Nieuwstelex: Hyundai werkt aan een Civic Type-R killer

0

+++ Er zijn opnieuw problemen met AIRBAGS . Dit keer roept BMW auto’s terug. Het is tot nu toe nog niet fout gegaan in Nederland, dus de terugroepactie is preventief. Terugroepacties vanwege airbags kennen wij vooral van de Japanse fabrikant Takata, die inmiddels failliet is nadat er wereldwijd bij miljoenen auto’s de plofzak vervangen diende te worden. Reden was het feit dat metalen deeltjes door de cabine schoten, met soms dodelijke afloop, als die spontaan zichzelf activeerden. Men spreekt over de grootste en meest complexe terugroepactie in de Amerikaanse geschiedenis. De Takata airbags werden van 2002 tot 2015 geleverd. Het eerste defect werd in 2004 geconstateerd, maar pas 5 jaar later begonnen de terugroepacties. Takata ging zoals gezegd kopje onder door de terugroepactie. En zelfs nu zijn nog niet alle airbags met een defect vervangen. BMW is dit keer de autofabrikant die een terugroepactie organiseert. In Nederland gaat het om 1.446 personenwagens. Het gaat om exemplaren van de 3-serie en 5-serie waar achteraf een airbag is ingebouwd. Er is in Nederland nog niets fout gegaan, maar BMW grijpt toch in. Wereldwijd gaat het om honderdduizenden auto’s. Het probleem wordt als volgt omschreven: “Indien de Takata bestuurdersairbag jarenlang aan een hoge absolute luchtvochtigheid is blootgesteld en/of als er bij de productie kwaliteitsgebreken zijn opgetreden, kunnen er storingen ontstaan”. Omdat wij anders dan in zuidelijke Amerikaanse staten geen extreme luchtvochtigheid hebben, is de kans dat het fout gaat gelukkig vrij klein”. +++

+++ Het Duitse bedrijf Bdtronic heeft een belangrijk order binnengehaald van AUDI . De te leveren componenten zijn bestemd voor de elektrische personenwagens van het Duitse premiummerk. Bdtronic maakt machines voor het ingieten en verkleven van auto-elektronica en het impregneren van hybride en elektrische motoren. “Auto’s krijgen steeds meer elektronische componenten en sensoren. Samengeperste elektronica creëert hitte. Wij injecteren warmte geleidende pasta’s op onderdelen, zodat de hitte wordt afgevoerd”, aldus een woordvoerder. Bdtronic levert bovendien technologie voor zelf rijdende personenwagens. Het bedrijf groeit als kool. In 2016 was de omzet na 3 jaar verdubbeld tot €50 miljoen. Ook het aantal werknemers verdubbelde in diezelfde periode, tot 300. Voor 2019 verwacht Bdtronic een omzet van meer dan €70 miljoen en 400 werknemers. Bdtronic verkocht wereldwijd al 400 hoogtechnologische machines, vooral voor de auto-industrie. Naast de vestiging in Weikersheim, heeft Bdtronic ook fabrieken in Italië en de Verenigde Staten. Nu heeft het bedrijf dus een belangrijk order binnengehaald van Audi. Bdtronic gaat impregneer machines leveren voor de productie van de e-Tron en de e-Tron Sportback. +++

+++ AUTO VANDALISME is de ergste nachtmerrie van iedere personenwagen bezitter die zuinig is op zijn bezit. De kans dat het voertuig beschadigd wordt, verschilt echter per stad. Gemiddeld zijn er 89 meldingen van autovandalisme per dag. Oftewel: elk kwartier wordt er een auto beschadigd. Vandalen steken banden lek, slaan ruiten in of beschadigen de lak of het blik van de auto. Rotterdam is de meest onveilige stad voor mensen die hun auto graag schadevrij willen houden. Daar waren vorig jaar 1.695 gevallen van vandalisme. Amsterdam komt op de tweede plaats met 1.665 beschadigde auto’s. Daarna volgen Den Haag (1.260), Utrecht (785), Eindhoven (680), Tilburg (630), Breda (525), Groningen (520), Den Bosch (425) en Nijmegen / Arnhem (390). +++

+++ De M divisie van BMW ontkomt niet aan elektrificatie van haar modellen. Dat heeft topmanager Markus Flasch in een interview laten weten. Hoewel hij (nog) niet zo gecharmeerd van het elektrificeren van de BMW M modellen, geeft hij toe dat zijn divisie nadenkt over het toevoegen van een elektromotor. Met name de zwaardere en grotere modellen uit het gamma kunnen een dergelijke ingreep verwachten, zoals (op termijn; BMW M maakt er geen haast mee) de X5, X6 en X7. De M2, M3 en M4 blijven voorlopig buiten schot. Flasch, de grote baas van de BMW M divisie, bevestigt dat er al uitvoerig getest wordt met hybride prototypes. Dat de M2, M3 en M4 ontzien worden, komt doordat dit relatief lichte modellen zijn waarbij een zware accu het rij plezier (te veel) zou vergallen. De X5, X6 en X7 zijn sowieso toch al zwaar, dus daar richt een gewichtverhogende batterijenset niet zo veel schade aan voor het ‘Freude am Fahren’. Het gaat Flasch er niet om dat de M divisie van BMW de eerste is met de hybride techniek, maar wel dat zij het beste ontwerp levert. Audi heeft laten weten dat de volgende generatie RS4 een PHEV wordt met een dubbel geblazen V6 als basisunit. De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt een 4 cilinder plus een enorm sterke elektromotor. Deze rivaal brengt volgend jaar ook de GT 73 4-Door Coupé in stelling. Die krijgt ook hybride techniek, meer dan 800 pk systeemvermogen en vierwielaandrijving. De eerstvolgende BMW M3 doet het dus zonder assistentie en krijg wederom de 3,0 liter 6 cilinder lijn motor in het vooronder. Op die manier wil Flasch voorkomen dat deze icoon zijn goede reputatie verliest. +++

+++ Minder Belgen overwegen om een ELEKTRISCHE auto te kopen. Voor slechts 25 % is een emissievrije personenwagen een optie. Begin 2017 ging het nog om meer dan een derde van de Belgen. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf Roland Berger in 17 landen. Gemiddeld overweegt 40 % van de respondenten om een elektrische auto te kopen. Van de 1.074 Belgen die Roland Berger ondervroeg, vindt 60 % de elektrische auto’s te duur, terwijl 35 % meent dat er te weinig oplaadinfrastructuur is. Een even groot percentage is van mening dat de actieradius van elektrische auto te klein is. België telt slechts 1,4 oplaadstations per 100 kilometer. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er 29,3 per 100 kilometer en in China 8,3. Ondanks dat wij wat dit betreft dus goed uit de bus komen, ziet Henk van der Kwast, de topman van de Stern Groep, elektrisch rijden voorlopig nog niet bij ons doorbreken. “Als je een lang eind moet rijden, is een dergelijke auto gewoon niet handig. Daarom zullen dieselmodellen niet snel uit het straatbeeld verdwijnen”. Uiteindelijk kunnen elektrische auto’s echter wel een bedreiging vormen voor de dealerbedrijven van de beursgenoteerde Stern Groep omdat dergelijke personenwagens minder onderhoud nodig hebben: “Onderhoud is één van onze inkomstenbronnen. Per saldo krijgen de werkplaatsen minder te doen. Maar wij verkopen elektrische auto’s graag, want de marges zijn zonder meer goed. De capaciteit om ze te kunnen produceren is beperkt, dus er is schaarste. En zolang de overheid blijft zorgen voor een bijtelling voordeel, is vraag verzekerd”. +++

+++ In EUROPA verschilt de verkoop van auto’s met een alternatieve aandrijflijn per land dus sterk. Vooral in Midden en Oost Europese landen is de afzet bijzonder laag, zo blijkt uit een studie van de autofabrikanten belangenorganisatie Acea. Directeur Eric-Mark Huitema noemt de verschillen zorgwekkend. In Letland werden vorig jaar slechts 93 volledig elektrische en stekker hybride auto’s verkocht. Dat betekende een marktaandeel van 0,6 %. Dat dit percentage nog lager kan, bewijst Polen. Daar was het marktaandeel slechts 0,2 %. Alleen in West Europese landen komt het percentage boven de 1,5 uit. Uit de Acea studie blijkt ook dat er een duidelijk onderscheid is tussen Noord en Zuid Europese landen. (Deels) elektrische auto’s hebben minder dan 1 % marktaandeel in Italië en Spanje. Het is volgens Acea duidelijk dat de verkoop rechtstreeks verband houdt met de levensstandaard in een land. De belangenorganisatie gaf eerder dit jaar in een andere studie aan dat het probleem van de lage verkoop van elektrische auto’s vooral speelt in Spanje, Italië, Griekenland en landen in Midden en Oost Europa. Daar is het gemiddelde inkomen minder dan €29.000 per jaar. In slechts 4 landen van de Europese Unie hebben elektrische auto’s meer dan 2,5 % marktaandeel, waaronder Nederland. In deze landen is het gemiddelde inkomen meer dan €42.000. Duitsland hoort ook in dit rijtje thuis. Daar ging het vorig jaar om 2,0 %. In totaal kozen 67.504 Duitsers vorig jaar voor een elektrische auto. In absolute aantallen volgen daarna het Verenigd Koninkrijk (59.911 en 2,5 %), Frankrijk (45.587 en 2,1 %), Nederland (29.695 en 6,7 %) en Zweden (28.327 en 8,0 %; Noorwegen maakt geen deel uit van de Europese Unie). Dat er veel EU landen zijn waar nauwelijks (deels) elektrische auto’s worden verkocht, kan op termijn problemen opleveren. Als het marktaandeel aldaar niet toeneemt, dan kan het in 2025 moeilijk worden voor autofabrikanten om aan de toekomstige uitstoot eisen te voldoen. Nederland is overigens (voor het eerst sinds 2015 weer) Europees koploper voor wat betreft de verkoop van zuinige en dus schone auto’s. Dat blijkt uit de nieuwe editie van ‘Mobiliteit in Cijfers’ van de Bovag en de RAI Vereniging. Dat ons land aan kop gaat, is te danken aan de populariteit van de elektrische (lease)auto. In 2015 was Nederland met een gemiddelde CO2 uitstoot van 101,2 gram per kilometer het beste jongetje van de Europese klas. Portugal, Denemarken en Griekenland volgden op gepaste afstand. Maar toen werden de fiscale voordelen voor zakelijke rijders met een stekker hybride auto versoberd. Daardoor raakte Nederland in 2016 de koppositie kwijt en zakten wij in 2016 naar de tweede plek en een jaar later naar plaats 3. Maar, mede dankzij de verkoop van 23.985 volledig uitstootvrije, elektrische auto’s in 2018, daalde de gemiddelde CO2-uitstoot naar 105,5 gram per kilometer en staat Nederland weer bovenaan de lijst. Onze buurlanden België en Duitsland zitten op respectievelijk 119,5 en 129,9 gram. +++

+++ Vanaf 2020 krijgen alle modellen van FORD een nieuwe versie van haar infomedia systeem Sync4. De vele uitbreidingen en verbeteringen leveren volgens de autofabrikant “een intelligente, spraakbestuurde assistent aan boord” op. Sync4 is, zoals het cijfer al aangeeft, de vierde generatie van het multimediasysteem van Ford. Kenmerken zijn meer informatie (dankzij de continue internetverbinding met ‘de cloud’ opslagruimte), een snellere verwerkingscapaciteit, meerdere functies (die via een ‘split screen’ tegelijk te bedienen zijn) en extra mogelijkheden om persoonlijke voorkeuren in te stellen. Daarnaast beschikt Sync4 over lerende vaardigheden: er worden automatisch, per bestuurder, persoonlijke voorkeuren onthouden en op basis daarvan tijdens latere ritten suggesties gedaan. Om te voorkomen dat de bestuurders te maken krijgen met ongewenste bemoeienis van deze ‘digitale assistent’ heeft Ford uitgebreid onderzoek gedaan naar de denk & handelwijze van Ford rijders. Ook hun voorkeuren omtrent scherm ontwerp en -grootte zijn meegenomen in het ontwikkelproces. Dat heeft geresulteerd in displays van diverse formaten, variërend van 8 tot 15,5 inch. Op de grootste schermen hoeft men dankzij Adaptive Dash Cards niet elke keer dezelfde menu’s door te scrollen. Ford biedt optioneel FordPass Connect aan, een 4G LTE wifi hotspot. Standaard biedt Sync4 draadloze uitwisseling met Apple CarPlay, Android Auto en AppLink apps zoals Waze en Ford Applink. Bluetooth blijft beschikbaar. Andere nieuwe functies van Sync4 zijn draadloos opladen en gesproken communicatie omzetten & verzenden via een SMS of e-mail. +++

+++ HYUNDAI werkt aan een extra snelle uitvoering van de i30 N. Dit model wordt door de Zuid Koreaanse autofabrikant omschreven als een “Honda Civic Type R Killer”. Hiertoe heeft de 2,0 liter een ‘turbo upgrade’ ondergaan, een high performance intercooler gekregen, een verbeterd inlaattraject en een sportuitlaat. Onder de streep levert dit een vermogen van 324 pk op. Daarmee is de nieuwe editie 49 pk sterker dan de reguliere uitvoering van de i30 N. De Honda Civic Type R wordt met 14 pk afgetroefd. Vanzelfsprekend ontbreken onderstel aanpassingen niet, noch heftiger spoilerwerk en speciale wielen. Het interieur wordt voorzien van lichtgewicht sport stoelen. +++

+++ Shell pleit voor koolwaterstoffen om de batterij van elektrische auto’s te KOELEN . Volgens het olieconcern worden die door snel laden steeds meer belast. In de Formule-E wordt koolwaterstof (HC) gebruikt om de motor te koelen. Het is net als koolstofdioxide (CO2) een broeikasgas, waardoor er een taboe op rust. Shell denkt echter dat HC als vloeistof (waardoor het geen broeikasgas meer is) goed gebruikt kan worden om batterijen te koelen. Standaard worden die indirect gekoeld met een mix van water en glycol. Verwant aan de koeling bij verbrandingsmotoren wordt de warmte door de koelvloeistof opgenomen en afgevoerd via een radiateur. Maar volgens Shell worden batterijen door snel laden steeds meer belast en kunnen zij zodoende oververhitten. In plaats hiervan moet er direct gekoeld worden, bij voorkeur door ze helemaal onder te dompelen in een vloeistof die geen elektriciteit geleidt. Koolwaterstof voldoet aan dit criterium. Fiat Chrysler Automobiles, McLaren en Mercedes-AMG onderzoeken deze vorm van koeling voor elektrische auto’s reeds. In de Formule-E wordt HC gebruikt in plaats van water. Dat is deels om veiligheidsredenen. Als er water bij een hoogspanningsaccu komt, kan er kortsluiting ontstaan met alle gevolgen van dien. Maar er zijn ook nadelen. Koolwaterstof is dikker dan het mengsel van water en glycol. Het volledig vullen van het cel gebied maakt het batterijpakket zwaarder. Het vereist ook meer energie om de vloeistof rond te pompen. De Formule E raceauto’s hebben daarom een aparte batterij voor de voeding van de koelvloeistofpompen. +++

+++ BMW zal binnenkort de M2 CS voorstellen, die de meest agressieve sportwagen uit het M aanbod moet worden. Volgens Markus Flasch, de baas van de BMW M divisie, wordt de nieuweling krachtiger en lichter dan de M2 Competition. Tegelijkertijd is het de uitzwaai editie van de huidige generatie 2-serie Coupé. Diens verkoopcarrière gaat dus met een climax eindigen. Met de M2 CS wordt ook de S55 motor uitgezwaaid. Voor deze gelegenheid wordt het motorvermogen opgevoerd tot 450 pk. Flasch bewaart het beste dus voor het laatst. “Het is het strakste en puurste BMW M model dat wij in jaren hebben uitgebracht. Hij is fenomenaal en stuurt als een racewagen met kentekenplaten”. De M2 Competition is op dit moment de krachtigste variant met 410 pk. Daarnaast zal de CS (de lettercombinatie staat voor: ‘Clubsport’) ook aanzienlijk lichter zijn. Dat levert een kortere sprinttijd op: reken op 3,9 seconden. De M2 Competition heeft 4,2 tellen nodig om vanuit stilstand 100 km/u aan te kunnen tikken. Desondanks blijft de topsnelheid ongewijzigd want begrensd op 250 km/u, of 280 km/u indien het optionele M Driver’s Package mee besteld wordt. De M2 CS is bestemd voor fans van hardcore sportwagens en wordt daarom standaard geleverd met handbak. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is optioneel. Verder krijgt de M2 CS een nog hardere afstelling, waarbij schok dempende rubbers vervangen worden voor kogelgewrichten. Dat heeft als voordeel dat het stuurgedrag strakker wordt, maar het betekent ook dat elke kiezel op de weg gevoeld zal worden. Om gewicht te besparen, zal de carrosserie diverse koolstofvezel panelen krijgen zoals het dak, de motorkap en de bumpers. Daarnaast wordt de M2 CS versierd met de nodige M Performance attributen. Ook het interieur krijgt in het kader van de strijd tegen de kilo’s een hardcore behandeling. Het uitzwaai model komt in een gelimiteerde oplage op de markt. BMW M zal er niet meer dan 2.200 stuks van produceren. Daarvan zijn slechts 100 exemplaren voor de Benelux gereserveerd. +++

+++ De Canadese toeleverancier MAGNA gaat transmissies met dubbele koppeling leveren aan BMW. Die zijn bestemd voor modellen met vierwielaandrijving en/of stekker hybride aandrijftechniek. Bij de laatste auto’s wordt er een compacte elektromotor in de transmissiebehuizing geplaatst. De productie vindt plaats in Slowakije en Duitsland. Magna spreekt van het grootste contract dat zij ooit heeft binnengehaald. BMW is van mening dat voor stekker hybride modellen een belangrijke rol is weggelegd bij de transitie naar elektrisch rijden. +++

+++ MAZDA heeft de financiële en verkoop resultaten over de eerste helft van het op 1 april jl. begonnen boekjaar bekendgemaakt en rapporteert een wereldwijde afzet van 731.000 auto’s. Het aantal klantorders in de Europese regio groeide in deze periode met 2 % naar 121.000 eenheden. Duitsland, de grootste afzetmarkt van Mazda in Europa, nam 34.000 auto’s voor haar rekening (+ 3 %), terwijl de omzet in Groot-Brittannië met 9 % steeg naar 20.000 personenwagens; dit tegen de heersende negatieve markttrend in. In Japan werden door Mazda 98.000 auto’s verkocht. Noord-Amerika was goed voor 202.000 eenheden. De verkoopprestaties van Mazda tijdens de eerste helft van het boekjaar zorgden voor een omzet van €14,1 miljard, resulterend in een nettowinst van 137,1 miljoen. Voornamelijk als gevolg van schommelingen in de wisselkoers heeft Mazda voor het lopende boekjaar, dat eindigt op 31 maart 2020, de prognose voor het hele jaar aangepast: wereldwijd zullen er 1.550.000 auto’s verkocht gaan worden (8 % minder) en wordt er gerekend op een nettowinst van € 361 miljoen. In Europa zijn de nieuwe 3 en CX-30 zeer goed ontvangen. Beide modellen zullen naar verwachting de verkoop in de rest van het boekjaar blijven stimuleren. Mazda kwam recentelijk positief in het nieuws met de lancering van de MX-30, de eerste volledig elektrische auto van Mazda. Maar die arriveert pas begin september 2020 in Nederland en zal dus geen effect hebben op de resultaten in de rest van het lopende boekjaar. +++

+++ Het kabinet wil de MAXIMUM SNELHEID op wegen met spoed verlagen om de woningbouw binnen een paar weken weer vlot te kunnen trekken. Tijdens demonstraties op het Malieveld in Den Haag lieten politici al weten hard te werken aan oplossingen voor de stikstof impasse. “Dit land gaat niet op slot”, zei minister Carola Schouten van Landbouw. Haar collega Eric Wiebes van Economische zaken voegde daaraan toe: “Wij gaan hier geen economische crisis veroorzaken”. Het was echter nog onduidelijk aan wat voor oplossingen de regering precies denkt. Om weer ruimte te creëren voor de woningbouw, moet de stikstofuitstoot namelijk ergens anders worden teruggedrongen. Gedacht wordt aan maatregelen in de landbouw, de industrie of het verkeer. Het kabinet laat weten al die mogelijkheden momenteel door te rekenen. Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen en provinciale wegen heeft nu het snelst effect. Eerder zei het kabinet pas begin volgend jaar een besluit te kunnen nemen, maar er wordt nu met spoed gekeken naar een oplossing. Een andere mogelijkheid om de stikstofuitstoot terug te brengen, het uitkopen van boeren, zou veel meer tijd in beslag nemen. +++

+++ Ola Källenius, de opvolger van Dieter Zetsche als CEO van het Daimler concern, heeft grootse plannen voor de autofabrikant. Het bedrijf gaat zich meer focussen op MERCEDES-AMG . Deze sportieve tak moet de komende jaren overschakelen op deels elektrische aandrijving. Zetsche wilde Daimler transformeren tot meer dan een autofabrikant. Hij investeerde in autodeel bedrijf Car2Go en zag de transportsector als een potentiële groeimarkt. Ook begon hij een samenwerking met BMW. Maar als het aan zijn opvolger Ola Källenius ligt, wordt die diversificatie teruggedraaid. Hij heeft dat Daimler in de eerste plaats een autofabrikant moet zijn. Dit betekent dat er een belangrijkere rol is weggelegd voor de Mercedes-AMG divisie. Dit bedrijfsonderdeel zal echter wel over moeten stappen op (deels) elektrische aandrijving. Deze doelstelling krijgt concreet vorm in de introductie volgend jaar van een stekker hybride variant van de 4-deurs versie van de AMG GT die 800 pk en vierwielaandrijving krijgt. De volgende generatie C 63 AMG krijgt ook een elektromotor. Die wordt zó krachtig dat als basisunit kan worden volstaan met een 4 cilinder. Källenius wil met Mercedes-AMG ook de concurrentie aangaan met Porsche. Hij wil dat de performance tak uiteindelijk evenveel auto’s verkoopt als de sportwagenspecialist uit Zuffenhausen. Dat wil zeggen dat er jaarlijks minimaal 250.000 auto’s door Mercedes-AMG verkocht moeten worden. In navolging van andere premium merken als Audi, BMW en Volvo gaat Daimler voor de (doordeweekse) modellen van Mercedes-Benz een nieuw platform ontwikkelen dat geschikt is voor alle typen aandrijving. Dus niet alleen elektrisch, maar ook voor diesel en benzine motoren. De eerste modellen op dit platform moeten in 2024 op de markt komen. +++

+++ Zijn er risico’s verbonden aan het kopen van een auto van MG , dat onder Chinees bewind een comeback maakt op het vasteland van Europa? Je zou kunnen zeggen dat deze fabrikant een onbeschreven blad is. Daarmee verdient MG het voordeel van de twijfel. Of toch niet? Pieter Gabriëls, die aan de basis stond van de Europese herlancering, is alweer weg bij MG. Het Chinese moederbedrijf SAIC Motors willen niet reageren op het ontslag. Gabriëls ontwikkelde als consultant tussen 2014 en 2016 de Europese strategie voor MG. Het jaar daarop ging hij leiding geven aan de activiteiten van SAIC Motors in onze marktregio. Het ontslag van Gabriëls komt op een ongelukkig moment, want de verkoop van de elektrische MG is net van start gegaan. Hij zou nog met SAIC Motors in gesprek zijn over de afronding van zijn dienstverband. Gabriëls is al niet meer operationeel actief binnen MG. Betekent dit dat het comeback automerk nu stuurloos is? +++

+++ Op het hoofdkantoor van NISSAN halen ze opgelucht adem nu men daar bevrijd is van de autoritaire managementstijl en de priemende blikken van voormalig topman Carlos Ghosn. De autofabrikant voelt zich herboren nu het met een nieuw management zelf de koers kan bepalen. De kruisbestuiving met Renault werpt daardoor ook weer vruchten af. Dankzij een nieuwe managementteam onder leiding van Makoto Uchida is Nissan weer in rustiger vaarwater gekomen. De topman, die pas op 1 januari officieel in dienst treedt, is onmiddellijk begonnen om de business weer op gang te brengen en de bedrijfsactiviteiten te revitaliseren. Vanuit de ontwikkelingsafdeling wordt gemeld dat de zwaar verstoorde samenwerking met Renault en Mitsubishi weer beter begint te functioneren. Voor de consument zal dit in de komende jaren zichtbaar worden in de introductie van een scala aan elektrische auto’s die gebaseerd zullen worden op een gezamenlijk platform. Daarnaast gaat Nissan in Europa de reeds in Japan zeer populaire ‘e-Power’ hybride modellen. Die hebben op de thuismarkt in sommige gevallen een verkoopaandeel van meer dan 65 %. Nissan wil over 3 jaar 8 nieuwe (deels) elektrische auto’s in haar gamma hebben en op jaarbasis daar 1 miljoen exemplaren van verkopen. De e-Power modellen kenmerken zich door de aanwezigheid van een kleine 3 cilinder benzinemotor die als taak heeft om een compacte lithium/ion batterijenset op te laden. Van een directe aandrijftaak is geen sprake. Nissan zal daarnaast een serie stekker hybride auto’s lanceren. Voor de tweede generatie e-Power modellen werkt het Japanse automerk aan een 3-pitter met een extreem hoog rendement. Daarmee is met name in en om de stad een extreem laag benzineverbruik (met bijpassende uitstoot) mogelijk. +++

+++ De werknemers van OPEL hebben gemengde gevoelens bij de fusie van hun moederbedrijf PSA met FCA. Men is in Duitsland bang dat zij in toenemende mate aan het kortste eind gaan trekken. De huiver is niet helemaal terecht, want door de krachtenbundeling van FCA met PSA ontstaat er een ontwikkelingsbudget van €6,9 miljard. Daarmee komt het fusiebedrijf enigszins in de buurt van Volkswagen en Toyota, dat jaarlijks respectievelijk ruim €13 miljard en bijna €10 miljard aan R&D uitgeeft. Van het grotere ontwikkelingsbudget van FCA en PSA kan Opel dus ook profiteren. Maar diverse beleggers in het Franse autoconcern zijn allerminst gelukkig met de feitelijke overname van hun Italiaans / Amerikaanse branchegenoot. FCA staat al jarenlang in de etalage en meldde gisteren een nettoverlies van $200 miljoen over het derde kwartaal. Dat er rode cijfers werden geschreven, komt vooral door de Europese markt. De Noord Amerikaanse activiteiten van FCA waren juist goed voor een recordwinst. Diverse Duitse media melden dat vooral productiepersoneel van de Opel fabrieken zich zorgen maken over de fusie. “Opel zit nu op de achterbank”, zo wordt geconstateerd. “De Duitse fabrikant dreigt verloren te gaan door de fusie. Het is nu één van de vele merken binnen het concern”. Een andere analist geeft de fusie van FCA en PSA wel een kans, maar twijfelt sterk aan de beoogde synergie-effecten. “Wat betreft elektrisch rijden heeft PSA weinig te bieden en FCA helemaal niets. Ook bij autonoom rijden staan beide partijen zwak. Bij nader inzien is de nieuwe reus slechts een schijnreus”. Het kan overigens zijn dat er voor het realiseren van de beoogde besparingen door het fusiebedrijf niet zozeer gekeken wordt naar Opel, maar dat dit voor topman Carlos Tavares extra reden is om de Vauxhall fabriek waar de Astra geproduceerd wordt te sluiten. +++

+++ PORSCHE heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar de omzet, het bedrijfsresultaat, het aantal klantleveringen en de personeelsbezetting opnieuw zien toenemen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 7 % tot €20,49 miljard. Het bedrijfsresultaat nam met 1 % toe tot €3,35 miljard. Het rendement op de verkoop bedroeg daardoor 16,3 %. Het aantal klantafleveringen per eind september steeg met 3 % tot 202.318 auto’s. Het personeelsbestand groeide met 7 % tot 34.675 werknemers. “Porsche ligt goed op koers, wat voor een belangrijk deel te danken is aan het productportfolio”, aldus topman Oliver Blume. “Dit jaar hebben wij veel nieuwe modellen geïntroduceerd, waaronder een kersverse editie van de 911, de Cayenne Coupé en de 718 Spyder & GT4. Gezien de grote vraag naar de Taycan sinds zijn wereldpremière in september zijn wij ook optimistisch voor de komende maanden”. Porsche verwacht dat de klantleveringen in het boekjaar 2019 zullen blijven toenemen en dat ook de verkoop opnieuw licht zal stijgen. Volgens Lutz Meschke, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur en de man die eindverantwoordelijk is voor de financiën, zegt dat de winststijging voornamelijk te danken aan de hogere verkoop van auto’s, maar dat valuta-effecten en kosten gerelateerd aan het elektrische offensief een negatieve impact hadden. “Wij blijven vastbesloten om onze kernactiviteiten nog efficiënter te maken, terwijl wij in de toekomst nieuwe inkomstenbronnen gaan ontsluiten”. Porsche leverde in de eerste 3 kwartalen van 2019 wereldwijd 202.318 voertuigen af; een toename van 3 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de Cayenne en Macan waren populair. Het eerste SUV type zorgde opnieuw voor de sterkste verkoopstijging (25 %) naar 62.022 exemplaren. Van de Macan werden dit jaar tot dusver 73.967 exemplaren verkocht; een plus van 9 %. In China leverde Porsche in de eerste 9 maanden 64.237 voertuigen af, hetgeen 14 % meer was dan in dezelfde periode in 2018. In de Verenigde Staten, de tweede afzetmarkt van Porsche, stegen de klantleveringen met 6 % naar 45.062 exemplaren. Duitse klanten kunnen nu via internet een Porsche aanschaffen of leasen. Volgend jaar is de rest van Europa aan de beurt. Op het internetkanaal worden zowel nieuwe als gebruikte auto’s aangeboden. Legitimatie en het definitief afsluiten van het contract zal in eerste instantie worden gedaan door een dealer. Porsche wil op het internetkanaal ook diverse producten en diensten gaan aanbieden. +++

+++ De snelle opkomst van elektrische auto’s heeft een negatieve invloed op de industrietak. Dat zegt Helen Lees, hoofd van emissievrije voertuigen bij PSA . “Wij weten dat elektrische auto’s technisch simpeler zijn, minder onderdelen nodig hebben en ook minder vaak naar de garage moeten voor onderhoud. Dat is goed nieuws voor de klant, maar niet voor de auto-industrie”, aldus Lees. “Uiteindelijk betekent dit dat er straks vrijwel niets meer aan een auto wordt verdiend door de fabrikanten nadat die is afgeleverd bij de klant. “Daarom kiezen wij bij PSA voor diverse vormen van mobiliteit. Zo genereren wij ook inkomsten nadat de auto van de band is gerold”. Toch ziet Lees ook voordelen aan de opkomst van elektrische personenwagens: “Mensen met een benzine of diesel model voeren zelf veel onderhoud uit, maar dat laten ze eerder door de erkende dealer doen als het gaat om controle of reparatie van de vitale elektrische onderdelen”. Lees stelt dat universele garages de knowhow niet hebben om dergelijk onderhoud uit te kunnen voeren. Toch wordt voor de eigen dealers een inkomstendaling voorzien. Peugeot wil dit compenseren door hem huurservices aan te laten bieden, met name voor korte periodes. +++

+++ RIJSCHOOL LEERLINGEN vullen steeds vaker de verplichte gezondheidsverklaring niet eerlijk in. Dat zegt de Vereniging Rijschool Belang. Op deze manier proberen leerlingen te ontkomen aan langdurige en dure vervolgonderzoeken bij het CBR. “Wij hebben die controles niet voor niks”, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen. De gezondheidsverklaring is een medische verklaring die rijschoolleerlingen moeten invullen voordat ze rijexamen mogen doen. Vanwege de lange wachttijden bij het CBR bij medische trajecten en de kans op hoge kosten verzwijgen leerlingen steeds vaker gezondheidsproblemen. Ook de woordvoerder van het CBR bevestigt dat het signalen krijgt van mensen die hun gezondheidsverklaring niet eerlijk invullen. BOVAG en ANWB Rijopleidingen geven aan geen zicht te hebben op de gezondheidsverklaringen van hun leden. Voorzitter Peter van Neck van Vereniging Rijschool Belang zegt signalen van rijscholen te krijgen die wijzen op het niet naar waarheid invullen van gezondheidsverklaringen. Van Nack noemt lange wachttijden en hoge kosten van medische keuringen als grootste oorzaken. Ook verkeersrecht advocaat Bert Kabel komt het tegen in zijn praktijk: “Men weet dat wanneer men die verklaring gaat invullen, dan gaat het heel lang duren voordat je het rijbewijs krijgt. Problemen zijn dat men die medische molen in moet. Het kan zomaar zijn dat je 8 maanden tot 1 jaar duren totdat men het rijbewijs krijgt”. +++

+++ Het probleem met autonoom rijdende auto’s is dat zij moeilijk om kunnen gaan met plots opduikende obstakels. Onderzoekers van het vooraanstaande Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) denken met de SHADOW CAM dergelijke voertuigen een stuk intelligenter te kunnen maken. Zelf rijdende auto’s hebben onder meer camera’s, sensoren en lidars (combinatie van radar en laser) aan boord. Dat zijn de zintuigen waarmee geprobeerd wordt tijdig obstakels op te merken. In veel gevallen werkt die technologie goed, maar het blijft een uitdaging om bijvoorbeeld plotseling overstekende voetgangers tijdig in beeld te krijgen. Laat staan dat de zelf rijdende auto om een hoek kan kijken. Onderzoekers van het MIT werken momenteel aan een technologie die de zelf rijdende auto een stuk slimmer moet maken. ShadowCam heet de vinding en zoals de naam al doet vermoeden werkt de techniek op basis van schaduwen op de grond. Veranderende schaduwen geven aan dat er een object beweegt en zo kan de autonome auto inschatten of er iets zijn richting op komt vanbuiten de zichtlijnen. De eerste testen met de ShadowCam zijn veelbelovend. Zo verhoogt het de reactietijd van een autonome auto met meer dan een halve seconde ten opzichte van een zelf rijdend exemplaar met lidar aan boord. En een halve tel eerder stil staan kan net het verschil vormen tussen een botsing en het voorkomen daarvan. +++

+++ TESLA wil koste wat het kost de snelste elektrische sedan kunnen aanbieden. Daarom wordt het vermogen van de Model S met 50 pk verhoogd zodat deze de Porsche Taycan Turbo S op alle prestatieonderdelen kan verslaan. Momenteel is de 761 pk sterke Duitse rivaal op de kwart mijl (402,34 meter) sneller is dan de Tesla. Op papier is de Model S Performance nu al rapper dan de Porsche Taycan Turbo S. Voor de sprint naar 100 km/u heeft de Tesla slechts 2,4 seconden nodig. De Taycan doet er 2,8 tellen over. Maar op de langere afstanden haalt de Porsche de Model S in dankzij het feit dat hij een 2-traps automaat heeft. Maar met de software update die Tesla gaat uitbrengen, moet dat verleden tijd zijn. Het extra vermogen wordt mogelijk gemaakt doordat de werking van de elektromotoren geoptimaliseerd worden. Dat kan gewoon ‘via de lucht’. Of dit gevolgen zal hebben voor de actieradius is nog niet bekend. +++

+++ TOYOTA Gazoo Racing, de sport en raceauto divisie van het Japanse merk, kondigt aan dat de verkoop van de GT4 versie van de Supra in maart van start gaat. De auto moet ongeveer €250.000 gaan kosten en heeft een vermogen van 430 pk, oftewel 90 pk méér dan de reguliere uitvoering. Europa krijgt de verkoopprimeur. In Noord-Amerika en Azië komt de levering pas in augustus respectievelijk oktober op gang. De Supra GT4 krijgt een splitter en een achterspoiler aangemeten, die beide gemaakt zijn van een composietmateriaal van natuurlijke vezels. Daarnaast zijn de zijruiten van plexiglas en vind je onder de GT4 andere wielen, banden en remmen. Ook staat de auto lager op zijn wielen, wat te danken is aan andere dempers van het merk KW. De verdere lay-out van de ophanging is hetzelfde als die van de straatauto, dus met McPherson veerpoten vóór en een multi-link ophanging achter. De van BMW afkomstige 6 cilinder lijn motor levert zijn vermogen af aan de achterwielen via een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Hiermee verschilt de GT4 versie van de gewone Supra, want die heeft een conventioneel 8-traps exemplaar van ZF. Ondanks dat de raceauto is uitgerust met een rol kooi, weegt hij slechts 1.350 kg. Om dit gewicht te bereiken, is vrijwel de complete comfortuitrusting verwijderd. Daarnaast moeten een speciaal dashboard, stuur, stoelen en gordels zorgen voor optimale circuitgeschiktheid. Toyota brengt de Supra GT4 op de markt voor klanten die wereldwijd willen deelnemen aan kampioenschappen. De auto voldoet dan ook aan de reglementen van de FIA. +++

+++ VOLVO heeft in het derde kwartaal wereldwijd 166.878 personenauto’s verkocht. Dat is 7,7 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Die groei is met name te danken aan China, waar ruim 20 % meer auto’s aan de man werden gebracht. Over de eerste 3 kwartalen gemeten staat de teller wereldwijd nu op 507.704 verkochte personenwagens. Voor Volvo betekent dit een afzetstijging van ruim 35.000 exemplaren. In ons land verkocht het merk in de afgelopen 3 maanden 3.455 auto’s tegen 3.717 exemplaren een jaar eerder. De daling van 7 % wordt veroorzaakt doordat de meeste modellen uit het gamma over hun hoogtepunt heen zijn. Nederland blijft met het geboekte resultaat overigens nog net in de top 10 van verkooplanden, vóór thuismarkt Zweden. Over de eerste 9 maanden van dit jaar gemeten staat de Nederlandse verkoopteller op 13.296 exemplaren; een plus van bijna 5 % vergeleken met 2018. In België bleef de afzet stabiel met 4.737 registraties in het afgelopen kwartaal, vergeleken met 4.710 eenheden in dezelfde periode vorig jaar. Onze zuiderburen staan daarbij stevig op een 7de plaats. De omzet van de Zweedse producent ging in de afgelopen 3 maanden met 14,2 % omhoog naar afgerond €6 miljard. De nettowinst verdubbelde ruimschoots naar €220 miljoen. De winstmarge kwam daarmee uit op 5,4 %, terwijl dat een jaar geleden nog slechts 3,2 % was. “Gedurende het derde kwartaal bleef Volvo sneller groeien dan de totale autosector in Europa, China en de Verenigde Staten. De groei van de verkopen, omzet en winst kwam voort uit de sterke vraag naar de XC40 in combinatie met kostenverlagingen”, aldus CEO Håkan Samuelsson. Hij verwacht voor heel 2019 een verdere groei van zowel de verkopen als de omzet, maar vreest wel dat de marktomstandigheden de marge onder druk zullen zetten. Om dat op te vangen, zal de Zweedse dochter van het Chinese Geely concern meer kostenbesparingen doorvoeren. +++

Reageren is niet mogelijk.