+++ ASTON MARTIN heeft al haar hoop gevestigd op de DBX. Een succesvolle marktintroductie is cruciaal voor de Britse autofabrikant. Maar de verkoop start pas in het tweede kwartaal en tot die tijd kan er nog van alles gebeuren. Bijvoorbeeld dat Aston Martin zonder geld komt te zitten. Om dit laatste scenario uit te sluiten, heeft de Britse autofabrikant nu een soort ‘verzekering’ afgesloten die garandeert dat er tot aan de lancering van de DBX geen liquiditeitsproblemen ontstaan. Dit betekent dat er tot aan de marktintroductie van de cross-over geen (nieuwe) financiële beren op de weg zullen verschijnen. Aston Martin kan zich daardoor concentreren op een succesvol debuut van de DBX. De ‘verzekering’ was noodzakelijk omdat de Britse autofabrikant tot aan haar nek in de schulden zit. En nieuwe lening zat er daardoor niet in. Nu komt die ‘verzekering’ eigenlijk op hetzelfde neer, maar dan tegen een exorbitant hoge rente. Over de eerste $150 miljoen die beschikbaar wordt gesteld, moet 12 % worden betaald als de DBX een bepaalde niveau aan orders weet te genereren. Lukt dat niet, dan stijgt de rente naar 15 %. Wordt de verkoopdoelstelling wel gehaald, dan krijgt Aston Martin de beschikking over nog eens $100 miljoen. Daar moet dan overigens ook 12 % rente over betaald worden. De financiële problemen bij Aston Martin zijn veroorzaakt doordat het aantal bestellingen voor de Vantage achter blijft bij de prognose en doordat de DB11 afzettechnisch alweer op zijn retour is. De vraag naar het topmodel DBS is wel boven verwachting groot, maar deze sportwagen is te kostbaar om in grote aantallen verkocht te kunnen worden. Kortom, de toekomst van het 106 jaar oude bedrijf ligt in de handen een soort auto die nog nooit eerder door Aston Martin gemaakt is en waarbij het vooralsnog gissen is naar de (rij) kwaliteiten. De DBX moet dus direct een succes worden als in april de eerste exemplaren van de band rollen. Dat de cross-over in een fonkelnieuwe fabriek in Wales gebouwd gaat worden, is echter ook een risicofactor. Het betekent dat onervaren personeel direct vanaf dag 1 onberispelijke premium kwaliteit moeten gaan leveren. Dat is haast ondoenlijk. Dat in de vorige eeuw de Hillman Imp en de Alfa Romeo Alfasud zo belabberd waren afgewerkt, kwam niet in de laatste plaats doordat ook die auto’s gebouwd werden in een fonkelnieuwe fabriek door onervaren personeel. +++
+++ DAIMLER sluit niet uit dat zij medio 2021 of 2022 door ‘Brussel’ een boete opgelegd krijgt wegens het niet halen van de nieuwe uitstootgrens van 95 gram CO2/km. Dat scenario is volgens topman Ola Källenius denkbaar als de belangstelling voor de elektrische EQ modellen van Mercedes-Benz tegenvalt. “Wij kunnen de keuze van de klant niet dicteren”. Källenius laat weten dat het een illusie is om te denken dat de verbrandingsmotor snel zal verdwijnen. “Die heeft nog een mooie toekomst voor zich”. +++
+++ De DEELAUTO wordt als oplossing gezien om de parkeerdruk in steden te verminderen. Ook diverse fabrikanten geloven er in omdat de consument met deze wijze van transport goedkoper uit is dan wanneer hij zelf een auto koopt of least. Maar de populariteit van de deelauto valt in Europa tot nu toe tegen, zo blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau A.T. Kearney. Het fenomeen groeit wel, maar er is geen sprake van een hype. Stadbewoners sluiten wel een abonnement af, maar maken daar in de praktijk maar weinig gebruik van. Daardoor zijn autodeel bedrijven over het algemeen verlieslijdend en worden initiatieven op dit vlak voortijdig beëindigd. +++
+++ FERRARI komt voorlopig niet met een opvolger voor zijn legendarische Dino. Een dergelijke sportwagen stond wel op de tekentafel en voormalig topman Sergio Marchionne was er enthousiast over, maar zijn plotse overlijden heeft een stokje gestoken voor de daadwerkelijke productie. De nieuwe bazen bij Ferrari zien namelijk niet zoveel in een relatief margearm model die de exclusiviteit van het merk omlaag kan halen. De Italianen steken hun tijd, geld en energie liever in andere projecten. Louis Camilleri, de huidige baas van Ferrari, heeft plannen voor 15 nieuwe modellen die in de periode tot 2022 gelanceerd moeten worden. Daarvan zijn er dit jaar al 4 onthuld (F8 Tributo, SF90 Stradale, F8 Spider en 812 GTS). Ferrari wil haar gamma liever aan de bovenkant uitbreiden dan aan de onderkant. Toch stelt commercieel directeur Enrico Galliera dat de nieuwe Dino niet definitief ‘dood’ is. Maar voorlopig is het wel toekomstmuziek. +++
+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) heeft niet alleen gesjoemeld met de uitstoot van haar 3,0 liter dieselmotor, maar ook met de verkoopcijfers in de Verenigde Staten. Daarvoor moet het bedrijf nu een fikse boete betalen, opgelegd door de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Die bestempeld het gesjoemel als “uiterst ongewenst gedrag”. Verkoopcijfers zijn namelijk een indicator van de financiële situatie van een bedrijf en daar baseren beleggers hun investeringen op. Gerommel met de afzetresultaten geeft een vertekend beeld en is dus gewoon fraude. FCA publiceerde tussen 2012 en 2016 elke maand cijfers die gunstiger waren dan de daadwerkelijk gerealiseerde verkopen. De zaak kwam aan het licht toen 2 dealers een rechtszaak tegen de autofabrikant aanspanden vanwege onethische bedrijfsvoering. Als straf moet FCA van de SEC nu een boete van $40 miljoen betalen. De autofabrikant zegt de rotte appels op de verkoopafdeling inmiddels ontslagen te hebben en nieuwe richtlijnen te hebben opgesteld voor de rapportage van de afzetresultaten in de toekomst. +++
+++ Het aantal FILES buiten de spitsuren stijgt explosief. Automobilisten staan daardoor steeds vaker stil. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB op basis van metingen over het complete wegennet in de maanden juli, augustus en september. Ook in totaal nam het aantal files in deze maanden toe, in vergelijking met die van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. “Tijdens de ochtenduren steeg de filezwaarte met 15 % en tijdens de avondspits met ruim 20 %”, aldus ANWB verkeersspecialist Arnoud Broekhuis. Het opvallendste is de enorme toename in files tussen 10.00 uur en 16.00 uur in de zomermaanden. Tussen die tijdstippen steeg de drukte met liefst 40 %. Daarmee is sprake van de grootste groei in de afgelopen 5 jaar. Volgens de ANWB zouden vakantiespreiding en de economische groei aan de toename hebben kunnen bijdragen. Vorig jaar steeg het aantal files over het gehele jaar met 20 % ten opzichte van 2017. Nu staat de teller na 9 maanden alweer op een toename van 13 %. De file top 5 van 2019 is: 1. A27 Utrecht -> Breda, afrit Lexmond – afrit Noordeloos; 2. A4 Amsterdam -> Den Haag, afrit Roelofarendsveen – afrit Hoogmade; 3. A58 Breda -> Eindhoven, afrit Moergestel; 4. A4 Den Haag -> Rotterdam, afrit Delft en 5. A15 Rotterdam-> Gorinchem, afrit Papendrecht – afrit Sliedrecht. +++
+++ De Franse minister van economische zaken en financiën, Bruno Le Maire, en de topman van Renault, Thierry Bolloré, zitten op dezelfde golflengte: het FUSIE project met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) behoort tot het verleden. Bolloré verwoordt het zó: “Wij praten niet meer met elkaar. Het is verleden tijd: het aanbod dat op tafel lag, ligt er intussen niet meer op”. De topman geeft toe dat hij het “spijtig” vindt dat de onderhandelingen mislukt zijn, want in een gezamelijk modulair platform had muziek kunnen zitten. Maar de huidige prioriteit voor Renault ligt in Japan. Het herstel van Nissan, wiens topman Hiroto Saikawa ontslag heeft genomen, is essentieel voor het welzijn van de alliantie waar ook Mitsubishi deel van uitmaakt. “Natuurlijk heeft dat meegespeeld in de beslissing om de fusie met FCA op te blazen. Je kan geen 2 dingen tegelijk doen”, aldus Bolloré. +++
+++ GOOGLE werkt aan een applicatie die detecteert of iemand betrokken is geraakt bij een auto-ongeluk. De software neemt dan vervolgens automatisch contact op met de hulpdiensten. Auto’s worden met de dag veiliger, maar een ongeluk is nog steeds niet uitgesloten. Steeds meer vierwielers kunnen in het geval van een crash zelf al contact opnemen met de hulpdiensten en deze vertellen wat de locatie van het ongeval is, maar nog lang niet elke auto heeft deze technologie aan boord. Maar dat hoeft niet te betekenen dat er niet automatisch hulp ingeroepen kan worden in geval van een botsing. Google werkt zoals gezegd aan een oplossing. De nieuwe applicatie herkent een auto-ongeval en seint vervolgens zelfs de hulpdiensten in. De zogeheten Personal Safety assistent werkt met vrijwel elke sensor op een telefoon samen om te bepalen of er iets ernstigs is gebeurt. Google houdt bijvoorbeeld de bewegingssensoren en de microfoon in de gaten. Als het dan een plotselinge beweging of specifieke geluiden detecteert (Google kan geluiden als brekend veiligheidsglas herkennen), zal de applicatie zelf een luid geluid produceren en vragen om input van de telefooneigenaar. Deze kan dan aangeven dat er niets aan de hand is. Ook kan de gebruiker kan zelf aangeven dat hij inderdaad betrokken is bij een ongeluk. Krijgt de applicatie na 2 notificaties geen respons, dan zal het de hulpdiensten bellen en de locatie van het ongeval doorgeven. De oplossing van Google kan ook leren van gebeurtenissen. Na detectie van een vermoedelijke crash waarbij de gebruiker aangeeft dat hij of zij niet gewond is, vraagt de applicatie wat er precies gebeurt is. Hierbij wordt in kaart gebracht of er een überhaupt een crash is geweest, of dat het gaat om wat blikschade. Met deze extra vraag wordt de detectiesoftware geperfectioneerd. De Personal Safety applicatie is nog in ontwikkeling en zal vermoedelijk alleen werken op de nieuwe Pixel 4 telefoon die later dit jaar op de markt komt. Ook komt de service vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. +++
+++ Ionity, een joint venture die opgericht is door Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche en Volkswagen, wordt uitgebreid met de HYUNDAI Groep (inclusief Kia). Het Koreaanse merkenduo heeft besloten om zich bij het consortium aan te sluiten. De elektrische auto’s van Hyundai en Kia zullen hierdoor ten volle kunnen profiteren van de ultrasnelle laadpalen en het netwerk van 400 terminals (dat moet uiterlijk in 2021 gereed zijn; Tesla heeft overigens als 1.600 Supercharger stations). Het Koreaanse merkenduo zal haar auto’s (die nu maximaal met 77 kW opgeladen kunnen worden) daarvoor wel moeten aanpassen, want de Ionity laders leveren tot 350 kW. +++
+++ OPEL gaat voor meer dan 2.000 werknemers arbeidsduurverkorting aanvragen. De maatregel geldt voor het overgrote deel van het personeel van de fabriek in Rüsselsheim. De arbeidsduurverkorting zou deze maand nog in moeten gaan en voor een periode van 6 maanden gelden. De overheid betaalt in deze periode een deel van het nettoloon. De Duitse autoriteiten moeten de aanvraag nog beoordelen, maar dat zal waarschijnlijk een formaliteit zijn. Met de arbeidsduurverkorting hoopt Opel werknemers binnenboord te houden. Het bedrijf verwacht voor 2021 een opleving van de productie, als de nieuwe generatie Astra op de markt komt. Die zal (onder andere) in Rüsselsheim gebouwd gaan worden. Momenteel moet de fabriek het zien te rooien met de Insignia en de Zafira. Het laatste model gaat echter binnenkort uit productie. De vraag naar de Insignia is dit jaar sterk gedaald. Een opleving wordt pas komend voorjaar verwacht, als de vernieuwde editie debuteert. +++
+++ De PORSCHE Taycan is nu al een groot succes. Daarom zal de productie opgevoerd gaan worden. In 2020 zullen 20.000 stuks van de Taycan worden gebouwd. Dit aantal is exact in lijn met de hoeveelheid registraties van geïnteresseerde kopers. Maar nu blijkt dat de vraag naar de elektrische Porsche veel hoger is dan gedacht. Om daar productietechnisch op in te kunnen spelen, zal het personeelsbestand van de fabriek in Zuffenhausen worden uitgebreid naar 2.000 man. Dit houdt in dat er 500 nieuwe werknemers aangenomen zullen worden. Dat moet voldoende zijn om aan de hogere vraag (er zijn nu al meer dan 32.000 aanbetalingen gedaan) te kunnen voldoen. Het succes van de Taycan is voor topman Oliver Blume geen reden om nu niet meer te investeren in auto’s met een benzinemotor en hybride uitvoeringen. Tegen 2025 dient 60 procent van alle Porsche modellen weliswaar geëlektrificeerd te zijn, maar de grote baas wil de overigen 40 procent van de markt niet veronachtzamen. Pas in de tweede helft van het volgende decennium zullen elektrische auto’s hun maximale potentieel bereiken. +++
+++ RENAULT heeft zich in zijn kaarten laten kijken voor wat betreft haar elektrische strategie. Zo zitten er bij het Franse merk 2 nieuwe emissievrije modellen in de pijplijn. De eerste wordt een cross-over met het formaat van een Kadjar, de andere een stadsauto. De doelstelling van Renault is om over 5 jaar 8 volledig elektrische modellen in het gamma te hebben. De 2 modellen die nu al aangekondigd zijn, zouden over uiterlijk 18 maanden worden onthuld. Ali Kassaï, de toekomstige baas voor de productplanning, heeft aangegeven het elektrische aanbod verder te willen uitbreiden in het A segment. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, aangezien de Twingo is voorbereid op een batterijversie zoals Smart die al in de Forfour levert. Aanvankelijk leek Renault weinig te voelen voor een elektrische uitvoering van haar A segment model, maar het zijn inmiddels andere tijden waarbij vooral de Europese marktsituatie in snel tempo is gewijzigd. Het tweede A segment model moet een echte prijs pakker worden. Die zal worden afgeleid van een budgetauto die Renault onlangs in China heeft voorgesteld, de City K-ZE: een cross-over met een 26,8kWh lithium/ion accu die een bescheiden elektromotor met 43 pk en 125 Nm aandrijft. Het rijbereik (volgens de NEDC cyclus) bedraagt 270 km. Het is nog niet duidelijk waar de productie zal plaatsvinden. Wel communiceert Renault een prijs van 10.000 euro, maar dat is vermoedelijk exclusief de accu die apart gehuurd moet worden. De genoemde cross-over van Kadjar formaat krijgt een rij bereik van meer dan 420 kilometer. Dat is meer dan de Zoé biedt, maar volgens Kassaï noodzakelijk aangezien klanten van dit soort auto’s vaker buiten de stad rijden. Renault zet zijn elektrificatiestrategie trouwens ook voort met hybride modellen. +++
+++ TESLA is er afgelopen kwartaal anders dan verwacht toch niet in geslaagd om 100.000 auto’s bij klanten af te leveren. Topman Elon Musk zei vorige week nog dat de fabrikant van elektrische personenwagens een goede kans had om dat symbolische aantal te halen. Maar de leveringen zijn blijven steken op 97.000. Dat is overigens wel meer dan de ruim 95.000 auto’s die Tesla in het voorgaande kwartaal bij de klant bezorgde. Dat de mijlpaalgrens van 100.000 stuks uiteindelijk niet gepasseerd werd, komt doordat het voor het bedrijf van Musk lastig is om er voor te zorgen dat de juiste uitvoeringen op de juiste plekken beschikbaar zijn. Ook merkt Tesla dat de concurrentiedruk voor de Model S en Model X is toegenomen. Een nieuwe groeispurt kan het Amerikaanse automerk maken als de Model Y (een cross-over op basis van de Model 3) leverbaar wordt. Tesla gaat hiertoe een 5de assemblagelijn installeren in haar grote fabriek in Fremont, Californië. De productie van Model Y moet volgens de planning in het najaar van 2020 beginnen. Tesla bouwt nu rond de 300.000 auto’s per jaar in Fremont. Toen die fabriek in het verleden nog eigendom was van General Motors en Toyota, werd in sommige jaren de half miljoen overschreden. Musk heeft echter beweerd dat Fremont mogelijk wel 1 miljoen auto’s per jaar zou kunnen bouwen. Dat ook Model Y aldaar van de band gaat rollen, moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan die doelstelling. +++
+++ TOYOTA brengt in 2020 de tweede generatie Mirai uit. De opvolger zal zonder twijfel meer ‘main stream’ worden dan het huidige model. De Mirai, een waterstofauto, is in zijn huidige vorm geen eclatant succes. Toch blijft Toyota geloven in de toekomst van personenwagens met een brandstofcel. De doorbraak van waterstof zou kunnen komen met bussen en trucks. Personenwagen met een brandstofcel zouden vervolgens in een slipstream daarvan tot wasdom kunnen komen. Toyota heeft eerder voorspeld dat het prijspeil van een waterstofauto binnen 10 jaar op het niveau van een hybride zit. Het stijgen van de verkoopaantallen is daarvoor onontbeerlijk. Daarom kunnen wij er van uitgaan dat de nieuwe Mirai optisch minder zwaar op de markt zal liggen. +++
+++ Bij VOLKSWAGEN zijn de gouden jaren voor de Passat voorbij. Er komt wel een opvolger, maar het Duitse automerk zal hiervoor wel de tering naar de nering gaan zetten. En dat gebeurt door de gezamenlijke productie met de nieuwe Skoda Superb in een land waar de loonkosten veel lager zijn dan in Duitsland: Turkije. Hiertoe zal aldaar een nieuwe fabriek worden gebouwd. De productielocatie is Manisa, 40 kilometer ten noorden van Izmir aan de Turkse westkust. Als de fabriek in 2022 zijn deuren opent, moeten er jaarlijks 300.000 auto’s van de band gaan rollen. Een topmanager van Volkswagen laat weten dat nog niet alles in kannen en kruiken is, maar verklaart dat de onderhandelingen zich “in een vergevorderd stadium” bevinden. Tweederde van de productiecapaciteit is bestemd voor de nieuwe Passat. Het huidige model wordt in het Duitse Emden gebouwd. Die productielocatie gaat zich volledig op elektrische auto’s richten. Voor Skoda betekent de verhuizing van de kraamkamer van de Superb naar Turkije dat er in haar Tsjechische Kvasiny fabriek capaciteit brijkomt voor de bouw van meer SUV modellen. Met name de vraag naar de Karoq kan momenteel amper worden bij gebeend. De nieuwe Turkse fabriek zal werk gaan bieden aan meer dan 5.000 mensen. +++