In detail: de Ford Mach E

0

Eigenlijk zou Ford pas op 18 november aanstaande de details bekendmaken over de nieuwe Mustang Mach-E, maar informatie en een groot aantal foto’s is voortijdig op het internet beland. Ford gaat haar elektrische cross-over zowel in vierwiel aangedreven vorm als met louter achterwiel aandrijving leveren.

De instapuitvoering van de Mach E, Select genaamd, gaat op de Amerikaanse thuismarkt van Ford minimaal 43.895 dollar kosten. Met deze prijsstelling wordt de elektrische cross-over een directe concurrent van de Tesla Model 3 en Model Y. Ook de Polestar 2 kan zijn borst nat maken. Althans, voor wat betreft potentiële klanten die kunnen leven met een minder groot rij bereik. De instapuitvoering van de Mach E komt op een volle acculading namelijk niet verder dan 370 kilometer. Ook de sprinttijd is minder imposant: 6,7 seconden. De Mach E heeft standaard 18 inch wielen en achterwielaandrijving, maar is er ook in AWD vorm. In beide gevallen is de elektromotor 256 pk sterk. Het maximum koppel verschilt wel: 415 Nm voor de Mach E Select RWD en 581 Nm voor de vierwiel aangedreven versie. Dankzij de extra tractie tikt deze uitvoering 1 seconde eerder de 100 km/u aan. Keerzijde van de medaille is dat Mach E Select AWD op een volle acculading iets minder ver komt en al na 338 kilometer aan de stekker moet.

Een trede hoger staat de California Route 1 uitvoering. Die wordt alleen geleverd met achterwielaandrijving en de zogeheten Extended Range batterij. Daarmee kan de Mach E maximaal 483 kilometer rijden op een volle acculading. Zijn elektromotor is goed voor 284 pk en 425 Nm; een verschil van 30 pk en 10 Nm met de Select uitvoering. Dat resulteert in een iets kortere sprinttijd (6,3 seconden). De Mach E California Route 1 is herkenbaar aan de “magnetic painted with sparkle silver” lichtmetalen velgen met “black aero cover”. Hij kan in 10 minuten tijd ongeveer 75 kilometer bijladen.

Ford gaat de Mach E ook leveren in Premium uitvoering. De klant heeft hierbij de keuze uit achterwielaandrijving of tractie rondom, en uit de ‘Standard Range’ en ‘Extended Range’ batterij. De specificaties zijn identiek aan die van de hierboven genoemde uitvoeringen, met als verschil dat de Mach E Premium AWD met ER batterij krachtiger is dan de rest: 337 pk en 581 Nm. Accelereren naar 100 km/u lukt hiermee binnen 6 seconden. Als actieradius geeft Ford 434 km op. Deze versie is herkenbaar aan de iets grotere aluminium velgen: 19 inch in glanzend zwart. De 59.900 dollar kostende First Edition uitvoering, die op de foto’s te zien is, heeft identieke specificaties.

Sportief topmodel van de Mach E reeks is de 60.500 dollar kostende GT. Ford meldt over deze uitvoering dat deze alleen met vierwielaandrijving te bestellen zal zijn. De autofabrikant noemt een bereik van 378 kilometer en claimt dat de Mach E GT in minder dan 3 seconden op 100 km/u zit. De velgmaat is 20 inch en voor minder luchtweerstand zijn de wielen voorzien van een aërodynamische cover.

De Mach E gaat prijstechnisch dus concurreren met de Tesla Model 3 & Model Y en de Polestar 2 maar doet qua formaat en carrosserievorm aan de Jaguar I-Pace denken. Toch is de cross-over direct herkenbaar als een Ford, niet in de laatste plaats vanwege de badge met daarop het bekende Mustang paard. Dit logo bevindt zich op een dichte grille die in dezelfde kleur als de carrosserie is gespoten. De achterlichten bestaan uit opvallende losse units en zijn daarmee ook een dikke knipoog naar de Mustang. De Mach E is al met al een gespierde, gedrongen verschijning waarop Ford trots kan zijn. Er zijn overigens geen zichtbare deurgrepen, dus het is nog even wachten op informatie over hoe men in dient te stappen.

Binnenin zien wij een duidelijk door Tesla geïnspireerd, vrij leeg dashboard met een gigantisch centraal scherm. Daarin heeft Ford een fysieke draaiknop opgenomen. Een smaller scherm achter het stuur doet dienst als instrumentarium. Het Mustang gehalte van het dashboard is dus nihil, maar velen zullen dat een pluspunt vinden aangezien de boordplank van de sportwagen erg druk is en matig afgewerkt.

Volgende week zal Ford de Mach-E officieel voorstellen. Dan zullen ook de Europese specificaties bekend worden gemaakt (de hierboven genoemde actieradius data zijn zogeheten EPA cijfers; volgens de WLTP meetmethode zal de elektrische cross-over een stuk verder kunnen komen op een volle acculading), evenals de Nederlandse releasedatum.

Reageren is niet mogelijk.