Toyota zorgt voor vuurwerk in het hete hatchback segment: test Yaris GR-4

0

Waarom de korte test?

Hete hatchbacks zijn een enigszins bedreigde diersoort aan het worden. Renault heeft naar eigen zeggen geen geld om een RS versie van de nieuwe Clio te ontwikkelen, Seat zien geen businesscase voor een Cupra uitvoering van de Ibiza en als er een nieuwe Peugeot 208 GTi komt, dan zal dat een volledig elektrisch model zijn. Daarmee weten wij gelijk welke techniek wij in een eventuele OPC variant van de jongste Opel Corsa kunnen verwachten.

Men kan zich dus afvragen waarom Toyota nog de moeite neemt om zich in dit krimpende marktsegment te storten. Aan de andere kant: kijkend naar het imago van de Yaris, waarvan de oude editie vooral populair is bij senioren, is een oppeppende hete editie meer dan welkom. In een poging om een jonger publiek aan de spreken, komt Toyota daarom nu alsnog met een sportieve variant. En wat voor eentje: een model dat sterk geïnspireerd is door rallyauto’s. Dit betekent dat vierwielaandrijving niet ontbreekt. Voor een B segment hatchback is dat heel bijzonder. Toyota noemt haar sportieve creatie Yaris GR-4. Op en rond het Portugese voormalige Formule 1 circuit Estoril kon hij worden uitgeprobeerd.

 

Wat voor auto is het?

Het eerste wat opvalt is dat de GR-4 uitvoering in tegenstelling tot de gewone Yaris geen 5-deurs carrosserie heeft, maar het zonder achterportieren doet. In combinatie met een significant lagere daklijn (9,5 centimeter), geeft dat de sportieve versie een coupéachtige uitstraling. Andere autofabrikanten nemen niet meer de moeite om een 3-deurs versie van hun B segment hatchback op de markt te brengen, maar bij Toyota mag het dus wat kosten. Daar is op zich ook wel wat voor te zeggen, want met het achterwege laten van achterportieren kon, samen met de lagere daklijn, flink op het gewicht worden bespaard. Verder is het frontaal oppervlak ook minder dan bij de reguliere 5-deurs Yaris.

Dat de boekhouders van Toyota niet het laatste woord hadden, blijkt ook uit het feit dat de carrosserie door de Gazoo Racing divisie deels (portieren, motorkap, achterklep) van lichtgewicht aluminium is gemaakt, terwijl het dak nota bene van met koolstofvezel verstevigd plastic is vervaardigd. Een verstandige keuze, want de in de inleiding genoemde vierwielaandrijving drijft het gewicht aanzienlijk op. Toch is het Toyota gelukt om het gewicht van de Yaris GR-4 onder de 1.300 kilo te houden. Aan de achterzijde omhult een stevige bumper 2 flinke uitlaten.

Voor de aandrijving zorgt een hoogtoerige 1,6 liter 3 cilinder turbomotor die goed is voor meer dan 250 pk en ruim 350 Nm. Deze specificaties roepen herinneringen op aan landgenoten van deze Yaris GR-4, zoals de eerste generatie Subaru Impreza WRX en in mindere mate aan de Toyota Celica GT-Four. Liefhebbers van hete hatchbacks zullen hier van watertanden! Een handgeschakelde 6-bak is standaard. Toyota weet nog niet of de Yaris GR-4 ook geleverd gaat worden met een automatische transmissie met dubbele koppeling. Dat zou de authentieke WRC beleving wel ten goed komen.

Het vierwielaandrijving systeem omvat een elektromagnetisch gestuurde platenkoppeling die tegen het achter differentieel is gemonteerd en het vermogen continu over de voor en achter as verdeeld. Optioneel kan de Yaris GR-4 geleverd worden met een Torsen sper differentiëlen tussen de 18 inch achterwielen (een exemplaar tussen de voorwielen is standaard). Daarmee krijgt de bestuurder, in combinatie met Michelin Pilot Sport 4S banden in plaats van Dunlop Sportmaxx rubber, nog meer grip op de weg. Om ruimte te creëren voor het vierwielaandrijving systeem, is de torsie as van de standaard Yaris vervangen door de multi-link ophanging van de C-HR. Dat verklaart waarom de GR-4 variant zwaar uitgeklopte achterschermen heeft en, zeker in relatie tot de geringe wielbasis, enorm breed op zijn wielen staat. Dat belooft wat voor het weggedrag!

 

Is het wat?

De Yaris GR-4 is serieus snel: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is in afgerond 5 seconden achter de rug. De motor is een snoepje: compact, licht, vrijuit toeren makend, soepel als honing; alles wat je niet verwacht van een driecilinder. Hij gilt door tot 7.000 toeren, maar zorgt tegelijkertijd zelfs bij lage toerentallen voor een flinke duw in de rug dankzij het royale koppel. Dat maakt deze Toyota vriendelijk in de omgang en prima geschikt voor dagelijks gebruik.

Afhankelijk van de wensen van de bestuurder, kan het vermogen over de voor en achter wielen worden verdeeld. In de normale modus gaat 60 procent van de aandrijfkrachten naar de exemplaren vóór en 40 procentnaar de collega’s achter. De sportstand zorgt echter voor een 30:70 verdeling, zodat het kontje van de Yaris GR-4 behoorlijk speels wordt. De Track modus geeft de bestuurder een perfecte 50:50 balans.

Bij de Yaris GR-4 draait alles om eenvoudig en effectief hard gaan. Op het circuit van Estoril blijken de grenzen, zelfs op nat wegdek, erg ver weg te liggen. Ga je eroverheen, dan steekt onderstuur de kop op, maar de balans is uitgekiend: je raakt geen moment overrompeld en stuurt eenvoudig bij met je rechtervoet. Puur op gewichtsverplaatsing kan men de achterkant laten dansen.

De nog naamloze performance uitvoering met extra spe differentieel achter en enkele aanpassingen aan het onderstel blijkt serieuzer dan de ‘standaard’ versie. Die is wat speelser. Het serieuzere karakter uit zich in iets minder overhellen, een nauwkeurigere controleerbaarheid, maar ook een listiger rijgedrag op nat wegdek, waar het achterste sper differentieel de Yaris GR-4 in de bocht rechtdoor wil duwen.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Yaris GR-4 beleeft begin 2020 zijn publieksdebuut. Hij doet de vorige sportieve topversie, de GRMN, compleet verbleken. Toyota heeft een heus bommetje weten te creëren die de gevestigde orde (zoals de Ford Fiesta ST, de Mini Cooper JCW en de Volkswagen Polo GTI) het na kijken geeft. Om te concluderen dat deze Yaris niet teleurstelt, is het understatement van het jaar.

Qua rij plezier heeft de performance uitvoering vooral meerwaarde voor circuitverslaafden. Voor gebruik op de openbare weg is de reguliere versie de betere keuze. De Yaris GR-4 is niet alleen één van de snelste kleine hete hatchbacks, maar ook één van de makkelijkst te rijden modellen. Voordat wij de Yaris GR-4 evenwel op de Nederlandse wegen kunnen treffen, moeten wij waarschijnlijk tot ver in 2020 wachten. Het geduld zal echter zonder meer worden beloond, want met deze Toyota is de hete hatchback wereld een stuk interessanter geworden!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (13)
    9.6

Reageren is niet mogelijk.