Vermakelijk en veelzijdig: test Mercedes GLB

0

Waarom de korte test?

Mercedes-Benz heeft een nieuw gat in de markt ontdekt: die voor compacte 7-persoons premium SUV modellen. In deze niche worden de Duitsers actief met de GLB. Is er sprake van een geslaagde mix van eigenschappen? De GLB kon worden getest in de omgeving van Marbella in het zuiden van Spanje. Het landschap aldaar kenmerkt zich door slingerende bergwegen en een pittig onverhard terrein. Hier lees jij het test verslag van Autointernationaal.nl .

 

Wat voor auto is het?

De GLB is het zevende lid van de compacte modelfamilie van Mercedes-Benz. Die bestond reeds uit de A klasse Hatchback, de A klasse Limousine, de B klasse, de CLA, de CLA Shooting Brake en de GLA. De laatste wordt binnenkort vervangen en heeft in zijn huidige vorm meer het karakter van een hoge hatchback. Anders dan de GLB geen SUV dus. Maar het nieuwe familielid is bovenal een typische gezinswagen, zij het eentje in een stoere verpakking. In het premium segment kan je bij BMW voor ongeveer even veel geld de 2-serie Gran Tourer kopen, maar dat is een MPV en geen SUV. Alternatieven van volume merken zijn onder andere de Peugeot 5008, de Seat Tarraco en de Skoda Kodiaq.

Voor de GLB wordt hetzelfde MFA II platform als de andere compacte modellen van Mercedes-Benz (alleen de huidige GLA staat nog op een ouder type onderstel), maar heeft een langere wielbasis. Standaard heeft hij 5 zitplaatsen en een verschuifbare achterbank. Een derde rij stoelen, waardoor er plek is voor 7 personen, staat op de optielijst. Andere zaken waarvoor bijbetaald moet / kan worden is 4Matic vierwielaandrijving en een zogeheten terreinpakket. De test auto was voorzien van Bridgestone Alenza banden. De GLB is overigens de enige Mercedes-Benz uit de ‘MFA (II) reeks’ die niet in Europa wordt gebouwd, maar in een Nissan fabriek in Mexico.

De GLB arriveert eind dit jaar bij de dealers. Instapper bij de benzineversies is de 163 pk sterke GLB 200. Die heeft een prijs van 50.422 euro. De GLB heeft een 1.332 cc 4 cilinder turbomotor onder de kap die gekoppeld is aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Aan koppel is er maximaal 250 Nm beschikbaar indien het toerental tussen de 1.620 en 4.000 ligt. De GLB 200 heeft een topsnelheid van 207 km/u en zit in 9,1 seconden op 100 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes-Benz 6,0 liter per 100 km op. Dit betekent een CO2-uitstoot van 138 gram/km.

De standaarduitrusting omvat zaken als het MBUX multimediasysteem, 17-inch lichtmetalen velgen, LED techniek voor de koplampen en automatische airconditioning. Voor zetels op de derde rij moet 908 euro worden bijbetaalt. Wie dit niet doet, krijgt de GLB dus als 5-zitter afgeleverd. Mercedes-Benz heeft 3 optiepakketten samengesteld. De eerste heet Advantage en omvat een navigatiesysteem inclusief 10 inch mediadisplay, het zogeheten Parkeer Pack en het Spiegel Pack. De prijs bedraagt 2.057 euro. Daarnaast is er het Premium pakket. Dat biedt tevens het brede (10 inch) display van combi-instrumenten, stoelverwarming vóór, een geluidsinstallatie van het huis, sfeerverlichting, instaplijsten die verlicht zijn, sleutelloze toegang en het zogeheten Comfort Pack. De kosten bedragen 3.630 euro. Het derde pakket heet Premium Plus en voegt tevens een panorama schuifdak, Multi-beam LED koplampen, voorstoelen die elektrisch verstelbaar zijn (met geheugenfunctie incl. 4-voudig verstelbare lendensteun) aan toe. De prijs is 5.324 euro.

Dezelfde standaarduitrusting geldt voor de GLB 180d, die 52.836 euro kost. Onder de kap van deze uitvoering zit een 1.950 cc grote dieselmotor van 116 pk en 280 Nm (het maximum koppel is beschikbaar tussen de 1.200 en 2.600 toeren). Een 8-traps automaat met dubbele koppeling dient als transmissie. De GLB 180d heeft een topsnelheid van 188 km/u en zit in 11,3 seconden op 100 km/u. Het gemiddelde dieselverbruik bedraagt volgens Mercedes-Benz 4,9 liter per 100 km. Dit betekent een CO2 uitstoot van 129 gram/km. Mercedes-Benz gaat de GLB ook leveren in 3 andere dieseluitvoeringen, te weten de 200d (54.409 euro), de vierwielaangedreven 200d 4Matic (60.906 euro) en de GLB 220d 4Matic (64.612 euro). Die hebben allemaal dezelfde motor en transmissie als de 180d, maar de specificaties verschillen: de 200d is goed voor 150 pk en 340 Nm (tussen de 1.400 en 3.200 toeren). De 220d biedt 190 pk en 400 Nm (tussen de 1.600 en 2.600 toeren). De topsnelheid bedraagt respectievelijk 204 km/u en 217 km/u. Als acceleratietijd wordt door Mercedes-Benz 9,0 en 7,6 seconden genoemd. Het dieselverbruik bedraagt respectievelijk 4,9 en 5,2 liter per 100 km en dat uit zich in een CO2-uitstoot van 129 en 138 gram/km. De 4Matic uitvoering van de GLB 200d is 3 km/u en 0,3 seconden langzamer en verbruikt 0,3 liter diesel per 100 km extra. Dat betekent een CO2-uitstoot van 136 gram.

Naast de GLB 200 benzineversie biedt Benz ook de 224 pk sterke GLB 250 4Matic aan. Die kost 62.975 euro en heeft een 1.991 cc motor onder de kap waarvan het maximale koppel 350 Nm bedraagt (beschikbaar tussen de 1.800 en 4.000 toeren). De geblazen 4 cilinder is gekoppeld aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling. De GLB 250 4Matic heeft een topsnelheid van 236 km/u en zit in 6,9 seconden op 100 km/u. Hij verbruikt gemiddeld 7,3 liter benzine per 100 km/u volgens Mercedes-Benz en dat betekent een CO2 uitstoot van 166 gram/km. Voorlopig topmodel is de AMG 35 uitvoering. Daarvan is de prijs nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl kan wel een indicatie geven: 77.000 euro. Als ’35’ is de Duitser 306 pk en 400 Nm sterk (het maximum koppel is beschikbaar tussen de 3.000 en 4.000 toeren). Zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Een AMG Speedshift 8G-DCT automaat met dubbele koppeling dient als transmissie. Verder is deze GLB voorzien van een variabel vierwielaandrijving systeem genaamd AMG Performance 4Matic. De ’35’ accelereert in slechts 5,2 seconden naar 100 km/u. De bestuurder kan kiezen uit 5 rij programma’s, te selecteren via AMG Dynamic Select: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. De standen ‘Sport’ en ‘Sport+’ leggen volgens de fabrikant de nadruk op wendbaarheid en rij plezier met een sportieve afstelling van motor en transmissie. Het start/stop systeem is dan gedeactiveerd. Laat je dit stukje techniek wel gewoon zijn werk doen, dan kan je volgens Mercedes-AMG rekenen op een benzineverbruik van gemiddeld 7,5 à 7,6 liter per 100 km. Dit betekent een CO2-emissie van 171 à 173 gram/km.

 

Is het wat?

Kort door de bocht zou je de GLB een opgepompte A klasse kunnen noemen. Dit betekent in de basis voorwielaandrijving. Het MFA II platform is maximaal opgerekt en van een wielbasis van 2,83 meter voorzien. De ontwerpers van Mercedes-Benz hebben er een zo hoekig mogelijke carrosserie over gedrapeerd. Daardoor doet hij enerzijds wat denken aan de GLK (de voorloper van de GLC) en anderzijds zorgt het design voor veel hoofd en been ruimte voor de achterpassagiers. In combinatie met een achterbank die verschuifbaar is en de 2 optionele zetels in de kofferbak maakt dat van de GLB één van de meest praktische modellen van Mercedes-Benz.

Ondanks het praktische karakter van de GLB is het geen volwaardige 7-persoons auto. Dat kan je met een carrosserielengte van 4,63 ook niet verwachten. De beenruimte op de achterste rij is weliswaar acceptabel, maar de hoofdruimte schiet tekort. Dit betekent dat de zetels op de derde rij beter slechts incidenteel gebruikt kunnen worden, of alleen door kleinere kinderen (Mercedes-Benz zegt er eerlijk bij dat personen die gebruik maken van de achterste stoelen eigenlijk niet langer moeten zijn dan 1,68 meter. Dat lijkt mij realistisch). Voor dagelijks gebruik door grotere personen ben jij beter af met een echte MPV of een busje als de Opel Zafira Life. Gebruik je de GLB voor het vervoer van 4 of 5 personen, dan kan iedereen behoorlijk ruim zitten. Dat is mede te danken aan de lange wielbasis.

Overigens kan je de GLB met een lengte van 4,63 meter niet echt compact noemen. Hij is bijna 20 centimeter forser dan de BMW X1 en slechts 3 centimeter korter dan de Audi Q5. Het lengteverschil met zijn ‘grotere’ broer GLC bedraagt niet meer dan 1,5 centimeter. Mercedes-Benz denkt evenwel niet dat beide SUV modellen elkaar zullen bijten. Dat komt doordat de GLB er zoals gezegd optioneel ook in een 7-zits configuratie heeft en de GLC op zijn beurt de technische opzet heeft van alle grotere auto’s van het merk met een in de lengterichting geplaatste aandrijflijn.

De kofferbak van de GLB meet 500 liter. Dat is inclusief de optionele zesde en zevende stoel in neer geklapte toestand. Als je de GLB zonder die derde zit rij bestelt, is de capaciteit zelfs 570 liter, wat echt riant te noemen is. Maar ook de inzittenden komen er zoals gezegd niet slecht van af, want het nieuwe familielid biedt (volgens Mercedes-Benz) de grootste hoeveelheid hoofdruimte voor de bestuurder plus bijrijder. De prima zittende achterbank is over een lengte van 14 centimeter te verschuiven en beschikt over een leuning die kantelbaar is (voor, afhankelijk van jouw wensen, meer comfort of meer bagageruimte).

Ga je wel voor een GLB met de optionele derde zit rij, dan krijg je 2 neerklapbare stoelen die elk een eigen bekerhouder, opbergvakje en USB aansluiting hebben. Bovendien zijn er Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. Kortom: ideaal voor grote gezinnen of voor hockeyvaders die ook uitwedstrijden moeten rijden.

De genetische verwantschap met de A klasse en de andere leden van de MFA (II) familie blijkt ook duidelijk uit het dashboard. Dat is in grote lijnen identiek aan de boordplank van de andere compacte modellen van Mercedes-Benz. Zonder meer fraai zijn de optionele, grote dubbele kleuren beeldschermen (met een aanraak bedieningsmogelijkheid voor de rechterhelft) en de ventilatieroosters zijn ware kunst, maar her en der zijn helaas kunststoffen gebruikt die te goedkoop aanvoelen voor een premium prijsstelling. Maar dat is al langere tijd een kritiekpunt op de compacte auto’s uit Stuttgart (de aluminium look sierdelen zijn voorbehouden aan de Progression uitvoering van de GLB, of andere nog duurdere versies).

In de middenconsole zit een touch pad voor mensen die het centrale scherm liever niet vies maken met hun vingers, alsmede wat bedieningselementen om de rij modus aan te passen en om de automaat in de Manual stand te zetten zodat er zelf middels de flippers geschakeld kan worden. Op het stuur zitten 2 kleine bedieningspanelen. Het rechter exemplaar is voor de infomedia en de linker voor het bedienen van de zaken die op het digitale instrumentarium geprojecteerd kunnen worden. Verder beschikt ook uiteraard deze Mercedes-Benz over bediening van de automaat aan de stuurkolom. Daardoor zijn alle extra functies die je daar normaal gesproken zou vinden nu op andere plekken ondergebracht (de meeste op de linker stick die ook voor de knipperlichten gebruikt moet worden).

De GLB kon in diverse uitvoeringen worden getest, waaronder de 220d variant (2,0 liter en 190 pk). Die beschikt standaard over 4Matic vierwielaandrijving. Zijn centrale meer platenkoppeling kan worden vergrendeld voor een vaste 50:50 verdeling van het motor vermogen en koppel over beide assen. Er is ook een elektronisch aangestuurde terrein modus, waarmee met meer beleid wordt gereageerd op gaspedaal commando’s. In combinatie met het eerder genoemde, optionele terrein pakket zorgt dit er voor dat de GLB behoorlijk vaardig is op een onverharde ondergrond. Hiermee onderscheidt hij zich duidelijk van bijvoorbeeld de Peugeot 5008. Maar hoe vaak hebben gezinnen voor hun beslommeringen behoefte aan een auto die vaardig is in het terrein?

Een andere versie van de GLB die kon worden getest, was de 250 4Matic uitvoering (2,0 liter en 224 pk). Die beschikt over een zoet snoepje van een aandrijflijn. Maar daar betaal je dan ook voor. De GLB 200 (1,3 liter en 163 pk) is een stuk beter betaalbaar, maar tijdens de test worstelde ik af en toe met de 7G-DCT automaat (die voorzien is van een dubbele koppeling), die de Mercedes-Benz wat traag op gang brengt bij het wegrijden. Ongeacht de motorisering kan er gekozen worden uit diverse rij modi. Op die manier is de GLB naar keuze heel relaxt of prettig alert.

De test van de GLB is niet compleet zonder een kennismaking met de AMG 35 4Matic uitvoering (2,0 liter en 306 pk). Zijn motorblok loopt lekker door zijn toeren gebied. Op de kletsnatte bergwegen in de omgeving van Marbella bleek de vering aangenaam vergevingsgezind te zijn, ondanks de optionele 21 inch wielen. Voorwaarde is wel dat jij de Comfort modus selecteert (standaard beschikt de AMG 35 4Matic uitvoering over 19 inch velgen). In Sport+ stand maakt de motor maakt een lekkere bak herrie en is de GLB een stuk rapper. Er gaat dan niet meer dan 50 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen in plaats van de standaard 80 procent. Dat helpt om vlot een bocht uit te komen, zeker in regenachtige omstandigheden zoals tijdens de test. Met de demping stugger afgesteld, worden de 255 millimeter brede sloffen goed aan de grond gehouden.

Het motorblok van de AMG uitvoering is gretig, maar de turbotechniek zorgt er wel voor dat de 2,0 liter erg rap door zijn toeren bereik heen ramt. Jammer, want de GLB lijkt in deze vorm nog heel veel over te hebben als de toeren begrenzer ingrijpt. En dat gebeurt relatief vaak, want er zijn 8 versnellingen als je er voor kiest om de automaat met de flippers handmatig aan te sturen. Gelukkig is dit slechts één van de weinige minpuntjes van de AMG 35 4Matic uitvoering. Bochten zijn voor de vierwiel aangedreven GLB geen enkel probleem, ook niet als het asfalt glad en vies is. Af en toe neigt de neuspartij verraderlijk rechtdoor te glijden als er iets te hard een bocht in wordt gedoken, maar de AMG 35 4Matic corrigeert dat direct met zijn surplus aan vermogen plus koppel. Van door spinnende wielen is geen sprake.

Op het asfalt rijdt de GLB evenwel nooit zo sportief als bijvoorbeeld de A klasse. Dat is geen diskwalificatie want het ontbreken van dienst onrust en jachtigheid past wel bij de meer gezapige roeping van gezinswagens. Dat de GLB geen atleet is, komt ook doordat de meeste motorversies meer dan 1.600 kilo wegen. Dat is aardig wat voor een compacte auto en voor het MFA II platform. Het relatief hoge gewicht vergroot de kans op onderstuur. Dat de besturing van de GLB behoorlijk direct is afgesteld, doet daar niks aan af. Chocoladekant van het verhaal is dat de installatie niet overdreven zwaar of zenuwachtig is. De geluidsisolatie van de SUV is goed, net als de demping. Maar het veercomfort lijdt, als je niet de Comfort modus selecteert, wel onder de grote wielen (bij de test auto’s liefst 20 of 21 inch) waarmee Mercedes-Benz het stoere aura wil benadrukken. Een typisch geval van: “wie mooi wil zijn, moet pijn lijden”. Kies jij voor kleinere wielen, dan zal er wel genoten kunnen worden van het gelukzalig soepele onderstel. In de geteste AMG 35 4Matic uitvoering kan men best plezier hebben; de GLB is in deze vorm één van de beter rijdende ‘compacte’ SUV modellen. Verrassend, want zijn hoekige en hoge bouw doet misschien anders vermoeden.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De GLB is niet sportief, maar biedt desondanks het meest geslaagde totaalpakket van alle compacte modellen van Mercedes-Benz. De prijzen zijn weliswaar fors, maar voor jouw geld krijg je een alleskunner die MPV talenten koppelt aan terreinvaardigheid en algeheel raffinement. Mercedes-Benz kan er dus op rekenen dat zij er familielid bij heeft gekregen die een succesvolle verkoopcarrière in het vooruitzicht heeft.

Mocht jouw voorkeur richting één van de duurdere uitvoeringen van de GLB uitgaan, pak dan ook de prijslijst van de GLC er even bij. Daarvan kost de uitvoering met 2,0 liter benzinemotor op basis van het C klasse platform 59.256 euro. Tenzij jij die (optionele) 7 stoelen perse moet hebben, is dat voor Mercedes-Benz fans een verleidelijk alternatief. De AMG 35Matic uitvoering van de GLB heeft evenwel zijn eigen charme, met name in 7-zits configuratie. Per persoon is die versie waarschijnlijk de auto met de gunstigste verhouding tussen prijs en snel accelereren. Wie had dat gedacht van een Mercedes ...

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (5)
    7.8

Reageren is niet mogelijk.