Prijs vergelijking MG ZS EV

0

In juli berichtte Autointernationaal.nl dat MG terugkeert naar Nederland. Op 1 oktober is het zover. De comeback vindt plaats met de ZS EV: een elektrische SUV die te koop is vanaf 30.943 euro.

De terugkeer naar Nederland vindt 14 jaar na het faillissement van MG Rover plaats. Inmiddels is het tweeletter merk niet meer Brits (maar in Chinese handen) en ook de auto waarmee de comeback wordt gemaakt is heel anders dan wij van het befaamde label gewend zijn: een SUV met elektrische aandrijving. De ZS EV is met een lengte van 4,31 meter iets groter dan de nieuwe Nissan Juke, Peugeot 2008 en Renault Captur. Hij gaat opereren in hetzelfde B segment maar zal enkel in volledig elektrische vorm te koop zijn. Een verstandige beslissing, want de benzineversies van de ZS, die al enige tijd verkocht worden in Groot-Brittannië, hebben aldaar weinig handen op elkaar gekregen. De elektrische versie maakt precies op het juiste moment de oversteek naar het vasteland van Europa: het klimaat is dagelijks in het nieuws en ook wij, burgers, zullen een steentje moeten gaan bijdragen ter voorkoming van een verdere opwarming van de aarde en nog snellere stijging van de zeespiegel.

Het accupakket van de ZS EV, die een wielbasis van 2,59 meter heeft, heeft een capaciteit van 44,5 kWh, hetgeen goed is voor een rij bereik van 262 kilometer. De MG is geschikt voor snel laden, waardoor de batterijen in 40 minuten voor 80 procent bijgevuld kunnen worden. De ZS EV kan overweg met een 85 kW snellader. De elektromotor van de ZS EV is 143 pk en 353 Nm sterk.

MG biedt de ZS EV aan in 2 uitrustingniveaus: de uitvoeringen Comfort en Luxury. De eerste kost 30.943 euro en is voorzien van onder andere airconditioning, sleutelloze toegang, cruise controle met afstandsradar, een rij standen knop, een multimediasysteem met 8 inch aanraakscherm, 17 inch lichtmetalen velgen en parkeersensoren. De Luxury uitvoering moet 32.943 euro opbrengen en heeft als belangrijkste extra’s een panoramadak, een dode hoek sensor, een regen sensor en elektrisch verstelbare stoelen met verwarmingsmogelijkheid. MG claimt het meest geavanceerde rij hulp systeem van Bosch te voeren. “Met deze techniek zitten wij qua autonoom rijden op Level 2,5”, aldus Meijer. Concreet betekent dit zaken als adaptieve cruise controle en een rijbaan assistent.

MGOpelVolkswagen
ZSCorsaID.3
EV Comforte Edition45 kWh basis
30.943 euro30.999 euro± 30.999 euro
MGRenaultVolkswagen
ZSZoéID.3
EV Luxury109 pk Life45 kWh Life
32.943 euro33.590 euro± 32.899 euro

Frank Meijer, directeur verkoop en marketing voor het vasteland van Europa, denkt dit jaar nog 3.000 stuks van de ZS EV in Nederland te kunnen slijten. De MG zal aan de man gebracht gaan worden via een aantal geselecteerde onafhankelijke garagisten. Informatie over onderhoudslocaties wordt spoedig vrijgegeven. MG geeft 5 jaar garantie op de auto. Potentiële kopers kunnen hun bestelling via internet doorgeven. Proefrijden kan bij de Brand Store in Amsterdam én bij nog aan te kondigen tijdelijke locaties.

Nederland heeft in Europa samen met Noorwegen de verkoopprimeur. “Dat zijn de 2 landen die op het gebied van elektrisch rijden voorop lopen. Daarna volgen in 2020 onder andere Frankrijk en Spanje”, aldus Meijer. Producent SAIC kocht MG een aantal jaren geleden is op basis van de wereldwijde verkopen nummer 7 op de wereldranglijst. Deze positie heeft de Chinese onderneming echter vooral te danken aan productieopdrachten voor met name General Motors en het Volkswagen concern. De eigen modellen verkopen een stuk minder flitsend, maar Meijer is er van overtuigd dat hier verandering in gaat komen.

MG zal in 2020 een tweede model lanceren. Ook dat zal een elektrische SUV zijn, maar dan bestemd voor het hogere C segment. MG wil met dit model de Kia e-Niro en de nieuwe volledig elektrische versie van de Volvo XC40 gaan beconcurreren. De grotere SUV is overigens geen eigen ontwerp, maar gebaseerd op een model van zustermerk Roewe (dat is de manier waarop Chinezen ‘Rover’ uitspreken). Het C segment model wordt ook leverbaar met een tweede elektromotor waardoor er sprake is van vierwielaandrijving. Met deze optie denkt MG met name op de grote Noorse markt voor elektrische auto’s te kunnen gaan scoren.

In 2021 wordt een derde model aan het gamma toegevoegd. Dat wordt een (sportieve) 2-deurs coupé die zal worden gebaseerd op de E-Motion conceptstudie uit 2017. In 2021 zal de markt vergeven zijn met compacte elektrische SUV modellen, maar met een sportwagen zal MG zich dan kunnen onderscheiden van de massa. Bovendien is een dergelijk carrosserietype min of meer historisch verantwoord.

Reageren is niet mogelijk.