het bij (slechts) 7 inch. Uiteraard is het grote aanraakscherm compatibel met MirrorScreen, wat betekent dat hij overweg kan met MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwe 2008 beschikt daarnaast over een opbergvlak waarin de telefoon via inductie kan worden opgeladen.

Net als zijn kleinere en lagere broertje 208 wordt de nieuwe 2008 bij de verkoopstart leverbaar met 3 verschillende soorten motoren: van het benzinetype zijn er 3 vermogenversies van de 1.2 PureTech 3 cilinder turbomotor: 100, 130 of 155 pk. Dieselen kan in de 4 cilinder 1.5 BlueHDi met 100 of 130 pk. Daarnaast is er een elektrische variant met 136 pk / 260 Nm en een batterij van 50 kWh. De zogeheten e-2008 kan daarmee volgens de WLTP norm op een volle acculading 310 kilometer ver komen (e-208: 340 kilometer). Alle benzine en diesel versies hebben een ‘gecorreleerde NEDC uitstoot’ van minder dan 115 gram CO2 per km. De benzine uitvoeringen zitten tussen de 112 en 114 gram, terwijl de diesels er zelfs in slagen om onder de grens van de 100 gram te blijven: 98 gram voor de 1.5 BlueHDi met 100 pk en handbak en 97 gram voor de 130 pk variant met 8-traps automaat.

Peugeot gaat de nieuwe 2008 in 4 uitrustingsniveaus aanbieden: Active, Allure, GT Line en GT. Al die uitvoeringen kunnen worden gecombineerd met zowel een verbrandingsmotor als met elektrische aandrijving. De 2 duurste uitrusting niveaus, de GT Line en de GT, zijn te herkennen aan specifieke uiterlijke details, zoals koplampen met volledige LED techniek en een licht signatuur met 3 klauwstrepen. Verder staan deze versies op grote 18 inch lichtmetalen velgen.


De nieuwe 2008 wacht een wereldwijde verkoopcarrière en zal daarom op 2 locaties worden gebouwd. De fabriek van Wuhan in China produceert de exemplaren die voor dit enorme Aziatische land zijn bedoeld. En de site in het Spaanse Vigo moet de rest van de wereld bedienen, waaronder uiteraard ook Nederland. De huidige 2008 wordt in Frankrijk gebouwd. De aldaar vrijkomende productiecapaciteit zal gebruikt gaan worden voor de fabricage van de nieuwe Opel Mokka X. Die krijgt hetzelfde CMP platform (de afkorting staat voor: Common Modular Platform) en identieke techniek.

Is het wat?

De huidige 2008 ziet er voor SUV begrippen nogal braaf uit. Misschien is dat de reden waarom dit Peugeot model relatief minder succesvol is dan zijn grotere broers, de 3008 en 5008. Die hebben een veel stoerdere uitstraling. De nieuwe 2008 haakt daar nu bij aan trekken. Toch ligt verwarring met de 3008 niet voor de hand, want de koplampen zijn duidelijk anders vormgegeven en het lijnenspel op de flanken is complexer. De nieuwe 2008 is niet alleen fors langer dan zijn voorganger, hij is ook 3 centimeter breder en 2 centimeter lager. Dat zorgt voor duidelijk andere carrosserie proporties. Door de meer gestrekte look straalt de nieuwe 2008 ook stilstaand dynamiek uit moet geven.

Net als bij de 208 biedt de elektrische versie van de 2008 dezelfde binnenruimte als de benzine en diesel uitvoeringen. Met de bodemplaat van de kofferruimte kan men jongleren om zo een perfect vlakke laadvloer te creëren bij het neerklappen van de achterbank leuning. De lithium/ion batterij bevindt zich in de wagenbodem. Met behulp van ADAS (deels standaard en deels optioneel; de afkorting staat voor: Advanced Driver Assistance Systems) kan de 2008 op niveau 2 autonoom rijden.

Er kon dit keer worden gereden met preproductie versies van 2 benzine uitvoeringen: de 130 pk variant in combinatie met een handgeschakelde 6-bak en de 155 pk sterke 2008 die standaard over een 8-traps automaat beschikt (en alleen gecombineerd kan worden met de uitrustingniveaus GT Line  en GT). Het Franse circuit waarop de kennismaking test plaatsvond, is behoorlijk representatief voor een afwisselende rit op de openbare weg.

De nieuwe 2008 biedt behoorlijk veel interieurruimte. Met name achterin is het verschil met de grotere 3008 verwaarloosbaar. Dit betekent dat de nieuwe 2008 zeer ruim is voor zijn klasse. Het stuur moet je wel weer haast in je schoot leggen om iets van het (programmeerbare) digitale instrumentarium te kunnen zien. Deze zogeheten i-Cockpit van Peugeot zal voor mij nooit een grote liefde worden. Maar op de bouwkwaliteit en de afwerking van het interieur valt niks aan te merken. Hier maakt de nieuwe 2008 net als de jongste 208 een grote sprong voorwaarts. Net als bij de andere meest recent geïntroduceerde Peugeot modellen zijn er pianotoetsen voor de bediening van de belangrijkste functies en voor deelmenu’s van het infomediasysteem.

Op het bochtige CERAM circuit (met hier en daar een strookje kinderkoppen) toont de nieuwe 2008 zich erg levendig. Hij rijdt haast even kwiek als de 208 die een stuk lichter is en een lagere zitpositie heeft. Maar het weggedrag is bovenal voorspelbaar en veilig. Voor het comfort criterium slaagt de nieuwe 2008 ook, ondanks dat de GT uitvoering geleverd wordt met laag profiel banden. Het PureTech driepittertje kennen we al een hele tijd als een heel levendige en gretige krachtbron en ook in de nieuwe 2008 produceert hij een karakteristieke roffel die prettig in het gehoor ligt. Met veel enthousiasme helpt hij de Peugeot aan zeer behoorlijke prestaties. De bedieningslogica van de stuurflippers laat echter te wensen over.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Eind van dit jaar gaan de orderboeken voor de nieuwe 2008 open. Maar als hij net als de 208 niet veel duurder wordt dan de oude editie, dan kunnen wij rekenen op een instapprijs van 25.380 euro voor de 100 pk sterke, handgeschakelde 1.2 PureTech Active uitvoering. Daarmee is de nieuwe 2008 geen koopje, maar wel ruim 6,5 mille goedkoper dan de weinig ruimere 3008. In vergelijking met de huidige editie is de tweede generatie meer volwassen en verfijnder, en dat voor slechts 750 euro extra. Maar zijn belangrijkste troef is (natuurlijk) dat hij vanaf volgend jaar ook in volledig elektrische versie te koop zal zijn. In die vorm gaat de 2008 afgerond 41 mille kosten en dat maakt hem met name voor leaserijders een erg aantrekkelijke aanbieding.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.