General Motors likt zijn wonden na historisch lange staking

0

General Motors (GM) voelt de stakingsgolf die de autofabrikant afgelopen weken trof in zijn resultaten. Het bedrijf verwacht dat de arbeidsonrust dit jaar in totaal 2,9 miljard dollar zal kosten. Het concern verlaagt daarom zijn winstverwachting voor heel het jaar.

Werknemers van meerdere GM fabrieken in de Verenigde Staten legden begin september het werk neer. Zij waren, opgestookt door de vakbonden, onder meer ontevreden over hun loon en de lange periode die veel werknemers in tijdelijk dienstverband voor de automaker moesten werken voordat zij in aanmerking kwamen voor een vaste aanstelling. Ook de gepland sluiting van 4 fabrieken viel niet in goede aarde. Pas deze week maakte een nieuw akkoord een einde aan de eerste staking bij GM in 12 jaar tijd.

De nettowinst over het derde kwartaal daalde met 8,7 procent tot 2,3 miljard dollar. Naast de acties nam ook een waardedaling van het belang van GM in taxi app Lyft een hap uit de winst. De omzet ging bijna 1 procent omlaag tot 35,5 miljard dollar. GM, met merken als Buick, Chevrolet en Cadillac in haar portfolio, houdt nu rekening met een aangepaste winst per aandeel tussen de 4,50 en 4,80 dollar, terwijl het bedrijf eerder nog minimaal 6,50 dollar winst per aandeel verwachtte.

De resultaten en de winstverwachting zijn een domper, maar toch haalt iedereen opgelucht adem nu de stakingen bij GM beëindigd zijn na akkoord met de vakbonden. Na een stemming zijn de leden akkoord gegaan met de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Daarmee komt de staking, die bijna 6 weken duurde, ten einde. Volgens vakbond UAW stemde 57,1 procent van de leden voor het akkoord. In de deal staat dat werknemers een salarisverhoging krijgen, er een hogere bonus komt en tijdelijke werknemers sneller de mogelijkheid krijgen om een vast contract te verdienen.

De arbeidsonrust bij GM heeft de beurswaarde van het bedrijf geen goed gedaan. Daardoor mag Tesla zich weer de nummer 1 op Wall Street noemen. De fabrikant van elektrische auto’s heeft GM opnieuw ingehaald als meest waardevolle, beursgenoteerde segmentspeler.

De wisseling van de wacht is ook te danken aan de verrassend goede resultaten van Tesla over het derde kwartaal. Daardoor is de koers van dit bedrijf met afgerond 18 procent omhoog geschoten. Dat levert Tesla nu een beurskapitalisatie op van 53,7 miljard dollar, terwijl GM volgens Wall Street een waarde heeft van 51,1 miljard dollar.

Tesla was vorig jaar al enige tijd het hoogst gewaardeerde autofonds. Na enkele forse tegenslagen bij de productie en een hoog verlies in het tweede kwartaal zakte de koers echter zo veel in dat General Motors weer het duurste aandeel had. Nu zijn de rollen dus weer omgedraaid.

Reageren is niet mogelijk.