Nieuw onderzoek bewijst dat de Nederlandse autokoper te veel betaalt

0

De Nederlandse autokoper betaalt vanaf volgend jaar structureel 200 miljoen euro te veel aan BPM. Dat blijkt uit onderzoek van accountant KPMG in opdracht van autovereniging RAI en de Bovag. De extra kosten worden veroorzaakt door de nieuwe, strengere WLTP emissietest. De overheid zou sinds 1 september 2017 haar kas al met 450 miljoen euro teveel gespekt hebben.

Autokopers moeten vanaf volgend jaar zomer gemiddeld 450 euro meer betalen voor een auto als gevolg van de nieuwe manier om CO2 uitstoot te meten. Volgens voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging tonen de onderzoeksuitkomsten aan dat staatssecretaris Snel zich niet aan de afspraak houdt dat de BPM niet verhoogd zou worden.

Een woordvoerder van de bewindspersoon noemt echter een andere verklaring voor de stijging van de belastingopbrengst sinds 2017 (toen de oude NEDC methodiek vervangen werd): dat zou komen doordat de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor is toegenomen omdat zij groter en daardoor meer vervuilend zijn. Helma Lodders, Tweede Kamerlid voor de VVD, neemt geen genoegen met die toelichting. Zij stelt dat de verhoogde BPM inkomsten niet conform de afspraken zijn die haar partij gemaakt heeft met de staatssecretaris. Lodders wil Snel dan ook vragen gaan stellen. “Als ik het rapport goed lees, zijn het vooral de kleine auto’s in het A en B segment die getroffen worden, oftewel modellen die over het algemeen schoner zijn. Als het KPMG rapport klopt, moet de staatssecretaris de BPM tabel aanpassen”.

Het zou zoals gezegd gaan om 200 miljoen euro te veel BPM per jaar als er op 1 juli 2020 gerekend gaat worden met de tabel zoals Snel die voorstelt. De belasting wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot van een auto. Met de strengere (lees: nauwkeurigere) WLTP emissietest pakt dat voor veel auto’s negatief uit. In theorie zou dit moeten betekenen dat grote en zware auto’s, die meer vervuilend zijn, het hardst gepakt worden met deze maatregel. Dat is een goed streven. Maar zoals Tweede Kamerlid Lodders al aan af, blijkt juist dat de klappen vooral bij kleine(re) auto’s vallen.

Van Eijck is daarom woest: “Het ministerie is al weken op de hoogte van de uitkomsten van het KPMG onderzoek maar legt zonder overleg alles naast zich neer. Ondanks alle nieuwe feiten betaalt de automobilist weer de rekening en moet de consument nog dieper in de buidel tasten. Ook voor een relatief schone, zuinige nieuwe auto. De verkopen staan hierdoor onnodig onder druk en de BPM effecten staan haaks op het streven naar een duurzamer wagenpark dat minder uitstoot”. Volgens Van Eijck opteren steeds meer autoconsumenten voor een tweedehands personenwagen omdat een nieuw exemplaar te duur is geworden. En hoe ouder de auto, des te milieuonvriendelijker die is.

Peter Niesink, algemeen directeur van de Bovag, wil actie: “Dit is echt onbestaanbaar. Hier is sprake van een structurele belastingverhoging, terwijl toenmalig staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën had beloofd dat de autokoper niet de dupe zou worden van de invoering van de WLTP emissietest en dat de overgang ‘budgetneutraal’ zou plaatsvinden. Dat is niet het geval. Wij vragen de Tweede Kamer om het Kabinet aan de eerdere toezeggingen te houden. Hiervoor moet de aangekondigde BPM tabel worden aangepast en de te veel betaalde belasting worden gecompenseerd”. Niesink stelt dat het KPMG onderzoek de stelling van Snel weerlegt dat de hogere autoprijzen het gevolg zijn van de stijging van de verkoop van grote, zwaardere auto’s die meer CO2 uitstoten.

Reageren is niet mogelijk.