Beter laat dan nooit: Lexus gaat volledig elektrisch met de UX 300e

0

Lexus lanceert na lang wikken en wegen haar eerste volledig elektrische uit. Het betreft een emissievrije versie van zijn compacte cross-over model UX. Het premium merk van Toyota belooft een rij bereik van 400 kilometer.

Op het vlak van hybride technologie heeft Lexus altijd voorgelopen, maar daarmee werd het premium merk samen met moederbedrijf Toyota ook slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong. De Japanners waren (of eigenlijk: zijn) zó tevreden over de stekkerloze vorm van elektrische assistentie, dat men de meerwaarde niet zag van een auto zonder verbrandingsmotor. Maar steeds minder landen, met China voorop, hebben een boodschap aan de visie van Lexus en Toyota. Daarom wordt nu alsnog een volledig elektrisch model geïntroduceerd. Die debuteert op de autotentoonstelling van Guangzhou en heet UX 300e.

De volledig emissievrije versie van de compacte, voorwiel aangedreven cross-over beschikt over een in de bodem (dus tussen de voor en achter as) ondergebrachte lithium/ion batterijen set met een capaciteit van 54,3 kWh. Die zorgt voor een rij bereik van 400 kilometer (gemeten volgens de weinig nauwkeurige NEDC norm; de actieradius op basis van de WLTP meting zal circa 350 kilometer zijn) en voedt een 204 pk / 300 Nm sterke elektromotor. Snel laden is mogelijk met 50 kW. Dat is een vrij beperkt vermogen, want vandaag de dag is 100 kW de norm. De interne lader trekt maximaal 6,6 kW, hetgeen doet vermoeden dat hij enkel 1-fase kan laden. Dit betekent dat de accu pas na 7 uur weer vol is.

Om de stilte in het interieur te bevorderen, zorgt Lexus voor extra geluidsisolatie. De UX 300e beschikt daarnaast over een vlakke bodemplaat en aerodynamisch efficiënte velgen. Net als de hybride versie van de compacte cross-over staat ook deze 300e uitvoering op het GA-C platform dat van zichzelf al een laag zwaartepunt heeft en daarmee voor goede rijeigenschappen zorgt. De elektrische variant heeft dankzij het batterijpakket in de vloer volgens Lexus een nóg grotere carrosseriestijfheid en een nóg kleinere neiging tot overhellen in bochten.

Maar de UX 300e weegt liefst 1.900 kilo en dat zal de bestuurder zeker merken. Uiterlijke verschillen met de hybride versie (250h) zijn gering. Om toch duidelijk te maken dat het hier om de volledig elektrische versie van de UX gaat, heeft Lexus de hybride emblemen op de achterportieren vervangen door het woord ‘Electric’. Wat de toevoeging van die batterij doet met het nu al lachwekkend kleine ruimteaanbod, is nog niet bekend.

Meer details geeft hybride specialist Lexus nog niet vrij, behalve dat de UX 300e halverwege 2020 bij ons op de markt komt. Hij gaat dan de 250h gezelschap houden. De aandrijflijn van de UX 300e gaat moederbedrijf Toyota gebruiken voor een elektrische versie van de C-HR. Daarvoor bestaan bij ons nog geen concrete verkoopplannen. Toyota zal haar mondiale elektrische offensief pas starten zodra een batterijtype met vaste elektrolyt productie klaar is. Dat zal vermoedelijk nog zeker 5 jaar zal duren. Daarnaast blijven de Japanners geloven in een groter verkooppotentieel voor auto’s die op waterstof rijden.

Heb jij interesse in deze Lexus met een stekker? Jij kan je voor deze UX 300e, die herkenbaar is aan de grille met een iets ander patroon, nu al melden bij de dealer of op de website van het premium automerk. Op de Tokyo Motorshow, die vorige maand plaatsvond, presenteerde Lexus overigens nog de LF-30 Electrified Concept: een expressief conceptmodel met een accucapaciteit van 110 kWh en een vermogen van 544 pk. Maar dat ontwerp is nog lang niet productie klaar.

 

Reageren is niet mogelijk.