Autoverkopen Europa: Opel hard onderuit

0

In Europa zijn in november meer personenwagens verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het aantal registraties steeg vorig maand met 4,5 procent tot 1.210.860 auto’s, zo meldt de Europese branchevereniging voor de auto-industrie ACEA.

Dat de autoverkopen stegen, komt vooral doordat november 2018 een erg slechte maand voor de autoverkoop was. Toen werden veel minder auto’s op kenteken gezet omdat kort daarvoor strengere emissietests waren ingevoerd. Gemeten over de maanden januari tot en met november ligt de autoverkoop bijna op het niveau van 2018. In totaal zijn er de voorbije 11 maanden 14.542.126 auto’s verkocht in Europa, hetgeen 0,3 procent minder is dan vorig jaar. In bijna alle grote automarkten (namelijk Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk) was er in november sprake van groei. Alleen in het Verenigd Koninkrijk was sprake van een afname van de autoverkopen (-1,3 procent).

MerkMA 11/19MA 1-11/19MA 1-11/18MA 11/18
Volkswagen12,3%11,2%11,2%11,8%+
Renault6,6%6,7%7,0%6,2%o
Mercedes-Benz6,3%5,7%5,5%6,5%o
Peugeot6,1%6,1%6,2%6,5%– –
Ford6,1%6,1%6,4%6,3%– –
BMW5,7%5,2%5,1%5,8%o
Skoda5,1%4,8%4,7%5,3%o
Toyota4,7%4,8%4,6%4,8%o
Audi4,4%4,7%4,7%3,3%+
Opel/Vauxhall4,2%5,4%5,7%5,7%– –
Fiat3,9%4,2%4,6%4,0%– –
Hyundai3,6%3,6%3,5%3,5%+ +
Citroën3,6%4,1%3,8%3,8%o
Dacia3,4%3,7%3,3%3,9%o
Seat3,3%3,3%2,9%3,0%+ +
Kia3,2%3,2%3,2%3,2%o
Volvo2,4%2,1%2,0%2,4%+
Nissan2,2%2,5%3,2%2,4%– –
Mazda1,9%1,6%1,5%1,5%+ +
Mini1,4%1,4%1,4%1,6%
Smart1,1%0,7%0,6%0,7%+ +
Land Rover1,0%1,0%1,0%0,9%+
Jeep1,0%1,1%1,1%1,2%
Mitsubishi0,9%1,0%0,9%1,1%o
Honda0,7%0,8%0,9%0,8%– –
Porsche0,7%0,5%0,5%0,2%+
Jaguar0,4%0,5%0,5%0,6%
Lexus0,4%0,4%0,3%0,3%+ +
Lancia/Chrysler0,4%0,4%0,3%0,4%+
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Alfa Romeo0,3%0,3%0,5%0,3%
Maserati0,0%0,0%0,1%0,1%– –

Kijken wij naar de diverse spelers op de Europese automarkt, dan zien wij dat de Volkswagen Groep haar leidende positie in november duidelijk heeft kunnen verbeteren. Op concernniveau steeg het marktaandeel van 23,7 procent naar 25,8 procent. Alle merken droegen bij aan de winst. Relatief gezien was het herstel het krachtigst bij Audi en Volkswagen.

Heel anders is de situatie bij de nummer 2 van Europa: het PSA concern. Van deze speler moesten alle volumemerken terrein prijsgeven. Alleen DS wist haar (schamele) marktaandeel van 0,3 procent te behouden. Het verlies was het grootst bij Opel, dat vrijwel door zijn voorraad Adam, Karl en Mokka X auto’s heen is. Ook de generatiewisseling bij de Corsa zorgt voor een dempend effect op de verkopen. Voor een soortgelijke situatie zorgt de 208 bij Peugeot. Bij Citroën is het verkoop stimulerende effect van de C5 Aircross uitgewerkt.

De derde podiumplaats is als vanouds voor de Renault Groep, dat haar marktaandeel wist te behouden. Met het eigen hoofdmerk kon dankzij de nieuwe Clio worden geplust, maar Dacia is verkooptechnisch duidelijk glans aan het verliezen. Gelet op het feit dat het al even geleden is dat dit merk een nieuw model introduceerde, is dat niet verwonderlijk.

Op jaarbasis mag het Zuid Koreaanse merken duo Hyundai en Kia zich de nummer 4 van Europa noemen. Die positie wordt niet bedreigd door de BMW Groep of het Daimler concern, alhoewel het verschil in marktaandeel gering is. Met name Hyundai deed in november goede zaken dankzij de Kona Electric. Dat het Daimler concern haar marktaandeel afgelopen maand licht wist op te voeren, is te danken aan dochter Smart, dat in Italië de laatste exemplaren van de Fortwo en Forfour met benzinemotor op kenteken zette.

In dit thuisland van Fiat Chrysler Automobiles, hebben alle merken van dit concern het moeilijk. Op jaarbasis is alleen het ten dode opgeschreven Lancia dat een plus kan laten zien. In november was er sprake van enig verkoopherstel bij Alfa Romeo en Fiat, maar dat was onvoldoende om voor een plus bij het marktaandeel te zorgen. Maserati verdwijnt volgend jaar van de Europese verkoopradar.

Bij de overige merken zien wij een solide opererend Volvo, een lekker draaiend Mazda en een degelijke, maar weinig spectaculaire marktpositie van het Toyota concern. Wel lijkt bij deze laatste speler het dochter merk Lexus eindelijk duurzaam te kunnen groeien van 0,3 procent marktaandeel naar 0,4 procent. Nissan blijft terrein verliezen en dat geldt ook voor Honda. Mitsubishi had in november ook een mindere maand, maar staat op jaarbasis nog wel op winst. Jaguar Land Rover moest duidelijk prijsgeven als gevolg van de geringe koop bereidheid van de autoconsument op haar thuismarkt.

 

Reageren is niet mogelijk.