Ook zonder dak een schoonheid: Lexus LC 500 Convertible

0

De Lexus LC 500 gaat aan de Amerikaanse westkust uit de kleren. De Japanners stellen op hun afzetmarkt de dakloze versie van het topmodel voor. Volgende zomer gaat de LC 500 Convertible in de verkoop.

Het premium merk van Toyota heeft in plaats van het vaste metalen dak van de gewone LC 500 bij de Convertible uitvoering gekozen voor een canvas neerklapbare kap die uit 4 lagen bestaat. Dat zorgt voor een hoog thermisch en akoestisch comfortniveau. Het stoffen dak is verkrijgbaar in 2 tinten: zwart of beige. Voor de carrosserie van de spirituele opvolger van de tamelijk afschuwelijke Lexus SC 430 zijn er 10 kleurmogelijkheden.

De kap opent en sluit vanzelfsprekend met één druk op de knop en heeft daar 15 respectievelijk 16 seconden voor nodig. Dat is iets langer dan bij de Mercedes S klasse Cabrio. De handeling kan al rijdend worden verricht, mits men niet harder dan 50 km/u gaat (anders wordt de belasting van de componenten te hoog). Om ervoor te zorgen dat men zo vaak mogelijk met het dak open kan rijden, zorgt Lexus voor een aangepaste verwarming. Die heeft extra veel aandacht voor het bovenlijf van de inzittenden, schouders en nek incluis.

Om de wervelingen in het interieur tot een minimum te beperken en het rijden met ingeklapte kap aangenamer te maken, beschikt de topless LC 500 over een transparante wind deflector. De Convertible komt ook met de zogeheten Lexus Climate Concierge: een overkoepelend comfortsysteem dat naast de airconditioning ook de zetelverwarming, de nek verwarming en de stuurverwarming regelt.

Om de afwezigheid van een vast dak te compenseren, heeft de LC 500 Convertible extra verstevigingen in het onderstel en de carrosserie gekregen. De open uitvoering zou daardoor net zo rigide moeten zijn als de Coupé. Het hieruit resulterende extra gewicht vereiste vervolgens aanpassingen aan de wielophanging. Lexus monteert een massademper achter om het hoge comfortniveau van de LC te kunnen waarborgen zonder dat dit resulteert in minder rij dynamiek.

Het cabriolet dak heeft wat gevolgen gehad voor het design van de LC 500. De aangepaste achterkant kenmerkt zich door een nieuwe plaats voor het derde remlicht, een speciale afdekplaat voor de stoffen kap (tonneau cover) en bijgevolg ook een hertekende kofferklep. De Convertible is 10 millimeter langer dan de Coupé. De carrosseriekleur die je hier ziet, Morphic Blue, wordt op slechts 300 exemplaren gespoten.

Binnenin heeft Lexus gekozen voor een bekleding met leder en Alcantara. Daarnaast beschikt de LC 500 Convertible over aluminium pedalen, sfeerverlichting en een 10,3 inch groot aanraakscherm waarmee men het infomediasysteem kan bedienen. Binnenin is het lekker stil dankzij actieve geluidsonderdrukking (Active Noise Control). Standaard wordt de Lexus ook geleverd met een Pre-Collision systeem (inclusief voetgangersdetectie), Lane Departure Alert, Lane Keep Assist, een groot licht assistent en dode hoek verklikker met Rear Cross Traffic Alert.

Het extra gewicht zorgt er voor dat de nog steeds 477 pk en 539 Nm sterke atmosferische 5,0 liter V8 en de 10-traps DirectShift automaat iets meer tijd nodig hebben om de achterwiel aangedreven LC Convertible op snelheid te laten komen. Details daarover geeft Lexus echter nog niet vrij (De Coupé sprint in 4,7 seconden naar de 100 km/u en topt op 270 km/u). De prijs is ook nog onbekend.

Wel meldt Lexus dat de V8 voorzien is van een soundgenerator én kleppen in het uitlaatsysteem die het geluid van de achtcilinder versterken. Opvallend is dat er met geen woord gerept wordt over een hybride LC 500h Convertible. Diens zuinigere aandrijflijn zou wonderen doen voor de Nederlandse verkoopprijs.

Reageren is niet mogelijk.