Dealers moet boetes voor autofabrikanten voorkomen

0

De gemiddelde CO2 uitstoot van nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht, is volgens nieuwe Europese regels nog te hoog. Als er niets verandert, moeten autofabrikanten aan het eind van het jaar miljardenboetes betalen. Ook in Nederland is de gemiddelde uitstoot nog te hoog.

“De dealer krijgt een CO2 doelstelling opgelegd en moet zorgen dat hij die aan het eind van het jaar gehaald heeft”, zegt Eric Tak, voorzitter van PSA Nederland (Citroën, DS, Opel en Peugeot). “Haalt hij de doelstelling niet, dan krijgt hij minder marge”. Autoverkopers krijgen daarom de opdracht om klanten dit jaar schonere auto’s te verkopen. Om ze daarin te sturen, biedt de fabrikant hen financiële prikkels. “Je moet heel slim rekenen”, zegt Tak. “Als ik één Peugeot 5008, een SUV, verkoop, dan moet ik ongeveer 10 auto’s verkopen met een lage CO2-uitstoot. Dan kom ik gemiddeld goed uit”. Hoe hoog de verschillen in beloning zijn, wil Tak niet zeggen. “Het is niet dat je er door failliet gaat. Het zijn prikkels”.

Dankzij de sterk toegenomen verkoop van elektrische auto’s (met name de Tesla Model 3 was in trek) is de gemiddelde CO2-uitstoot van in Nederland verkochte auto’s vorig jaar uitgekomen op 101 gram per kilometer, zo blijkt uit cijfers van databureau JATO. Dat is hetzelfde niveau als in 2015. Dat komt doordat ook de vuilere SUV modellen populairder zijn geworden en door de invoering van de nieuwe WLTP testmethode die hogere emissiewaardes oplevert.

Vanaf dit jaar moeten autofabrikanten in Europa aan strengere regels voldoen. De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s moet op maximaal 95 gram per kilometer liggen. Komen ze erboven, dan volgen er boetes. Het autoverkeer is goed voor 12 procent van de CO2-uitstoot binnen de Europese Unie. Als je kijkt naar de nieuwe auto’s die in de Europese Unie vorig jaar werden verkocht, dan voldoet bijna geen enkele grote autofabrikant aan de nieuwe eis. Alleen Tesla, dat uitsluitend elektrische auto’s maakt, hoeft geen boete te vrezen. Smart, inmiddels (ook) volledig elektrisch, is eveneens veilig wat betreft uitstoot, maar dat merk is onderdeel van het Daimler concern, dat ook de sportieve en doorgaans dorstige AMG modellen verkoopt. Het is allemaal zo makkelijk nog niet. Toyota heeft samen met dochtermerk Lexus (foto) dankzij haar hybride modellen de beste papieren om alsnog de norm te halen. JATO berekende in april vorig jaar dat de Europese Unie in totaal 34 miljard euro aan boetes zou kunnen gaan binnen harken bij autofabrikanten.

Het gaat om flinke boetebedragen. Het Volkswagen concern (inclusief merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda) zou op basis van haar verkopen in 2019 op meer dan 7 miljard euro uitkomen. PSA op 4 miljard euro en de Renault Groep (inclusief Dacia) op bijna 3 miljard euro. Autofabrikanten proberen boetes te voorkomen door dealers financiële prikkels te geven voor de verkoop van schonere auto’s. Ook hebben ze de levering van sommige elektrische auto’s vorig jaar uitgesteld tot in 2020. Met name Kia heeft zich hier ‘schuldig’ aan gemaakt. Ook de tegenvallende verkoopcijfers van de Mercedes-Benz EQ C in december zouden hierdoor verklaard kunnen worden. Op deze manier worden die auto’s meegeteld in de uitstoot cijfers van dit jaar. En er zijn eind vorig jaar extra veel SUV modellen geregistreerd, zodat die in 2020 juist niet meetellen.

“Het is een kwestie van logisch nadenken”, zegt Maarten Palthe van databedrijf JATO. “Het zijn geen stichtingen. De autofabrikanten willen geld verdienen en overleven. Als je er niks aan hebt om auto’s het ene jaar te registreren, maar wel in het andere jaar, waar ga je dan op sturen?” Een andere truc is het samenwerken met andere autobedrijven. Fiat Chrysler Automobiles betaalt voor het bundelen van haar gemiddelde CO2-uitstoot met die van Tesla (foto), zodat er alsnog geen boete betaalt hoeft te worden. Met het geld dat het bedrijf van Elon Musk hiervoor krijgt, kan hij grotendeels zijn nieuwe autofabriek in Duitsland financieren.

Overigens zijn ook elektrische auto’s feitelijk niet CO2 neutraal. De stroom komt namelijk niet uit de lucht vallen. Het was al bekend dat bij de productie van elektrische auto’s de nodige CO2 vrijkomt. Helaas is die uitstoot lastig te meten. En bij de productie van deze elektriciteit komt ook CO2 vrij. Is de CO2-neutraal certificering volgens de WLTP norm voor elektrische auto’s dan wel zo terecht? De uitstoot die vrijkomt tijdens het rijden, kan juist wel heel goed gemeten worden. Voor een simpel rekensommetje neemt men de CO2 uitstoot per kWh en vermenigvuldigd dit met het verbruik van de elektrische auto. Via de website ElectricityMap wordt live bijgehouden hoeveel gram CO2 er vrijkomt als er 1 kWh aan elektriciteit wordt geproduceerd. Dit verschilt veel per land omdat ieder land de stroom weer op een andere manier opwekt. Dit kan middels kernenergie, maar ook met wind, zonnekracht, kolen of juist waterkracht.

Nederland maakt voor de winning van energie meestal gebruik van gas of wind en staat op de 52ste plaats met 441 gram CO2/kWh. Buurland België doet het met de kerncentrale in Doel stukken beter met 126 gram CO2/kWh. Noorwegen staat natuurlijk bekend als het land van elektrisch rijden en duurzaamheid. Zij wekken energie op met waterkrachtcentrales en komen daarmee in het Noorden op 23 gram CO2/kWh. Polen gebruikt nog bruin en steen kool en hun energie kost daarmee 652 gram CO2/kWh. Dit laatste is als elektrisch rijden met een aggregaat op een aanhanger. Hoe ‘groen’ jouw bijtellingsvriendelijke leasebak is, naast de CO2 uitstoot die vrijkomt tijdens het productieproces, is dus sterk afhankelijk van de manier waarop energie wordt geproduceerd. In een land als Polen zal een elektrische auto voor meer CO2 verantwoordelijk zijn dan de pluimen van een nieuwe diesel. Nederland kan ook nog veel winnen met nieuwe energiebronnen. Tot die tijd zou een CO2 kilometerheffing voor elektrische auto’s niet helemaal onterecht zijn …

De Europese Unie wil de komende jaren de regels nog strenger maken. Dan zal ook Toyota niet ontkomen aan elektrificatie van haar modellengamma. De ambitie van de nieuwe Europese Commissie is om rond 2030 alleen nog maar auto’s in de showroom te hebben die geen of een extreem lage CO2-uitstoot hebben. Het trucje om bepaalde modellen nog snel in 2019 op kenteken te zetten, en andere auto’s door te schuiven naar een volgend jaar, kunnen autofabrikanten in 2021 niet meer toepassen. Dus moeten zij dit jaar flink aan de bak. Samen met de dealers dus. Die krijgt een CO2 doelstelling opgelegd en moet zorgen dat hij die aan het eind van het jaar gehaald heeft. Haalt hij die norm niet, dan krijgt hij minder marge. Het wordt dus geen gezellig jaar bij de dealers …

 

Reageren is niet mogelijk.