In detail: de sportief gelijnde, maar teleurstellend krappe nieuwe Toyota Yaris

0

Toyota presenteert de vierde generatie Yaris. Het Japanse alternatief voor de Clio, Fiesta en Polo wil zich vooral onderscheiden met een laag benzineverbruik en optimale veiligheid.

In de zomer van 2020 staat de volledig nieuwe Yaris in de showrooms. Inmiddels zijn wij alweer toe aan de vierde generatie. De Yaris verscheen in 1999 als opvolger van de in 1978 gelanceerde, als onverwoestbaar bekendstaande (tenzij het roestspook toesloeg) Starlet en die het dus ruim 20 jaar heeft volgehouden. Aanvankelijk met achterwiel aandrijving à la de eerste Mazda 323 en vanaf de tweede generatie met een segmentconforme opzet (motor dwars voorin in combinatie met voorwielaandrijving). Een primeur waren de 3 kleppen per cilinder. De eerste editie van de Yaris sloeg technisch geen nieuwe wegen in, maar had wel een veel moderner en ruimer koetswerk.

Op dat thema wordt nu voortgeborduurd. Het is de eerste keer dat Toyota haar zogeheten TNGA platform (de afkorting staat voor: Toyota New Global Architecture) toepast bij een B segment auto. Wij kennen het betreffende onderstel reeds van onder andere de C-HR, Corolla en Prius. Door het TNGA platform nu ook voor de nieuwe Yaris te gebruiken, tilt de Japanse autofabrikant dit model duidelijk naar een hoger plan, ook al is hij in de lengte niet gegroeid. Het Yaris versie van het TNGA platform (GA-B genaamd) verlaagt het zwaartepunt met 1,5 centimeter en de carrosseriestijfheid is in vergelijking met zijn uit 2011 stammende voorganger flink verbeterd. Dat zorgt voor respectievelijk een dynamischer weggedrag en meer stabiliteit plus meer comfort. Vooraan zitten McPherson veerpoten en achter monteert Toyota een torsie as. Op de GA-B basis van de nieuwe Yaris zal ook een B segment SUV model worden ontwikkeld. Die komt in 2021 op de markt.

Het in de inleiding genoemde lage benzineverbruik van de nieuwe Yaris is te danken aan toepassing van hybride technologie van de vierde generatie. Die zorgt voor bijna 15 procent meer vermogen en een ruim 20 procent lagere brandstofconsumptie. Als basisunit fungeert voortaan een 3 cilinder motor (die werkt volgens de Atkinson cyclus), maar de inhoud bleef met 1,5 liter gelijk. Het hybride systeem is afgeleid van dat van de grotere Toyota modellen Corolla, RAV4 en Camry. De Japanners claimen dat de Yaris met de nieuwe aandrijflijn in stedelijke gebieden tot 80 procent van de tijd emissievrij kan rijden (juist daar is schonere lucht dringend noodzakelijk), terwijl de benzinemotor een thermisch rendement haalt dat circa 40 procent hoger is dan dat van de meeste diesels. Geen enkele krachtbron ter wereld zou een betere verbrandingsefficiëntie hebben, zo vertelt Toyota trots.

De hybride aandrijflijn is ook aanzienlijk compacter en die kleinere afmetingen hebben samen met het lagere gewicht een positieve invloed op de prestaties en de rijeigenschappen. De krachtigere lithium/ion batterij is liefst 27 procent lichter dan het nikkel/metaal exemplaar van de vorige generatie van de Yaris Hybrid. Gebleven is de CVT automaat. De claim van Toyota dat de nieuwe generatie ruim 20 procent zuiniger is dan zijn voorganger, zou een benzine verbruik van minder dan 3 liter per 100 km betekenen! Het 15 procent hogere vermogen komt neer op 115 pk. Voor wie het nog niet weet: de hybride modellen van Toyota hoef je niet zelf op te laden. Geen gedoe met een stekker dus. De batterij laadt zichzelf op, bijvoorbeeld met de energie die vrijkomt als je remt. Reken voorlopig niet op een volledige elektrische Yaris. Toyota zegt een dergelijke versie nog niet voor een betaalbare prijs aan te kunnen bieden aan particuliere autorijders; een voorwaarde die de Japanners zichzelf opgelegd hebben. Overigens heeft Toyota naar eigen zeggen geen elektrische modellen nodig om onder de CO2-grens van 95 gram/km voor het hele gamma (die per 1 januari 2021 door ‘Brussel’ verplicht is gesteld voor alle autofabrikanten) uit te komen. Die prognose is mede gebaseerd op de komst van deze nieuwe Yaris Hybrid, die slechts 67 gram CO2/km uitstoot.

Toyota wil van de nieuwe Yaris ook de veiligste auto in zijn segment maken. Zo is het de eerste B segment personenwagen die een centrale airbag (tussen de bestuurder en de voorpassagier) krijgt. Die moet voorkomen dat de voorste inzittenden elkaar hardhandig raken in geval van een aanrijding.Verder is de nieuwe Yaris standaard voorzien van onder meer adaptieve cruise controle en een Lane Trace Assist systeem (een hulpmiddel die de auto in het midden van de rijbaan houdt). Meer informatie over de actieve en passieve veiligheidssystemen (gebundeld in het Toyota Safety Sense pakket) volgt bij de marktintroductie begin volgend jaar.

De nieuwe Yaris is zoals gezegd niet langer dan het huidige model. Sterker nog: hij werd een halve centimeter korter. Maar de nieuwe Yaris werd wel breder (plus 5 centimeter) en lager (min 4 centimeter). De wielbasis groeide, vooral met de bedoeling de Toyota wendbaarder te maken, met 5 centimeter. Al met al levert dit veel sportievere carrosserie proporties op, ook omdat de overhang voor en achter werd verkleind. De hoofdruimte is vrijwel identiek, ondanks het minder hoge dak. Winst is er voor de inzittenden in de breedte van het interieur.

De grote grille, de gewelfde deurpanelen, de geprononceerde wielkasten en natuurlijk ook weer de vorm van de om de hoeken heen lopende lichtblokken (met LED techniek) voor en achter geven de nieuwe Yaris een frisse, speelse uitstraling. De achterportieren lopen speels op en eindigen als het ware in de dakspoiler. De donkere achterlichten lijken over de volle breedte van de achterkant te lopen; een beetje zoals bij de Volkswagen T-Cross. Daarmee oogt de Yaris breder dan hij feitelijk is.

De koplampen lopen door tot in de voorspat borden. Doordat Toyota de A stijlen verder naar achteren geplaatst heeft, is de motorkap relatief lang. De (helaas nep) luchtinlaten geven de in Frankrijk gebouwde Japanner een agressievere neus. De achterwielen lijken zich enigszins door de achterbumper heen te persen, zoals dat ook bij de eerste generatie Aygo het geval was. De nieuwe Yaris is al met al beslist geen grijze mus, zeker niet als je voor een variant met 2 carrosserie kleuren kiest (het dak en de raamstijlen zijn dan in zwart uitgevoerd). In combinatie met sportieve lichtmetalen velgen spat de compacte Toyota zogezegd van het scherm af.


Ook het interieur is geslaagd, met een kleiner (en desgewenst verwarmbaar) stuurwiel, een lager en ‘slanker’ dashboard en een hogere, bredere middenconsole. De nieuwe Yaris is ook voorzien van een digitaal instrumentarium, een centraal geplaatst, groot touch screen en een head-up kleuren display van 10 inch. Het dashboard ziet er prima uit, maar verzet geen bakens qua design. De gebruikte materialen zijn keurig.

Een eerste zitproef leerde dat er voor mij (1,89 meter lang) op de achterbank onvoldoende knie en hoofd ruimte is. Dat komt door de 6 centimeter naar achter geplaatste voorstoelen; de 5 centimeter langere wielbasis heeft dit niet kunnen compenseren. Dat er te weinig hoofdruimte is, komt door het panoramadak. Gelukkig is dat een optie. Sowieso is het achterin de Yaris enigszins claustrofobisch. Dat komt doordat je enigszins achter de relatief kleine zijruiten verstopt zit. Weliswaar minder dan in de C-HR, maar toch. Over het volume van de kofferbak doet Toyota geen mededelingen; een veeg teken.

De achterportieren zijn aan de kleine kant. Je stapt daardoor iets minder comfortabel in dan bij de oude Yaris. Maar als je zit, zit je best goed. Voorin zit je zelfs beter en sowieso ruimer. Als bestuurder zit je 3,5 centimeter lager en daardoor dichter bij ‘het asfalt’. Ook zit je 6 centimeter verder naar achteren. Het kleinere stuurwiel houdt prettig vast en staat dichterbij. In combinatie met de wat hogere en bredere middenconsole is het resultaat een zithouding die je meer bij het rijden betrekt en die minder afstandelijk is. Je zit als het ware meer ‘in’ de Yaris, waardoor de Toyota dus wat sportiever aanvoelt.

Al met al heeft de nieuwe Yaris al de truttigheid van de vorige 3 generaties (die vooral bij senioren in de smaak vielen) van zich afgeschud. Daarmee houdt Toyota topman Akio Toyoda woord, want hij beloofde de wereld geen saaie auto’s meer op de markt te zullen brengen. Niet alleen de sportwagen Supra is daar een voorbeeld van, maar ook de jongste Corolla, de flamboyant vormgegeven C-HR en nu dus de vlot gelijnde, zelfverzekerd ogende maar nog steeds karakteristiek gelijnde nieuwe Yaris.

De nieuwe Yaris zal in de zomer van 2020 ook in 1.0 en 1.5 benzine uitvoeringen op de markt komen, maar Toyota zet vol in op de Hybrid versie. Nu is het Europese verkoopaandeel van die aandrijfvariant 60 procent. Dat moet 80 procent gaan worden. De prijzen van de nieuwe Yaris volgen nog. Dankzij de lage verbruik / uitstoot cijfers zullen die in Nederland relatief scherp zijn (er hoeft immers minder BPM te worden betaald dan bij modellen van de concurrentie). Maar een obstakel is wel de (te) geringe ruimte achterin. Afijn, ook de Corolla Hatchback lijdt onder dit euvel. Voor wie dit een onoverkomelijk probleem is, komt Toyota in 2021 met een hoger SUV model.

Reageren is niet mogelijk.