Het demissionaire kabinet werkt aan een hervorming van de autobelastingen en haalt daarbij tóch weer rekeningrijden van stal.
Dat is opvallend, want eerder wilde het kabinet-Schoof daar zijn vingers niet aan branden, met als gevolg dat het onderwerp vooruit geschoven (…) werd. Toch wordt rekeningrijden nadrukkelijk genoemd in een contourenbrief die vrijdagavond naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De kern van de hervorming: belastingen op basis van gebruik. Aanleiding is de opmars van de elektrische auto, die tot nog toe geen brandstofaccijnzen oplevert. Dat dreigende gat in de overheidskas moet worden gedicht en de introductie van een kilometerbelasting lijkt daarvoor volgens het demissionaire kabinet de meest logische route.
In de brief staat dat een vlak kilometertarief (waarbij elke kilometer evenveel kost) het snelst en goedkoopst in te voeren is. Bovendien kan dit het beste de privacy waarborgen, omdat gebruikgemaakt kan worden van de tellerstandenregistratie van de RDW. Tegelijkertijd wordt ook een gedifferentieerd tarief overwogen, waarbij bijvoorbeeld grotere auto’s met meer voertuigoppervlak of auto’s die meer energie verbruiken, per kilometer méér betalen. Dat zou het systeem eerlijker en duurzamer maken, stelt ook de autosector in een reactie. Toch blijft het vooralsnog bij denkrichtingen, de daadwerkelijke keuzes zijn aan een volgend kabinet.
Een tweede voorstel is de invoering van een tenaamstellingsbelasting als vervanger van de aanschafbelasting (bpm). Iedere keer als een auto van eigenaar verandert, moet er belasting worden betaald. Dat klinkt als geldklopperij. Brancheorganisaties reageren voorzichtig positief: “Dit is eindelijk een stap richting een eerlijk systeem dat duurzame keuzes beloont”, stellen zij in een reactie. “Wie meer rijdt, betaalt meer. Wie zijn auto laat staan, betaalt minder. Dat is logisch én rechtvaardig”, zo stelt de woordvoerder.
Tegelijkertijd waarschuwen ze voor de impact op particuliere huishoudens. Omdat ruim 80 procent van de particuliere huishoudens kiest voor een tweedehands auto, mag de nieuwe tenaamstellingsbelasting geen drempel vormen voor de overstap naar elektrisch rijden. “Een eventuele invoering moet daarom altijd gepaard gaan met aanvullende maatregelen die tweedehands elektrische personenauto’s aantrekkelijker maken. Op die manier kunnen ook twijfelende particulieren worden overgehaald om de overstap naar elektrisch rijden te maken”, aldus een woordvoerder.
