Tesla heeft al meer dan 200.000 reserveringen voor zijn Cybertruck

0

In 3 dagen tijd hebben al 200.000 mensen een exemplaar van de Tesla Cybertruck gereserveerd. Ondanks (of dankzij?) zijn wel heel bijzondere uiterlijk.

Vorige week onthulde Tesla zijn pick-up model, de Cybertruck. Die heeft een wel heel controversieel design dat bestaat uit niets dan rechte lijnen en scherpe hoeken. Naar inmiddels aloude Tesla gewoonte bulken de technische specificaties van de superlatieven. Zo bedraagt de actieradius maximaal 800 kilometer, kan er in 2,9 seconden naar 100 km/u worden gesprint en heeft de pick-up een trek vermogen van bijna 6,5 ton.

Blijkbaar volstaat dat voor veel mensen om over het maffe uiterlijk van de Cybertruck heen te kijken. Of misschien is dat juist zijn grootste aantrekkingskracht? Hoe het ook zij, Tesla topman Elon Musk heeft deze middag laten weten dat er al meer dan 200.000 orders zijn. Al moet dat aantal wel direct worden gerelativeerd: een reservering kost slechts 100 euro en kan op elk moment worden opgezegd, waarna de aanbetaling wordt teruggestort. Maar goed, het heeft Tesla toch maar weer mooi 20 miljoen euro opgeleverd …

De nieuwe Cybertruck van Tesla haalde overigens niet alleen het nieuws met zijn op zijn zachtst gezegd merkwaardige uiterlijk, maar ook met de turbulent verlopen voorstelling vorige week in Los Angeles. Daar werd door Musk en designer Franz von Holzhausen de robuustheid van de pick-up gedemonstreerd door met een metalen bal de zijruiten te bewerken. Dat was geen succes, zo bleek, want de ruit barstte. Als gevolg van deze blunder daalde de aandelenkoers van Tesla op de beurs.

Maar wie bekend is met de roddelbladen weet: negatieve publiciteit is ook publiciteit. Alle media besteedden aandacht aan de Cybertruck. Met als gevolg dat er nu al meer dan 200.000 reserveringen zijn. Hoeveel daarvan daadwerkelijk ‘serieus’ zijn, weten wij pas op zijn vroegst eind 2021, want dan dient men zijn definitieve bevestiging te geven. Dan zal ook duidelijk worden of de Cybertruck een flink marktaandeel gaat pakken in het segment voor pick-up waar de klant nogal traditioneel is ingesteld.

 

Oneerlijk spel?

Tijdens de presentatie van de Cybertruck werd ook een video getoond waarop te zien was hoe de creatie van Tesla in een ‘touwtrek wedstrijd’ gehakt maakte van een Ford F-150 pick-up. Maar het duo zou niet helemaal eerlijk verlopen zijn. Ford beticht Tesla daarom van oneerlijk spel. Ondanks dat het bedrijf van Musk het de nieuwe Cybertruck lastig had gemaakt door de elektrische pick-up heuvelopwaarts te laten rijden. Zoals verwacht won de Tesla met het grootste gemak.

Maar deskundigen zijn niet verbaasd over de uitslag. Elektrische auto’s zijn relatief zwaar, waardoor er ook bovengemiddeld veel gewicht drukt op beide assen. Dat verkleint de kans op door spinnende wielen. Oftewel, dit tractievoordeel brengt de sowieso Cybertruck op voorsprong. Het motorvermogen is van secundair belang. Ford is het hier mee eens en stelt dat er een ‘appels met peren vergelijking’ heeft plaatsgevonden. Ook omdat Tesla voor het duel een achterwiel aangedreven variant van de F-150 met de lichtste motor (de 330 pk sterke 2.7 EcoBoost V6) had gebruikt. Bovendien had de Cybertruck een rollende start, wat altijd helpt.

Musk reageert echter sportief door te zeggen dat de touwtrek wedstrijd gerust nog een keer opnieuw gedaan kan worden.

Reageren is niet mogelijk.