Appen achter het stuur is altijd levensgevaarlijk

0

Appen achter het stuur met de telefoon in een houder is net zo gevaarlijk als wanneer die in de hand wordt gehouden. Dat concludeert de stichting SWOV die onderzoek doet naar de verkeersveiligheid.

“Maar appen achter het stuur was toch allang verboden?”, dacht je misschien. Toch geldt dat niet als de telefoon daarbij in een houder zit. Maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat noemt appen achter het stuur, ook in een houder, “levensgevaarlijk”. Om die reden is er in Nederland sinds 2002 een verbod op niet-handsfree bellen in de auto, wat neerkomt op een verbod op het in de hand houden van een telefoon. Dat verbod werd vorig jaar juni uitgebreid naar fietsers.

Waarom wordt het gebruik van appen in een houder dan niet verboden? “Laat het duidelijk zijn: het is niet de bedoeling dat er app gesprekken worden gevoerd in de auto”, zegt een woordvoerder van het ministerie. Dan zou er een levensgevaarlijke situatie kunnen ontstaan. “Maar een mobiele telefoon in de houder mag wel gebruikt worden om te navigeren. Zo’n app kan je wijzen op een omleiding of ongeval, wat goed is voor de doorstroming en de verkeersveiligheid”.

Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet is het verboden je op de weg zodanig te gedragen dat andere weggebruikers in gevaar komen, bijvoorbeeld vanwege slingeren. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) concludeert dat ook appen in een houder slingeren tot gevolg kan hebben. Je zou dus kunnen concluderen dat ook appen waarbij de telefoon in een houder zit indirect al wordt aangepakt. Tenminste, als geconstateerd wordt dat jij aan het slingeren bent. Een onderzoek met een rij simulator heeft aangetoond dat dit al snel het geval is als bestuurders een telefoon bedienen als die in een houder zit.

De SWOV, die het onderzoek uitvoerde, laat weten dat appen op een telefoon in een houder daarom ook ongewenst is. “Enkel een verbod op het vasthouden van een telefoon geeft dan ook een verkeerd signaal naar de weggebruikers; ten onrechte zou men hierbij kunnen denken dat appen met de telefoon in de houder wél veilig is”. Maar omdat het in de praktijk ondoenlijk is om vast te stellen of het gaat om het versturen van een tekstbericht of om het bedienen van een navigatie app, is een totaalverbod lastig te handhaven. “Een totaalverbod vinden we geen goed idee”, zegt de woordvoerder van het ministerie. “Het verrichten van simpele handelingen, zoals het bedienen van de autoradio, is ook niet verboden. We zien meer in campagnes die mensen bewust maken van de gevaren van afleiding”.

Kunnen apps dan niet zo worden gemaakt dat er geen aanraking meer nodig is met je telefoon? “App ontwikkelaars zijn daar al mee bezig. Wij roepen hen op de apps zo makkelijk mogelijk te maken in gebruik zodat ze zo min mogelijk afleiden tijdens het rijden”. Ook op andere manieren probeert de politiek appen achter het stuur terug te dringen. “Zo roepen wij werkgevers op hun medewerkers niet te appen als zij in de auto zitten. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 werkgevers van werknemers verwacht dat ze onderweg berichten lezen en daarop reageren”.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) laat weten de kans op een ongeval 6 keer zo groot is als je een bericht leest of typt achter het stuur. Maar zij erkent dat een totaal app verbod lastig te handhaven is. “De politie moet dan constateren of het tikje op de navigatie gaat om het bedienen daarvan of dat iemand zit te appen”. Een rechter in Leeuwarden besloot drie jaar geleden al dat iets intypen op een handsfree-houder niet mag. Ondanks die uitspraak blijft de pakkans erg laag.

Reageren is niet mogelijk.