Nieuwstelex: Renault Espace krijgt facelift én hybride techniek

0

+++ Op de 2018 editie van de autosalon van Genève introduceerde AUDI het ‘Pop.Up Next’ concept: het betrof een visie op een auto waarmee je zonder overstappen de weg zou kunnen inruilen voor het luchtruim. Die transformatie had behoorlijk wat om het lijf. De auto bestond uit een elektrisch platform in de vorm van een skateboard met daarop een aparte cocon voor 2 personen. Die kon vastgemaakt worden aan een vliegend onderdeel dat zou worden ontwikkeld door Airbus. De rijdende basis zou daarbij achtergelaten worden. Vliegen deed de Pop.Up Next dan eigenlijk als een Drone. Het autoplatform was voorzien van een tweetal elektromotoren (samen goed voor 80 pk) en een accu van 15 kWh waarmee een actieradius van maximaal 130 km zou zijn. De vliegmodule bestond uit 4 Pods met 8 helikopterbladen die elk door een 26 pk sterke elektromotor werden aangedreven. Een accu van 70 kWh gaf de module een totaal vermogen van 214 pk en een maximale luchtsnelheid van 120 km/u. Na 50 km te hebben gevlogen, moest de vliegmodule weer een kwartier aan de snellader. Dat schiet niet op. En als men op de bestemming aankwam, had men natuurlijk de rijdende basis niet bij zich. Of je zou er ter plekke een extra exemplaar hebben klaar staan. Het is dus niet verwonderlijk dat het project ondanks zijn sexy naam niet van de grond raakte. Audi zegt nu de samenwerking met Airbus te gaan evalueren. Het blijkt namelijk toch een stuk ingewikkelder dan gedacht om de uiteenlopende technische eisen van het ‘vliegende auto project’ met elkaar te verenigen. Op concernniveau wordt de handdoek echter niet in de ring gegooid. Het project van Audi mag dan dood zijn, maar Porsche kondigde onlangs aan het met Boeing in zee is gegaan voor de ontwikkeling van een vliegende auto. +++ 

+++ Euro NCAP heeft een tweetal BMW modellen getest: de nieuwe 1-serie en de eveneens tamelijk kraakverse 3-serie. Beide auto’s scoorden het maximale aantal van 5 sterren. De 3-serie bereikte een resultaat van 97 % voor de bescherming van volwassenen, dit jaar tot nu toe de hoogste waardering. Michiel van Ratingen, de secretaris generaal van Euro NCAP zegt over de uitkomst: “Ik ben er van overtuigd dat BMW klanten er vertrouwen in kunnen hebben dat de fabrikant zijn best zal blijven doen om de hoogste veiligheidsstandaard te realiseren”. +++

+++ De BMW I3 krijgt uitstel van executie. Aanvankelijk was het plan de eigenzinnig vormgegeven elektrische auto in 2021 naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dan moeten de iX3, de i4 en de productieversie van de iNext (die waarschijnlijk iX5 gaat heten) het emissievrije stokje overnemen. Het afscheid van de i3 leek BMW niet zwaar te vallen omdat het model nooit aan de verkoopverwachtingen heeft voldaan. Maar dat kwam vooral omdat de autowereld bij zijn introductie in 2013 nog niet klaar was aan elektrisch rijden. En wellicht nog moest wennen aan de aparte vormgeving. Maar de laatste tijd is de i3 steeds beter gaan verkopen. Vooral dit jaar gaat het hard. Daarom heeft de nieuwe CEO van BMW, Oliver Zipse, besloten om de elektrische auto nog een paar jaar langer op de markt te houden. Verkooptechnisch is er zoals gezegd geen enkele reden om de i3 te saneren. En zijn design is eigenlijk nog steeds net zo onderscheidend als 6 jaar geleden bij de introductie. Qua actieradius is de i3 niet bepaald premium, maar ja, dat zijn de nieuwe Honda E, de Mini Cooper SE en de nog te introduceren elektrische auto van Mazda ook niet, dus waarom zou je daar een punt van maken? Ook bewijst Renault met de Zoé dat er nog best leven kan zitten in een op leeftijd rakend, emissievrij compact model. De i3 zal in de verkoopstatistieken zeker overschaduwd gaan worden door de ID.3 die ruimer, goedkoper en potenter qua actieradius is. Maar ook dat is geen argument om de BMW nu met pensioen te sturen, want de 1-serie heeft ook al generaties lang bestaansrecht naast de ruimere, goedkopere en voor hetzelfde geld krachtigere Golf. De volgende generatie elektrische auto’s wil de autofabrikant uit München overigens financieren met een verdubbeling van de verkoop van grote en luxueuze auto’s als de X7. Die zijn lucratief en leveren BMW dus veel geld op. Financieel directeur Nicolas Peter denkt volgend jaar tussen de 135.000 en 145.000 exemplaren van de 7-serie, 8-serie, M8 en X7 te kunnen verkopen. In 2018 lag dat aantal op zo’n 65.000 stuks. De groei moet vooral van de X7 komen. In Nederland zal deze enorme SUV niet in grote aantallen over de toonbank gaan, maar in Noord Amerika, het Midden Oosten en Azië (lees: China) des te meer. Het is een beetje dubbel dat de overgang naar elektrische auto’s bekostigd moet worden met dikke benzine (en diesel) modellen, maar dat kan niet anders, aldus Peter. “Het belangrijke is dat wij onze winstgevendheid op peil houden”. BMW is momenteel bezig aan een reorganisatie en wil €12 miljard aan kosten besparen. Mogelijk verliezen 5.000 werknemers hun baan. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de winst van BMW met 20 % onderuit. Niet alleen door de ontwikkelingskosten van elektrische auto’s, maar ook door de teruglopende wereldwijde autoverkopen en de Brexit. +++

+++ BOSCH heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat bij een ongeluk de batterij van elektrische auto’s neutraliseert. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van springladingen. Ongelukken met elektrische auto’s leveren inzittenden en hulpdiensten een reeks extra problemen op, vaak vanwege de hoogspanning. Daarom bedacht Bosch een systeem dat bij een grote botsing de gevoeligste delen isoleert. Het gebruikt daarvoor de zogeheten CG912 geïntegreerde airbag chip. Die processor is niet groter dan een vingernagel en bevat miljoenen transistors die ontwikkeld zijn om in fracties van seconden op een betrouwbare manier veiligheidsfuncties te activeren. Doel is om de accu feitelijk los te koppelen van de rest van de auto. Dat gebeurt pyro technisch oftewel met kleine springladingen. Dat is op zich niet uitzonderlijk (ook airbags en sommige actieve rolbeugels bij cabrioletmodellen maken gebruik van springstof voor hun activering. Bosch is er stellig van overtuigd dat de kwaliteit van haar systemen dermate hoog is dat onverwachte gevolgen (denk hierbij aan de problemen met de airbags van de Japanse fabrikant Takata) uitgesloten zijn. De Duitse leverancier van onderdelen en elektronicagigant wijst er op dat naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt, ook de mogelijkheid stijgt dat die bij ongelukken betrokken raken. “De accu pyro technisch loskoppelen van de rest van de auto beperkt het risico op brand of elektrocutie”, aldus Bosch. +++

+++ DAIMLER heeft een deal gesloten om lithium/ion batterij cellen te kopen van Farasis Energy, een Chinees/Amerikaanse leverancier. Dit bedrijf gaat nu een fabriek in Bitterfeld-Wolfen (Duitsland) bouwen om Mercedes-Benz te helpen met de productie van accupakketten voor elektrische auto’s. “Het wordt een meervoudige gigawatt fabriek die cellen gaat leveren voor onze batterijfabrieken in Kamenz, Bruehl en Sindelfingen”, aldus Markus Schäfer, bestuurslid van Daimler en verantwoordelijk voor R&D bij Mercedes-Benz. Farasis Energy heeft toegezegd om €600 miljoen te investeren in de Duitse fabriek. Daimler zal voorlopig lithium/ion batterijen gebruiken die zijn gemaakt van nikkel, mangaan en kobalt. Schäfer geeft aan dat nieuwe materialen voor de samenstelling van batterijen, die een hogere energiedichtheid beloven, niet zo betrouwbaar zijn. Die zouden namelijk niet goed bestand zijn tegen vibraties en temperatuur veranderingen. Mercedes-Benz bouwt momenteel batterijfabrieken in China, de Verenigde Staten en Duitsland om te zorgen dat het merk haar modellen kan elektrificeren. “De volgende batterijfabriek wordt gebouwd in China en is primair bestemd voor de EQ C”, aldus Daimler topman Ola Källenius. +++

+++ FERRARI komt op 13 november met een hardcore Portofino met vast dak. In zijn huidige vorm is de instapper van het Italiaanse merk allesbehalve sneu, want met een vermogen van 600 pk en een topsnelheid van 320 km/u kan hij in het supersportwagen segment prima meekomen. Maar zijn karakter is minder uitgesproken dan dat van andere Ferrari modellen als de F8 Tributo of 812 Superfast. Dat komt wellicht omdat men in deze 4-zits cabriolet 2 kinderen kan meenemen. Dat is niet echt sexy. Met een scherpere versie wil Ferrari de aantrekkingskracht van de Portofino vergroten. Die krijgt niet alleen een andere naam, maar ook een kortere wielbasis en een vast dak. De achterbank overleeft de transformatie niet, maar daar staat tegenover dat de coupéversie van de Portofino lichter, stijver en dus sneller wordt. Ook zal hij prettiger rijden. Kort gezegd wordt het een goedkoop alternatief voor de 812 Superfast. Reken op 700 pk. +++

+++ “FORD heeft $11 miljard nodig voor de herstructurering, maar begint vanuit een zwakke uitgangspositie. De kasstroom en de winstmarges blijven achter bij de verwachtingen en zijn ook slechter dan de prestaties van vergelijkbare autofabrikanten”. Dat schrijft het Amerikaanse financiële beoordelingsbureau Moody’s in een rapport en is voor haar reden om de status van uitstaande leningen van Ford te verlagen naar ‘junk’. Ford had na de financiële crisis van 2008 ook geruime tijd een ‘junk’ status, maar daar kwam in 2012 een eind aan. Echter, de autofabrikant is al enige tijd aan het kwakkelen en dat is voor Moody’s reden om opnieuw vraagtekens te plaatsen bij de kredietwaardigheid. Ford laat in een reactie weten zich geen zorgen te maken over de junk status. Het bedrijf zegt de juiste stappen te zetten om de resultaten te verbeteren en dat zij voldoende geld in kas heeft om die maatregelen uit te voeren. “Wij hebben het volste vertrouwen in ons plan en in de vooruitgang daarvan. Onze onderliggende business is goed, de balans is solide en we hebben ruim voldoende liquiditeiten om te investeren in de strategie voor de toekomst”. Toch werd Ford in september opnieuw geconfronteerd met sterk dalende verkopen in China, ondanks de introductie van nieuwe modellen. Ook is daar afgelopen maand een einde gekomen aan de afzetgroei van luxedochter Lincoln. Andere hoofdpijndossiers voor Ford zijn de niet of nauwelijks winstgevende regio’s Europa en Zuid-Amerika. De saneringen gaan al met al dus $11 miljard kosten. Ford zegt in het tweede kwartaal van dit jaar al voor $1,2 miljard aan besparingen te hebben gerealiseerd. Maar doordat de verkopen wereldwijd tegenvallen, daalde de winst van $1,1 miljard naar $148 miljoen. Logisch dat dit bij Moody’s de wenkbrauwen doet fronsen. +++

+++ De vrouw van Carlos GHOSN is boos op Frankrijk. Intussen is, bijna een jaar na zijn arrestatie door Japan, nog altijd niet precies bekend wat er gaat gebeuren met de voormalige topman van Renault – Nissan. Volgens de vrouw van de van fraude verdachte Ghosn doet Frankrijk niets om haar man te helpen bij de Japanse beschuldigingen. In een interview met Journal du Dimanche zei Carole dat de Franse president Emmanuel Macron haar verzoeken om hulp niet heeft beantwoord. “De stilte van het Élysées paleis is oorverdovend”, aldus mevrouw Ghosn. “Ik dacht dat Frankrijk een land was dat het vermoeden van onschuld verdedigde. Ze zijn allemaal alles vergeten wat Carlos deed voor de Franse economie en voor Renault”. Volgens de echtgenote van de gevallen autobaas “word je in Frankrijk niet verdedigd door je land als je rijk bent en in het zakenleven werkt”. +++

+++ HYUNDAI maakt elektrisch rijden aantrekkelijker met een oplaadpunt en 2 installatie pakketten. Klanten hebben de keuze uit een Basis oplossing (alleen installatie) en een Premium alternatief waarmee zij ‘compleet ontzorgt’ worden. De aanbieding van Hyundai is bestemd voor kopers van een nieuwe Ioniq Electric of Kona Electric. Zij profiteren tijdelijk van een gratis oplaadpunt. De 2 pakketten zijn ontwikkeld in samenwerking met Eneco eMobility. Met deze aanbieding hoeven klanten niet bang te zijn dat zij verdwalen in de jungle van laadeenheden, installateurs en onvoorziene kosten. Hyundai levert een toekomstbestendig laadpunt van 22 kW, waarbij de klant de keuze heeft: uitsluitend het laadpunt en de installatie ervan óf het laadpunt, de installatie ervan én een pakket waarin alle diensten gebundeld zijn. Zogeheten ‘load balancing’ zorgt er voor dat het elektriciteitsnetwerk van het woonhuis niet overbelast wordt. Het Premium pakket omvat installatie van het laadpunt (inclusief 10 meter graaf & straatwerk) en keuze uit een zogeheten Wallbox of een oplaadpunt gemonteerd op een paal (zonder meerprijs). Standaard zijn 5 jaar garantie, hosting en roaming. Hosting betekent geen omkijken naar de administratie van de oplaadtransacties, want de zakelijke kosten worden automatisch verwerkt en verrekend met de werkgever. Dat houdt het gebruik overzichtelijk. Via roaming is de oplaadunit via het 4G-netwerk verbonden met internet. Hosting en roaming zijn optioneel voor het Basis pakket. In dat geval ontvangt de klant het 22 kW oplaadpunt met basisinstallatie aan de muur en 2 jaar garantie. De plaatsing gebeurt uiterlijk 4 weken vóór aflevering van de nieuwe elektrisch aangedreven Hyundai. In overleg met de klant wordt afgesproken op welke snelheid het oplaadpunt wordt afgemonteerd. Dit hangt af van de situatie in de meterkast. Aanpassingen zijn daarom niet direct noodzakelijk. Het laadpunt is voorbereid op snelheden tot 22 kW, zodat bij een eventuele verzwaring van de meterkast geen nieuw laadpunt nodig is. Het Basis pakket kost €1.899. Voor het Premium gebeuren is men €2.699 kwijt. Tot eind dit jaar biedt Hyundai het oplaadpunt gratis aan, wat resulteert in een tarief vanaf respectievelijk €959 en €1.759 euro. +++

+++ De JEEP Cherokee heeft slechts 4 sterren gescoord in de meest recente botstest van Euro NCAP. De veiligheid van dit model van Fiat Chrysler Automobiles is dus niet optimaal. Met name de bescherming van volwassenen en kinderen laat te wensen over. Ook is er sprake van een verhoogd risico op een whiplash in de Jeep Cherokee. +++

+++ Er zijn in Europa 20 keer zo veel LAADPUNTEN voor elektrische voertuigen nodig als dat er momenteel daadwerkelijk zijn, zo waarschuwt de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie. Ook moeten de laadstations beter verspreid worden. Dat staat in het eerste jaarverslag van ACEA, de koepelorganisatie voor autofabrikanten in Europa. Aan het einde van vorig jaar waren er bijna 145.000 Europese laadpunten. Dat betekent weliswaar een toename met factor 3 ten opzichte van 2013, maar het aantal valt nog altijd in het niet bij de 2,8 miljoen laadpalen die nodig zijn in 2030, wanneer de CO2-uitstoot in Europa 40 procent lager moet liggen dan in 1990 (een doelstelling die alleen gehaald kan worden als de elektrische auto massaal omarmd wordt). Ook wijst ACEA op de geografische spreiding van het aantal laadpalen. Op dit moment staat 75 % van het totaal in slechts 4 landen, waaronder Nederland. Volgens de brancheorganisatie is er een correlatie tussen het aantal laadpunten per 100 kilometer en de vraag naar en acceptatie van elektrische auto’s. “Onze sector biedt een steeds groter aanbod van voertuigen met een alternatieve vorm van aandrijving. Tegelijkertijd moeten de regeringen in de EU gelijke tred houden met deze ontwikkeling en fors meer investeren in de benodigde infrastructuur”, aldus ACEA voorzitter Carlos Tavares, die tevens de topman van het Franse PSA concern is (de fabrikant van Citroën, DS, Opel en Peugeot). De auto-industrie moet echter ook naar zichzelf kijken, zo stelt de hotemetoot. In de landen met een bruto binnenlands product van minder dan €29.000 per hoofd van de bevolking hebben volledig elektrische auto’s niet of nauwelijks marktaandeel bemachtigd. “Mobiliteit moet schoon en veilig, maar ook betaalbaar zijn”, aldus de ACEA voorzitter. +++

+++ Of er nu een hybride, stekker hybride of volledig elektrische auto wordt onthuld, de boodschap is altijd hetzelfde: autofabrikanten zijn zó groen! Maar tussen deze PR praat en de werkelijkheid zit nogal een verschil. Want autofabrikanten LOBBYEN hard om milieuregels van tafel te krijgen. Onderzoek van de Britse krant The Guardian toont aan dat in de afgelopen 4 jaar miljoenen euro’s is besteed aan pogingen om onder meer strengere emissie-eisen te voorkomen. Sinds 2015 hebben met name BMW, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford, General Motors en Toyota zich verzet tegen het klimaatakkoord van Parijs. Daarin is het streven vastgelegd om de opwarming van de aard te beperken tot 1,5 graden Celsius. De fabrikanten (die zich hebben verenigd in de Amerikaanse Automotive Alliance, Europese ACEA en Duitse VDA) doen echter hun best om alle wet & regelgeving op het gebied van uitstoot en de stimulering van elektrische auto’s te blokkeren, te vertragen en te frustreren. Volgens The Guardian is Fiat Chrysler Automobiles het meest tegen milieumaatregelen gekant. In de Verenigde Staten probeert dit autoconcern de strengere verbruikstandaard, die door de vorige president Back Obama werd ingevoerd, afgezwakt te krijgen. Voormalig Fiat Chrysler Automobiles baas Sergio Marchionne (die vorig jaar onverwachts overleed) steunde het plan van de huidige president Donald Trump om de verbruikseisen te schrappen. Ford zegt het akkoord van Parijs te steunen en niet tegen de strengere verbruikstandaard te zijn, maar ondanks deze ‘groene’ woorden is er wel keihard tegen gelobbyd. In Europa zijn het de ACEA (European Automobile Manufacturers Association) en VDA (Verband der Automobilindustrie) die constant tegen nieuwe uitstooteisen ageren. Zo lag er een Europees voorstel over een verplicht percentage emissievrije auto’s dat fabrikanten in 2025 zouden moeten produceren. Dat is na stevig lobbyen door vooral de Duitse auto-industrie niet doorgegaan. +++

+++ Het aantal boetes voor het NEGEREN VAN RODE KRUISEN is explosief gestegen. In 2018 waren het er 1.653 en over de eerste 9 maanden van dit jaar staat de teller al op 2.600 boetes. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De stijging komt doordat er meer weginspecteurs met speciale bevoegdheden zijn. Dat aantal gaat nog verder stijgen, want nu zijn het er 50, maar dat moeten er volgend jaar 100 worden. Zij hebben de bevoegdheid om boetes uit te delen voor huftergedrag op de snelweg. De Tweede Kamer maakt zich zorgen over handhaving op de snelweg. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid constateert dat het aantal ongelukken op de snelweg flink toeneemt. Tussen 2014 en 2018 is het aantal ongelukken verdubbeld en bij die ongelukken vallen ook meer doden. De stijging komt doordat automobilisten vaker te hard rijden, vaker achter het stuur bezig zijn met hun telefoon en vaker met alcohol achter het stuur zitten. Volgens de SWOV hangt één en ander samen met de afname van de handhaving van verkeersregels op de snelweg door de politie. De bewindsvrouw buigt zich de komende tijd samen met haar collega van Justitie over het SWOV rapport, waar de Tweede Kamer veel vragen over heeft. Het negeren van rode kruisen is volgens Van Nieuwenhuizen een typisch geval van huftergedrag. +++

+++ PORSCHE en het Amerikaanse Boeing gaan samen een vliegende auto ontwikkelen. Of eigenlijk: een “een premium persoonlijk stedelijk luchtvoertuig”. Kuch. Voorlopig bestaat de samenwerking louter nog op papier. Maar de 2 bedrijven hebben wel een duidelijk idee van wat het moet worden: een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan landen en opstijgen. Net als een helikopter dus, al zal de vorm helemaal anders zijn. De expertise van Boeing moet ervoor zorgen dat het nieuwe mobiliteitsconcept in letterlijke zin van de grond komt. De bijdrage van Porsche richt zich op het vormgeven van een appetijtelijk eindresultaat. Dat is noodzakelijk om (rijke) klanten te trekken. Uit studies van Boeing zou blijken dat het in steden efficiënter is om personen door de lucht te transporteren dan over de grond. Porsche heeft daar wel oren naar omdat het zichzelf in de toekomst wil omvormen tot een “provider van premium mobiliteit”. Zij denkt dat er grote potentiële markt is voor vliegende auto’s. Porsche heeft namelijk zelf ook onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat de ‘urban air mobility market’ vanaf 2025 flink gaat groeien. +++

+++ De Franse autofabrikant PSA zet een volgende stap om haar elektrische voornemens waar te maken. Voor haar 4 bestelwagens kondigt het moederbedrijf namelijk elk 2 elektrische aandrijflijnen aan. Volgend jaar lanceert PSA elektrische versies van de Peugeot Expert, de Citroën Jumpy en de Opel Vivaro. Ook Vauxhall doet mee. Het Franse bedrijf laat weten dat de compacte bestelwagens 2 verschillende elektrische aandrijflijnen krijgen. Bij de eerste kan de bestelwagen op een 50 kWh groot accupakket rekenen, waardoor de auto zo’n 200 km ver moet kunnen komen. Daarnaast kunnen de 4 auto’s optioneel ook geleverd worden met een groter accupakket van 75 kWh, waardoor de actieradius tot 300 km toeneemt. In de eerste helft van dit jaar had PSA 24,7 procent van de markt voor compacte bestelwagens in handen. Met de elektrische toevoegingen aan het gamma hoopt het moederbedrijf deze positie te versterken. De elektrische versies komen volgend jaar op de markt. PSA zegt dat de aandrijflijnen ook voor de personenversies van de bestelwagens beschikbaar komen. Toyota liet eerder weten dat zijn Proace, een afgeleide van de PSA modellen, volgend jaar een elektrische aandrijflijn krijgt. Toen was er echter nog niets bekend over het accupakket en de actieradius. +++

+++ RENAULT en Waymo onderzoeken samen met de autoriteiten in Parijs of er een route opgezet kan worden tussen vliegveld Charles de Gaulle en het zakendistrict La Défense waar autonome voertuigen hun gang kunnen gaan. Het project is onderdeel van de deal die Renault en alliantiepartner Nissan eerder sloten met Waymo om samen te werken op het gebied van autonome voertuigen in Frankrijk en Japan. De Franse route is specifiek geselecteerd met het oog op de Olympische Spelen die in 2024 in Parijs plaatsvinden. Het doel is om dan een nieuwe manier van vervoer aan te bieden. Door de regio Parijs wordt er €100 miljoen geïnvesteerd in verschillende projecten die een autonome vervoersinfrastructuur moeten ontwikkelen. “Frankrijk is wereldleider op het gebied van vervoersoplossingen en wij kijken ernaar uit om met Parijs en Renault als onze partners om Waymo Driver in te zetten op de zakenroute van Charles de Gaulle naar La Défense”, zo laat Adam Frost van Waymo in een verklaring weten. Dergelijke projecten, met specifieke routes en voor een specifiek doel, zullen naar verwachting vaker als proefproject worden gebruikt voor autonome vervoersdiensten omdat die een goede mix bieden van vraag, regelgeving en steun vanuit overheden en andere partners. +++

+++ De RENAULT ESPACE is één van de laatste overlevenden in het MPV segment. Het SUV offensief heeft aldaar al veel slachtoffers gemaakt. Maar Renault bereidt een facelift voor waarmee de verkoopcarrière (of beter: de ‘niet-verkoop’ carrière) nog een paar jaar verlengd moet worden. In het kader van de cosmetische correcties zullen zowel de voorgevel als de bips van de Espace worden strakgetrokken. Technisch nieuws is er ook, want er wordt gewerkt aan een stekker hybride versie. Die krijgt een 2,0 liter motor als basisunit. Mogelijk gaat alliantiepartner Nissan deze aandrijflijn gebruiken voor de nieuwe X-Trail. Renault zal volgens de geruchten op de volgende editie van de autosalon van Genève (maart 2020) de vernieuwde Espace onthullen. +++

+++ Het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft TESLA aan een lijst van goedgekeurde autofabrikanten toegevoegd. Dit betekent dat de automaker nu in China mag gaan produceren. Het bedrijf van Elon Musk is momenteel bezig een fabriek ter waarde van $2 miljard te bouwen in Sjanghai, wat de eerste overzeese autofabriek van het merk zou zijn. Dat China de fabriek groen licht geeft, is exemplarisch voor het beleid van Peking om de automarkt langzaam voor buitenlandse bedrijven open te stellen. +++

+++ ZELF RIJDENDE AUTO’S zullen de auto-industrie helemaal op zijn kop zetten. Dat voorspelt topman Harold Goddijn van TomTom in een interview. “De omslag is al bezig. Er zijn nu al deels autonome auto’s met onze kaarten op de weg en uiteindelijk zal deze transitie de auto-industrie volledig veranderen”. Voor TomTom betekent die toekomst dat er volop wordt ingezet op locatietechnologie: “Daarmee richten we ons niet alleen op autofabrikanten, maar ook op softwareontwikkelaars. Daarbij spelen we op 2 niveaus: aan de ene kant maken we de meer traditionele, infomedia systemen, aan de andere kant de kaarten voor de zelfrijdende auto”. +++

 

Reageren is niet mogelijk.