Prijs vergelijking Polestar 2

0

De definitieve Nederlandse prijs van de Polestar 2 is bekend. De in China gebouwde elektrische middenklasser komt in juni 2020 naar Nederland. Bestellen is nu al mogelijk.

De Polestar 2 wordt een directe concurrent van de Tesla Model 3, ondanks dat de carrosserievorm niet identiek is: de eerste is een liftback en de tweede een sedan. Maar zij hebben beide een schuine achterzijde, een lage bouw en zijn globaal even groot. De belangrijkste overeenkomst is evenwel de volledig elektrische aandrijving. Dit betekent dat de Polestar 2 op dezelfde fiscale voordelen kan rekenen als de Tesla Model 3.

De prijzen van de Polestar 2 beginnen in Nederland bij 59.800 euro. Dat bedrag is inclusief 3 jaar onderhoud. De Polestar 2 is uitgerust met een 78 kWh batterij, waarmee een actieradius van 500 kilometer haalbaar moet zijn, en een 408 pk / 660 Nm sterke aandrijflijn. De sprint naar 100 km/u neemt minder dan 5 seconden in beslag. De actieradius komt uit op 500 kilometer (WLTP). De prijs van 59.800 euro geldt overigens voor de Launch Edition die 1 jaar lang wordt gebouwd. Daarna volgt een goedkopere versie. Reken voor die uitvoering op ongeveer 40.000 euro. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 Standard Plus komt met zijn 75 kWh accuset 409 kilometer ver, maar hij is met een prijs van 49.998 euro fors goedkoper. De Long Range AWD uitvoering is vrijwel even duur als de Polestar 2 (namelijk 59.998 euro) maar met 351 pk is deze Model 3 minder krachtig. Zijn actieradius is echter groter, namelijk 560 kilometer.

PolestarTeslaVolkswagenVolvo
2Model 3ID.3XC40 Recharge
Launch EditionLong Range AWD77kWh Style Ececutive
Momentum Pro
59.800 euro59.998 euro± 52.000 euro59.900 euro

Qua opties kunnen klanten 2 pakketten aanvinken. Het Pilot Pack omvat onder andere de Polestar Pilot Assist, adaptieve cruise controle en een 360 graden camera. Het Plus Pack voegt daar een panoramadak en verwarmde ruitenwisserbladen aan toe. Het volledig door Android ontwikkelde multimediasysteem hoeft niet te worden aangevinkt: dat is standaard op de Polestar 2 en stelt de bestuurder in staat om zijn of haar favoriete Google apps makkelijk te gebruiken. Aansluiting van Android telefoons moet ook geen enkel probleem opleveren. De meerprijs van beide genoemde pakketten is nog niet bekendgemaakt. Ook kaal is de Polestar 2 overigens te duur om volgend jaar (volledig) in aanmerking te komen voor een tot 8 procent verlaagde bijtelling. Door de standaard Öhlins instelbare schokdempers zou hij evenwel verrassend sportief moeten rijden.

De Polestar 2 is zoals gezegd een 5-deurs liftback. Het carrosserieontwerp was eigenlijk voor de nieuwe Volvo V40 bedoeld, maar werd bij nader inzien afgekeurd vanwege het te behoudende lijnenspel. Dat verklaart waarom de Polestar 2 enigszins conservatief oogt. Maar in een land waar Volkswagen met haar ingetogen vormgegeven modellen marktleider is, hoeft dat niet perse een probleem te zijn. De Polestar 2 staat op het schaalbare Compact Modular Architecture platform (CMA), dat ontwikkeld is door Volvo en haar Chinese moederbedrijf Geely en dat ook gebruikt wordt voor de XC40. Van dat model verschijnt later deze maand (ook) een volledig elektrische versie. Geely is dus het moederbedrijf van Polestar en Volvo, maar ook van Lotus, Lynk&Co, Proton en de London Electric Vehicle Company.

De productie van de Polestar 2 start begin 2020 en vindt plaats in het Chinese Chengdu. Een exemplaar reserveren is al mogelijk via de website van Polestar. Er dient hiervoor een aanbetaling te worden gedaan van 1.000 euro. De levering in Europa start in juni. De Polestar 2 wordt in eerste instantie in 6 Europese landen verkocht, waaronder Nederland. De andere afzetmarkten zijn België, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en uiteraard Zweden. De Polestar 1 betekende het debuut als zelfstandig automerk van de voormalige Volvo tuner. Dat 2-deurs coupémodel is echter slechts deels elektrisch (want een stekker hybride). Voor de 159.700 euro kostende Polestar 1 werd ook gebruik gemaakt van een afgekeurd Volvo carrosserieontwerp. Pas bij het medio 2021/2022 te introduceren derde model van het merk kunnen zij rekenen op een eigen, volkomen nieuw koetswerkdesign.

 

Negatief verkoopadvies

Vanwege het feit dat de Polestar 2 gebouwd wordt in een agressief opererend land dat democratische waarden niet onderschrijft en lak heeft aan mensenrechten, wordt voor deze personenwagen, net als eerder voor de MG ZS EV, door Autointernationaal.nl een negatief verkoopadvies afgegeven. Wij hebben er als vrijheidlievende Nederlanders er geen enkel belang bij om China (economisch) nog machtiger te maken. Het negatieve verkoopadvies zal ook gelden voor de volgend jaar te introduceren BMW iX3 die in China gebouwd gaat worden. Het is ook van toepassing op de Polestar 1 en de Volvo S90 die eveneens in dit Aziatische land het levenslicht zien. Als u op zoek bent naar een elektrische auto met Zweedse DNA, wacht dan tot de in België te bouwen XC40 Electric leverbaar wordt.

Reageren is niet mogelijk.