Tesla gooit haar eigen ruiten in tijdens presentatie Cybertruck

0

Tesla heeft in Los Angeles zijn elektrische pick-up gepresenteerd. Het opvallende voertuig heet Cybertruck en zal onder andere leverbaar worden in een uitvoering met 800 kilometer rij bereik. De presentatie ging echter niet helemaal zoals gepland.

De Cybertruck ziet er uit als een futuristisch gepantserd voertuig. De Blade Runner creatie van het merk uit Silicon Valley is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk vormgegeven: met zijn scherpe hoeken en ongekleurde plaatwerk (gemaakt van roestvrij staal en sterk genoeg om 9 mm kogels te weerstaan) lijkt de pickup eerder een voertuig uit een buitenaardse actiefilm dan op een model dat morgen in productie kan gaan.

Volgens Tesla topman Elon Musk “kunnen er met geen mogelijkheid krassen op de auto komen”. Hij omschrijft de elektrische pick-up als het “officiële voertuig van Mars”. Dus in die zin is er dus geen sprake van optisch bedrog. Het ontwerp van de Cybertruck is niet het werk van een thuis knutselaar, maar volgens Musk geïnspireerd op de James Bond film ‘The Spy Who Loved Me’.

Het versterkte en als onverwoestbaar omschreven glas van de pick-up bleek tijdens de presentatie minder sterk dan verwacht: een worp met een metalen bal zorgde tot ontzetting van Musk voor barsten in de ramen waardoor de ruiten sneuvelden. Daardoor is er ook gerede twijfel over de claim dat het plaatwerk niet bekrast kan worden. Gelukkig bleef dat wel heel na bewerking met een sloophamer. Maar door de barsten in de ramen was de toon gezet.

Staat deze blunder symbool voor de toekomst van de Cybertruck? Met het futuristische ontwerp loopt Tesla wel heel erg veel voor de troepen uit. Veel meer dan in 2013 met de Model S, die optisch niet heel veel verschilt van de Porsche Panamera. Pioniers op het gebied van elektrisch rijden konden het lage, sportief gelijnde liftback wel waarderen maar de kans is groot dat de broek van de traditionele pick-up koper afzakt als hij de Cybertruck ziet.

Gelukkig zei Musk eerder dit jaar al dat hij geen hoge verwachtingen heeft van de verkopen van de ogenschijnlijk door een kind getekende pick-up. Dat heeft ook te maken met het feit dat eigenaren van een dergelijke auto doorgaans erg merktrouw zijn. De markt voor grote pick-ups is in de Verenigde Staten stevig in handen van Ford (F-150), Chevrolet (Silverado), Ram (1500) en GMC (Sierra). Outsiders zijn het Japanse Toyota (Tundra) en Nissan (Titan).

Tesla is overigens niet sterk afhankelijk van de Cybertruck. De Model 3, een relatief betaalbare elektrische auto waarmee het Amerikaanse automerk de Nederlandse leasemarkt op zijn kop heeft gezet, blijft het belangrijkste product. Volgend jaar verschijnt een compacte cross-over: de Model Y. Deze Tesla, gebaseerd op de Model 3, zal ook in de nieuwe fabriek in Duitsland gebouwd gaan worden. Andere ijzers in het vuur van Musk zijn een nieuwe Roadster sportwagen en een elektrische vrachtwagen, Semi genaamd.

De Cybertruck moet afgerond 40.000 dollar gaan kosten. Het duurt overigens nog jaren voordat de elektrische pick-up van Tesla daadwerkelijk te koop is. De eerste exemplaren van de Cybertruck moeten “eind 2021” van de band rollen, maar Musk haalt dit soort doelstellingen vaker niet dan wel (voor de sterkste versie moet men zelfs 12 maanden langer wachten). De tegenvaller met het gebarsten glas pareerde hij overigens met zijn kenmerkende, onderkoelde humor: “Hier hebben wij een verbeterpuntje”. Musk kondigt aan dat de Cybertruck voor de rest zonder grote aanpassingen in productie zal worden genomen. Dus het design dat op het oog nog niet af is, gaat als het aan de Tesla baas ligt wel degelijk realiteit worden.

Ondanks de kanttekeningen bij het design van de Cybertruck en het feit dat de pick-up nog lang niet verkoopklaar is, zijn de specificaties indrukwekkend. De nieuwste creatie van Tesla sprint in 2,9 seconden naar 100 km/u en kan meer dan 6.350 kilo trekken. Er zijn 3 accupakket versies gepland met 400, 480 of 800 kilometer actieradius. De prijzen van de uitvoering met het grootste rij bereik beginnen bij ongeveer 70.000 dollar. De eerste, Single Motor RWD genaamd, heeft alleen een elektromotor op de achteras. Hij kan maximaal 3.400 kilo trekken zit in 6,7 seconden op 100 km/u, wat erg snel is voor een basismodel pick-up. De middelste versie, die als typeaanduiding Dual Motor AWD heeft, beschikt over 2 exemplaren en is vierwiel aangedreven. Zijn trekgewicht bedraagt ruim 4.500 kilo en als prijs wordt 50.000 dollar genoemd. De sterkste Cybertruck luistert naar de naam Tri Motor AWD en is voorzien van liefst 3 elektromotoren. Die variant sprint volgens Musk sneller naar 100 km/u dan de nieuwste Porsche 911 (in de eerder genoemde 2,9 seconden).

De Cybertruck biedt plaats aan 6 personen. Zoals gebruikelijk bij Tesla wordt het dashboard gedomineerd door een groot (17 inch) touch screen. Alle versies krijgen luchtvering, bijna 2.800 liter aan bergruimte in de 1,98 meter lange bak (in het bagage vak in de neus past afgerond 50 liter) en een maximaal laadvermogen van bijna 1.600 kilo. Bovendien kan de Cybertruck enorme aanhangers trekken (tot ruim 6.350 kilo).

Om deze claim te illustreren, liet Musk een video zien van een ‘touwtrek competitie’ tussen de Tesla en een Ford F-150. Tot groot vermaak van de topman trok de Cybertruck de populairste pick-up van Noord Amerika met piepende bandjes van zijn plek. “Dat was heuveltje op”, grinnikte de flamboyante topman.

Net als wijlen Jaguar XJ dat had, beschikt de Cybertruck over een zogeheten ‘exoskelet’. Dit betekent dat de buitenkant à la een kreeft onderdeel is van het skelet, in plaats van een ladderchassis waar de carrosserie op bevestigd wordt. Bij de XJ was het exoskelet gemaakt van aluminium ten behoeve van een laag gewicht, maar Tesla heeft gekozen voor een constructie van roestvrij staal om de Cybertruck onverwoestbaar te maken.

Musk wil met de Cybertruck de extreem traditionele wereld van de grote pick-ups, die wordt gedomineerd door de Amerikaanse ‘Big Three’ op zijn kop zetten. Iets wat de buitenstaanders Nissan en Toyota niet gelukt is. Hij vindt het de hoogste tijd voor verandering: “Fabrikanten van pick-ups doen al 100 jaar precies hetzelfde. Haal de logo’s van de auto’s af en je hebt geen idee van welk merk ze zijn”. Musk zet hier dus een pick-up ontwerp tegenover dat van de gevestigde orde watjes maakt.

Maar zelfs Tesla fans zullen hun twijfels hebben: is dit alternatieve ontwerp niet té bizar? Het is bekend dat Tesla niet bang is om heilige huisjes omver te schoppen. Maar overspeelt Musk nu niet zijn hand? Het antwoord zullen wij vermoedelijk al voor eind 2021 weten want de orderboeken zijn inmiddels open gegaan. Dus er zal snel duidelijkheid zijn of de bestellingen tegenvallen of niet. Nederlandse klanten kunnen nu ook al een order plaatsen als zij een aanbetaling van 100 euro doen. Eind 2021 kunnen zij vervolgens hun eigen versie configureren.

Reageren is niet mogelijk.