Waarom Clotilde Delbos vooral puin mag gaan ruimen bij Renault

0

Clotilde Delbos, de voormalige financieel directeur van Renault, neemt de leiding over bij de autofabrikant en vervangt Thierry Bolloré. Zij is het eerste nieuwe gezicht van het bedrijf. Hier kan jij een schets van haar carrière en biografie lezen.

Delbos was tot nu toe financieel directeur van Renault. 6 jaar nadat Mary Barra plaatsnam achter het stuur bij General Motors wordt de Française de tweede vrouw die de leiding overneemt bij een grote autofabrikant. Op 52-jarige leeftijd trad Delbos in 2012 toe tot de het directieteam van de Renault Groep. Na een financiële studie begon haar carrière bij de accountancy reuzen King Bearings en Price Waterhouse in Californië, en vervolgens in Frankrijk. In 1992 trad zij toe tot de Péchiney Groep. Deze grote aluminiumproducent is dan, net als Renault, een genationaliseerd bedrijf. Delbos bekleedt daar verschillende functies voordat zij vestigingsdirecteur wordt. Daar ontmoet zij Jean-Dominique Sénard, de huidige voorzitter van de Raad van Bestuur van de Renault Groep. Vervolgens wordt zij financieel directeur van Péchiney, dat op zal gaan in Constelliom. Delbos wordt vervolgens assistent financieel directeur van deze gigant in Amsterdam, de stad waar ook het hoofdkantoor van de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi is gevestigd.

Enkele maanden na haar overstap naar Renault, wordt zij aldaar geconfronteerd met een (vermeende) spionageaffaire door China. Omdat de bescherming van bedrijfsgeheimen niet op orde was, leidt dit tot het vertrek van Patrick Pélata, de toenmalige financieel directeur van de autofabrikant. Op 25 april 2016 wordt Delbos benoemd tot Chief Financial Officer van Renault en president van de RCI bank, de financiële tak van het in Billancourt gevestigde bedrijf. Door nu een interne directeur-generaal aan te stellen, probeert de Raad van Bestuur de interne onrust als gevolg van het plotselinge vertrek van Thierry Bolloré te beperken. Delbos is inmiddels gewend aan het feit dat de alliantie een aanpak met fluwelen handschoenen vergt en moet nu de gespannen relatie met Nissan gaan herstellen. Deze partner zelf heeft grote reorganisaties ondergaan na de arrestatie van Carlos Ghosn. Dat Delbos een financiële achtergrond heeft, komt goed uit omdat de automarkt de komende jaren zeer waarschijnlijk gaat krimpen en saneringen onvermijdelijk zijn. Zij is op interim basis aangesteld. Er is een wervingsbureau aangesteld om de definitieve opvolger voor Bolloré te vinden. Maar Senard erkend dat het ongewis is of er snel een juiste kandidaat gevonden kan worden. Dat vergroot de kansen voor Delbos om Renault ook op de lange termijn te gaan leiden.

Het eerste wat Delbos sinds haar aanstelling als hoogste baas van Renault gedaan heeft, is het verlagen van de verkoopdoelstellingen voor dit jaar. Dat leidde tot een schok op de beurs, maar de nieuwe cheffin neemt liever nu het verlies zodat zij met een schone lei kan beginnen. Aanleding voor de verlaging van de bedrijfsdoelstellingen en de winstwaarschuwing is een verwachte omzetdaling van 3 à 4 procent in 2019 en een krimp van de operationele marge met een volle procentpunt naar 5 procent. Tijdens een persconferentie voor beleggers waarschuwde Delbos voor “een moeilijk vierde kwartaal” omdat diverse markten “zwakker dan verwacht” zijn. In het derde kwartaal, en dan met name in de maanden juli en augustus, heeft Renault teleurstellende resultaten geboekt. De marktlancering van de vijfde generatie is namelijk vertraagd door “technische problemen”. Kinderziektes dus.

Komt alle onheil van boven? Bij Renault denken ze inmiddels van wel.

 

Delbos heeft weliswaar een functie met prestige gekregen, maar ook een hondenbaan. Dat haar nieuwe baan geen kinderspel is, weet zij. Delbos werkte sinds 2016 bij de Franse trots nauw samen met Carlos Ghosn en Thierry Bolloré. Met die 2 bazen liep het niet goed af. Ghosn was jarenlang het onaantastbare boegbeeld van de wereldwijde alliantie van Renault en Nissan. Tot hij in november vorig jaar in Japan werd gearresteerd op verdenking van grootschalige belastingontduiking en fraude. Daar wacht hij zijn proces af. Ghosn werd opgevolgd door zijn tweede man, Bolloré. Die kon ruim een week geleden zijn telefoon en leasewagen inleveren. Bolloré liet journalisten optekenen dat zijn gedwongen vertrek het gevolg was van een coup. “De brutaliteit en het onverwachte karakter van wat er nu gebeurt is, is verbluffend”, zo voegde hij er aan toe. Bolloré heeft het nog geen jaar als topman van Renault volgehouden.

Analisten zijn verdeeld over welke maatregelen nodig zijn om Renault weer op de rails te krijgen. “Renault moet bezittingen, zoals haar aandelen Nissan, verkopen”, luidt het advies van Philippe Houchois. Deze voor Jefferies werkzame analist verwacht bovendien dat er in het dividend gesneden gaat worden en maakt zich zorgen over de zwakke kasstroom. Volgens Arndt Ellinghorst van Evercore ISI onderschrijft dat de druk op Renault is toegenomen om haar belang in Nissan te verkopen. Pierre-Yves Quemener van MainFirst zegt heel hard zijn best te doen om een concreet herstelplan voor Renault te verzinnen, maar dat lukt hem vooralsnog niet.

Reageren is niet mogelijk.