Nieuwstelex

0

+++ DAIMLER heeft een deal gesloten met Farasis Energy om van deze Chinees / Amerikaanse leverancier lithium/ion batterijcellen te kopen. Hiervoor zal er een fabriek in Bitterfeld-Wolfen (Duitsland) gebouwd gaan worden. De lithium/ion batterijcellen zijn bestemd voor elektrische auto’s van Mercedes-Benz. “Het wordt een meervoudige gigawatt fabriek die cellen gaat leveren voor onze batterijfabrieken in Kamenz, Brühl en Sindelfingen”, zo meldt Markus Schäfer, bestuurslid van Daimler en verantwoordelijk voor R&D bij Mercedes-Benz, op de IAA autoshow in Frankfurt. Farasis heeft toegezegd om €600 miljoen te zullen investeren. Daimler zal voorlopig lithium/ion batterijen gebruiken die zijn gemaakt van de ‘klassieke’ materialen nikkel, mangaan en kobalt (NMC). Schäfer geeft aan dat nieuwe materialen voor de samenstelling van batterijen, die een hogere energiedichtheid beloven, niet zo betrouwbaar zijn. Zij zouden niet goed bestand zijn tegen vibraties en temperatuur veranderingen. Mercedes-Benz bouwt momenteel batterijfabrieken in China, de Verenigde Staten en Duitsland om te zorgen dat het merk zijn modellen kan elektrificeren. “De volgende productiefaciliteit wordt gebouwd in het Aziatische land en is primair bestemd voor de Mercedes-Benz EQ C”, zei Daimler topman Ola Källenius op de IAA autoshow in Frankfurt. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) gaat definitief niet fuseren met Renault. “Wij praten niet meer met elkaar. Dat is verleden tijd. Er lag een aanbod op tafel, maar dat is niet langer het geval. Dat vinden wij wel jammer”, aldus Thierry Bolloré, de CEO van de Franse autofabrikant. “De industriële logica is nog steeds juist”. Hij stelt dat het voor FCA spijtig is dat deze collega nu geen gebruik kan maken van de modulaire CMF architectuur die de alliantiepartners Renault en Nissan hebben ontwikkeld. Maar voor de Fransen is de nu hoogste prioriteit om de moeizame relatie met de Japanners te herstellen. Verder heeft Nissan momenteel eerst intern problemen op te lossen. “Een alliantie kan alleen gezond zijn als de partners dat ook zijn”, aldus Bolloré. Hij gaf verder geen commentaar op het aftreden van topman Hiroto Saikawa van Nissan. “Dat is een zaak voor de Raad van Bestuur”. Renault heeft met 43 procent een controlerend belang in Nissan en kon in dat kader de laatste jaren honderden miljoenen dividend als winst bijboeken. In 2018 kelderde de winst echter bij de Japanners, wat ook de resultaten van Renault onder druk zette. Bolloré verwerpt het plan van Nissan om de aandeelhoudersstructuur te veranderen. “Dat heeft niets te maken met industriële logica. In die richting moeten wij het gladstrijken van de plooien dus niet zoeken”. +++

+++ HONDA heeft geen plannen voor een Type R versie van haar nieuwe E elektrische stadsauto. Wel kunnen wij meer hightech varianten (die gebruik maken van kunstmatige intelligentie) verwachten, zo laat projectleider Kohei Hitomi weten. Honda heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de nieuwe Jazz, die in oktober zal worden voorgesteld, alleen in hybride uitvoering in Europa verkocht gaat worden. +++

+++ De hoop dat JAGUAR LAND ROVER (JLR) er na goede verkoopcijfers over de maand juli weer wat bovenop zou komen, is al snel de bodem ingeslagen. Kwamen zowel Jaguar als Land Rover in juli qua afzet nog 4 tot 5 % hoger uit, in de afgelopen maand hebben de verkoopcijfers weer een forse tik gekregen. Jaguar verkocht met 9.702 exemplaren zelfs bijna 18 % minder auto’s dan een jaar geleden. Bij Land Rover bleef de schade beperkt tot een afzetdaling van 1,4 % naar 24.474 auto’s. Het merkenduo kwam daarmee gezamenlijk uit op een verkoopmin van 6,7 % in vergelijking met augustus 2018. Het goede nieuws is dat JLR in China ruim 17 % meer auto’s wist te verkopen. Het reorganisatieplan voor deze Aziatische markt krijgt daarmee vaart, zo stelt een woordvoerder. De Britse thuismarkt vertoonde echter een vraagdaling van bijna 22 %. Dat had ook bij JLR te maken met het feit dat er in augustus vorig jaar wegens de toen opdoemende WLTP regels juist erg veel auto’s werden afgezet. In Europa als geheel leverde het merkenduo 10,6 % in. Maar pok in Noord-Amerika, waar het WLTP probleem niet speelde, liepen de verkopen terug en wel met 9 %. Verkoopdirecteur Felix Brautigam vestigt zijn hoop vooral op nieuwe modellen als de Range Rover Evoque en de compleet herziene Land Rover Discovery Sport. De Jaguar I-Pace doet het overal in de wereld goed, maar is echter geen volumemodel. Op de IAA van Frankfurt hebben de Britten de nieuwe Land Rover Defender gelanceerd. Verder wordt er gewerkt aan een facelift van zowel de XF als de F-Pace. “Een aanhoudend modellenoffensief is de juiste strategie om duurzame groei op lange termijn te ondersteunen”, aldus Brautigam. +++

+++ KIA gaat in navolging van zustermerk Hyundai deelnemen aan Ionity, een joint venture dat is opgericht door de BMW Groep, Daimler, Ford en het Volkswagen concern. Sinds de start van het samenwerkingsverband in 2017 zijn er in Europa 140 snellaadstations aan het netwerk toegevoegd, terwijl er nog eens 50 in aanbouw zijn. De bedoeling is om Ionity in 2020 uit te breiden tot 400 snelle laadstations. Daarmee is het belangrijkste Europese snelwegennet gedekt. “Onze deelname aan het samenwerkingsverband bevestigt onze toewijding aan de elektrificatie van mobiliteit”, aldus Thomas Schemera, vice-president bij Kia. Vrijwel alle elektrische auto’s kunnen worden aangesloten op de snelladers van Ionity, omdat er tot 350 kW kan worden geladen voor auto’s met 800 Volt en omdat er met de universele oplaadstandaard (CCS) wordt gewerkt. +++

+++ Autofabrikantenorganisatie Acea vindt dat Europese overheden veel meer moeten investeren in de aanleg van een geschikte laadinfrastructuur. Europa telde eind 2018 zo’n 145.000 publieke LAADPALEN . Om de politieke ambities op het gebied van elektrische auto’s te kunnen realiseren, zijn er echter circa 2,8 miljoen nodig. Ook herhaalde de Acea zijn oproep aan Europese lidstaten om met subsidieprogramma’s te komen. “Onze industrie is erop gebrand om zo snel als mogelijk over te schakelen op een emissieloze toekomst, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid om dit te realiseren”, voorzitter Carlos Tavares (die tevens topman van PSA is). “Fabrikanten leveren steeds meer auto’s met alternatieve aandrijving. Dat betekent dat overheden hun inspanningen enorm moeten vergroten. In infrastructuur, maar ook in duurzame stimuleringsmaatregelen”. Acea presenteerde ook een rapport waarin het een update geeft van alle ontwikkelingen met betrekking tot onder meer emissieloos rijden. Nederland behoort in alle opzichten tot de koplopers in Europa. Maar vooral in Oost en Zuid Europa is er snel en veel actie nodig, constateert de organisatie. Volgens Acea is er een groot verband tussen het bruto nationaal product en investeringen in elektrisch rijden. De landen met de hoogste inkomens investeren het meest. +++

+++ Nu LAND ROVER de nieuwe Defender aan haar gamma heeft toegevoegd, kan de Discovery een andere positionering krijgen. Voorheen diende dit model ook klanten te bedienen die een utilitaire SUV wensten. Maar daarvoor heeft Land Rover nu dus de nieuwe Defender. De Discovery zal in de toekomst een luxueuzer, ‘meer premium’ en comfortabeler karakter krijgen. De herpositionering moet er toe leiden dat SUV modellen als de Volvo XC90 vol beconcurreerd kunnen worden. +++

+++ In de MINI fabriek in het Britse Oxford zullen op 31 oktober en 1 november geen auto’s van de band rollen. Reden is de Brexit die mogelijk op de laatste dag van de komende maand een feit wordt. De kans is aanzienlijk dat Groot-Brittannië op 31 oktober de Europese Unie verlaat zonder dat er een deal is over de toekomstige handelsrelaties. Het moederbedrijf van Mini, de BMW Groep, vreest dat de Brexit tot verstoringen kan leiden, met name in de vorm van onderbreking van de aanvoer van onderdelen vanuit Duitsland of andere Europese landen. De Duitsers hebben geen zin om de goden te verzoeken en geven er daarom de voorkeur aan de productie 2 dagen stil te leggen. De financieel directeur van BMW, Nicolas Peter, vreest dat in de Britse fabriek geproduceerde auto’s van Mini mogelijk ook duurder zullen worden. “Een no deal betekent naar alle waarschijnlijk dat er vanaf 1 november heffingen komen. Dat zou ons dwingen om de prijzen van de producten die wij in Groot-Brittannië maken voor exportmarkten hoogstwaarschijnlijk moeten verhogen. Dat kan nadelige gevolgen hebben voor het verkoopvolume en dus voor het aantal in Oxford geproduceerde auto’s en voor de werkgelegenheid in de Britse fabriek”. Rond de ‘vorige’ Brexit datum, eind maart jl., rolden er gedurende een paar dagen ook al geen auto’s van de band. Branchegenoot PSA laat weten dat de investeringen in haar Vauxhall fabriek in Ellesmere Port, waar de Astra van de band rolt, voorlopig zijn stopgezet. Topman Carlos Tavares vindt dat er eerst een deal moet komen tussen de Europese Unie en Groot-Brittannië voordat hij zijn knip weer trekt: “2 treinen met volle snelheid op elkaar af laten stormen, enkel en alleen om te laten zien hoe sterk jij wel bent, lijkt mij niet de juiste benadering”.Komt er geen deal, dan houdt PSA alle opties voor de Vauxhall fabriek open, inclusief sluiting. +++

+++ OPEL gaat het OPC label in de toekomst reserveren voor volledig elektrische modellen. De primeur is voor een extra snelle uitvoering van de Corsa-e. Die krijgt dezelfde techniek als de Peugeot e-208 GTI. Reken op minimaal 190 pk vermogen. In een later stadium volgt mogelijk ook een OPC versie van de nieuwe Mokka X. Die krijgt dezelfde elektrische aandrijflijn. +++

+++ RENAULT topman Thierry Bolloré, die in januari aantrad als opvolger van de in opspraak geraakte Carlos Ghosn, stelt dat er binnen 5 jaar een elektrische auto gelanceerd zal worden die minder dan 10.000 euro gaat kosten. “Wij werken aan zo’n auto. De prijzen van elektrische auto’s moeten drastisch omlaag”. Het budgetmodel gaat waarschijnlijk in China gebouwd worden en is niet voor Europa bestemd. Wij kunnen wel een elektrische versie van de Twingo verwachten. De ontwikkeling daarvan is relatief goedkoop omdat Smart reeds een emissievrije uitvoering van de identieke Forfour verkoopt. Renault zal daarnaast in het C segment een elektrische cross-over lanceren. Die komt boven de Zoé in het gamma. In reactie op het debat over klimaatverandering ziet Bolloré (deels)elektrische auto’s als de oplossing. De rol van dieselmodellen is volgens hem bijna uitgespeeld. “Ik denk dat het publieke debat fataal was. Daarbij komt dat wettelijke eisen de schone diesels steeds duurder maken. De betreffende technologie is nu even duur als die voor hybride en elektrische modellen. Bolloré ziet alleen nog toekomst voor dieselauto’s op het platteland, waar mensen grote afstanden moeten afleggen. +++

+++ SEAT ziet definitief af van een Cupra versie van de Ibiza. In 2018 werd er nog een conceptversie van getoond, met het idee die dit jaar in productie te nemen, maar dat plan is afgeschoten. Seat denkt dat er onvoldoende afzetpotentieel is voor een Ibiza Cupra en wilde niet dezelfde techniek gebruiken als moederbedrijf Volkswagen in de Polo GTI toepast. Daarmee valt het model niet rond te rekenen. +++

+++ STREETSCOOTER , de Duitse fabrikant van elektrische bestelwagens en een dochterbedrijf van Deutsche Post, gaat samen met de Chinese autofabrikant Chery dergelijke voertuigen bouwen en verkopen voor de Chinese markt en een aantal andere landen. Het gezamenlijke project omvat lokale fabricage, nationale verkoop en service. In China moet de massaproductie van de Streetscooter in 2021 beginnen. In eerste instantie is de productiecapaciteit begroot op 100.000 stuks per jaar. Streetscooter en Chert zullen in China ook een R&D centrum openen. De Duitsers sloten eerder al een strategische samenwerking met de Japanse logistieke dienstverlener Yamato. “Deze nieuwe overeenkomst is een mijlpaal in het nog korte bestaan van ons bedrijf”, aldus CEO Jörg Sommer. “Wij zijn heel blij met de komende samenwerking met Chery en deze kans om de grootste markt voor elektrische bestelwagens ter wereld voor ons te openen. Streetscooter is nu aanwezig in Japan en China, de 2 belangrijkste internationale economieën in Azië”. +++

+++ VOLKSWAGEN speelt in op de groeiende bereidheid van mensen om een auto via internet te kopen. Via www.dasweltauto.nl gaat het Duitse merk dealer occasions aanbieden. Inclusief 14 dagen proefrijden, een ‘niet tevreden, geld terug’ garantie en gratis voor de deur aflevering. Dat bericht Automobiel Management. Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de occasionkopers overweegt om een gebruikte auto via internet aan te schaffen. Hierbij staan betrouwbaarheid en gemak op de eerste plaats. Gemak betekent via internet kopen op elk gewenst moment en levering aan huis. Met die om een zogeheten Das WeltAuto dealer occasion te kopen, geeft Volkswagen gehoor aan de veranderende wensen van de klant. Het gaat om tweedehands auto’s die gecontroleerd en goedgekeurd zijn op 130 punten. Wanneer de gewenste occasion op de site is gevonden, kan met een klik een rapport worden opgevraagd met daarin alle gegevens van de auto, inclusief de voertuighistorie. Ook de mogelijkheid tot financiering is in het koopproces opgenomen. Als de auto is gekocht, heeft de klant de keuze tussen aflevering bij de Volkswagen dealer of gratis thuisbezorging. +++

Reageren is niet mogelijk.