In detail Live: de Volkswagen ID.3

0

Daar is hij dan: de Kever (en Golf) van de 21ste eeuw. Want voor Volkswagen is de ID.3 niets minder dan dé elektrische auto voor de massa. Dit betekent dat de verwachtingen hoog gespannen zijn. Zal de ID.3 in de voetsporen van de Kever en de Golf kunnen treden?

De hoofdreden dat Volkswagen haar ID.3 aanprijst als haar volgende mijlpaal, is omdat het autoconcern uit Wolfsburg moderne technologie aan gaat bieden voor een door ‘iedereen’ betaalbare prijs. In de vorige zin is het twee na laatste woord bewust tussen aanhalingstekens geplaatst, want betaalbaar betekent voor Nederland nog altijd circa 33.000 euro. En daarvoor krijg je dan de basisversie van de ID.3 die het moet rooien met een relatief klein accupakket.

Die instapper beschikt over 7 lithium/ion modules die gemonteerd zijn tussen de wielophanging voor en achter. De cellen zijn samen goed voor een capaciteit van 45 kWh, wat zich volgens de WLTP meetnorm moet vertalen in een rij bereik van 330 kilometer. Het vermogen van de op de achteras geplaatste elektromotor bedraagt 150 pk. Dat maakt van de ID.3 geen sprinter, maar de topsnelheid is identiek aan die van de duurdere en krachtigere uitvoeringen want begrensd op 160 km/u. Snel laden kan met een maximale piek van 100 kW (op de basisversie een optie, standaard is dat slechts 50 kW). Meer vermogen kunnen de cellen niet verwerken, althans niet zonder significante slijtage.

De ID.3 staat op het nagelnieuwe MEB platform van de Volkswagen Groep. De afkorting staat voor: Modular E-antrieb Baukasten en is de elektrische tegenhanger van de andere modulaire onderstellen van het autoconcern (MQB, MLB). Het platform kenmerkt zich door MacPhersons voorwielophanging en een multi-link achteras.


Net als bij de andere platform van de Volkswagen Groep valt er ook bij het MEB naar hartenlust te variëren met de wielbasis. Bij de ID.3 bedraagt die 2.765 millimeter. Ter vergelijking: de wielbasis van de Passat is 2.786 millimeter. Op een paar centimeter na identiek dus, waarmee je meteen weet hoe het qua beenruimte achterin de ID.3 is gesteld. Dat gezegd hebbende, is de elektrische Volkswagen met zijn 4,26 meter carrosserielengte en 1,81 meter breedte niet zo gek veel langer of breder dan de Golf. Wel is hij 10 centimeter hoger: 1,55 meter versus 1,45 meter. Dat komt door de plaatsing van de batterijen in de vloer. In de ID.3 zit men dus hoger dan in de Golf en dat heeft gevolgen voor de hoofdruimte: die is minder dan in de klassiek aangedreven, compacte middenklasser. Ook met de capaciteit van zijn kofferbak zal de ID.3 geen prijzen winnen. Die bedraagt namelijk 380 liter, al heb je 1.270 liter tot je beschikking wanneer je de achterbank leuning neer klapt.

De basisversie met 45 kWh volgt later, net zoals de krachtigste variant. Die krijgt een accupakket met 12 modules (goed voor een capaciteit van 77 kWh en een rij bereik van 550 kilometer). Een grotere batterij behoort niet tot de mogelijkheden: met die 12 modules wordt de beschikbare ruimte tussen beide assen maximaal benut. Wie nu een ID.3 wil bestellen, krijgt een exemplaar die de beschikking heeft over 9 celmodules die samen goed zijn voor 58 kWh en een WLTP gecertificeerde actieradius van 420 kilometer. Volkswagen gaat de eerste exemplaren van de ID.3 leveren in de hier getoonde ‘1st’ versie. Die komt er in 3 uitrustingniveaus: 1st, 1st Plus en 1st Max. De eerste gaat in Nederland richting de 44.000 euro kosten en voor de meest luxe versie moet er zelfs rekening gehouden worden met 55.000 euro.


De basisversie van de ID.3 kan met gelijkstroom opgeladen worden met maximaal 50 kW. Vanaf de 58 kWh uitvoering is dat 100 kW. Daarmee laad je 290 kilometer rij bereik bij in 30 minuten. De dikste versie met 77 kWh kan zelfs 125 kW verwerken. De batterijen kunnen ook gewisseld worden, maar enkel als het echt nodig zou zijn. Verwacht dus niet dat de ID.3 klaar is voor een soort wisseltoekomst waarin men de lege accuset snel om kan ruilen voor een volle set. Wel is de Volkswagen geschikt voor inductielading.

Overigens is de elektromotor vanaf de 58 kWh variant 204 pk sterk. Het maximum koppel is identiek aan dat van de basisversie, namelijk 310 Nm. Dat de ID.3 een achterwiel aangedreven auto is, heeft trouwens niets van doen met een dynamische dadendrang en/of de ambitie van Volkswagen om eigenaren van de nu afzwaaiende BMW 1-serie in de watten te leggen. Het is vooral een praktisch gevolg van het streven naar een evenwichtigere gewichtsverdeling tussen de vooras en de achteras. Dat wil echter niet zeggen dat er geen motor tussen de voorwielen bij zou kunnen. Volkswagen laat formeel weten dat een 4Motion uitvoering van de ID.3 niet gepland is, maar dat het een dergelijke aandrijfversie wel voorzien is voor “toekomstige modellen”. Hiermee wordt onder andere de op stapel staande productieversie van de conceptstudie ID.Cross bedoeld. Die gaat ID.4X heten en zal 2 motoren plus 306 pk vermogen in de strijd werpen om over vierwielaandrijving te kunnen beschikken. Zustermerk Seat krijgt overigens een eigen versie van de ID.3. Die gaat El Born heten en was in conceptvorm afgelopen maart al op de autosalon van Genève te zien.

Aan het interieur van de ID.3 is duidelijk te zien dat Volkswagen ook hier een andere (design) richting in is geslagen. Achter het stuur zit een digitaal display dat geflankeerd wordt door een draaiknop als versnellingspook. Je kan het nog het best vergelijken met de set-up van de BMW i3, al is de uitvoering bij de ID.3 een stuk moderner. Centraal op het dashboard staat een optisch zwevend touch screen waarmee het MIB3 (de laatste versie van het multimedia systeem van Volkswagen) aangestuurd kan worden. Het scherm geeft informatie over zaken als het rij bereik, waar zich laadstations bevinden en dient ook voor de aansturing van de We Connect functie.


De ID.3 is een zware jongen. Hij weegt minimaal 1.700 kilo, waarvan 300 kilo veroorzaakt wordt door de batterijenset. Elke module is goed voor ruim 40 kilo, dus men kan zelf uitrekenen hoeveel de 45 kWh en de 77 kWh uitvoeringen in de weegschaal leggen: respectievelijk een dikke 1.780 kilo en ruim 1.900 kilo. Merkwaardig genoeg beschikt elke ID.3 ondanks zijn hoge gewicht achter over trommelremmen. Dat is een bewuste keuze volgens Volkswagen, want door de aanwezige motorrem heeft de ID.3 geen grotere of sterkere stoppers nodig.

De ID.3 is de eerste Volkswagen die het nieuw merklogo draagt. Groot zijn de wijzigingen niet, maar het herziene embleem oogt wat matter en staat vlakker op neus en kont. Aan de basisstructuur (de omcirkelde ‘V’ boven de ‘W’) heeft Volkswagen niet getornd. Desondanks heeft het nieuwe logo wel een grote symbolische waarde. Het geeft namelijk aan dat Volkswagen aan een nieuw hoofdstuk wil begonnen. Hopelijk deze keer eentje zonder schandalen.

Om zich maximaal van haar groene kant te laten zien, heeft Volkswagen haar fabriek in Zwickau zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt, maar volkomen uitstootvrij is de faciliteit niet. Toch is er een overtuigende stap richting een klimaatvriendelijke toekomst gezet. Nu us het de beurt aan de klant. Alleen als die gebruik maakt van groene stroom, is de ID.3 daadwerkelijk CO2-neutraal. Is dat een realistisch of een nogal naïef streven?

Reageren is niet mogelijk.