In detail: de McLaren Elva

0

McLaren introduceert de Elva: een supersportwagen zonder dak zijramen of voorruit en met slechts minimalistische portieren. Deze Brit is dus niet voor softies bestemd. Precies 399 wereldburgers zullen vanaf volgend jaar in de McLaren Elva kunnen ervaren hoe het is om de wind direct in het gezicht te voelen, al beschikt de nieuwe supersportwagen ook over techniek om dat te omzeilen.

De Elva is puurder dan puur, net zoals de Ferrari SP1 en SP2 dat ook zijn. Mercedes-Benz ging met de SLR Stirling Moss 10 jaar geleden McLaren al voor. Natuurlijk kan men de bloedlijn van dit soort dak en raam loze supersportwagens verder doorgetrokken worden, niet in de laatste plaats omdat men vroeger niet anders gewend was dan met de wind direct in het gezicht te rijden of te racen. McLaren maakt voor haar Elva een vergelijking met de gelijknamige klantenracewagens uit de jaren zestig, zoals Ferrari dat deed met haar Barchetta modellen en Mercedes-Benz met de 300 SLR een decennium eerder. Pikant: de Duitsers lieten hun SLR Stirling Moss in 2009 door McLaren bouwen.

McLaren zegt dat de Elva een straatlegale sportwagen is. De wel heel extreme roadster maakt deel uit van de nu al legendarische zogeheten Ultimate Series. Die modelreeks omvat de crème de la crème van McLaren, zijnde de Senna, de Speedtail en de P1. Met de Elva ‘viert’ McLaren het design van haar revolutionaire racewagens uit de jaren zestig, destijds ontworpen door Bruce McLaren. De modelnaam komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Wie zijn klassiekers kent, weet dat McLaren toen furore maakte met de Elva, een afgeleide van de Groep 7 racewagens. Om een dergelijke welluidende historische naam uit de mottenballen te halen, moet je met serieus geschut komen. En daar lijkt McLaren nu voor gezorgd te hebben.

De technische basis van de Elva wordt gevormd door een koolstofvezel frame die sinds kort door de Engelse autofabrikant zelf wordt vervaardigd. Daarop bevestigt McLaren carrosseriedelen van koolstofvezel. Voor de rest lijkt de Elva te bestaan uit 4 wielen, 2 zitplaatsen en een motor, maar daarmee worden de Engelsen te kort gedaan. Onder de lang gestrekte neus lopen luchtkanalen, die afhankelijk van de snelheid rijwind doorlaten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van ‘actieve’ kleppen in de neus. Nadat die zijn geopend, wordt de lucht vóór de volledig open cabine naar boven geleid, waardoor een virtueel raam ontstaat. Een maximaal 15 cm uitschuifbaar paneel voor het dashboard zorgt voor extra geleiding, zodat de rijwind over de cockpit wordt gestuurd. Dit zogeheten Active Air Management systeem is louter op hogere snelheid actief, mits de bestuurder het niet uitschakelt. Bij lage snelheid zit hij samen met een eventuele passagier altijd in de rijwind.

Anders dus bij bovengenoemde Ferrari en Mercedes-Benz modellen, bevindt de motor zich niet voorin, maar is de krachtbron bij de Elva conform de merktraditie van McLaren centraal in het chassis gemonteerd, achter 2 lichtgewicht stoelen. Het betreft de bekende, dubbel geblazen V8 met ‘dry sump’ smering in 4,0 liter vorm. Het blok levert 815 pk en 800 Nm. Deze specificaties zijn identiek aan die van de Senna. De V8 motor drijft de achterwielen aan via een 7-traps automaat met Launch Control functie. Doordat de Elva minder weegt (het is dankzij de nieuwste technologie zelfs de lichtste straatauto van McLaren ooit; ook het carbon chassis, de carbon stoelen en de carbon keramische remschijven hebben daar een aandeel in), zet de open 2-zitter volgens de ontwerpers adembenemende prestatiecijfers neer. Sprinten naar 100 km/u doet de Elva in minder dan 3 seconden. De vederlichte supersportwagen is de vierwielige verpersoonlijking van de aloude wijsheid ‘less is more’.

Een titanium uitlaatsysteem met 4 eindstukken zorgt tijdens het accelereren voor een passende klank. Toch kan deze dakloze auto tegen meerprijs worden voorzien van een geluidsinstallatie. Daarvoor maakt McLaren gebruik van speakers dat afkomstig zijn uit de scheepvaart: dergelijke exemplaren zijn namelijk geschikt voor gebruik in de open lucht. Dat de geluidsinstallatie niet standaard is, komt door het meergewicht. Sommige klanten zullen de voorziening daarom kunnen missen als kiespijn. Het achterdeel kan open, want naast de motor bevindt er zich ook bergruimte. McLaren meldt dat daarin plek is voor bijvoorbeeld 2 helmen. Het dragen van dit attribuut is sowieso een aanrader, want hoewel de Elva een virtueel raam heeft, kan de luchtstroom geen steentjes of insecten ‘omleiden’. Die komen dus als kogels op de ogen of tanden af. Uiteraard wordt aërodynamica ook ingezet om de rijeigenschappen te optimaliseren. Een enorme achtervleugel past steeds zijn hoogte en hoek aan, en dient bovendien indien nodig als luchtrem.

Het minimalistische interieur is voorzien van lichtgewicht stoelen. Die zijn niet alleen flinterdun en marginaal bekleed, maar beschikken ook over een kort zitvlak. Een bewuste en praktische keuze van McLaren, want op deze manier kan men eenvoudiger in en uit stappen, zonder dat men op de stoelbekleding hoeft te gaan staan. Optioneel voorziet McLaren de Elva van 6-punts gordels. Eveneens tegen meerprijs beschikbaar is koolstofvezel bekleding van het interieur. McLaren trakteert de kopers standaard op een nieuwe stofsoort, Ultrafabric genaamd. Dat moet de inzittenden stevig vasthouden op de stoel. Het materiaal ademt en bestaat uit 4 synthetische lagen, waardoor het slijtvast en vochtbestendig is.

Bij het ontwerp is er bewust voor gezorgd dat de grenzen tussen het exterieur en de cabine zijn vervaagd. Beide lopen zo veel mogelijk naadloos in elkaar over. De bovenkanten van de portieren vloeien door naar het interieur en de vorm waarmee de carrosserie de inzittenden inkapselt, moet hen, hoe blootgesteld ook aan de elementen, toch een beschut gevoel geven. De bestuurder heeft alle bedieningsorganen voor zich, waarvan de meest essentiële met de handen aan het stuur bediend kunnen worden. Secundaire zaken kunnen via het centrale scherm en bijbehorende bedieningsknop geactiveerd worden. Het gaat daarbij om het navigatiesysteem, de achteruit rij camera, de zogeheten McLaren Track Telemetry en zelfs de airconditioning. Het beeldscherm staat op een koolstofvezel zuil en is naar de bestuurder toe gedraaid.

McLaren heeft haar belangrijkste klanten al eerder laten kennismaken met de Elva. Zij konden de open 2-zitter al in augustus tijdens de Monterey Car Week aanschouwen. Hoewel de prijs toen nog niet bekend was, tekenden de eerste klanten aldaar reeds een koopcontract voor de sportwagen. In Nederland gaat de Elva 1.774.745 euro kosten. Overigens komt er ook een variant mét voorruit. Voor diverse afzetmarkten in de wereld is dat namelijk vereist om in aanmerking te komen voor een straatregistratie. Al moet men zich dan wel afvragen of er straks nog veel indruk gemaakt zal worden bij de Elva club. McLaren gaat zoals gezegd slechts 399 exemplaren van haar nieuwste creatie bouwen. Die degenen die er van overtuigd zijn dat dit een waardige opvolger is van de originele Elva, zullen dus moeten rennen naar de dealer.

Reageren is niet mogelijk.