Alfa Romeo Giulietta gaat in maart uit productie

0

De terugkeer van de Giulietta was in 2010 een geweldige gebeurtenis voor de fans van Alfa Romeo. Ook al was de interpretatie uit de 21ste eeuw een veel lager gepositioneerde auto dan het origineel (namelijk indirect de opvolger van de Alfasud, Alfa 33, Alfa 145/146 en Alfa 147), het model was toch een lichtpuntje in een tijd die toen ook al gekenmerkt werden door onzekerheid rondom het beroemde merk.

De Giulietta werd geïntroduceerd tijdens het (eerste?) eeuwfeest van Alfa Romeo en was daarmee een fraai verjaardagscadeau die betere tijden in moesten luiden. Naast een legendarische naam kon de aantrekkelijk gelijnde compacte Italiaanse middenklasser bogen op een bouwkwaliteit waar weinig op aan te merken was en goede rijeigenschappen. Toch vielen de verkopen tegen. Kwam dat doordat het merkimago inmiddels een paar onherstelbare deuken had opgelopen? Lag het aan het feit dat de autoconsument inmiddels gegeten en gedronken had voor wat betreft het serviceniveau van de Alfa Romeo dealers (lees: het gebrek daar aan)? Of omdat een aansprekend sportief topmodel ontbrak? Anno 2010 was 230 pk en een DCT automaat met eigenzinnig schakelgedrag geen zaken (meer) waar het cuore sneller van ging kloppen.

Vorig jaar wist Alfa Romeo in Nederland slechts 71 exemplaren van de Giulietta aan de man te brengen versus 398 stuks in 2018. Daarmee was de Italiaan bijna net zo exclusief als de volbloed sportwagen Alpine A110. Het is dus niet verassend dat nu het doek valt voor de Giulietta. De fabriek in Cassino, waar de Alfa Romeo van de band rolden, wordt geschikt gemaakt voor de productie van een nieuw Maserati model, een D segment SUV. Die komt onder de Levante in het gamma en moet in 2021 in de showrooms staan. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles denkt met deze auto (die in de volksmond al tot ‘Levantino’ is gedoopt, oftewel ‘kleine Levante’) internationaal een grotere verkooprol gaan spelen dan met de primair voor Europa ontwikkelde Giulietta.

Zodra de Giulietta uit de prijslijst is verdwenen, zal er pas voor 43 mille ingestapt kunnen worden bij Alfa Romeo (de basisprijs van de Giulia). Dat is natuurlijk allesbehalve een ideaal recept om de verkopen op korte termijn een boost te geven, maar gelukkig is er wel licht aan het eind van de tunnel. Eind dit jaar in de vorm van de presentatie van de productieversie van de conceptstudie Tonale (een C segment SUV waarvan de verkoop in 2021 start), in 2022 gevolgd door een kleiner B segment SUV. De laatste zal worden gebaseerd op het CMP platform van fusiepartner PSA en dus net als diens DS 3 Crossback, Opel Corsa en Peugeot 208 plus 2008 ook leverbaar worden in volledig elektrische uitvoering. De ontwikkeling van de Tonale is al te ver gevorderd om haar platform nog te kunnen gaan delen met modellen van de Franse autoproducent, maar zal wel te koop zijn in een stekker hybride uitvoering. Deze techniek debuteert dit jaar in de Jeep Renegade en Compass. Deze modellen zijn, net als de Fiat 500X, gebaseerd op het zogeheten Small US Wide platform en dat wordt ook de basis voor de Tonale. Of dat een goed basisingrediënt is voor rijeigenschappen die recht doet aan het illustere imago van Alfa Romeo, is afwachten.

In verlengde vorm leeft het zogeheten C-Evo platform van de Giulietta nog enige tijd voort als onderstel van de Jeep Cherokee. Andere modellen met deze basis, zoals de voor China ontwikkelde Fiat Viaggio / Ottimo en de voor Noord Amerikas bestemde Dodge Dart plus Chrysler 200 zijn wegens het uitblijven van verkoopsucces inmiddels alweer uit productie. Mogelijk krijgt de Giulietta een verlate opvolger op basis van het EMP2 platform van PSA; het onderstel dat onder andere ook diverse middenklassers van Peugeot te vinden is. Maar die zal nooit voor 2024 productierijp zijn. Dan nog een hatchback introduceren komt waarschijnlijk te veel als mosterd na de maaltijd.

Betekent dit dat er nu een grauwsluier hangt rondom de 110de verjaardag van Alfa Romeo, die op 24 juni tijdens een groot evenement in Arese gevierd gaat worden? Nee, want er gaat geruchten dat de Italianen dan een afgetrainde GTA versie van de Giulia zullen presenteren. Die beschikt over de meer dan 600 pk sterke aandrijflijn die oorspronkelijk voor de GTV (en 6C) is ontwikkeld, maar deze sportwagens zijn inmiddels afgeschoten. Alfa Romeo zal met een dergelijke nieuwe topversie een uitstekende statement kunnen maken. Indien die GTA versie ook ingezet gaat worden tijdens (DTM) races, dan zou het aloude adagium ‘win on Sunday, sell on Monday’ opgeld kunnen doen. En dat is iets waar de doordeweekse uitvoeringen van de verkooptechnisch in zwaar weer verkerende Giulia (en Stelvio) enorm van kunnen gaan profiteren. De afzetbijdrage van de GTA versie, die vergeleken kan worden met Nürburgring killer Jaguar XE SV Project 8, zal evenwel zeer gering zijn, want volgens dezelfde geruchten blijft de oplage beperkt tot … 110 exemplaren oftewel het aantal kaarsjes dat Alfa Romeo op 24 juni gaat uitblazen. Meer kopers zijn bij een richtprijs van tegen de 200.000 euro waarschijnlijk ook niet te verwachten.

Reageren is niet mogelijk.