Elektrische Volvo XC40 is beschermengel voor mens en milieu

0

Volvo kiest voor veiligheid als invalshoek om de eerste informatie rond de volledig elektrische XC40 vrij te geven. De SUV wordt in de loop van oktober onthuld en blijft trouw aan de veiligheidsreputatie van het Zweedse automerk.

De onthulling van de elektrische XC40 zal 16 oktober plaatsvinden. In de aanloop naar de presentatie van de emissievrije, compacte SUV wordt er stilgestaan bij de veiligheid van het nieuwe model. Dat past natuurlijk goed bij de merktraditie van de Zweden. Zo vertelt Volvo dat het batterijpakket in een veiligheidskooi zit die omkaderd is met aluminium. De accu set zit ingebouwd in het midden van de carrosserie. Daar omheen monteert Volvo een geïntegreerde kreukelzone.

Dat het batterijpakket zo goed beschermd moet worden, is omdat die zeer brandbaar kan zijn. Litium/ion batterijen, het soort accu die bij elektrische auto’s gebruikt wordt, zijn relatief klein en bevatten veel energie. Bij een beschadiging zou het accupakket vlam kunnen vatten. De energie die de batterij bevat, komt dan vrij in een brandbare vorm waarbij temperaturen tot 600 graden Celsius mogelijk zijn. Vervolgens is het mogelijk dat de ene accu cel de andere aansteekt. Hierdoor kan een brand ontstaan die moeilijk te blussen is.

Omdat een verbrandingsmotor onder de motorkap ontbreekt, achtte het Zweedse automerk het noodzakelijk om de frontstructuur van de SUV geheel te herzien zodat schokken optimaal opgevangen kunnen vangen en inzittenden maximaal beschermd worden. Een verbrandingsmotor is naast een aandrijflijn ook een massief stuk metaal dat de kreukelzone verbetert. De reguliere XC40 scoorde tot nu toe erg goed in veiligheidstests en die reputatie wil Volvo niet te grabbel gooien bij de elektrische versie.


De carrosserie is ook aan de achterzijde versterkt, waar de achterste aandrijflijn in de structuur is geïntegreerd voor een betere verdeling van schokken. Botsenergie wordt daarbij weggeleid van het interieur. De positionering van de batterijen onder de bodemplaat zorgt voor een lager zwaartepunt en dat verkleint vervolgens de kans op omslaan. Tenslotte krijgt de elektrische XC40 een nieuwe reeks aan rij hulpsystemen, genaamd ADAS. Die zijn samen met de nieuwe partner Zenuity ontwikkeld en brengen Volvo een stukje dichterbij autonoom rijden dankzij een arsenaal aan radars, camera’s en ultrasone sensoren. Via een software update kan Volvo in stappen zelf rijdende functies toevoegen.

Zustermerk Polestar presenteerde eerder dit jaar een C segment liftback met elektrische aandrijving. Die auto heeft 408 pk vermogen en een actieradius van 500 kilometer. Het is goed denkbaar dat deze techniek ook voor de elektrische Volvo XC40 beschikbaar komt.

Reageren is niet mogelijk.