Mini John Cooper Works GP laat 306 pk op zijn voorwielen los

0

Heb jij je ooit afgevraagd hoe de nieuwe BMW M135i zou rijden zonder vierwielaandrijving? Mini heeft het antwoord! Want het Britse dochterbedrijf van BMW introduceert de nieuwe John Cooper Works GP: een 306 pk sterke 3-deurs hatchback met voorwielaandrijving die zijn motor deelt met de Duitser.

De nieuwe BMW 1-serie is eigenlijk een opgerekte Mini in vermomming. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het Britse dochterbedrijf de onderdelen van de M135i zó in haar hatchback kan lepelen. Eerder werd dat al gedaan in de Clubman en Countryman. In 2017 presenteerde Mini reeds een conceptversie van de John Cooper Works GP op de IAA van Frankfurt. Nu, ruim 2 jaar later volgt het productiemodel. Die debuteert op de Los Angeles Auto Show.

Hoofdelement is een 2,0 liter turbobenzinemotor die goed is voor een piekvermogen van 306 pk (bij 5.000 – 6.250 toeren) en een maximumkoppel van 450 Nm (beschikbaar tussen de (1.750 en 4.000 krukas omwentelingen). Niet mis voor de compact B segment model. Om het één en ander in goede banen te leiden, beschikt de Mini John Cooper Works GP over een mechanisch sper differentieel op de vooras. Daarmee wordt voorkomen dat de kleine Brit als een malle over de straat gaat slingeren en wordt het vermogen efficiënt over de 2 voorwielen verdeeld.

In vergelijking met de reguliere John Cooper Works uitvoering beschikt de hardcore GP versie ook over een betere koeling en oliebevoorrading. Zelf schakelen is niet mogelijk, want hij beschikt standaard over een 8-traps Steptronic automaat. Die via opnieuw ontworpen schakel peddels te bedienen transmissie helpt om van deze John Cooper Works GP de snelste productie Mini ooit te maken: in 5,2 seconden zit hij namelijk op 100 km/u. Pas bij 265 km/u komt er een eind aan het feest. De Mini John Cooper Works GP doet het dus zonder snelheidsbegrenzer.

Gelet op dit prestatieniveau is het niet verrassend dat Mini ook de verdere mechaniek onder handen heeft genomen. Een aangepaste ophanging brengt de GP nog eens 10 mm dichter bij moeder aarde in vergelijking met de John Cooper Works uitvoering. De ingenieur van Mini versterkten ook het remsysteem met extra grote schijven. Verschillende verstevigingen aan het onderstel in combinatie met speciale motorsteunen maken hem ook een stuk stijver, hetgeen een preciezer stuurgedrag moet opleveren. In dit kader werd de achterbank vervangen door een torsiestang. Dat scheelt ook gewicht trouwens.

Een speciaal sport uitlaatsysteem dat eindigt in 2 centraal gemonteerde einddempers zorgt voor een passende soundtrack, terwijl een specifieke oliepomp anticipeert op de G krachten die de John Cooper Works GP variant bereikt bij circuitgebruik. In combinatie met het eerder genoemde, verbeterde warmtemanagement werd daarmee het uithoudingsvermogen van de Mini naar een hoger plan getild. Verder is er extra camber voor de wielen, terwijl de John Cooper Works GP ook over aangepaste dempers, veren en stabilisatorstangen beschikt.

De carrosserie van de John Cooper Works GP uitvoering is weinig subtiel gedecoreerd met agressief vormgegeven CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic; met koolstofvezel versterkt plastic) wielbogen, of eigenlijk: wielvierkanten.

Een knoert van een spoiler achterop met 2 ‘verdiepingen’ zorgt voor extra neerwaartse druk en dus bedoeld om de stabiliteit te optimaliseren. De splitter onder de neus, de diffusor onderaan de kont en de dubbele vleugel bovenop de achterklep zorgen ook voor extra neerwaartse druk. Daarnaast is de spoorbreedte vergroot.

Het op gesmede lichtgewicht 18 inch velgen rustende koetswerk van de Mini John Cooper Works GP hult zich in de kleur Racing Grey, met accenten in Melting Silver (voor het dak en de zijspiegels) en in felrood Chili Red (voor de remklauwen en de carrosseriedetails). Let ook op de donkere omranding van de koplampen en de grille.

Binnenin het scheurijzer monteert Mini 2 stevige, nauw omsluitende sportstoelen (met dikke wangen plus rode stiksels) en een digitaal instrumentarium. Het wederom met zilveren en rode details opgepepte interieur herken je verder aan het modelspecifieke stuurtje met 12-uursmarkering. De multimedia module is voorzien van nieuwe displays, waaronder een op circuitgebruik gerichte GP modus van het Dynamic Chassic Control systeem. Zowel de schakel flippers als de instaplijsten hebben een GP opdruk. Alle exemplaren (zie voor de oplage onderstaande alinea) worden individueel genummerd. Het getal wordt vermeld op de voorste wielkast panelen en op het dashboardpaneel.

Mini gaat in haar fabriek in het Britse Oxford slechts 3.000 stuks van deze extreme John Cooper Works GP bouwen. Reken er dus maar op dat het prijskaartje minstens net zo exclusief zal zijn. De Nederlandse verkoopstart van de John Cooper Works GP staat gepland voor maart 2020. Er zijn 40 exemplaren voor ons land gereserveerd. Het is overigens niet de eerste keer dat Mini deze benaming gebruikt. Ook van de vorige 2 generaties was er een hardcore GP versie. Daarvan produceerde Mini niet meer dan 2.000 exemplaren per model.

Mini gaf eerder al een indicatie van hoe rap de hatchback op de Nürburgring is. De vorige editie van de John Cooper Works GP wist een ronde in 8 minuten en 23 seconden af te leggen. Deze nieuwe versie zou hetzelfde 20 kilometer lange parkoers in minder dan 8 minuten moeten kunnen afleggen. Mogelijk krijgt de 3-deurs Mini in de toekomst nog gezelschap van een iets minder heftig ogende JCW variant die eveneens met de 306 pk sterke krachtbron is uitgerust.

Reageren is niet mogelijk.