Audi plaagt met de E6

0

Audi zal in 2025 liefst 20 volledig elektrische auto’s in haar gamma hebben. Nog eens 10 modellen zullen deels geëlektrificeerd zijn. Die belofte heeft Bram Schot, de tijdelijke topman van de Duitse autobouwer gedaan.

“De toekomst is elektrisch. De e-Tron is voor ons én inmiddels ook voor veel tevreden klanten een mooie start. In 2025 zullen wij 30 geëlektrificeerde modellen in ons portfolio hebben, waarvan 20 zonder verbrandingsmotor”, aldus Schot. Audi werkt voor haar elektrificatieplannen samen met andere merken van de Volkswagen Groep en zal bij de transisite gebruik maken van 4 nieuwe platforms die specifiek voor emissievrije auto’s zijn ontworpen.

Voor de e-Tron gebruikt Audi een aangepaste variant van het modulaire longitudinale platform (MLB Evo genaamd). De 4-deurs e-Tron GT maakt gebruik van het J1 platform van Porsche. De compactere elektrische auto’s van Audi zullen worden gebaseerd op het veelzijdige ‘Modulairer E-antrieb Baukasten’ platform (MEB) van moederbedrijf Volkswagen. Eén daarvan is de Q4 e-Tron. Toekomstige grote elektrische modellen op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) komen te staan.

De e-Tron GT werd in conceptvorm door Audi vorig jaar op de Los Angeles Auto Show gepresenteerd. Het showmodel was uitgerust met 2 permanent magneet synchroon motoren (PSM) die samen 590 pk en 830 Nm leveren. De e-Tron GT sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 240 km/u. Het 800 volt hoogspanningssysteem maakt het mogelijk om de batterij in ongeveer 20 minuten tot 80 procent van de maximale capaciteit op te laden via een 350 kW DC aansluiting. Met een volgeladen accu heeft de e-Tron GT een rij bereik van meer dan 400 kilometer (gemeten volgens de WLTP testmethode).

In maart 2019 presenteerde Audi tijdens de autosalon van Genève de Q4 e-Tron in conceptvorm. Dit 4,59 meter lange studiemodel is inmiddels zo goed als productierijp. Het wordt de eerste Audi op basis van het MEB platform. De compacte cross-over annex SUV valt in hetzelfde segment als de conventioneel gemotoriseerde Q3. Maar hoewel de buitenafmetingen vergelijkbaar zijn, biedt de Q4 e-Tron evenveel interieurruimte als de Q5. Het systeemvermogen van de 2 elektromotoren (elke as is voorzien van een eigen exemplaar) bedraagt 306 pk, waarmee de elektrische Audi in 6,3 seconden naar 100 km/u kan accelereren. De batterij van 82 kWh zorgt voor een actieradius van 450 kilometer.

Voor zijn toekomstige grote elektrische modellen vertrouwt Audi op het Premium Platform Electric (PPE). Deze bodemplaat is samen met concerngenoot Porsche ontworpen. Audi is van plan om verschillende modelseries op basis van het PPE platform uit te brengen. Die zijn allemaal bestemd voor de hogere middenklasse en het luxe segment, en zullen verschillende carrosserievorm krijgen (SUV, Sportback, Avant en Cross-over). De techniek van PPE is vergelijkbaar met die van het MEB. Standaard zijn de modellen op de samen met Porsche ontwikkelde basis uitgerust met één elektromotor achter. De topversies zijn voorzien van een tweede elektromotor op de vooras; die wordt automatisch ingeschakeld als dat nodig is, waardoor er sprake is van vierwielaandrijving. Net als in de e-Tron GT is het hoogspanning systeem ontworpen voor 800 volt, wat het mogelijk maakt om de batterij met een 350 kW snellader (DC) ‘bij te vullen’.

Op de tweede en derde foto zijn de e-Tron, de e-Tron GT en Q4 e-Tron te zien. Opvallende afwezige is de Sportback versie van de e-Tron. Die werd eerder wel aangekondigd, maar ontbreekt nu op de foto. Dit doet vermoeden dat dit model geschrapt is, wellicht omdat er te weinig onderscheid met de gewone e-Tron en de e-Tron GT is. De tweede en derde foto zijn afkomstig van een totaalfoto waarop ook een mysterieus vierde model te zien is. Daarover doet Audi geen mededelingen, maar Duitse media berichten dat het om de E6 gaat: een lage 4-deurs sportsedan met een coupéachtig design. Die zal ook gebruik maken van PPE en valt qua formaat tussen de A6 en de Porsche Taycan in. Audi wil met dit model de Tesla Model 3 gaan beconcurreren. Omdat de E6 (zie ook vierde foto, links achter) een langere wielbasis krijgt dan de Taycan, zijn in de vloer geen uitsparingen voor de voeten van de achterpassagiers gepland. Audi belooft een actieradius van meer dan 500 kilometer. De accucapaciteit varieert, afhankelijk van de uitvoering, van 80 kWh tot 100 kWh. De topversie zal in afgerond 3 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren.

Het PPE zal ook worden gebruikt voor de EQ5: een elektrische cross-over die onder de e-Tron in het gamma komt. Met het oog op de actieradius zal de topsnelheid worden begrensd op 180 km/u. De basisversie krijg een accu van 75 kWh. Audi zal deze betrekken van North Volt. De accucellen van de e-Tron zijn afkomstig van Samsung, maar die samenwerking verloopt moeizaam. Technisch zal de EQ5 nauw verwant zijn aan de volgende generatie Porsche Macan, die enkel in volledig elektrische vorm op de markt komt.

De e-Tron zal in 2022 worden afgelost door de EQ6. Die wordt even groot, maar zal een veel ruimer interieur bieden dankzij de modernere basis (PPE in plaats van MLB Evo). De EQ6 zal standaard worden voorzien met een 800 Volt systeem en er zijn 3 accuversies gepland: 60, 80 en 100 kWh. In 2022 denkt Audi ook haar volgende generatie autonome rij systemen productierijp te hebben. Die debuteren in de EQ6. Dat de e-Tron al over 3 jaar met pensioen wordt gestuurd, is vermoedelijk de reden waarom de Sportback variant is geschrapt.

 

Ook stekker hybride modellen

Aanvullend op de serie volledig emissievrije auto’s elektrificeert Audi ook zijn bestaande modelgamma, waarbij gebruik wordt gemaakt van stekker hybride technologie. Dergelijke versies van de A7, A8, Q5 en Q7 zijn reeds aangekondigd. Zij combineren een benzinemotor met een krachtig elektrisch exemplaar en een lithium/ion batterij. De Q7 60 TFSI-e heeft een gecombineerd vermogen van 456 pk en 700 Nm aan koppel. Voor de A8 60 TFSI-e zijn de specificaties 340 pk en 500 Nm. Beiden hebben een 3.0 TFSI V6 motor in de neus. Bij gebruik van een aansluiting met een vermogen van 7,4 kW duurt het ongeveer 2,5 uur om de 14,1 kWh batterij volledig op te laden. Thuis duurt het laden met 230 Volt ongeveer 6,5 uur. Met de e-Tron Charging Service krijgen Audi klanten toegang tot circa 80 procent van alle openbare laadstations in 19 Europese landen.

Reageren is niet mogelijk.