Nissan produceert minder auto’s, maar herstel is nabij

0

Nissan maakt op zijn zachtst gezegd geen heel gemakkelijke periode door. Na de arrestatie van Carlos topman, de topman van de overkoepelende alliantie met Renault, kwamen er allerlei problemen aan het licht die voorheen gemaskeerd werden. Zoals het opkrikken van de verkopen op de Noord Amerikaanse markt met kortingen. Op de korte termijn is zoiets leuk voor de afzet, maar op de langere termijn is het dodelijk voor de winstgevendheid want als bedrijf krijg je op deze manier alleen prijsjagers als klant. Bij Nissan was dat niet anders. Toen er, door de vrijwel geheel verdampte winst, gestopt werd met het strooien van kortingen, bleek de merktrouw niks voor te stellen. Met als gevolg sterk gedaalde verkopen.

Ook in Europa moest Nissan dit jaar veel terrein prijsgeven. Bij ons moest het Japanse merk niet zozeer afkicken van korting, maar blijkt het modelgamma (een Micra die niet uit de verf komt, een sterk verouderde Juke, een mislukte tweede generatie Leaf, een volkomen geflopte Pulsar, een tot grijze mus gedegradeerde Qashqai en een te dure plus te weinig verfijnde X-Trail) onvoldoende concurrerend te zijn. Het gevolg is 23,9 procent lagere verkopen in de eerste 10 maanden van dit jaar. In Japan leverde Nissan afgelopen maand qua verkopen bijna 37 procent in. De afzetteller bleef steken op 17.898 auto’s. In de VS leverde Nissan qua verkopen bijna 6 procent in en in Rusland waren er de helft minder kopers. Wereldwijd verkocht het Japanse automerk afgelopen maand 405.991 voertuigen, hetgeen ruim 9 procent minder was dan in oktober 2018.

Om de voorraadterreinen van Nissan niet oneindig zijn van formaat (zie foto), was de Japanse autofabrikant genoodzaakt om minder auto’s van de productiebanden te laten rollen. Afgelopen maand waren alle fabrieken van Nissan samen goed voor de productie van 457.408 auto’s. Dat lijkt wellicht een hele boel, maar in vergelijking met oktober 2018 betekent het een daling van bijna 13 procent. In de eerste 10 maanden van dit jaar produceerde Nissan in totaal 4.168.506 auto’s. Daarmee komt de output ruim 9 procent lager uit dan in dezelfde periode van 2018.

Vanuit alle hoeken kreeg Nissan klappen, want het enige land met fabrieken waar qua productie nog wel werd geplust, te weten China, dook afgelopen maand ook in het rood. Daar rolden in oktober namelijk slechts 129.773 auto’s van de band; een daling van ruim 15 procent in vergelijking met vorig jaar. Daarmee duikt het Chinese saldo dit jaar voor het eerst onder nul, want in vergelijking met 2018 blijft de productie in het Aziatische land nu 2 procent achter. In de grote Europese fabriek van Nissan, die in het Engelse Sunderland, werden afgelopen maand niet meer dan 32.691 auto’s gebouwd; een daling met 15 procent. Ook de productie in de Verenigde Staten, Mexico en Japan kwam in oktober lager uit.

Gelukkig is er licht aan het eind van de tunnel. In Europa kon er na lange tijd weer eens voorzichtig (0,6 procent) worden geplust. De verkoopteller eindigde op 28.028 auto’s. De minimale stijging is mede te danken aan de Nederlandse Nissan dealers, want zij brachten 1.056 auto’s aan de man versus 972 exemplaren een jaar eerder. Het herstel is grotendeels te danken aan het WLTP effect. Omdat Nissan vorig jaar op 1 september het certificatietraject voor de nieuwe meetnorm niet klaar had, waren diverse motorvarianten tijdelijk niet leverbaar. Nu weet het Japanse automerk langzaam maar zeker op te krabbelen.

De oude Juke is in Nederland uitverkocht. Wanneer de levering van de tweede generatie (zie foto boven) op gang komt, kan Nissan weer stevig gaan plussen. Mogelijk wordt de nieuwe X-Trail in maart op de autosalon van Genève gepresenteerd. En staat in oktober op de show in Parijs de derde generatie Qashqai te pronken. Beide modellen zullen ook leverbaar worden in (stekker) hybride vorm. Dat moet, samen met het veel meer aansprekende design, aanzienlijk meer kopers opleveren. In 2021 kunnen wij een volledig elektrische cross-over verwachten op basis van onderstaande Ariya conceptstudie waarmee Nissan zich kan revancheren na de teleurstellend duffe tweede generatie Leaf. De Japanners lijken hun lesje geleerd te hebben: duurzaam auto’s verkopen doe je niet met korting, maar met aantrekkelijke producten.

Reageren is niet mogelijk.