Volkswagen T-Cross Sport betrapt

0

Volkswagen investeert de komende jaren zwaar in elektrische auto’s. Na de reeds gepresenteerde ID.3 volgen op zelfde MEB basis nog diverse andere modellen. De kosten gaat daarbij voor de baat uit, dus op korte termijn leveren die elektrische auto’s nog geen geld op. Om toch van een inkomstenbron verzekerd te zijn, zal Volkswagen de komende tijd meer SUV modellen op de markt brengen. Die zijn bewezen margerijk én vinden gretig aftrek.

Volkswagen gaat momenteel haar aanbod in het B segment uitbreiden met een compacte coupéachtige SUV op basis van haar T-Cross. Die is in eerste instantie ontwikkeld voor Zuid-Amerika, maar zal vanaf 2021 ook in Europa verkocht gaan worden. Voor diegenen die een frivolere SUV zoeken dat de nogal hoekige en stijfjes ogende T-Cross heeft Volkswagen reeds de T-Roc, maar die is duurder en onzuiniger. Dit model zal in de toekomst sowieso wat hoger gepositioneerd worden. De toevoeging van een R uitvoering aan het palet is een eerste stap en volgend jaar gaan de orderboeken voor de cabrioletversie open.

De T-Cross straalt in zijn huidige vorm misschien wat weinig emotie uit. Met een coupéversie kan Volkswagen een andere doelgroep aanspreken die graag een wat vlotter gelijnde SUV willen, maar tegelijkertijd helemaal happy zijn met een 95 pk motor of met een startprijs van 23 mille. Want de nieuwe variatie op het T-Cross thema belooft niet veel duurder te worden. Als er überhaupt al sprake is van een meerprijs, want de coupéversie is zoals gezegd primair ontwikkeld voor Zuid Amerika en daar moet de autoconsument (nog) meer dubbeltjes omdraaien dan bij ons.

Volkswagen heeft overigens geen plannen voor een coupéversie van de Tiguan. Dochter Audi gaat inspelen op de vraag naar een dergelijke SUV van C segment formaat met de Q3 Sportback. In de toekomst zal al te veel overlap tussen de modellen van de diverse merken van de Volkswagen voorkomen gaan worden. Doel is om zo meer rendement te halen uit elke geïnvesteerde euro. Volkswagen zal de voor de Europese markt bestemde exemplaren van de T-Cross Coupé overigens niet uit Brazilië halen (daar heeft het bedrijf sinds de Fox slechte ervaringen mee), maar in Spanje gaan bouwen op dezelfde productielijn als de Polo. Dat model lijkt verkooptechnisch maar kort te pieken, waarschijnlijk omdat hatchback verkopen in Europa een verzadigingspunt hebben bereikt. Reden te meer om het nu over de SUV boeg te gooien.

Zowel de T-Cross als de Polo maken gebruik van het MQB A0 platform, dus de benodigde investeringen om productie van een coupéachtige SUV voor het B segment mogelijk te maken, vallen mee. Theoretisch zou Volkswagen de nieuwe carrosserievariant ook in GTI uitvoering kunnen aanbieden met de 200 pk sterke 2.0 TSI motor. Die wordt momenteel reeds in de gelijknamige uitvoering van de Polo gemonteerd. In Spanje zal overigens nog een tweede coupéachtige SUV voor het B segment het levenslicht gaan zien. Renault heeft namelijk ook plannen voor een dergelijke auto. Die zal worden gebaseerd op de nieuwe Captur. Overigens is het nog niet 100 procent zeker dat Volkswagen haar nieuweling T-Cross Coupé gaat noemen. Een andere naam die in de wandelgangen circuleert is T-Sport. De verkoop start zoals gezegd in 2021, maar wellicht debuteert het model volgend jaar oktober al op de autosalon van Parijs. Frankrijk is namelijk een typisch ‘B segment auto’ land.

Reageren is niet mogelijk.