Suzuki Swift Sport krijgt hybride techniek

0

Suzuki is momenteel druk bezig met het opschonen van haar modellengamma. Letterlijk en figuurlijk. De Celerio en Baleno zijn de wacht aan gezegd, en van de Swift is de atmosferische 1,2 liter benzineversie geschrapt. Ook de Swift Sport wordt ‘groen’ gemaakt.

Het huidige model is enkel nog uit voorraad leverbaar. Maar wij hoeven de Swift Sport niet lang te missen, want in februari 2020 verschijnt een gewijzigde versie met mild hybride systeem op basis van een 48 volt boordnetwerk in de showrooms. Daardoor wordt de sportieve Japanner geëlektrificeerd, al hoewel het dus geen volbloed hybride is.

De nieuwe aandrijflijn, met compacte elektromotor, zal dezelfde specificaties bieden als de huidige 1.4 BoosterJet motor. Concreet betekent dit 140 pk en 230 Nm. Het prestatieniveau zal er dus niet veel op vooruit gaan, maar dankzij de elektrische assistentie zal de Swift Sport wel iets vlotter vanuit stilstand accelereren. Dat is te danken aan het koppel van de elektromotor dat ‘instant’ beschikbaar is. Maar het belangrijkste voordeel van het milde hybride systeem is natuurlijk een lagere CO2 uitstoot en een gunstiger benzineverbruik. Per 1 januari mag de gemiddelde emissiewaarde niet meer dan 95 gram/km zijn en de Swift Sport moet daar dus ook een steentje aan gaan bijdragen.

De Swift Sport met 48 volt boordnetwerk is trouwens niet het enige Suzuki nieuws. Dezelfde ‘1.4 Boosterjet Mild Hybrid’ komt ook beschikbaar voor de Vitara S beschikbaar. Daarnaast zullen de gewone Vitara, de S-Cross het 12 volt systeem van de Swift / Ignis Smart Hybrid gaan omarmen. Verder plant Suzuki volgend jaar 2 nieuwe modellen die gebaseerd zijn op de Toyota Corolla TS Hybrid en de RAV4 Hybrid. Het Japanse merk laat dus zien in 2020 sterk in te zullen zetten op elektrificatie van haar gamma.

Reageren is niet mogelijk.