Mini Clubman wordt een Maxi SUV

0

BMW boekt met haar eigen modellen veel succes. Elke generatie 3-serie, 5-serie of X5 is een zorgvuldig verzorgde evolutie van de vorige editie. Van elke editie zijn de verkoopresultaten prima en dus is er geen reden voor een radicale koerswijziging. Heel anders is de situatie bij dochtermerk Mini. Daarvoor zijn grote veranderingen gepland.

Vorige week werd bekend dat BMW samen met haar joint venture partner Great Wall Motors een nieuwe modellijn in China gaat bouwen. Die wordt louter met elektrische aandrijving leverbaar en krijgt veel compactere afmetingen. “Mini wordt weer echt mini”, zo luidde de kop van een Autointernationaal.nl artikel van 21 september jl.

Toch is dit slechts het halve verhaal, want Mini overweegt om de volgende generatie Clubman een klasse groter te maken en het model meer het karakter van een SUV te geven. Mini wordt dus ook maxi. De transformatie is met name belangrijk voor de Noord Amerikaanse markt. Daar verliest Mini momenteel marktaandeel. Enerzijds omdat zij het formaat van de Countryman voor hun SUV begrippen ‘peanuts’ vinden en anderzijds omdat zij geen waardering kunnen opbrengen voor stationwagons à la de Clubman. Door de laatste ook een SUV karakter te geven, denkt BMW het Amerikaanse verkoopprobleem van Mini op te lossen. Nu zijn beide modellen vrijwel even lang en breed, maar door één van beiden te laten groeien moet voorkomen worden dat de volgende generatie Clubman en Countryman elkaar vliegen gaan afvangen in het SUV segment.

Het is belangrijk dat Mini haar merkimago koestert en dat haar modellen niet al te zwaarlijvig worden. Maar als over een paar jaar de Chinese ‘mini Mini’ in de showroom staat, denkt moederbedrijf BMW een excuus te hebben om legitiem een groter model aan het gamma toe te voegen. Critici kunnen immers de mond worden gesnoerd met die ‘mini Mini’. De Clubman opereert in het C segment en moet zodoende regelmatig opdraven voor vergelijkingstests met onder andere de Audi A3 Sportback en Mercedes-Benz A-klasse. De Clubman is dan vaak de kleinste van het stel, hetgeen weliswaar niet strijdig is met het merkimago, maar uiteindelijk wel een goede testscore hindert. Met een grotere Clubman denkt Mini een stevigere vuist richting de concurrentie te kunnen maken.

Reageren is niet mogelijk.