Autoverkopen augustus: Tesla bijna even groot als Renault

0

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s is in augustus met 16,3 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, de BOVAG en het RDC. In totaal werden afgelopen maand 34.230 nieuwe auto’s op kenteken gezet versus 40.919 exemplaren in augustus 2018.

Het ogenschijnlijk negatieve beeld wordt vertekend doordat in augustus vorig jaar als gevolg van de invoering van de WLTP meetnorm het aantal registraties 42 procent hoger lag dan in dezelfde maand in 2017. Alle NEDC auto’s die niet in aanmerking kwamen voor de zogeheten restant voorraadregeling, moesten toen voor 1 september 2018 op kenteken zijn gezet.

Een effect van de invoering van de WLTP meetnorm is dat nieuwe auto’s duurder zijn geworden. Als gevolg van de nieuwe emissietest wordt er voor veel modellen nu hogere CO2 waarden genoteerd en dat heeft als consequentie dat de BPM omhoog gaat. Mede daardoor floreert de occasionmarkt, waar de prijzen overigens ook op een hoog niveau liggen. De goede kwaliteit van de moderne auto noopt ook minder snel tot vervanging, waardoor veel autobezitters uitstelgedrag vertonen. Daarnaast neemt het autogebruik al jaren af, mede door de concurrentie van het openbaar vervoer en de (elektrische) fiets. Verder zorgt de gestage bevolkingstoename in de (auto-onvriendelijke) Randstad voor veel fileleed, waardoor de liefde voor een eigen auto is bekoeld.

 

Augustus 2019

De 5 best verkochte merken in augustus waren achtereenvolgens Volkswagen (4.935 registraties en 14,4 procent marktaandeel), Opel (3.072 en 9,0 procent), Toyota (2.221 en 6,5 procent), Peugeot (2.076 en 6,1 procent) en Kia (1.969 en 5,8 procent). Daarna volgen Ford (1.888 registraties), Mercedes (1.543), Skoda (1.403), Audi (1.390) en BMW (1.362). Volkswagen bleef afgelopen maand dus de grootste, maar zag de verkoopaantallen en het marktaandeel dalen. Van de top 5 zagen Opel (+0,7 procent), Ford (+15,4 procent) en Toyota (+41,7 procent) hun verkoop in augustus wel stijgen.

Tesla realiseerde de grootste afzetstijging (in een verder vooral dalende markt) en wist 1.247 auto’s op kenteken te zetten. Dat waren er bijna even veel als volumemerk Renault realiseerde: 1.261 registraties. In augustus verdubbelde Tesla haar verkoop ruimschoots. De Amerikaanse specialist in elektrische auto’s ging van 599 naar 1.247 registraties. Dat Tesla het zo goed doet, is puur en alleen te danken aan de Model 3. De andere auto’s van het merk laten negatieve cijfers zien. Renault ontbreekt al maanden in de top 5; in augustus kwam het merk niet verder dan een 12de plaats; zoals gezegd net voor Tesla.

De 5 beste verkochte modellen in augustus waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.322 registraties en 3,9 procent marktaandeel), de Tesla Model 3 (1.180 en 3,5 procent), de Opel Karl (1.016 en 3 procent), de Volkswagen T-Cross (977 en 2,9 procent)
en de Opel Crossland X (861 en 2,5 procent). Daarna volgen de Volkswagen Up (775 registraties), de Volkswagen T-Roc (685), de Kia Niro (650), de Ford Fiesta (646) en de Toyota Aygo (643).

 

Jaarsaldo 2019

Over heel 2019 zijn er tot nu toe in totaal 293.646 nieuwe personenauto’s geregistreerd; een daling van 11,0 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de verkoopteller na 8 maanden op 330.017 exemplaren stond.

Volkswagen gaat (ook) op jaarbasis aan kop met 34.271 registraties, maar dit waren er wel 14,0 procent minder dan in hetzelfde tijdvak (januari t/m augustus) van 2018. Dat komt niet in de laatste plaats door de sterk gedaalde populariteit van de Passat. Veel leaserijders zullen dit jaar zijn overgestapt op de Model 3 van Tesla. Het marktaandeel van Volkswagen bedraagt op jaarbasis 11,7 procent. Daarna volgen Opel (24.194 registraties; 8,2 procent marktaandeel en 11,8 procent afzetverlies), Peugeot (20.861; 7,1 procent marktaandeel en 11,2 procent verlies), Ford (18.191; 6,2 procent marktaandeel en 2,5 procent verlies) en Toyota (17.592; 6,0 procent marktaandeel en 4,5 procent winst).

Tesla verkocht in de eerste 8 maanden 8.104 auto’s, hetgeen 122 procent meer exemplaren waren dan vorig jaar (toen er eind augustus 3.639 registraties waren) en is daarmee de grootste groeier op de Nederlandse automarkt. Een stuk bescheidener vallen de verkoop stijgingen uit bij BMW (van 14.731 naar 15.521 registraties), Jeep (van 869 naar 1.274), Lexus (van 625 naar 712), Mini (van 4.940 naar 5.161), Seat (van 7.170 naar 7.978) en Volvo (van 11.408 naar 12.132).

De meeste merken laten een marktconforme daling zien, maar Renault zakt niet alleen in augustus, maar ook op jaarbasis op schokkende wijze door het ijs. Terwijl er in de eerste 8 maanden van 2018 nog 31.766 auto’s met het wybertjeslogo op kenteken werden gezet, blijft de teller dit jaar steken op 15.908 exemplaren. Wellicht wordt een deel van de schade nog goed gemaakt door de nieuwe Clio, die net bij de dealers is gearriveerd. De tweede generatie Captur komt vermoedelijk te laat in 2019 nog voor Renault te kunnen redden.

Een ander Europees volumemerk dat verkooptechnisch in de lappenmand zit, is Fiat. Daarvan daalde de afzet van 6.172 naar 3.164 auto’s; ook bijna een halvering dus. Opmerkelijk is de eveneens stevige teruggang van Porsche. Ondanks de nieuwe 911 zakte de verkoop van 1.334 naar 853 auto’s; een daling van 37 procent. Reden is dat een aantal stekker hybride modellen vanwege de WLTP perikelen een tijd lang niet of nauwelijks leverbaar waren. Daar komt nu langzaam maar zeker weer verandering in; al was er in augustus nog sprake van een verkoopdaling van afgerond 25 procent.

De verkoopprognose van Autointernationaal.nl voor nieuwe auto’s dit jaar wordt verlaagd van 415.000 stuks naar 410.000 stuks. Dat is dichtbij het absolute laagterecord (van afgerond 388.000 eenheden) dat in 2014 werd genoteerd. Reden voor de neerwaartse aanpassing van de jaarprognose is de toenemende mondiale economische onzekerheid die ook het Nederlandse bedrijfsleven raakt.

Reageren is niet mogelijk.