Nieuws telex: 400 pk sterke Peugeot 508 Sport Engineered komt in 2021

0

+++ Wie in BELGIE een elektrische auto wil kopen en een beroep wil doen op een premie van de Vlaamse overheid, vist binnenkort achter het net. De regering van onze zuiderburen heeft bekendgemaakt dat de premie per 1 januari 2020 geschrapt wordt. Wie vandaag een volledig elektrische auto of een model op waterstof koopt, krijgt een premie die kan oplopen tot €4.000. De maatregel moet in België vooral voor particuliere kopers de stap naar elektrisch rijden verkleinen. Recentelijk werd er nog gepleit voor een verlenging van de maatregel. In 2018 dienden 415 kopers een aanvraag in voor een premie en dit jaar zouden er al 593 aanvragen zijn binnengekomen. Toch heeft de maatregel de verwachtingen niet ingelost, vindt huidig Vlaams minister van energie Zuhal Demir. Vanaf 1 januari wordt de premie daarom geschrapt. De partij van Demir, de rechtse N-VA, was geen grote voorstander van de ‘nulemissie’ premie: Fractievoorzitter Matthias Diependaele noemde het begin dit jaar een “financieel cadeautje”. Febiac, de Belgische en Luxemburgse autofederatie, noemt de beslissing van de Vlaamse regering om de premies voor elektrische auto’s te stoppen een slechte zaak. Volgens de belangenclub zal dit een belemmering opleveren in het vergroenen van het Belgische wagenpark. In België is het nu zo dat minder dan 1 % van de particuliere autokopers voor een elektrisch model kiest. Veel zuiderburen aarzelen omdat de laadinfrastructuur sterk te wensen overlaat. Zolang die hindernis niet is weggenomen, is een sterke fiscale stimulans onontbeerlijk, zo stelt Febiac. +++

+++ De ELEKTRISCHE auto rukt op, maar heeft nog een lange weg te gaan. De consument moet fors in de buidel tasten, de inzetbaarheid is beperkt en het is onduidelijk hoe de variabele kosten zich in de toekomst gaan ontwikkelen. Vroeg of laat zal de overheid de elektrische auto namelijk (zwaarder) gaan belasten; direct of indirect via het stroomverbruik. Rekeningrijden lijkt onvermijdelijk. Ook voor eigenaren van een elektrische auto. +++

+++ De ANWB verwacht heel veel FILES in november. De 3 hoofdoorzaken hiervoor zijn: het slechte weer, het rijden in het donker en het feit dat de vakantiedagen (bijna) op zijn. Sowieso is 2019 een slecht jaar qua filedrukte. Ten opzichte van 2018 is de filedruk met 13 % toegenomen. Door het terugzetten van de klok is het ’s avonds eerder donker. Hierdoor zakt de snelheid op de snelwegen en ontstaan er files. Bij slecht weer gaan mensen ook langzamer rijden én er zijn ook meer ongelukken. In november sparen mensen het handjevol vakantiedagen dat ze nog over hebben op om rond de kerst vrij te nemen. Hierdoor zijn er in november dus meer mensen op de weg te vinden. Niet alleen voor automobilisten is november een ‘lastige’ mand. Er vinden in deze periode van het jaar ook meer ongevallen plaats met fietsers en voetgangers. Dat heeft vaak te maken met zichtbaarheid. Goede verlichting of reflectoren zijn erg belangrijk. +++

+++ De zevende generatie Volkswagen GOLF is geschiedenis. Het is de derde meest gebouwde editie van de middenklasser ooit. Met afgerond 6 miljoen stuks die van de band gerold zijn, is de Golf VII de derde populairste generatie. Aan kop gaan het debuutmodel uit 1974 (6,99 miljoen exemplaren), gevolgd door de Golf II met 6,3 miljoen eenheden. Voor de volledigheid: de Golf III, IV, V en VII liepen respectievelijk 4,83 miljoen / 4,99 miljoen / 3,4 miljoen en 2,8 miljoen keer van de band. Dat de nu afgezwaaide editie hoog is geëindigd qua productieaantallen, heeft alles te maken met het feit dat hij het 6 jaar heeft volgehouden. De Golf VIII ging na 5 jaar met pensioen en de Golf VII zelfs al na 4 jaar. Dat de Golf VII relatief lang in productie is geweest, komt onder andere door de sjoemeldiesel affaire, de implementatie van de WLTP meetcyclus, de gelijktijdige ontwikkeling van de ID.3 en problemen met de software. De ingenieurs van Volkswagen konden niet toveren met hun tijd, waardoor er keuzes gemaakt diende te worden. En dat resulteerde in een vertraging in de introductie van de Golf VIII. De nu afgezwaaide editie was de eerste Golf op het MQB platform. Daar zijn tegenwoordig alle modellen van de Volkswagen Groep met dwars geplaatste motor op gebaseerd (met uitzondering van de Up / Mii / Citigo). Daarmee konden de ontwikkelingskosten worden gedeeld en de productie efficiënter worden. Dankzij het MQB platform kon de Golf geschikt gemaakt worden voor ‘alternatieve’ vormen van aandrijving zoals CNG (de TGI), stekker hybride techniek (de GTE) en volledig elektrisch (de e-Golf). Niet eerder was een Golf in zoveel sportieve varianten leverbaar. Naast de klassieke GTI en de inmiddels ook onvermijdelijke R kon er tijdens de verkoopcarrière van de Golf VIII ook geopteerd worden voor de GTI Performance, de GTI Clubsport, de GTI Clubsport S en de GTI TCR. De Golf VII was de laatste editie die men nog als 3-deurs kon bestellen. Ook de Sportsvan uitvoering keert bij zijn opvolger niet terug. De Golf VIII is er in eerste instantie alleen als 5-deurs hatchback. Wel zou er een nieuwe Variant in de pijplijn zitten. Dat de 3-deurs versie geschrapt is, komt door de gedaalde populariteit van deze minder praktische carrosserievariant. De meeste andere autofabrikanten hebben hun achterportierloze hatchback modellen inmiddels ook geschrapt. Komt er ook een Golf IX: Ja, Volkswagen zegt van wel. Wanneer de achtste generatie met pensioen gaat (dat zal medio 2026 het geval zijn), dan is Europa (de belangrijkste afzetmarkt) nog niet klaar voor een volledige transitie naar elektrisch rijden, zo denkt men in Wolfsburg. +++

+++ Niet alleen Volkswagen denkt dat de auto met verbrandingsmotor voorlopig nog toekomst heeft, ook de HYUNDAI Groep is die mening toegedaan. Modellen als de Kona Electric, Kia e-Niro en in mindere mate de Kia e-Soul en de Ioniq Electric zijn momenteel weliswaar niet aan te slepen, maar dat is iets heel anders dan ‘100 % marktaandeel’. Op de weg naar een volledig CO2-neutraal wagenpark bevinden zich namelijk een heleboel beren. Zoals de manier waarop de benodigde stroom wordt opgewekt. Die is nog steeds, en dan met name in Nederland, relatief vervuilend. In ons land komt dat door de kleine rol die kernenergie speelt in de stroomvoorziening. Daarnaast zullen de leveringproblemen met accu’s voorlopig aanhouden, zo verwacht Hyundai. De verwachting is dat de branche in 2030 30-maal zoveel accu’s nodig zal hebben dan nu. Maar zelfs dan zullen volledig elektrische auto’s met een relatief klein marktaandeel van 20 procent in de minderheid zijn. Hyundai pleit er voor dat stekker hybride modellen meer in het fiscale zonnetje gezet worden. Die bieden namelijk een ideale mix van een niet al te grote accuset (waardoor er minder schaarse grondstoffen gewonnen hoeven te worden, met alle milieuvoordelen van dien), terwijl er in de praktijk vrijwel altijd emissieloos gereden kan worden omdat een elektrisch bereik van 60 km voor de meeste mensen veelal genoeg is. Ook de dieselmotor mag als het aan Hyundai ligt uit het verdomhoekje worden gehaald. Dit type krachtbron is tegenwoordig erg schoon en zodoende een goede oplossing voor mensen die veel lange afstanden rijden. +++

+++ Wat zijn bij occasions de IMPORT koningen van Nederland? Het rapport ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2019 – 2020’ van de Bovag en de RAI Vereniging geeft antwoord op deze vraag. De meeste geïmporteerde auto’s zijn trouwens van bouwjaar 2017. Met een aantal van 35.620 exemplaren steken zij met en schouders boven andere occasions uit. De top 10 meest geïmporteerde auto’s in Nederland zijn achtereenvolgens de Volkswagen Golf (9.843 exemplaren), de Volkswagen Polo (8.673), de Renault Captur (4.371), de Nissan Qashqai (3.644), de Renault Clio (3.478), de Fiat 500 (3.289), de Toyota Yaris (3.249), de Opel Corsa (3.197), de Ford Focus (3.098) en de Audi A3 (3.097). De top 10 meest geëxporteerde auto’s in Nederland waren achtereenvolgens de Volkswagen Golf (10.349), de Opel Astra (8.669), de Renault Mégane (7.554), de Volkswagen Passat (7.213), de Ford Focus (6.862), de BMW 3-serie (5.695), de Skoda Octavia (5.360), de Opel Zafira (5.175), de Audi A4 (4.886) en de Peugeot 307 (4.031). In totaal werden er 262.961 auto’s geëxporteerd in 2018. Dat waren er bijna 30.000 stuks meer dan het jaar ervoor. Auto’s uit 2013 gingen het vaakst de grens over (18.949 exemplaren), gevolgd door die uit 2006 (18.306 stuks). De export van diesels bleef stijgen. Liefst 120.398 oliegestookte auto’s reden in 2018 ons land uit. In 2015 waren dat er nog maar 104.045. Ook voor particuliere nieuw kopers is dit nuttige informatie, want op auto’s die relatief veel geëxporteerd worden schrijf je namelijk meer af. +++

+++ De Indiase automaker Tata Motors heeft in het tweede kwartaal van zijn op 1 april jl. begonnen boekjaar een kleiner verlies geleden dan verwacht. Dochter JAGUAR LAND ROVER was namelijk als gevolg van een kostenbesparingsprogramma weer winstgevend. Dat had een gunstige uitwerking op het groepsresultaat. Jaguar Land Rover voerde de omzet met 8 % op tot 6,1 miljard pond (omgerekend €7 miljard). Aan brutowinst bleef daar 156 miljoen pond van over tegen een verlies (voor belastingen) van 90 miljoen pond in dezelfde periode een jaar eerder. Om het positieve resultaat te bereiken, heeft Jaguar Land Rover voor 2,5 miljard pond aan kosten bespaard. Daarbij werden wereldwijd duizenden banen geschrapt. Over de toekomst is het Britse merkenduo positief gestemd. In China heeft men de opgaande lijn weer te pakken dankzij de nieuwe Evoque. Ook verwacht Jaguar Land Rover veel van de herboren Defender die volgend jaar op de markt komt. Heel Tata Motors leed in de periode juli t/m september een verlies van 2,2 miljard roepies (omgerekend €28 miljoen). Oorzaken zijn de problemen met de verkoop van de eigen personenwagens in India. Met haar gamma kan Tata Motors onvoldoende een vuist maken richting marktleider Maruti Suzuki en de nummer 2 van het land, India. Verder bezorgen ook nieuwkomers als het Chinese SAIC (met het MG merk) het moederbedrijf van Jaguar Land Rover kopzorgen. De debutanten op de Indiase automarkt worden aangetrokken door het marktaandeel dat Maruti Suzuki heeft (afgerond 50 %), maar die partij is zó sterk dat die zich wel staande zal kunnen houden. Kwetsbaar zijn daarentegen kleinere spelers zoals Tata Motors. Met het oog op de eigen problemen, wordt er nu voor Jaguar Land Rover een vaste partner gezocht. Die moet voor een technologische injectie gaan zorgen. Want ondanks de recent geboekte winst blijft het merkenduo kwetsbaar, met name omdat Jaguar noch Land Rover hun stekker hybride huiswerk op tijd af hebben. In navolging van Volvo maken Audi, BMW en Mercedes-Benz nu een inhaalslag in het premium segment, maar afgezien van wat dure Range Rover probeersels schitteren de Britten door afwezigheid. Dat is een dure misrekening. Als eerste stap gaat er nu samengewerkt worden met BMW. Die zal zowel Jaguar als Land Rover in de toekomst gaan voorzien van haar V8 motor. Dat smaakt vast naar meer. +++

+++ De nieuwe LAND ROVER Defender laat zich straks ook op afstand besturen. Dat kan in bepaalde situaties heel handig zijn, met name in ruig terrein. Een spotter buiten de auto kan zich dan een beter beeld vormen van de letterlijke en figuurlijke valkuilen. Bij de oude Defender was besturing op afstand niet mogelijk, maar bij zijn opvolger worden zowel alle rij functies elektronisch geregeld of ondersteund. Er zijn al enkele auto’s op de markt die eenvoudige taken (zoals parkeren) na een opdracht via de afstandsbediening kunnen uitvoeren, zoals de modellen van Tesla en de BMW 7-serie. Land Rover wil bij de Defender echter een stap verder gaan. Klanten zullen daar blij mee zijn, want de beste stuurlui staan soms aan wal: vanaf een afstand kan je een auto nou eenmaal beter in de gaten houden. Aangezien de nieuwe, prijzige Defender veel meer een luxepaard is dan een werkpaard is, kunnen hiermee kostbare reparaties worden voorkomen. De ‘bestuurder’ moet echter wel dichtbij blijven: de afstand die men van de Land Rover weg kan lopen, is afhankelijk van het zendbereik van de Activity Key. De Defender naar de benzinepomp sturen met een tientje onder voorruit voor een pakje sigaretten, zit er daarom niet in. +++

+++ MANNEN begaan eerder verkeersovertredingen dan vrouwen. Dat blijkt uit een Engels onderzoek van CompareTheMarket. Hieruit blijkt dat mannen sneller verkeersovertredingen begaan dan vrouwen. Het onderzoeksbureau baseerde zich op data van verzekeringsbedrijven. Hieruit bleek dat mannen 2 keer sneller opgepakt worden voor een auto gerelateerd misdrijf dan vrouwen. 65 % van de aanhoudingen betrof een man en slechts 35 % een vrouw. De meest voorkomende overtreding betrof (natuurlijk) te hard rijden. Dit had een aandeel van 65 %. Op de tweede plek staat het rijden zonder verzekering (7 %), gevolgd door rijden onder invloed (5 %). Uit de cijfers van CompareTheMarket blijkt dat mannen 2,5 keer zo vaak worden betrapt op het rijden onder invloed dan vrouwen. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft in Duitsland besloten om €100 te doneren aan klanten indien zij hun door sjoemelsoftware getroffen diesel laten updaten bij de dealer. Dat bedrag mogen zij echter enkel spenderen aan goederen of service van het automerk zelf. Ook bij Mercedes-Benz is er dus serieus roet aan de knikker. Het merk met de ster gaat namelijk (ook) niet vrijuit in het dieselschandaal dat Duitsland als bakermat heeft. Daarvoor kreeg Mercedes-Benz in september nog een boete van liefst €870 miljoen euro. Het is de hoogste tijd dat de sjoemelsoftware uit de miljoenen getroffen auto’s gehaald wordt. Daarvoor hoopt Mercedes-Benz op medewerking van haar klanten. Een eerdere terugroepactie bij Volkswagen leerde echter dat dit niet voor zich spreekt. Maar door de klanten een stukje worst in de vorm van €100 voor te houden, hoopt Mercedes-Benz dat zij toch uit hun luie stoel komen. Het is echter de vraag met je de voucher kan. Voor Mercedes-Benz begrippen is het namelijk een luttel bedrag. Maar goed, beter iets dan niets. +++

+++ PEUGEOT heeft bevestigd dat zij de 508 Sport Engineered in productie neemt. In 2021 moeten de eerste exemplaren in de showroom arriveren. De sportieve, steker hybride versie van de 508 werd afgelopen maart op de autosalon van Genève in conceptvorm gepresenteerd. Zijn aandrijflijn is goed voor een systeemvermogen van 400 pk dankzij de combinatie van de 200 pk sterke 1.6 PureTech krachtbron met 2 elektromotoren (1 exemplaar per as, met respectievelijk 110 en 200 pk). Het koppel van de 508 Sport Engineered komt uit op 500 Nm. De Peugeot kan in deze (concept)vorm in 4,3 seconden naar 100 km/u sprinten. +++

+++ De PORSCHE Panamera is de snelste sedan op de Nürburgring. Daarmee zou de nog in ontwikkeling zijnde Tesla Model S Plaid nu al worden afgetroefd. De Amerikanen hebben deze nieuwe uitvoering ontwikkeld om de Porsche Taycan van repliek te dienen, maar het gevaar komt dus uit een andere hoek: de Panamera. De bloedsnelle variant zou rond de 750 pk hebben (70 pk meer dan de S E-Hybrid) en zijn ontwikkeld om de 10de verjaardag van de modelreeks te vieren. De Porsche zou slechts 7 minuten en 11 seconden nodig hebben gehad voor een rondje Ring. Of er een productieversie komt van de recordversie is echter twijfelachtig, want de Panamera heeft het resultaat alleen kunnen boeken door 1350 kilo aan comfortuitrusting uit de portierramen te kieperen. Wie zit er te wachten op een Spartaanse Clubsport uitvoering? Tesla laat het er ondertussen niet bij zitten en gaat nu voor een tijd van 7 minuten en 5 seconden. Mocht de Model S hiertoe in staat zijn, dan pakt de Plaid uitvoering zowel het record voor snelste 4-deurs elektrische auto als het record voor snelste sedan op de Nürburgring. +++

+++ Land Rover gaat het subgamma van de RANGE ROVER uitbreiden met een ‘terreinonwaardig’ model. Het betreft de productievertaling van het project ‘Road Rover’ waarover Autointernationaal.nl al eerder publiceerde. De uitbreiding van het subgamma is bedoeld om de Audi e-Tron en de Mercedes EQ C van repliek te dienen. Qua formaat zal het nieuwe model tussen de Evoque en de Velar gepositioneerd worden. De ‘Road Rover’ zal op het MLA platform worden gebouwd; een modulair onderstel dat geschikt is voor elektrische auto’s, stekker hybride uitvoeringen en modellen met een verbrandingsmotor. Jaguar gaat dit platform gebruiken voor de opvolger van de XJ. De ‘Road Rover’ is specifiek voor op het asfalt bedoeld en zal alleen met een volledig elektrische aandrijflijn geleverd gaan worden. Hiermee wordt interne concurrentie met de andere Range Rovers voorkomen. Met de elektrische SUV willen de Britten hun gemiddelde CO2 uitstoot terugdringen. Hiervoor zal sowieso een inhaalslag gemaakt gaan worden. Jaguar Land Rovers wil in 2020 minimaal 14 nieuwe of vernieuwde modellen met (deels) elektrische aandrijving lanceren. Daarna volgen er nog 16 eens andere. Zowel de nieuwe Jaguar XJ als de ‘Road Rover’ zal in de fabriek in Castle Browmich gebouwd gaan worden. De eerste kunnen wij volgend jaar al verwachten. De emissievrije Range Rover voor op het asfalt laat tot 2021 op zich laten wachten. +++

+++ RENAULT bevestigt eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat zij de primair voor de Chinese markt ontwikkelde City K-ZE gaat aanpassen voor verkoop in Europa. Als prijs voor de elektrische stadsauto wordt €11.000 genoemd. De K-ZE beschikt over een elektromotor van 43 pk en 119 Nm. Daarmee kan hij een topsnelheid bereiken van 104 km/u. De batterij heeft een capaciteit van 26,8 kWh en dat betekent een rij bereik van ongeveer 250 km. Dit zijn allesbehalve spectaculaire cijfers, maar de prijs is dat wel: €11.000. Renault kan de K-ZE voor dit bedrag alleen leveren bij productie in China. De fabriek in Shiyan is de enige locatie ter wereld die de elektrische stadsauto gaat produceren. Dit om de kosten van de K-ZE zo laag mogelijk te houden. Anders dan diverse andere autofabrikanten, blijft Renault er van overtuigd dat er geld te verdienen is met een A segment auto. Het Franse merk trekt zich dus niet terug uit dit deel van de markt. Maar daarvoor is dan wel productie in een ‘lage lonen’ land noodzakelijk. Het prijsgat tussen de K-ZE en de bestaande Zoé zal gevuld gaan worden met een ander nieuw elektrisch model: een emissieloze uitvoering van de Twingo. Die krijgt in grote lijnen dezelfde techniek als de Smart ForFour EQ. Reken op een prijs rond de 22.000 euro. Volgens een woordvoerder is juist Renault in staat dit soort goedkope auto’s te ontwikkelen omdat het bedrijf al vele jaren ervaring heeft met redelijk betaalbare elektrische voertuigen, met name de Zoé. In de eerste helft van dit jaar was dat op nieuwkomer Tesla Model 3 na de bestverkochte emissievrije personenwagen in Europa. Renault zegt met de Zoé inmiddels ook geld te verdienen. “Op basis van onze inschattingen van de markt denken wij dat wij ook met een goedkope elektrische auto winst kunnen maken”, aldus de woordvoerder. +++

+++ SUZUKI heeft de 1.0 Boosterjet versie van de Swift uit de prijslijst gehaald. Hiermee worden de keuzemogelijkheden beperkt tot de handgeschakelde 1.2 Smart Hybrid, de 1.2 met automaat (zonder milde hybride techniek) en de 1.4 Boosterjet (die de Sport uitvoering van levenslust voorziet). Als 1.0 BoosterJet stoot de Swift 110 gram aan CO2 uit. De 1.2 Smart Hybrid versie houdt de milieuschade beperkt tot 94 gram. Dit laatste getal is wél voldoende om aan de toekomstige emissie eisen van de Europese Unie te voldoen (gemiddeld maximaal 95 gram/km), het eerste cijfer niet. En dus wordt de 112 pk sterke, geblazen 1.0 BoosterJet uit het gamma geschrapt. +++

+++ Tijdens een persconferentie met investeerders heeft TESLA topman Elon Musk laten weten dat alle auto’s van het merk die uitgerust zijn met Autopilot vanaf begin volgend jaar volledig autonoom kunnen rijden. Geen enkele autofabrikant is al zover. Sterker nog: steeds meer deskundigen komen tot de conclusie dat volledige autonomie vooralsnog onhaalbaar is omdat technici bepaalde problemen niet kunnen oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onvoorspelbaarheid van menselijk gedrag, of iets simpels als meeuwen die op de weg blijven zitten. Ook rijzen de kosten de pan uit. Maar Tesla laat zich hierdoor niet uit het veld slaan. Deze autofabrikant zegt bijna klaar te zijn om haar auto’s zelfstandig te laten rijden. De hiervoor benodigde Full Self Driving package komt begin volgend jaar beschikbaar. Daarmee kan een Tesla volledig autonoom zijn inzittenden van deur tot deur vervoeren. Toch waarschuwt Musk dat de ‘bestuurder’ wel een oogje in het zeil moet houden om desnoods te kunnen ingrijpen. ‘Volledig’ betekent voor Tesla dus eigenlijk ‘meestal’. Voor deze vorm van communiceren is Musk al diverse keren bekritiseerd. Diverse Tesla eigenaren zijn hierdoor al in de problemen gekomen, of erger. Sowieso is de Full Self Driving package alleen bedoeld voor de snelweg. Grote kans is dat regelgevers van de overheid zeggen dat Musk het kan bekijken met zijn plannen en dat zij geen toestemming zullen geven voor implementatie van techniek voor gebruik op de openbare weg. +++

+++ TURKIJE is een land dat zichzelf heel belangrijk vindt. Terecht of niet, daar hoort natuurlijk een eigen elektrische auto bij. Om die ambitie te realiseren, hebben 5 Turkse bedrijven (de Anadolu Group, BMC, Kıraça Holding, Turkcell en de Zorlu Holding) op verzoek van president van Recep Tayyip Erdoğan in 2015 een joint venture gevormd. Inmiddels is er omgerekend €2,69 miljard verbrand, maar toch is dat geld niet in rook opgegaan: de elektrische auto, een SUV, zou inmiddels grotendeels af zijn en in 2021 in productie kunnen gaan. Later volgen 4 andere carrosserievarianten. In december krijgen wij de elektrische SUV te zien en dan zal ook de merknaam bekend gemaakt worden. Of de Turkse auto ook exportpotentieel heeft, is afwachten. Voor de onderstel techniek wordt namelijk sterk geleund op de inmiddels 19 jaar oude Saab 9-3. De productierechten daarvan waren aanvankelijk in handen van het Chinese NEVS, maar die zou een deal hebben gesloten met de genoemde joint venture. +++

+++ VOLKSWAGEN komt al in de zomer van 2020 met een R uitvoering van de nieuwe Golf. Dat is erg snel, want normaal kan er best 2 jaar tussen de introductie van de gewone en de snelste versie van een auto zitten. Volkswagen rolt de rode loper op nog meer manieren voor de Golf rijder uit. Zo wordt het mogelijk om opties met terugwerkende kracht te kopen of te huren. Dat kan dankzij de innovatieve software, waardoor functies als adaptieve cruise controle en Apple Carplay achteraf ‘via de lucht’ toegevoegd kunnen worden via het infomediasysteem van de nieuwe Golf. Hiervoor dient de klant een soort App store te bezoeken. De functies kunnen ook tijdelijk toegevoegd worden. Zo kan men, als er bijvoorbeeld een lange rit gepland staat (en er normaal alleen in de stad gereden wordt) tijdelijk adaptieve cruise controle ‘huren’. De snelle komst van de R versie van de nieuwe Golf werd reeds genoemd, maar Volkswagen meldt ook dat de GTD terugkeert. Die is bedoeld voor dieselfans met haast. Die zijn volgens Volkswagen nog lang niet uitgestorven. De dieselversies van de Golf krijgen overigens waarschijnlijk later milde hybride techniek. Vooralsnog is deze brandstofbesparende oplossing gereserveerd voor de benzinemodellen (de basisuitvoering met 90 pk uitgezonderd). De ophanging van de nieuwe Golf kent 15 verschillende standen. Dynamic Chassis Control is niet nieuw, maar de achtste generatie biedt veel meer opties om de persoonlijke voorkeuren in te stellen. Via de zogeheten Individual Mode kan er gekozen worden voor een afstelling die harder is dan Sport, of zachter dan Comfort. +++

+++ VOLVO heeft zijn winst in het derde kwartaal zien verdubbelen. Het bedrijf, dat in handen is van het Chinese concern Geely, waarschuwde tegelijk dat de winstmarge onder druk staat door moeilijke marktomstandigheden. Volvo heeft net als andere autofabrikanten te maken met hoge investeringen in elektrificatie van het modellenaanbod. Daarnaast wordt het bedrijf geraakt door de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, onder meer doordat de S90 voor de hele wereld in China wordt gebouwd. Toch kon er afgelopen kwartaal een mooie nettowinst worden gerealiseerd: 2,4 miljard Zweedse kroon, omgerekend €224 miljoen. Een jaar eerder bleef er niet meer dan 1,1 miljard kroon aan de strijkstok hangen. De omzet steeg met 14 % naar 64,8 miljard kroon. De opbrengsten nemen in de rest van het jaar verder toe, zo verwacht Volvo. Dat komt omdat de autofabrikant meer dure en margerijke stekker hybride modellen denkt te kunnen leveren aan de klant. +++

 

Reageren is niet mogelijk.