Audi kampt met overcapaciteit en snijdt in autoproductie

0

Audi schrapt met ingang van april 2020 de nachtploeg in haar fabriek in Neckarsulm wegens forse overcapaciteit. Aanleiding zijn de marktomstandigheden.

In de hoofdfabriek van Audi, die 17.000 werknemers heeft, worden de modellen A4/A5, A6/A7, A8 (foto) en de R8 gebouwd. De vraag naar dit soort lage personenwagens stagneert. De capaciteit is 300.000 auto’s op jaarbasis, maar in 2018 rolden in Neckarsulm niet meer dan 186.000 exemplaren van de band. Compensatie met bijvoorbeeld de Q5 is niet mogelijk, want dit best verkochte model van Audi ziet sinds de generatiewisseling in Mexico het levenslicht.

Ook de Audi fabriek in Ingolstadt kampt met overcapaciteit. Daar is één van de drie nachtdiensten geschrapt. Voor de afgerond 61.000 werknemers in de 2 Duitse fabrieken van Audi geldt tot 2025 echter een werkgelegenheidsgarantie. Het bedrijf onderhandelt nu met de ondernemingsraad over opties om op een maatschappelijk verantwoorde manier het aantal banen terug te brengen. Het schrappen van de nachtdienst treft, na enkele eerdere inkrimpingen, nu 250 werknemers die elders binnen het bedrijf een baan krijgen of aan de slag kunnen bij de Porsche fabriek in het nabij gelegen Zuffenhausen. Circa 500 tijdelijke arbeidskrachten worden wel naar huis gestuurd.

Audi, dat traditioneel sterk is in het dieselsegment, heeft verhoudingsgewijs veel te lijden onder de nasleep van de dieselcrisis. De affaire zorgde voor imagoschade. Daarnaast had de afdeling waar de motoren ontwikkeld worden zijn handen vol aan het verwijderen van sjoemel software uit het 3.0 TDI blok. Hierdoor was Audi niet op tijd klaar voor de invoering van de nieuwe typegoedkeuring WLTP in september 2018. Dat zorgde ook voor tegenvallende verkoopcijfers. Het aantal registraties van Audi liep over heel 2018 in Europa met 12,4 procent terug. Dit jaar staat het automerk op een negatief verkoopsaldo van 4,9 procent.

“2020 wordt opnieuw een jaar van veel uitdagingen. Daar moeten wij als onderneming op reageren”, aldus een woordvoerder van Audi. Werknemers in Neckarsulm klagen echter al geruime tijd over de slechte staat waarin de fabriek verkeert. Volgens de huidige planning van de Volkswagen Groep duurt het echter tot 2023 voordat Neckarsulm weer echt een nieuw model kan gaan maken. Tot die tijd zijn er geen grote investeringen gepland. Het steekt het personeel in Neckarsulm dat ‘de auto van de toekomst’, de e-Tron, in het Belgische Vorst van de band rolt. Ook de later deze maand te introduceren e-Tron Sportback zal daar gebouwd worden. Het derde elektrische model van Audi, de Q4 e-Tron, zal in Zwickau door moederbedrijf Volkswagen geproduceerd gaan worden.

Audi verkocht in de eerste 10 maanden van dit jaar in ons land 11.431 auto’s. Dat waren er afgerond 1.200 stuks minder dan in dezelfde periode van 2018; een verschil van 9,5 procent. Voor alle modellen die in Neckarsulm van de band rollen, was in Nederland fors minder belangstelling. De enige modellen die positief scoorden, waren de Q3, de Q8 en de e-Tron. De laatste trok in de eerste 10 maanden van dit jaar 897 kopers en was daarmee populairder dan de A6/A7, waarvan de verkoopteller bleef steken op 839 stuks. Maar het personeel van de fabriek in Neckarsulm is dus niet betrokken bij de bouw van de elektrische cross-over.

 

Terugroepactie

Ondertussen blijft het dieselschandaal bij Audi door etteren. De Volkswagen dochter is daardoor genoodzaakt om 120.000 auto’s met TDI motor terug te roepen (om hoeveel auto’s het in Nederland gaat, is nog niet bekend). Het betreft exemplaren van de A4, A6 en A7 Sportback met de 2.7 en 3.0 V6 turbodiesel onder de kap die in de jaren 2004 tot en met 2009 zijn geproduceerd. Het vermoeden is dat in deze motoren sjoemel software zit.

Audi roept via zijn website klanten die een dergelijke auto hebben op om zich bij de dealer te melden. In de motor zit zoals gezegd vermoedelijk software die instanties die de emissie van stikstof maten om de tuin moest leiden. Zodoende zouden de TDI blokken meer vervuilen in de praktijk dan in certificatietests destijds naar voren is gekomen. Bij onze oosterburen gaat het om 40.000 exemplaren. Op bevel van Duitse keuringsinstanties moet Audi de software nu gaan uitschakelen.

Audi kreeg vorig jaar 800 miljoen euro boete voor haar rol in het fraudeschandaal. Toenmalig topman Rupert Stadler belandde in 2018 in de gevangenis op verdenking van fraude met dieselsoftware en het manipuleren (lees: onder druk zetten) van werknemers om over de affaire te zwijgen. Hij is inmiddels ontslagen. Zijn baas van het overkoepelende Volkswagen concern, Martin Winterkorn, gaat echter vooralsnog vrijuit.

 

Hoop doet leven

De opvolger van Stadler, de Nederlander Bram Schot, is een modellenoffensief gestart om de verkopen een boost te kunnen geven. Audi geeft op de later deze maand te houden autotentoonstelling van Los Angeles een vervolg aan de elektrische e-Tron met een Sportback variant. Dit 4,90 meter lange model heeft een coupéachtige daklijn. De e-Tron Sportback is standaard voorzien van Digital Matrix koplampen; een primeur voor een productieauto (zie foto). Die kunnen de weg vóór de auto met een ongekende precisie verlichten dankzij om en nabij een miljoen micro spiegels. De Sportback variant deelt zijn aandrijflijn met de gewone e-Tron en gaat zoals gezegd in dezelfde fabriek in het Belgische Vorst gebouwd worden. De onthulling vindt plaats 19 november.

Ouderwets vervuilend is de tweede SUV Coupé van Audi die in Los Angeles debuteert: de RS Q8. Dit sportieve topmodel van de modelreeks is voorzien van een dubbel geblazen V8 motor met milde hybride techniek gebaseerd op een 48 Volt boordnet. Met het zogeheten BAS systeem (Belt Alternator Starter) kan de RS Q8 tot 16 pk aan vermogen terugwinnen en opslaan in zijn lithium/ion batterij. Daarmee kan de Audi tot 40 seconden lang ‘zeilen’ met de motor uitgeschakeld bij snelheden tussen 55 en 160 km/u. Onder deellast en bij lage toerentallen heeft de RS Q8 nog een extra troef om de efficiency verder te verbeteren: cilinderuitschakeling. Toch zorgen beide technische ingrepen in vergelijking met een conventioneel aangedreven, vergelijkbaar BMW model niet voor een significant verbruik.

 

Reageren is niet mogelijk.