Audi e-Tron Sportback is een elektrische SUV Coupé

0

De volledig elektrische Audi e-Tron is er nu ook als Sportback, oftewel als een SUV met een coupéachtige schuine daklijn. De nieuwe carrosserievariant leent het achterste gedeelte (vanaf de B stijl) van het koetswerk van de A7 Sportback, want de ontwerpers kwamen er achter dat die naadloos bleek te passen op het e-Tron onderstel. Ook de achterlichten en de bumpers zijn hetzelfde. Onder de coupévormige carrosserie (met dezelfde buitenafmetingen als de A7 Sportback) zit de bekende aandrijftechnologie.

De Audi e-Tron Sportback beleeft zijn publieksdebuut op de Los Angeles Auto Show. Herkenbare e-Tron kenmerken zijn de Singleframe grille in platinagrijs, de markante dorpels en specifieke dagverlichting signatuur. De S-line uitvoering oogt (nog) sportiever, onder meer dankzij 20 inch lichtmetalen velgen, een eigen bumperdesign en in kleur uitgevoerde carrosserie-elementen.

Op de E-tron Sportback (lengte x breedte x hoogte x wielbasis = 4,90 x 1,94 x 1,62 x 2,93 meter) debuteren digitale matrix LED koplampen. Deze maken gebruik van een chip met 1 miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen. Het resultaat is volgens Audi verlichting in hoge resolutie die letterlijk meebeweegt met de auto. Ook zijn functies als rijbaan / oriëntatie / markeer verlichting hiermee zeer precies aan te sturen. Daarbij maakt het matrix LED systeem animaties op muren of de ondergrond mogelijk, al dan niet voorzien van welkomstberichten.

Een niet onaardige gimmick, maar de werkelijke waarde van de nieuwe koplamptechniek zit hem er in dat het wegdek er doelgericht fel mee verlicht kan worden zonder dat tegenliggers verblind worden. Ook kunnen instructies van het navigatie systeem op het asfalt voor de Audi geprojecteerd worden, evenals referentiepunten voor de ideale lijn tussen obstakels en de afstand tot voorgangers.

De coupéachtige daklijn zorgt niet alleen voor een slanker silhouet, want de schuine daklijn vermindert de luchtweerstand coëfficiënt naar een knappe Cw-waarde van 0,25 bij de S-line uitvoering met de optionele, innovatieve digitale buitenspiegels. Ook de variabele luchtinlaten, de ‘aero’ velgen en de vlakke wagenbodem dragen bij aan de gunstigere stroomlijn, die hebben geresulteerd in een 10 kilometer grotere actieradius. Adaptieve luchtvering is standaard. Via het zogeheten Audi Drive Select systeem kan gekozen worden uit 7 rij modi. Het onderstel ligt bij hoge snelheden 7,6 centimeter lager dan in de hoogste stand.

Keerzijde van de Sportback medaille is minder hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank en een kleinere kofferbak. Het gaat om een verlies van respectievelijk 20 millimeter en 70 liter. Maar wanneer de achterbank leuning wordt platgelegd, kan er altijd nog voor 1.655 liter aan bagage worden meegenomen. Met de rugleuning omhoog bedraagt de stouw capaciteit 615 liter. In de gewone e-Tron past 660 liter. De achterklep heeft een elektrische bediening. Net als bij de gewone e-Tron bevindt het accupakket zich onder de vloer.

De zogeheten Audi Virtual Cockpit (een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium) is standaard, evenals 2 naar de bestuurder gerichte displays met aanraakfunctie. Voor extra bedieningsgemak kan gebruik worden gemaakt van akoestische en haptische feedback. Als optie is een Head-up display leverbaar. Standaard beschikt de e-Tron Sportback over het MMI Navigatie Plus systeem en DAB+ digitale radio. Een Wifi hotspot is ook inbegrepen. Het navigatiesysteem (ook met Google Earth) berekent routes in de auto zelf en via internet.

Hiermee wordt de verkeerssituatie continu in kaart gebracht en kan de installatie slimme (file vermijdende) routesuggesties geven. Car-to-X diensten helpen de bestuurder onder meer bij het vinden van een beschikbare parkeerplaats. Ook verkeerslichtinformatie is met deze voorziening mogelijk. Het navigatiesysteem, dat bij de gewone e-Tron elk kwartaal de lijst van snelle laadstations actualiseert, doet dat bij de Sportback versie dagelijks. Via de ‘myAudi’ app zijn telefoons met de e-Tron Sportback te verbinden. Het laadproces kan dan op afstand aangestuurd worden. Functies als het voorverwarmen of -koelen van het interieur zijn met de app eveneens mogelijk. Optioneel is de Audi Connect Key leverbaar. Met een Android telefoon zijn dan de deuren te openen en kan de motor worden gestart.

De e-Tron Sportback beschikt over een verbeterde versie van de aandrijflijn die in de normale carrosserie variant debuteerde. Zo wordt de vooras bij uitrollen volledig ontkoppeld en zijn de 2 waterpompen van het koelsysteem vervangen door een enkel exemplaar. De e-Tron Sportback wordt leverbaar in 2 uitvoeringen. De instapversie heeft als typeaanduiding ’50 Quattro’ en beschikt over een batterijcapaciteit van 71 kWh en een rij bereik volgens WLTP meetnorm van 347 kilometer. Zijn 2 elektromotoren (elke as beschikt over een eigen exemplaar) ontwikkelen een piekvermogen en een maximumkoppel van respectievelijk 313 pk en 540 Nm. Dat volstaat om in 6,8 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. De topsnelheid is begrensd op 190 km/u..

De tweede versie van de e-Tron Sportback heet ’55 Quattro’ en beschikt over een krachtiger accupakket met een capaciteit van 95 kWh. Dat is goed voor een actieradius van 446 kilometer. Het rij bereik is dus bijna 100 kilometer groter, ondanks dat de 55 Quattro uitvoering 120 kilo zwaarder is. In Boost modus (kwestie van de transmissie pook in S stand zetten) zijn de elektromotoren maximaal 408 pk en 664 Nm sterk, wat volstaat om dit 2,5 ton wegende gevaarte in 5,7 seconden naar een snelheid van 100 km/u te brengen. Deze Audi stoomt dan vervolgens emissieloos door tot 200 km/u. Zonder Boost modus zijn de motorspecificaties 360 pk en 561 Nm. Dan is er 6,6 seconden nodig voor de acceleratieklus. Snel laden kan bij de ’50 Quattro’ uitvoering van de e-Tron Sportback met 120 kW en bij de ’55’ versie met 150 kW. In beide gevallen volstaat een half uur voor opladen tot 80 procent van de maximale accucapaciteit. De batterijen set van beide e-Tron Sportback is geavanceerder dan bij de reguliere carrosserievariant, waardoor zij voor 91 procent effectief gebruikt kunnen worden. Voorheen was dit 88 procent. De energie die vrijkomt bij het afremmen helpt bij het optimaliseren van de actieradius. Aangepaste remschoenen laten in ruststand meer ruimte tussen voering en schijf. Ook zijn ze voorzien van sterkere veren.

“Voor ultiem laadgemak en zorgeloos elektrisch rijden wordt de e-Tron Sportback in Nederland standaard geleverd met Audi e-Care”, zo meldt de importeur. De e-Tron Sportback kan nu reeds worden gereserveerd, maar voor de eerste leveringen is het evenwel wachten tot de lente van 2020. Audi biedt de nieuwe carrosserievariant bij zijn marktdebuut ook als in Plasma Blue gespoten Edition One aan. Net zoals de gewone e-Tron rolt de Sportback uitvoering in Vorst bij Brussel van de productielijn. De eerste voor verkoop bestemde exemplaren zullen daar begin volgend jaar het levenslicht zien. Midden volgend jaar krijgt de gewone e-Tron een technische update met alle kenmerken van de Sportback variant.

Reageren is niet mogelijk.