Jaguar Land Rover wordt uitgehuwelijkt

0

Tata Motors, het moederbedrijf van Jaguar Land Rover heeft zowel BMW als Geely gepolst voor een partnerschap met haar dochterbedrijf. Het is onduidelijk of het Chinese auto conglomeraat open staan voor participatie in het Britse merken duo. BMW heeft aangegeven wel te willen samenwerken met Jaguar Land Rover, maar geen interesse te hebben in een aandelen participatie.

Het Indiase conglomeraat Tata zoekt een partner voor haar Britse dochteronderneming. Ondanks dat BMW noch Geely staan te springen, zouden er wel gesprekken worden gevoerd. Die bevinden zich echter nog in een vroeg stadium. Jaguar Land Rover heeft een partner nodig om haar ontwikkelingskosten, met name investeringen in elektrische aandrijftechnologie, te kunnen delen. Het Britse merken duo heeft de afgelopen tijd te maken gehad met diverse financiële tegenvallers. Eerder dit jaar schreef Tata Motors ruim 4,5 miljard euro af en werden er duizenden banen bij Jaguar Land Rover geschrapt.

Maar BMW en Geely zitten zoals gezegd niet op het vinkentouw klaar om te gaan participeren in Jaguar Land Rover. “Er zijn geen gesprekken geweest met Tata Motors”, zo meldt Geely in een verklaring. BMW weigerde commentaar te geven, net als het Indiase moederbedrijf van Jaguar Land Rover. Volgens Sanford C. Bernstein analist Max Warburton doet Tata Motors er verstandig aan om het Britse merken duo te verkopen aan de autofabrikant uit München.

BMW heeft echter geen interesse. Althans, in tijden van miljardenbezuinigingen en inkrimping van het personeelsbestand is het in eigen land onverkoopbaar als het bedrijf nu de knip zou trekken voor Jaguar Land Rover. Ook omdat BMW nog steeds een financiële kater overgehouden heeft aan de overname, nu ruim 20 jaar geleden van de Rover Groep. Die ‘aanwinst’ werd al snel omgedoopt tot ‘the English patiënt’. BMW zal ook willen afwachten wat de gevolgen zijn van de Brexit. Mocht het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie grote negatieve economische gevolgen hebben voor het land, dan zullen de Duitsers hun handen vol hebben aan het winstgevend houden van Mini en Rolls-Royce.

Dat Tata Motors namens Jaguar Land Rover in München zouden gaan aankloppen, lag voor de hand. De 2 Europese premium autofabrikanten hebben reeds een samenwerkingsverband waarbinnen onder meer ontwikkelingskosten voor elektrificatie en batterijtechnologie worden gedeeld. Ook gaat Jaguar Land Rover gebruik maken van de V8 motor van de Duitsers. Maar BMW lijkt dus geen behoefte te hebben om de banden nauwer aan te halen. Ook Tata Motors heeft moeite met een verkoopscenario omdat zij haar dochter niet geheel van de hand wil doen. Het liefst gaat het Indiase conglomeraat in zee met een partij die akkoord gaat met een minderheidsbelang. Maar dat is voor BMW noch Geely aantrekkelijk omdat zij dan wel gedeeltelijk opdraaien voor eventuele verliezen zonder controle te hebben over de bedrijfsvoering.

Het is niet verwonderlijk dat Tata Motors, voor wie Jaguar Land Rover inmiddels een hoofdpijndossier is, ook in China op zoek is naar een partner. Geely heeft een uiterst gezonde cashpositie en voert een agressieve expansiepolitiek in de autobranche. Het Chinese megabedrijf heeft behalve lokale merken inmiddels ook al London Taxi, Lotus, Volvo, Polestar en Lynk & Co in haar portefeuille. Jaguar Land Rover, dat prima zou passen bij deze merken, kan van haar kant Chinese hulp goed gebruiken, vooral voor bewerking van de automarkt van dit Aziatische land. Afgelopen jaar daalde de verkoop in China sterk, al is er sinds enige maanden wel weer sprake van herstel. Maar of de opleving duurzaam is, is twijfelachtig. De Chinezen lijken (terecht) niet overtuigt van de bouwkwaliteit van de Britse auto’s en van de dealers. Mede dankzij de lokale kennis en het grote showroomnetwerk van Geely gaat Volvo, zoals gezegd een dochterbedrijf, momenteel verkooptechnisch als een tierelier in het Aziatische land. Dat kan van cruciaal belang zijn voor de herlancering van Jaguar en Land Rover in China.

Reageren is niet mogelijk.