Wie wil er nog een Passat Variant? Volkswagen presenteert de ID.SpaceVission

0

Volkswagen presenteert op de Los Angeles Auto Show een conceptstudie voor een elektrische stationwagon: de ID.SpaceVizzion . De productieversie kan over 3 jaar in de showrooms staan.

De ID.SpaceVizzion Concept is dus meer dan zomaar een showmodel. In 2022 volgt er een productieversie die primair bestemd is voor Europa. De ID.SpaceVizzion is alweer de zevende conceptstudie voor het toekomstige elektrische gamma van Volkswagen. Het model is volgens de ontwerpers een combinatie van een GT en een SUV. Een cross-over dus, met een lager en meer gestrekt koetswerk.

Maar je zou de ID.SpaceVizzion ook gewoon kunnen omschrijven als een stationwagon. De 4,96 meter lage en 1,90 meter brede carrosserie van de ID.SpaceVizzion Concept heeft een luchtweerstand coëfficiënt van 0,24. Het showmodel is 1,52 meter hoog en de wielbasis bedraagt een indrukwekkende 2,97 meter. De 22 inch grote wielen camoufleren de afmetingen enigszins.

De voorbumper van de ID.SpaceVizzion heeft opvallend gevormde gaten. Door die openingen schijnt de verlichting waarmee de auto kan communiceren met de buitenwereld. Zaken als het Volkswagen logo en diverse sierdelen zijn verlicht. In de zijkanten van de Matrix koplampen is de LED dag verlichting ondergebracht.

In de gaten van de voorbumper bevindt zich additionele verlichting. Ook de richtingaanwijzers zijn daarin ondergebracht. De verzonken portier grepen, die naar buiten schuiven als de sleutelbezitter in de buurt komt, zijn eveneens verlicht.

De elektrische aandrijflijn van de ID.SpaceVizzion Concept combineert 2 elektromotoren (eentje per as, dus vierwielaandrijving) met een batterijpakket van 82 kWh. Het systeem vermogen bedraagt 340 pk. Daarmee kan de ID.SpaceVizzion Concept in 5,4 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 175 km/u. De actieradius bedraagt volgens Volkswagen 590 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Snel laden kan met 150 kW. De accu voor 80 procent vol tappen kan in een half uur bij een snel laadstation. Volkswagen heeft ook een versie met louter achterwielaandrijving gepland. Zijn onder de kofferbak geplaatste elektromotor is goed voor 279 pk / 550 Nm.

De kofferbak van de ID.SpaceVizzion Concept heeft een volume van 586 liter. Ter vergelijking: in de Passat Variant past 650 liter bagage. Voor snelle verplaatsingen in de binnenstad monteerden de ontwerpers van Volkswagen een setje elektrische steps/skateboards in de kofferbak. Bij de productieversie van de ID.SpaceVizzion Concept zullen die (vanzelfsprekend) ontbreken.

Het interieur van het showmodel is voorzien van 4 zitplaatsen met 2 individuele zetels achterin, maar de productieversie zal ook leverbaar worden met een gewone achterbank voor 3 personen. Voor de aankleding van het interieur heeft Volkswagen gebruik gemaakt van recycle materiaal, waaronder AppleSkin. Dat is een soort kunstleer dat gemaakt is van het afval uit de appelsap productie en dat wordt omschreven als ‘Vegan Leer’. Verder biedt het interieur enkele van de jongste stijltrends, zoals licht strips bijvoorbeeld.

Centraal op het dashboard staat een horizontaal 15,6 inch touchscreen dat bij het infomedia systeem hoort. Achter het stuur zit een klein digitaal instrumentarium waarop alleen de belangrijkste rij informatie wordt weergegeven. Overige zaken worden via een Head-up display (dat gebruikmaakt van ‘augmented reality’) aan de bestuurder gecommuniceerd. Het halfronde stuurwiel is voorzien van aanraak gevoelig knoppen.

Met de rechter stengel aan de stuurkolom kan er een keuze gemaakt worden uit de transmissie standen D, B, R en N. De linker stengel wordt gebruikt om de ruitenwissers en de richtingaanwijzers mee te bedienen. Bij de ID.3 worden de wissers gewoon met het rechter exemplaar bediend en is er voor de genoemde transmissie standen een knop naast het instrumentarium.

De ID.SpaceVizzion Concept is gebaseerd op het modulaire MEB platform van Volkswagen en dat voor alle B t/m D segment elektrische modellen van het autoconcern uit Wolfsburg is bestemd. De productieversie moet in 2022 klaar zijn, min of meer op hetzelfde tijdstip als de nieuwe Passat door Volkswagen gepresenteerd zal worden. De klant zal dan in het D segment kunnen kiezen uit elektrische of klassieke aandrijving, net als nu het geval is bij de ID.3 en de achtste generatie Golf.

De ID.3 krijgt volgend jaar gezelschap van de productieversie van cross-over ID.Crozz en in 2021 moet onder meer de grotere, hoge ID.Roomzz aan het gamma worden toegevoegd. Een jaar later lanceert Volkswagen dus ook de productieversie van deze ID.SpaceVizzion. Daarna volgen onder meer de ID.Buzz personenbus en de bestelversie daarvan, de ID.BuzzCargo. Ook de ID.Vizzion, een sedan die als spirituele opvolger van de Phaeton kan worden beschouwd, gaat dat jaar in productie.

Reageren is niet mogelijk.